27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na ustach działów HR i biznesu.

Aktualnie słyszymy je często w kontekście pozaprojektowym, jako hasła nowych kompetencji, wartości czy nawet DNA organizacji, w odpowiedzi na czasy VUCA.

Ostatni rok pokazał, że dynamiczna zmiana to nieunikniony element zawodowego funkcjonowania. Jak mawia jedna z naszych klientek: "To nie jest świat VUCA, to jest świat ultra- hiper-VUCA". Ten ultra-hiper-VUCA świat potrzebuje rewolucji w podejściu do pracy, szczególnie do zmian.

Agile mindset to nie tylko korporacyjna nowomowa, ale zestaw konkretnych zachowań i postaw, które znacząco wpływają na efektywność pracy w sytuacji permanentnej zmiany, ale też na osobistą satysfakcję(!). Rewolucjonizuje podejście do zmian - daje otwartość, by optymalnie wykorzystywać płynące ze zmian szanse.

Jestem absolutną fanką tego sposobu pracy. Pozwolił mi odnaleźć entuzjazm i otworzył na nowe, oswoił zmianę. Jestem z natury typowym "planerem", uwielbiam działać według ustalonego planu, jednak ostatni rok pokazał, że ciągłe doskonalenie i szukanie nowych rozwiązań to teraz konieczność. Czuję, że kilka teoretycznie prostych zmian w sposobie pracy pozwoliło mi rozwinąć zawodowe skrzydła.

Agile Mindset, czyli co?

W naszym zespole definiujemy Agile mindset jako zwinny, elastyczny sposób działania, który pozwala pracować efektywniej, prościej i bliżej tego, dla kogo realizujemy nasze zadania.

Najkrócej, w mojej opinii, Agile mindset można zdefiniować następująco:

WYKONYWANIE ZADAŃ ≠ DOSTARCZANIE WARTOŚCI

Nie zawsze "dobra" jakościowo praca dostarcza jej odbiorcom wartości.

Agile mindset to świadome dostarczanie wartości Klientowi, czyli odbiorcy naszej pracy. To z pozoru subtelna zmiana, która daje potężny efekt. Doświadczyłam go na sobie, gdy w duchu agile pracowaliśmy nad nowym produktem (nomen omen kursem online Agile Mindset). Dzięki współpracy z dwoma doświadczonymi scrum masterkami przekonałam się o mocy narzędzi Agile. W dalszej części artykułu opowiem o tych, które najbardziej wpłynęły na mój obecny sposób pracy.

Wyłącz autopilota

W przypadku nowych wyzwań podejście agile wydaje się bardziej naturalne. Gdy nie wiemy, jak coś zrobić, szukamy wiedzy - u ludzi, w sieci, na forach i eksperymentujemy, testujemy różne scenariusze.

Ale co w przypadku pracy procesowej? Czy nie po to wydeptywałam ścieżki, żeby było mi łatwiej?

Pracuję w naszej firmie od paru ładnych lat i, uwierz mi, wiele takich ścieżek wydeptałam. Wcale nie namawiam, żebyś zaprzestał działań, które się sprawdzają. Namawiam do tego, żebyś analizował swój sposób działania.

Proponuję: Przemyśl sposób, w jaki podchodzisz do realizacji zadań. Przyjrzyj się odbiorcom twojej pracy: Co oni mówią? Co się zmieniło? Może warto bardziej proaktywnie się z nimi komunikować i usłyszeć, co wymaga korekty? Takie podejście nas rozwija, o ile uda nam się nie patrzeć na daną sytuację personalnie. To taka "stopklatka", którą warto stosować co jakiś czas.

Rutyny, które zwyciężają rutynę

Agile wywodzi się z projektów IT. W takich projektach kluczowe jest zrozumienie potrzeb użytkownika i przełożenie ich na działający system. To nie lada wyzwanie. Użytkownik oczekuje, że wszystko będzie działało (i do tego będzie intuicyjne w obsłudze), ale najczęściej sam nie wie, co to tak naprawdę oznacza. I tutaj pojawia się szereg metod, które pozwalają zebrać oczekiwania, przesiać i przełożyć je na działający produkt. To jest wielka sztuka. Chapeau bas przed zespołami IT.

