7/09/2015

6 rad na dobre relacje w projekcie

Wybitny, nawet w najtrudniejszych projektach odnoszący sukcesy manager to taki, który posiadł umiejętność budowania dobrych relacji z interesariuszami projektu.

Nie jest to jednak powszechna umiejętność. Dzięki niej można "stać się królem wśród ślepców - mając tylko jedno oko", jak mawiał Erazm z Rotterdamu.

Gejzer "Old Faithful" jest jedną z atrakcji parku Yellowstone. Jego 17 codziennych erupcji należy do bardzo przewidywalnych. Bycie przewidywalnym buduje zaufanie. Zdjęcie: Kamilokardona.

 

Susanne Madsen*, autorka książki "The Power of Project Leadership" wielokrotnie pomagała tym, którzy mają naturalny opór w kwestii relacji międzyludzkich. Gdy poza tym, są świetnymi project managerami wystarczy wzmocnić w nich tylko ten jeden obszar, aby zobaczyć znacząco więcej sukcesów. Susane Madsen swoje porady zawęziła do sześciu najważniejszych:

1. Słuchaj innych i staraj się zrozumieć, zanim sam zostaniesz zrozumiany

Tu nie chodzi tylko o kosztowne nieporozumienia. Ludzie cenią wysiłek, jaki wkładasz w zrozumienie ich sytuacji, otwierają się i zwiększają zainteresowanie tym, co masz do zakomunikowania. Inwestycja czasu w słuchanie interesariuszy zwraca się szczególnie dobrze tam, gdzie tego czasu na rozmowę brakowało. Relacja wchodzi na "wyższy poziom" i interesariusze, którzy czują się wysłuchani nie zaskoczą cię później żadnym "trupem w szafie". Nawiązuj kontakt wzrokowy i pytaj o odczucia i opinie. Wtedy gdy w pełni zrozumiesz sytuację drugiej strony, dopiero wówczas, przedstaw swoje sprawy.

2. Bądź empatyczny i myśl w kategorii wygrana/wygrana (win - win)

Empatia to umiejętność odczuwania emocji rozmówcy. Patrz na sytuację z punktu widzenia drugiej osoby i staraj się poszukać rozwiązania, które będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych. Takie zachowanie wzbudza zaufanie, a zaufania "nie da się kupić". Rozwiązania win - win nie oznaczają kompromisu, a dzięki synergii mogą być bardziej korzystne dla każdej ze stron.

3. Dawaj dobry przykład, jako manager projektu

Możesz być świetnym showmanem, jednak najprostszym sposobem utraty reputacji w zarządzaniu projektami to niedbałość i brak porządku. Interesariusze będą szanowali osobę, która pilnuje ryzyk, decyzji i działań - także swoich własnych. Zapisuj kluczowe decyzje i przypilnuj odpowiedzialności za podjęte działania. Na spotkania przychodź zawsze przygotowany i przewidująco miej gotowe informacje, które mogą być potrzebne - to też jest przygotowanie.

4. Bądź otwarty i szczery (szczególnie, jeśli chodzi o postępy projektu), zawsze miej odwagę by poprosić o pomoc

Oprócz pewności siebie, bądź także wystarczająco szczery i otwarty, aby powiedzieć jak naprawdę wyglądają sprawy. Nigdy nie czyń obietnic bez pokrycia i nie poddawaj się presji, by zgodzić się na nierealne oczekiwania. Miej odwagę by otwarcie mówić o trudnych sprawach i by poprosić o pomoc, gdy jest potrzebna.  Twoi interesariusze będą cenili cię za uczciwość i za to, że prosisz o pomoc zanim się sytuacja zaogni.  Będą ci wdzięczni nawet gdy sprowadzisz ich oczekiwania "na ziemię" oraz za ciągłe dbanie o powodzenie projektu. Pamiętaj, że kolorowanie rzeczywistości ostatecznie nikomu nie służy.

5. Bądź proaktywny i odpowiedzialny

Zdobądź respekt interesariuszy poprzez przewidywanie ryzyk i rozwiązywanie problemów, gdy jeszcze są małe. Proaktywność to poszukiwanie trwałych rozwiązań, przy jednoczesnym braniu odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań. Poszukiwana postawa to stwierdzenie "tak, to jest wykonalne" z nastawieniem, że potrafimy zmieniać sytuację na lepszą. Może nie masz kontroli nad tym, co uderzy w twój projekt, ale masz kontrolę nad tym jak zareagujesz.

6. Utrzymuj pozytywne nastawienie i nie bój się humoru

Uczyń wszystko, aby podtrzymywać swoje pozytywne nastawienie. Bądź radosny, przyjazny i uśmiechaj się. Pozytywna energia, którą promieniujesz, przyciąga innych i przekonuje interesariuszy, że jesteś w swojej strefie komfortu. Nie bój się żartować. Celowo używaj poczucia humoru, jako efektywnego narzędzia do skracania dystansu i uzyskiwania uwagi ludzi.

Powyższe porady to efekt wieloletnich obserwacji tego, czego project managerom zazwyczaj brakuje. Można te punkty zamknąć trawestacją "traktuj interesariuszy tak, jak sam chciałbyś, by ciebie traktowano".

 

Michał Hałas - Trener Grupy ODiTK. Inżynier, który nauczył się doceniać miękką stronę zarządzania. Gospodarz corocznie organizowanego Strategicznego Forum Project Management - wydarzenia Grupy ODiTK.

 

*Susan Madsen przez 18 lat prowadziła złożone projekty w obszarze zmian organizacyjnych. Dziś wspiera ludzi prowadzących "trudne projekty".

 

 

 

Autor artykułu
Michał Hałas
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...