27.04.2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na ustach działów HR i biznesu.

Aktualnie słyszymy je często w kontekście pozaprojektowym, jako hasła nowych kompetencji, wartości czy nawet DNA organizacji, w odpowiedzi na czasy VUCA.

Ostatni rok pokazał, że dynamiczna zmiana to nieunikniony element zawodowego funkcjonowania. Jak mawia jedna z naszych klientek: "To nie jest świat VUCA, to jest świat ultra- hiper-VUCA". Ten ultra-hiper-VUCA świat potrzebuje rewolucji w podejściu do pracy, szczególnie do zmian.

Agile mindset to nie tylko korporacyjna nowomowa, ale zestaw konkretnych zachowań i postaw, które znacząco wpływają na efektywność pracy w sytuacji permanentnej zmiany, ale też na osobistą satysfakcję(!). Rewolucjonizuje podejście do zmian - daje otwartość, by optymalnie wykorzystywać płynące ze zmian szanse.

Jestem absolutną fanką tego sposobu pracy. Pozwolił mi odnaleźć entuzjazm i otworzył na nowe, oswoił zmianę. Jestem z natury typowym "planerem", uwielbiam działać według ustalonego planu, jednak ostatni rok pokazał, że ciągłe doskonalenie i szukanie nowych rozwiązań to teraz konieczność. Czuję, że kilka teoretycznie prostych zmian w sposobie pracy pozwoliło mi rozwinąć zawodowe skrzydła.

Agile Mindset, czyli co?

W naszym zespole definiujemy Agile mindset jako zwinny, elastyczny sposób działania, który pozwala pracować efektywniej, prościej i bliżej tego, dla kogo realizujemy nasze zadania.

Najkrócej, w mojej opinii, Agile mindset można zdefiniować następująco:

WYKONYWANIE ZADAŃ ≠ DOSTARCZANIE WARTOŚCI

Nie zawsze "dobra" jakościowo praca dostarcza jej odbiorcom wartości.

Agile mindset to świadome dostarczanie wartości Klientowi, czyli odbiorcy naszej pracy. To z pozoru subtelna zmiana, która daje potężny efekt. Doświadczyłam go na sobie, gdy w duchu agile pracowaliśmy nad nowym produktem (nomen omen kursem online Agile Mindset). Dzięki współpracy z dwoma doświadczonymi scrum masterkami przekonałam się o mocy narzędzi Agile. W dalszej części artykułu opowiem o tych, które najbardziej wpłynęły na mój obecny sposób pracy.

Wyłącz autopilota

W przypadku nowych wyzwań podejście agile wydaje się bardziej naturalne. Gdy nie wiemy, jak coś zrobić, szukamy wiedzy - u ludzi, w sieci, na forach i eksperymentujemy, testujemy różne scenariusze.

Ale co w przypadku pracy procesowej? Czy nie po to wydeptywałam ścieżki, żeby było mi łatwiej?

Pracuję w naszej firmie od paru ładnych lat i, uwierz mi, wiele takich ścieżek wydeptałam. Wcale nie namawiam, żebyś zaprzestał działań, które się sprawdzają. Namawiam do tego, żebyś analizował swój sposób działania.

Proponuję: Przemyśl sposób, w jaki podchodzisz do realizacji zadań. Przyjrzyj się odbiorcom twojej pracy: Co oni mówią? Co się zmieniło? Może warto bardziej proaktywnie się z nimi komunikować i usłyszeć, co wymaga korekty? Takie podejście nas rozwija, o ile uda nam się nie patrzeć na daną sytuację personalnie. To taka "stopklatka", którą warto stosować co jakiś czas.

Rutyny, które zwyciężają rutynę

Agile wywodzi się z projektów IT. W takich projektach kluczowe jest zrozumienie potrzeb użytkownika i przełożenie ich na działający system. To nie lada wyzwanie. Użytkownik oczekuje, że wszystko będzie działało (i do tego będzie intuicyjne w obsłudze), ale najczęściej sam nie wie, co to tak naprawdę oznacza. I tutaj pojawia się szereg metod, które pozwalają zebrać oczekiwania, przesiać i przełożyć je na działający produkt. To jest wielka sztuka. Chapeau bas przed zespołami IT.

To właśnie tutaj wymyślono rutyny agile. Rutyny w projektach agile/scrum to stałe elementy pracy i komunikacji zespołu, np. spotkania daily, przeglądy i retrospektywy.