To właśnie tutaj wymyślono rutyny agile. Rutyny w projektach agile/scrum to stałe elementy pracy i komunikacji zespołu, np. spotkania daily, przeglądy i retrospektywy.

Nie mają one nic wspólnego z rutyną rozumianą jako "utarta ścieżka", nuda, schemat. Rutyny agile nastawione są na osiąganie biegłości i ciągłe doskonalenie. Jednocześnie tworzą stabilne środowisko i pozwalają na eksperymentowanie. A to podstawa do oswojenia zmiany. Jedną z takich rutyn jest retrospektywa.

Retrospektywa - gigantyczna siła feedbacku

Retrospektywa to okresowe spotkanie zespołu, który współpracuje przy jakimś temacie czy zadaniu. Spotkanie to jest skupione na pytaniu: Jak sprawić, żeby następny etap był bardziej skuteczny lub produktywny? Jak działać sprawniej? Jak udoskonalić sposób, w jaki robimy to, co robimy?

Retrospektywa jest bardzo skuteczna pod warunkiem, że nie "odhaczamy jej", tylko angażujemy się. Tutaj twoje doświadczenie i twoja otwartość bardzo się przyda. Każdy zespół może pracować sprawniej, a kiedy sam znajduje sposoby na usprawnienie metod własnej pracy, daje to świeżą energię i motywację, nie wspominając o efektach.

Jest wiele metod i narzędzi, które pomagają zorganizować takie spotkanie. Jednym z nich jest easyretro.io - pomocne szczególnie w przypadku zdalnych retrospektyw. Co jakiś czas warto zmieniać narzędzie, żeby nie popaść we wspomnianą wyżej rutynę. :)

Osobiście polecam metodę 4L:

  • (Liked) podobało mi się... - sposoby pracy, które chcemy utrwalić,
  • (Learned) nauczyłem się... - tutaj doceniamy swój progres, spisujemy, w czym się rozwinęliśmy w ostatnim okresie,
  • (Lacked) brakowało mi... - tu piszemy, czego nie ma, a byłoby efektywne i uniknęlibyśmy frustracji,
  • (Longed for) tęskniłem za... - wskazujemy na to, co powinno do nas wrócić.

Gdy każdy członek zespołu pod każdą z tych kategorii wpisuje odpowiedź (podczas spotkania wirtualnego czy "w realu"), rezultat może cię zaskoczyć! W ten sposób wypracujecie super materiał o tym, jak działać, żeby było lepiej, efektywniej. Oczywiście jeśli feedback był szczery i wyczerpujący.

Retrospektywę warto robić regularnie, zwłaszcza jeżeli pracujesz nad dłuższym przedsięwzięciem. Pozwala to śledzić, na ile zmieniamy to, co sobie postanowiliśmy.

Takie spotkanie warto rozpoczynać od icebreakera. Tak, dobrze przeczytałeś. Icebreaker kojarzy się bardziej z sytuacją ze szkoleń, gdzie poznają się nowe osoby. W moim "starym" zespole? Po co? Też początkowo byłam sceptyczna. Ale wyobraź sobie, że przychodzisz na spotkanie po dwóch wyczerpujących wideokonferencjach, a twoje myśli dryfują pomiędzy lunchem a raportem, który musisz oddać rano. Icebreaker pomoże twoim myślom być przez chwilę tu i teraz, oderwać się od tego, co zajmowało ci głowę i otworzyć ją na to, co jest przedmiotem spotkania.

To ważne, żeby rozpocząć i zakończyć to spotkanie pozytywnie. Icebreaker sprawi, że nawet sceptyczni członkowie zespołu zobaczą jego pozytywny wpływ.

Na co może wpłynąć wynik retrospektywy? W moim przypadku były to zmiany typu: korekta sposobu delegowania zadań, włączenie dodatkowych osób do projektu, zmiana częstotliwości spotkań, skrócenie etapu realizacji zadania itp. Wydaje się banalne? Mnie efekty bardzo zaskoczyły! Jestem bardzo ciekawa, jak wpłynie na twoje zadania.

Jak sądzisz, kiedy zespołowi, którego jesteś częścią, przydałaby się retrospektywa?

Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych

 

Polecane:

· Agile Mindset - FILARY - kurs online

· Agile Mindset - NARZĘDZIA - kurs online

 

 

Autor artykułu
Agnieszka Graszewicz
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.