Bieganie i biznes – jak się tańczy w takiej parze?
Niektóre z naszych nawyków są jak stare ubrania, które zalegając w szafie kradną przestrzeń. Co ciekawe zawartość szafy u właścicieli wzbudza najczęściej przekonanie „przecież ja nie mam się w co ubrać!”. I co wtedy?
Między bodźcem a reakcją leży nasza wolność wyboru - możesz po prostu szafę zamknąć i żyć z tym dalej. Możesz optymalizować sposoby układania lub pójść na zakupy i dorzucić kilka modnych nawyków. Inne wyjście? - dokonać selekcji: co zatrzymuję, co wyrzucam, czego mi brakuje? Obserwacje podpowiadają, że trzecie rozwiązanie wymaga tego aby najpierw porządnie się wściec (a nawet wkurzyć) - czyli odczuć boleśnie swoją niewygodę. To impuls, który wyzwala pragnienie zmiany. Pragnienie jednak i działanie to jak dwa różne stany skupienia. W dzisiejszym artykule chcę Was Drodzy Czytelnicy zaprosić do poznania osoby, która zdecydowała się pragnienie przełożyć na działanie. O tym jak bieganie wpływa na życie i koresponduje z biznesem porozmawiam z Pawłem Sroką - Dyrektorem Sprzedaży Agencyjnej Sieci wyłącznej Life& Pension Generali Finance, na co dzień - biegaczem.
Jolanta Blaszkowska-Bastian: W samolotach za każdym razem mówią, że w razie awarii należy założyć maskę tlenową najpierw sobie a potem dziecku. W biznesie ta zasada często działa na odwrót. Menadżerowie opracowują "maski tlenowe" dla innych. Rezultat?- w pewnym momencie zaczyna brakować im sił na dowożenie biznesu. Co jest potrzebne aby "maskę tlenową" założyć najpierw sobie?
Paweł Sroka: W moim przypadku osobiste marzenie. Uświadomiłem sobie jak bardzo bym chciał dożyć w zdrowiu fizycznym i psychicznym do czasu kiedy urodzą się moje wnuki i że zobaczę, że moje dzieci są szczęśliwymi, samodzielnymi ludźmi. I tu "zonk". Jak masz dziecko najmłodsze w wieku 5 lat sam mając 44 lata, stan fizyczny dość kiepski to wiesz, że to marzenie to mrzonki.
Jola: A kiedy ta świadomość już jest, to co dalej?
Paweł: Warto mieć cel i to taki aby był wystarczająco rozgrzewający wyobraźnię. Dla mnie osobiście w 2013 był to Bieg Rzeźnika. Czyli 77 km czerwonym szlakiem z Komańczy do Ustrzyk Górnych. Przy tak dużym celu wiesz, że nie zrobisz go robiąc to, co do tej pory. Wiesz, że konieczny będzie poważny trening i to wyrywa cię z "butów".
Jola: Czyli porządną motywację znajdujemy w zuchwałych celach, które niczym soczewka ogniskują naszą energię i porywają do wysiłku....
Paweł: Wiedziałem, że inny będzie po prostu zbyt nudny. Sprawdziłem to już parę razy. Rzeźnik - to było coś jak wyprawa Tomka Sawyera, jak misja Indiana Jonesa - włosy mi się zakręciły na głowie.
Jola: Rozumiem, że zuchwały nie oznacza szalony tylko taki, który choć ambitny ciągle liczy się z naszymi możliwościami. Jak sprawdzić czy rzeczywiście zuchwałość idzie w parze z możliwością?
Paweł: Planujesz co musisz zrobić miesiąc po miesiącu i dzień po dniu. Planujesz wyniki pośrednie, które musisz osiągać aby mieć pewność, że jesteś w stanie osiągnąć cel. Jak masz gotowy plan, wiesz czy to jest to co dasz radę osiągnąć - bo tak naprawdę liczy się tylko to czy dasz radę zrobić ten jeden najbliższy trening i ten jeden najbliższy wysiłek. Ja miałem taki plan na Rzeźnika dzień po dniu, który rozpoczynał się w połowie października 2012 i kończył się 31 maja 2013.
