26/06/2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są takie, że popularność metodyk zwinnych (Agile) rośnie.

O Agile dobrze mówią statystyki - 42% projektów prowadzonych w oparciu o metodyki zwinne kończy się sukcesem. W przypadku metodyk klasycznych (zwanych "waterfall") skuteczność jest znacznie niższa - wynosi zaledwie 14%.

Opracowanie własne na podstawie: "The CHAOS Manifesto", The StandishGroup, 2012 r.

Czym jest Agile?

W 2001 roku w Utah kilkunastu właścicieli firm informatycznych stworzyło Manifest Agile (więcej o Manifeście w artykule: Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym), który stał się inspiracją i "parasolem" dla metodyk zwinnych, czyli innego niż tradycyjne podejścia do procesu wytwarzania i prowadzenia projektów. Pod parasolem metodyk zwinnych kryją się również filozofie zarządzania organizacją, czerpiące z japońskich technik zarządzania. Od momentu powstania Manifest Agile kojarzony był głównie z branżą IT podobnie jak Lean, który, uznawany za podejście zwinne, jest i był wiązany głównie z branżą produkcyjną.

Czy Agile jest więc zarezerwowany dla IT?

Metodyki zwinne funkcjonowały i funkcjonują również w innych branżach. Przykładem może być branża produkcyjna i wspomniany powyżej Lean czy Kanban.

Coraz częściej słyszymy o włączaniu tego podejścia do różnych obszarów organizacji np. HR. Mówiąc o podejściu zwinnym, mówimy o stylu pracy, który zawiera w sobie elementy Agile. Stopniowe włączanie elementów zwinności ośmiela organizację do sięgania po więcej. Jednak przede wszystkim pokazuje jej samej potencjał tej techniki i jego granice. Zachęcamy do zapoznania się z case study, który pokazuje zastosowanie podejścia zwinnego w nietypowej sytuacji.

Pewnego dnia wydarzyła się następująca historia. Do zrealizowania był projekt, którego celem było uruchomienie linii produkcyjnej. Projekt kluczowy, ponieważ klient podpisał kontrakty na realizacje konkretnych zamówień. Termin ustalono na 6 m-cy.

Negocjacje umowy trwały 3 m-ce. Do planowanego terminu uruchomienia pozostały 3 m-ce. Sytuacja wydawała się krytyczna, a klęska nieuchronna.

Wtedy postanowiono przeorganizować projekt, koncentrując się na priorytetach klienta, czyli konieczności zrealizowania zamówień w określonej sekwencji. Praca w projekcie została podzielona na krótsze etapy. Każdy z etapów miał zdefiniowany efekt finalny w postaci konkretnego elementu linii produkcyjnej, rozpoczynając od uruchomienia wersji minimum umożliwiającej produkcję, a kończąc na w pełni funkcjonalnej linii produkcyjnej.

Klient zaakceptował propozycję.

Rozpoczęto realizację projektu. Ze względu na sytuację kryzysową i duże ryzyko zespół pracował w trybie dziennym, podsumowując każdego dnia status prac, definiując prace pozostałe do wykonania oraz ryzyka i pojawiające się problemy. Zmiany wprowadzane były na bieżąco.

Linia produkcyjna osiągnęła swoją minimalną wydajność w terminie 2 m-cy, umożliwiając zamawiającemu realizacje zobowiązań wobec klientów.

Od momentu uruchomienia linii praca zespołu musiała odbywać się w trybie nocnym. Wdrażanie kolejnych etapów projektu na pracującej linii produkcyjnej było niemożliwe. W pewnym momencie okazało się, że jeden z komponentów umożliwiający działanie ogniw linii, wdrażany w trybie nocnym nie zadziałał. Zespół, którego głównym celem było stworzenie i wdrożenie rozwiązania, miał pracować kolejną noc. Kierownik projektu podjął decyzję. Zespół powinien skoncentrować się na rozwiązaniu, a on będzie obsługiwał ogniwo linii samodzielnie. Tym samym spędził dzień na wybieraniu 3 przycisków umożliwiających prace całej linii.

To niektóre wybrane fragmenty zastosowanych rozwiązań, dzięki którym potencjalna klęska została przekuta w sukces. Linia produkcyjna w wersji minimum została uruchomiona w terminie. Projekt zakończył się po 5 miesiącach, czyli o 1 mies. krócej niż zakładano. Zamówienia klientów zostały zrealizowane.

Co zwinnego możemy znaleźć w tej historii?

  • praca w oparciu o priorytety klienta, czyli koncentracja na potrzebie biznesowej,
  • podział prac na krótsze etapy zwane iteracjami/sprintami,
  • definiowanie produktów w poszczególnych iteracjach, tzw. przyrostów, częste testowanie/sprawdzanie i odbiory,
  • codzienne spotkania umożliwiające podsumowanie stanu prac, identyfikujące prace do wykonania, umożliwiające zarządzanie ryzykiem oraz silnie wspierające komunikację w zespole,
  • dostarczanie tzw. minimalnego użytecznego podzbioru klientowi, tu linii produkcyjnej w wersji 1.0,
  • koncentracja zespołu na tworzeniu rozwiązania,
  • służebna rola lidera.

To jedne z głównych elementów charakteryzujących podejścia zwinne.

Zarządzanie kryzysem, materializujące się ryzyka często stawiają nas wobec takich sytuacji. Wtedy warto sięgnąć po zmianę organizacji pracy w projekcie, podobną do opisanej powyżej. Zważywszy na to, że zmiany wymagań, zwroty akcji i zarządzanie kryzysem to codzienność wielu organizacji - warto rozważyć zwinne podejście do zarządzania. Zachęcamy do spojrzenia z perspektywy zwinności i przemyślenia, gdzie podejście zwinne przyda się w Twojej organizacji.

 

 

Autor artykułu
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...