7/09/2015

6 rad na dobre relacje w projekcie

Wybitny, nawet w najtrudniejszych projektach odnoszący sukcesy manager to taki, który posiadł umiejętność budowania dobrych relacji z interesariuszami projektu.

Nie jest to jednak powszechna umiejętność. Dzięki niej można "stać się królem wśród ślepców - mając tylko jedno oko", jak mawiał Erazm z Rotterdamu.

Gejzer "Old Faithful" jest jedną z atrakcji parku Yellowstone. Jego 17 codziennych erupcji należy do bardzo przewidywalnych. Bycie przewidywalnym buduje zaufanie. Zdjęcie: Kamilokardona.

 

Susanne Madsen*, autorka książki "The Power of Project Leadership" wielokrotnie pomagała tym, którzy mają naturalny opór w kwestii relacji międzyludzkich. Gdy poza tym, są świetnymi project managerami wystarczy wzmocnić w nich tylko ten jeden obszar, aby zobaczyć znacząco więcej sukcesów. Susane Madsen swoje porady zawęziła do sześciu najważniejszych:

1. Słuchaj innych i staraj się zrozumieć, zanim sam zostaniesz zrozumiany

Tu nie chodzi tylko o kosztowne nieporozumienia. Ludzie cenią wysiłek, jaki wkładasz w zrozumienie ich sytuacji, otwierają się i zwiększają zainteresowanie tym, co masz do zakomunikowania. Inwestycja czasu w słuchanie interesariuszy zwraca się szczególnie dobrze tam, gdzie tego czasu na rozmowę brakowało. Relacja wchodzi na "wyższy poziom" i interesariusze, którzy czują się wysłuchani nie zaskoczą cię później żadnym "trupem w szafie". Nawiązuj kontakt wzrokowy i pytaj o odczucia i opinie. Wtedy gdy w pełni zrozumiesz sytuację drugiej strony, dopiero wówczas, przedstaw swoje sprawy.

2. Bądź empatyczny i myśl w kategorii wygrana/wygrana (win - win)

Empatia to umiejętność odczuwania emocji rozmówcy. Patrz na sytuację z punktu widzenia drugiej osoby i staraj się poszukać rozwiązania, które będzie korzystne dla wszystkich zainteresowanych. Takie zachowanie wzbudza zaufanie, a zaufania "nie da się kupić". Rozwiązania win - win nie oznaczają kompromisu, a dzięki synergii mogą być bardziej korzystne dla każdej ze stron.

3. Dawaj dobry przykład, jako manager projektu

Możesz być świetnym showmanem, jednak najprostszym sposobem utraty reputacji w zarządzaniu projektami to niedbałość i brak porządku. Interesariusze będą szanowali osobę, która pilnuje ryzyk, decyzji i działań - także swoich własnych. Zapisuj kluczowe decyzje i przypilnuj odpowiedzialności za podjęte działania. Na spotkania przychodź zawsze przygotowany i przewidująco miej gotowe informacje, które mogą być potrzebne - to też jest przygotowanie.

4. Bądź otwarty i szczery (szczególnie, jeśli chodzi o postępy projektu), zawsze miej odwagę by poprosić o pomoc

Oprócz pewności siebie, bądź także wystarczająco szczery i otwarty, aby powiedzieć jak naprawdę wyglądają sprawy. Nigdy nie czyń obietnic bez pokrycia i nie poddawaj się presji, by zgodzić się na nierealne oczekiwania. Miej odwagę by otwarcie mówić o trudnych sprawach i by poprosić o pomoc, gdy jest potrzebna.  Twoi interesariusze będą cenili cię za uczciwość i za to, że prosisz o pomoc zanim się sytuacja zaogni.  Będą ci wdzięczni nawet gdy sprowadzisz ich oczekiwania "na ziemię" oraz za ciągłe dbanie o powodzenie projektu. Pamiętaj, że kolorowanie rzeczywistości ostatecznie nikomu nie służy.

5. Bądź proaktywny i odpowiedzialny

Zdobądź respekt interesariuszy poprzez przewidywanie ryzyk i rozwiązywanie problemów, gdy jeszcze są małe. Proaktywność to poszukiwanie trwałych rozwiązań, przy jednoczesnym braniu odpowiedzialności za konsekwencje swoich działań. Poszukiwana postawa to stwierdzenie "tak, to jest wykonalne" z nastawieniem, że potrafimy zmieniać sytuację na lepszą. Może nie masz kontroli nad tym, co uderzy w twój projekt, ale masz kontrolę nad tym jak zareagujesz.

6. Utrzymuj pozytywne nastawienie i nie bój się humoru

Uczyń wszystko, aby podtrzymywać swoje pozytywne nastawienie. Bądź radosny, przyjazny i uśmiechaj się. Pozytywna energia, którą promieniujesz, przyciąga innych i przekonuje interesariuszy, że jesteś w swojej strefie komfortu. Nie bój się żartować. Celowo używaj poczucia humoru, jako efektywnego narzędzia do skracania dystansu i uzyskiwania uwagi ludzi.

Powyższe porady to efekt wieloletnich obserwacji tego, czego project managerom zazwyczaj brakuje. Można te punkty zamknąć trawestacją "traktuj interesariuszy tak, jak sam chciałbyś, by ciebie traktowano".

 

Michał Hałas - Trener Grupy ODiTK. Inżynier, który nauczył się doceniać miękką stronę zarządzania. Gospodarz corocznie organizowanego Strategicznego Forum Project Management - wydarzenia Grupy ODiTK.

 

*Susan Madsen przez 18 lat prowadziła złożone projekty w obszarze zmian organizacyjnych. Dziś wspiera ludzi prowadzących "trudne projekty".

 

 

 

Autor artykułu
Michał Hałas
7/03/2025

Zarządzanie własną energią – czego możemy się nauczyć od zwierząt?

Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?

17/02/2025

Odkrywanie prawdziwego potencjału sprzedawców – FinxS® Sales Assessment

Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...

21/01/2025

Trudne problemy techniczne - jak wyjść poza schemat dzięki TRIZ

Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...

2/01/2025

Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

18/11/2024

„Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...