Jola: Rozumiem, że plan jest narzędziem, które ubiera cel w działanie. W moim poczuciu jest on też odpowiedzią na stres jaki towarzyszy realizacji celu. Lewa półkula mózgu skutecznie generuje logiczne wymówki, które zwalniają z nas z konsekwencji w realizacji celu. Ja przed biegiem nieraz mówiłam "mam za dużo pracy", "dziś nie jest ten dzień". Plan zabezpiecza przed utratą kontroli. A jak to jest w biznesie kiedy cele ludzi to np.: plany sprzedażowe?
Paweł: Dla pracownika samo zrealizowanie planu nic nie oznacza. Ale jeżeli już wiemy co dzięki temu dostanie i mamy to w ustalonym wspólnie z nim na początku planie, mamy szansę na wygraną. Co człek to inny powód aby dowieść plan. Zawsze więc mów o wynikach tylko w kontekście śladu na mapie, pokazującym jak twój człowiek przemieszcza się w kierunku swojego wymarzonego skarbu.
Jola: W jaki sposób?
Paweł: Pytaj co to dla niego oznacza, że jest teraz właśnie tu, co chce z tym zrobić i pokazuj mu codziennie sukces o ile go ma oraz to, co dokonał do tej pory kiedy dzisiaj tego sukcesu nie było. W biznesie tak samo jak w bieganiu - nie ma ucieczki od planowania. Podsumowując do działania motywują nas nasze marzenia o ile uwierzymy, że drogą do ich spełnienia jest realizacja założonego planu.
Jola: Są sytuacje kiedy pomimo wyjątkowo dobrego planu ponosimy jednak porażkę, chociaż byliśmy uczciwi wobec siebie i swojego celu.
Paweł: To prawda. Biegu Rzeźnika nie zrobiłem. Podczas jednego z treningów w górach rozwaliłem staw skokowy. Z gipsu wyjęto mnie na tydzień przed biegiem. Lekarz powiedział, że raczej już sobie nie pobiegam. Ja już jednak miałem bakcyla. Po dwóch miesiącach wznowiłem delikatne treningi. A trzy i pół miesiąca potem zrobiłem trzy maratony: Wrocław, Warszawa, Poznań. Dlaczego? Bo to już był element mojego nowego planu, który zakładał, że jak dam radę zrobić Koronę Maratonów Polskich to znaczy, że w tym roku odpalam projekt Rzeźnik 2014.
Jola: To pokazuje, że po takich doświadczeniach nie chce się już wracać do starych nawyków. Pokusa na nowe nawyki nabiera przyspieszenia jak bolid. Co więcej - to odsłania kulisy nas samych, nieznane nam do tej pory.
Paweł: To prawda. Mimo tego, że nie zrobiłem Rzeźnika to dzięki niemu wdrożyłem w życie dużą ilość zmian począwszy od tego, że schudłem po odbudowanie wydolności, zmianę nawyków żywieniowych i wiele innych. Jestem absolutnie przekonany, że mam w sobie moc sprawczą.
Jola: Dziękuję Ci Pawle. Bieganie jest na wskroś inspirującym doświadczeniem. Gdybym teraz była Czytelnikiem pewnie zadałabym pytanie o to jak w tym wszystkim utrzymywać motywację?
Paweł: W tym względzie jestem dosyć ortodoksyjnym indywidualistą... To jednak szeroki temat.
Jola: Czyli rozumiem, że dasz się zaprosić na dalszy ciąg naszej rozmowy?
Paweł: Z przyjemnością.
Tadeusz Peiper napisał: "W życiu jak w tańcu trzeba być do pary, inaczej ognie to tylko pożary". Bieganie i biznes to dobry duet, w którym od samotnych podrygów można przejść do tanga.
Z Pawłem Sroką rozmawiała Jolanta Blaszkowska - Bastian, Trener
Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]