Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na ustach działów HR i biznesu.
Aktualnie słyszymy je często w kontekście pozaprojektowym, jako hasła nowych kompetencji, wartości czy nawet DNA organizacji, w odpowiedzi na czasy VUCA.
Ostatni rok pokazał, że dynamiczna zmiana to nieunikniony element zawodowego funkcjonowania. Jak mawia jedna z naszych klientek: "To nie jest świat VUCA, to jest świat ultra- hiper-VUCA". Ten ultra-hiper-VUCA świat potrzebuje rewolucji w podejściu do pracy, szczególnie do zmian.
Agile mindset to nie tylko korporacyjna nowomowa, ale zestaw konkretnych zachowań i postaw, które znacząco wpływają na efektywność pracy w sytuacji permanentnej zmiany, ale też na osobistą satysfakcję(!). Rewolucjonizuje podejście do zmian - daje otwartość, by optymalnie wykorzystywać płynące ze zmian szanse.
Jestem absolutną fanką tego sposobu pracy. Pozwolił mi odnaleźć entuzjazm i otworzył na nowe, oswoił zmianę. Jestem z natury typowym "planerem", uwielbiam działać według ustalonego planu, jednak ostatni rok pokazał, że ciągłe doskonalenie i szukanie nowych rozwiązań to teraz konieczność. Czuję, że kilka teoretycznie prostych zmian w sposobie pracy pozwoliło mi rozwinąć zawodowe skrzydła.
W naszym zespole definiujemy Agile mindset jako zwinny, elastyczny sposób działania, który pozwala pracować efektywniej, prościej i bliżej tego, dla kogo realizujemy nasze zadania.
Najkrócej, w mojej opinii, Agile mindset można zdefiniować następująco:
WYKONYWANIE ZADAŃ ≠ DOSTARCZANIE WARTOŚCI
Nie zawsze "dobra" jakościowo praca dostarcza jej odbiorcom wartości.
Agile mindset to świadome dostarczanie wartości Klientowi, czyli odbiorcy naszej pracy. To z pozoru subtelna zmiana, która daje potężny efekt. Doświadczyłam go na sobie, gdy w duchu agile pracowaliśmy nad nowym produktem (nomen omen kursem online Agile Mindset). Dzięki współpracy z dwoma doświadczonymi scrum masterkami przekonałam się o mocy narzędzi Agile. W dalszej części artykułu opowiem o tych, które najbardziej wpłynęły na mój obecny sposób pracy.
W przypadku nowych wyzwań podejście agile wydaje się bardziej naturalne. Gdy nie wiemy, jak coś zrobić, szukamy wiedzy - u ludzi, w sieci, na forach i eksperymentujemy, testujemy różne scenariusze.
Ale co w przypadku pracy procesowej? Czy nie po to wydeptywałam ścieżki, żeby było mi łatwiej?
Pracuję w naszej firmie od paru ładnych lat i, uwierz mi, wiele takich ścieżek wydeptałam. Wcale nie namawiam, żebyś zaprzestał działań, które się sprawdzają. Namawiam do tego, żebyś analizował swój sposób działania.
Proponuję: Przemyśl sposób, w jaki podchodzisz do realizacji zadań. Przyjrzyj się odbiorcom twojej pracy: Co oni mówią? Co się zmieniło? Może warto bardziej proaktywnie się z nimi komunikować i usłyszeć, co wymaga korekty? Takie podejście nas rozwija, o ile uda nam się nie patrzeć na daną sytuację personalnie. To taka "stopklatka", którą warto stosować co jakiś czas.
Agile wywodzi się z projektów IT. W takich projektach kluczowe jest zrozumienie potrzeb użytkownika i przełożenie ich na działający system. To nie lada wyzwanie. Użytkownik oczekuje, że wszystko będzie działało (i do tego będzie intuicyjne w obsłudze), ale najczęściej sam nie wie, co to tak naprawdę oznacza. I tutaj pojawia się szereg metod, które pozwalają zebrać oczekiwania, przesiać i przełożyć je na działający produkt. To jest wielka sztuka. Chapeau bas przed zespołami IT.
