26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są takie, że popularność metodyk zwinnych (Agile) rośnie.

O Agile dobrze mówią statystyki - 42% projektów prowadzonych w oparciu o metodyki zwinne kończy się sukcesem. W przypadku metodyk klasycznych (zwanych "waterfall") skuteczność jest znacznie niższa - wynosi zaledwie 14%.

Opracowanie własne na podstawie: "The CHAOS Manifesto", The StandishGroup, 2012 r.

Czym jest Agile?

W 2001 roku w Utah kilkunastu właścicieli firm informatycznych stworzyło Manifest Agile (więcej o Manifeście w artykule: Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym), który stał się inspiracją i "parasolem" dla metodyk zwinnych, czyli innego niż tradycyjne podejścia do procesu wytwarzania i prowadzenia projektów. Pod parasolem metodyk zwinnych kryją się również filozofie zarządzania organizacją, czerpiące z japońskich technik zarządzania. Od momentu powstania Manifest Agile kojarzony był głównie z branżą IT podobnie jak Lean, który, uznawany za podejście zwinne, jest i był wiązany głównie z branżą produkcyjną.

Czy Agile jest więc zarezerwowany dla IT?

Metodyki zwinne funkcjonowały i funkcjonują również w innych branżach. Przykładem może być branża produkcyjna i wspomniany powyżej Lean czy Kanban.

Coraz częściej słyszymy o włączaniu tego podejścia do różnych obszarów organizacji np. HR. Mówiąc o podejściu zwinnym, mówimy o stylu pracy, który zawiera w sobie elementy Agile. Stopniowe włączanie elementów zwinności ośmiela organizację do sięgania po więcej. Jednak przede wszystkim pokazuje jej samej potencjał tej techniki i jego granice. Zachęcamy do zapoznania się z case study, który pokazuje zastosowanie podejścia zwinnego w nietypowej sytuacji.

Pewnego dnia wydarzyła się następująca historia. Do zrealizowania był projekt, którego celem było uruchomienie linii produkcyjnej. Projekt kluczowy, ponieważ klient podpisał kontrakty na realizacje konkretnych zamówień. Termin ustalono na 6 m-cy.

Negocjacje umowy trwały 3 m-ce. Do planowanego terminu uruchomienia pozostały 3 m-ce. Sytuacja wydawała się krytyczna, a klęska nieuchronna.

Wtedy postanowiono przeorganizować projekt, koncentrując się na priorytetach klienta, czyli konieczności zrealizowania zamówień w określonej sekwencji. Praca w projekcie została podzielona na krótsze etapy. Każdy z etapów miał zdefiniowany efekt finalny w postaci konkretnego elementu linii produkcyjnej, rozpoczynając od uruchomienia wersji minimum umożliwiającej produkcję, a kończąc na w pełni funkcjonalnej linii produkcyjnej.

Klient zaakceptował propozycję.

Rozpoczęto realizację projektu. Ze względu na sytuację kryzysową i duże ryzyko zespół pracował w trybie dziennym, podsumowując każdego dnia status prac, definiując prace pozostałe do wykonania oraz ryzyka i pojawiające się problemy. Zmiany wprowadzane były na bieżąco.

Linia produkcyjna osiągnęła swoją minimalną wydajność w terminie 2 m-cy, umożliwiając zamawiającemu realizacje zobowiązań wobec klientów.

Od momentu uruchomienia linii praca zespołu musiała odbywać się w trybie nocnym. Wdrażanie kolejnych etapów projektu na pracującej linii produkcyjnej było niemożliwe. W pewnym momencie okazało się, że jeden z komponentów umożliwiający działanie ogniw linii, wdrażany w trybie nocnym nie zadziałał. Zespół, którego głównym celem było stworzenie i wdrożenie rozwiązania, miał pracować kolejną noc. Kierownik projektu podjął decyzję. Zespół powinien skoncentrować się na rozwiązaniu, a on będzie obsługiwał ogniwo linii samodzielnie. Tym samym spędził dzień na wybieraniu 3 przycisków umożliwiających prace całej linii.

To niektóre wybrane fragmenty zastosowanych rozwiązań, dzięki którym potencjalna klęska została przekuta w sukces. Linia produkcyjna w wersji minimum została uruchomiona w terminie. Projekt zakończył się po 5 miesiącach, czyli o 1 mies. krócej niż zakładano. Zamówienia klientów zostały zrealizowane.

Co zwinnego możemy znaleźć w tej historii?

- praca w oparciu o priorytety klienta, czyli koncentracja na potrzebie biznesowej,

- podział prac na krótsze etapy zwane iteracjami/sprintami,

- definiowanie produktów w poszczególnych iteracjach, tzw. przyrostów, częste testowanie/sprawdzanie i odbiory,

- codzienne spotkania umożliwiające podsumowanie stanu prac, identyfikujące prace do wykonania, umożliwiające zarządzanie ryzykiem oraz silnie wspierające komunikację w zespole,

- dostarczanie tzw. minimalnego użytecznego podzbioru klientowi, tu linii produkcyjnej w wersji 1.0,

- koncentracja zespołu na tworzeniu rozwiązania,

- służebna rola lidera.

To jedne z głównych elementów charakteryzujących podejścia zwinne.

Zarządzanie kryzysem, materializujące się ryzyka często stawiają nas wobec takich sytuacji. Wtedy warto sięgnąć po zmianę organizacji pracy w projekcie, podobną do opisanej powyżej. Zważywszy na to, że zmiany wymagań, zwroty akcji i zarządzanie kryzysem to codzienność wielu organizacji - warto rozważyć zwinne podejście do zarządzania. Zachęcamy do spojrzenia z perspektywy zwinności i przemyślenia, gdzie podejście zwinne przyda się w Twojej organizacji.

 

Katarzyna Kaganiec - Trener GRUPY ODITK i Jakub Husarzewski - CIO Grupa Kapitałowa Kredyt Inkaso SA

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]