Nie mają one nic wspólnego z rutyną rozumianą jako "utarta ścieżka", nuda, schemat. Rutyny agile nastawione są na osiąganie biegłości i ciągłe doskonalenie. Jednocześnie tworzą stabilne środowisko i pozwalają na eksperymentowanie. A to podstawa do oswojenia zmiany. Jedną z takich rutyn jest retrospektywa.

Retrospektywa - gigantyczna siła feedbacku

Retrospektywa to okresowe spotkanie zespołu, który współpracuje przy jakimś temacie czy zadaniu. Spotkanie to jest skupione na pytaniu: Jak sprawić, żeby następny etap był bardziej skuteczny lub produktywny? Jak działać sprawniej? Jak udoskonalić sposób, w jaki robimy to, co robimy?

Retrospektywa jest bardzo skuteczna pod warunkiem, że nie "odhaczamy jej", tylko angażujemy się. Tutaj twoje doświadczenie i twoja otwartość bardzo się przyda. Każdy zespół może pracować sprawniej, a kiedy sam znajduje sposoby na usprawnienie metod własnej pracy, daje to świeżą energię i motywację, nie wspominając o efektach.

Jest wiele metod i narzędzi, które pomagają zorganizować takie spotkanie. Jednym z nich jest easyretro.io - pomocne szczególnie w przypadku zdalnych retrospektyw. Co jakiś czas warto zmieniać narzędzie, żeby nie popaść we wspomnianą wyżej rutynę. :)

Osobiście polecam metodę 4L:

  • (Liked) podobało mi się... - sposoby pracy, które chcemy utrwalić,
  • (Learned) nauczyłem się... - tutaj doceniamy swój progres, spisujemy, w czym się rozwinęliśmy w ostatnim okresie,
  • (Lacked) brakowało mi... - tu piszemy, czego nie ma, a byłoby efektywne i uniknęlibyśmy frustracji,
  • (Longed for) tęskniłem za... - wskazujemy na to, co powinno do nas wrócić.

Gdy każdy członek zespołu pod każdą z tych kategorii wpisuje odpowiedź (podczas spotkania wirtualnego czy "w realu"), rezultat może cię zaskoczyć! W ten sposób wypracujecie super materiał o tym, jak działać, żeby było lepiej, efektywniej. Oczywiście jeśli feedback był szczery i wyczerpujący.

Retrospektywę warto robić regularnie, zwłaszcza jeżeli pracujesz nad dłuższym przedsięwzięciem. Pozwala to śledzić, na ile zmieniamy to, co sobie postanowiliśmy.

Takie spotkanie warto rozpoczynać od icebreakera. Tak, dobrze przeczytałeś. Icebreaker kojarzy się bardziej z sytuacją ze szkoleń, gdzie poznają się nowe osoby. W moim "starym" zespole? Po co? Też początkowo byłam sceptyczna. Ale wyobraź sobie, że przychodzisz na spotkanie po dwóch wyczerpujących wideokonferencjach, a twoje myśli dryfują pomiędzy lunchem a raportem, który musisz oddać rano. Icebreaker pomoże twoim myślom być przez chwilę tu i teraz, oderwać się od tego, co zajmowało ci głowę i otworzyć ją na to, co jest przedmiotem spotkania.

To ważne, żeby rozpocząć i zakończyć to spotkanie pozytywnie. Icebreaker sprawi, że nawet sceptyczni członkowie zespołu zobaczą jego pozytywny wpływ.

Na co może wpłynąć wynik retrospektywy? W moim przypadku były to zmiany typu: korekta sposobu delegowania zadań, włączenie dodatkowych osób do projektu, zmiana częstotliwości spotkań, skrócenie etapu realizacji zadania itp. Wydaje się banalne? Mnie efekty bardzo zaskoczyły! Jestem bardzo ciekawa, jak wpłynie na twoje zadania.

Jak sądzisz, kiedy zespołowi, którego jesteś częścią, przydałaby się retrospektywa?

Agnieszka Graszewicz, Koordynator projektów szkoleniowych

 

Polecane:

· Agile Mindset - FILARY - kurs online

· Agile Mindset - NARZĘDZIA - kurs online

 

 

21.06.2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

[więcej]
07.06.2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

[więcej]
24.05.2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

[więcej]
10.05.2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

[więcej]
19.04.2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

[więcej]
15.03.2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

[więcej]
18.01.2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

[więcej]
10.12.2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

[więcej]
27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
29.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]