To właśnie tutaj wymyślono rutyny agile. Rutyny w projektach agile/scrum to stałe elementy pracy i komunikacji zespołu, np. spotkania daily, przeglądy i retrospektywy.
Nie mają one nic wspólnego z rutyną rozumianą jako "utarta ścieżka", nuda, schemat. Rutyny agile nastawione są na osiąganie biegłości i ciągłe doskonalenie. Jednocześnie tworzą stabilne środowisko i pozwalają na eksperymentowanie. A to podstawa do oswojenia zmiany. Jedną z takich rutyn jest retrospektywa.
Retrospektywa to okresowe spotkanie zespołu, który współpracuje przy jakimś temacie czy zadaniu. Spotkanie to jest skupione na pytaniu: Jak sprawić, żeby następny etap był bardziej skuteczny lub produktywny? Jak działać sprawniej? Jak udoskonalić sposób, w jaki robimy to, co robimy?
Retrospektywa jest bardzo skuteczna pod warunkiem, że nie "odhaczamy jej", tylko angażujemy się. Tutaj twoje doświadczenie i twoja otwartość bardzo się przyda. Każdy zespół może pracować sprawniej, a kiedy sam znajduje sposoby na usprawnienie metod własnej pracy, daje to świeżą energię i motywację, nie wspominając o efektach.
Jest wiele metod i narzędzi, które pomagają zorganizować takie spotkanie. Jednym z nich jest easyretro.io - pomocne szczególnie w przypadku zdalnych retrospektyw. Co jakiś czas warto zmieniać narzędzie, żeby nie popaść we wspomnianą wyżej rutynę. :)
Osobiście polecam metodę 4L:
Gdy każdy członek zespołu pod każdą z tych kategorii wpisuje odpowiedź (podczas spotkania wirtualnego czy "w realu"), rezultat może cię zaskoczyć! W ten sposób wypracujecie super materiał o tym, jak działać, żeby było lepiej, efektywniej. Oczywiście jeśli feedback był szczery i wyczerpujący.
Retrospektywę warto robić regularnie, zwłaszcza jeżeli pracujesz nad dłuższym przedsięwzięciem. Pozwala to śledzić, na ile zmieniamy to, co sobie postanowiliśmy.
Takie spotkanie warto rozpoczynać od icebreakera. Tak, dobrze przeczytałeś. Icebreaker kojarzy się bardziej z sytuacją ze szkoleń, gdzie poznają się nowe osoby. W moim "starym" zespole? Po co? Też początkowo byłam sceptyczna. Ale wyobraź sobie, że przychodzisz na spotkanie po dwóch wyczerpujących wideokonferencjach, a twoje myśli dryfują pomiędzy lunchem a raportem, który musisz oddać rano. Icebreaker pomoże twoim myślom być przez chwilę tu i teraz, oderwać się od tego, co zajmowało ci głowę i otworzyć ją na to, co jest przedmiotem spotkania.
To ważne, żeby rozpocząć i zakończyć to spotkanie pozytywnie. Icebreaker sprawi, że nawet sceptyczni członkowie zespołu zobaczą jego pozytywny wpływ.
Na co może wpłynąć wynik retrospektywy? W moim przypadku były to zmiany typu: korekta sposobu delegowania zadań, włączenie dodatkowych osób do projektu, zmiana częstotliwości spotkań, skrócenie etapu realizacji zadania itp. Wydaje się banalne? Mnie efekty bardzo zaskoczyły! Jestem bardzo ciekawa, jak wpłynie na twoje zadania.
Jak sądzisz, kiedy zespołowi, którego jesteś częścią, przydałaby się retrospektywa?
Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych
· Agile Mindset - FILARY - kurs online
· Agile Mindset - NARZĘDZIA - kurs online
Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?
Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...