Wybitny, nawet w najtrudniejszych projektach odnoszący sukcesy manager to taki, który posiadł umiejętność budowania dobrych relacji z interesariuszami projektu.
Nie jest to jednak powszechna umiejętność. Dzięki niej można "stać się królem wśród ślepców - mając tylko jedno oko", jak mawiał Erazm z Rotterdamu.
Gejzer "Old Faithful" jest jedną z atrakcji parku Yellowstone. Jego 17 codziennych erupcji należy do bardzo przewidywalnych. Bycie przewidywalnym buduje zaufanie. Zdjęcie: Kamilokardona.
Susanne Madsen*, autorka książki "The Power of Project Leadership" wielokrotnie pomagała tym, którzy mają naturalny opór w kwestii relacji międzyludzkich. Gdy poza tym, są świetnymi project managerami wystarczy wzmocnić w nich tylko ten jeden obszar, aby zobaczyć znacząco więcej sukcesów. Susane Madsen swoje porady zawęziła do sześciu najważniejszych:
1. Słuchaj innych i staraj się zrozumieć, zanim sam zostaniesz zrozumiany
Tu nie chodzi tylko o kosztowne nieporozumienia. Ludzie cenią wysiłek, jaki wkładasz w zrozumienie ich sytuacji, otwierają się i zwiększają zainteresowanie tym, co masz do zakomunikowania. Inwestycja czasu w słuchanie interesariuszy zwraca się szczególnie dobrze tam, gdzie tego czasu na rozmowę brakowało. Relacja wchodzi na "wyższy poziom" i interesariusze, którzy czują się wysłuchani nie zaskoczą cię później żadnym "trupem w szafie". Nawiązuj kontakt wzrokowy i pytaj o odczucia i opinie. Wtedy gdy w pełni zrozumiesz sytuację drugiej strony, dopiero wówczas, przedstaw swoje sprawy.
2. Bądź empatyczny i myśl w kategorii wygrana/wygrana (win - win)
Empatia to umiejętność odczuwania emocji rozmówcy. Patrz na sytuację z punktu widzenia drugiej osoby i staraj się poszukać rozwiązania, które będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych. Takie zachowanie wzbudza zaufanie, a zaufania "nie da się kupić". Rozwiązania win - win nie oznaczają kompromisu, a dzięki synergii mogą być bardziej korzystne dla każdej ze stron.
3. Dawaj dobry przykład, jako manager projektu
Możesz być świetnym showmanem, jednak najprostszym sposobem utraty reputacji w zarządzaniu projektami to niedbałość i brak porządku. Interesariusze będą szanowali osobę, która pilnuje ryzyk, decyzji i działań - także swoich własnych. Zapisuj kluczowe decyzje i przypilnuj odpowiedzialności za podjęte działania. Na spotkania przychodź zawsze przygotowany i przewidująco miej gotowe informacje, które mogą być potrzebne - to też jest przygotowanie.
4. Bądź otwarty i szczery (szczególnie, jeśli chodzi o postępy projektu), zawsze miej odwagę by poprosić o pomoc
Oprócz pewności siebie, bądź także wystarczająco szczery i otwarty, aby powiedzieć jak naprawdę wyglądają sprawy. Nigdy nie czyń obietnic bez pokrycia i nie poddawaj się presji, by zgodzić się na nierealne oczekiwania. Miej odwagę by otwarcie mówić o trudnych sprawach i by poprosić o pomoc, gdy jest potrzebna. Twoi interesariusze będą cenili cię za uczciwość i za to, że prosisz o pomoc zanim się sytuacja zaogni. Będą ci wdzięczni nawet gdy sprowadzisz ich oczekiwania "na ziemię" oraz za ciągłe dbanie o powodzenie projektu. Pamiętaj, że kolorowanie rzeczywistości ostatecznie nikomu nie służy.
5. Bądź proaktywny i odpowiedzialny
Zdobądź respekt interesariuszy poprzez przewidywanie ryzyk i rozwiązywanie problemów, gdy jeszcze są małe. Proaktywność to poszukiwanie trwałych rozwiązań, przy jednoczesnym braniu odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań. Poszukiwana postawa to stwierdzenie "tak, to jest wykonalne" z nastawieniem, że potrafimy zmieniać sytuację na lepszą. Może nie masz kontroli nad tym, co uderzy w twój projekt, ale masz kontrolę nad tym jak zareagujesz.
6. Utrzymuj pozytywne nastawienie i nie bój się humoru
Uczyń wszystko, aby podtrzymywać swoje pozytywne nastawienie. Bądź radosny, przyjazny i uśmiechaj się. Pozytywna energia, którą promieniujesz, przyciąga innych i przekonuje interesariuszy, że jesteś w swojej strefie komfortu. Nie bój się żartować. Celowo używaj poczucia humoru, jako efektywnego narzędzia do skracania dystansu i uzyskiwania uwagi ludzi.
Powyższe porady to efekt wieloletnich obserwacji tego, czego project managerom zazwyczaj brakuje. Można te punkty zamknąć trawestacją "traktuj interesariuszy tak, jak sam chciałbyś, by ciebie traktowano".
Michał Hałas - Trener Grupy ODiTK. Inżynier, który nauczył się doceniać miękką stronę zarządzania. Gospodarz corocznie organizowanego Strategicznego Forum Project Management - wydarzenia Grupy ODiTK.
*Susan Madsen przez 18 lat prowadziła złożone projekty w obszarze zmian organizacyjnych. Dziś wspiera ludzi prowadzących "trudne projekty".
Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?
Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...