29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja, element „nice to have”. Pandemia sprawiła, że temat stał się pilny i ważny.

Pandemia Covid-19 zmieniła świat w bardzo szybkim tempie. Ogromna liczba ograniczeń, w tym związanych z możliwością spotkań face to face, prowadzenia rozmów w standardzie, do jakiego byliśmy przez całe życie przyzwyczajeni, spowodowała, że wiele osób zajmujących się sprzedażą wstrzymało "funkcje zawodowe". Pojawiły się nowe obiekcje, z którymi borykają się handlowcy. Z jednej strony są to wątpliwości klientów, z drugiej obawy ich samych. Pandemia sprawiła, że temat transformacji sprzedaży do online stał się priorytetowy. Cytując klasyka: "Dostosuj się lub zgiń".

Dlaczego tak? Jeżeli właściciele widzą przestrzeń do dalszego działania firmy, to zwykle skupiają się na dwóch obszarach: obniżaniu kosztów i podnoszeniu przychodów lub na działaniach niwelujących ich spadki. Dlatego efektywność prowadzonych działań sprzedażowych i dopasowanie ich do zmieniającej się sytuacji rynkowej to działanie kluczowe z punktu widzenia trwania firmy.

Co więcej nie jest to stan przejściowy. "Czarny łabędź" w postaci Covid-19 bezpowrotnie zmienił zasady gry. Wybuch pandemii w bezwzględny sposób weryfikuje rynek, usługi i produkty oferowane w tych trudnych czasach. Wiele firm miałoby szansę przetrwać, jednak często słabym ogniwem staje się właśnie sam sprzedawca i sprawdzone, lecz niedziałające już metody docierania i zainteresowania potencjalnych klientów. Co zrobić, żeby poprawić efektywność działań sprzedażowych? Handlowcy jak najszybciej powinni uświadomić sobie, że spotkanie online jest doskonałą formą spotkania sprzedażowego i w tej formule można stosować wysokie standardy oraz budować efektywne relacje B2B. Jednakże, aby skutecznie sprzedawać przez Skype, Zoom czy inne tego typu platformy, trzeba umieć z empatycznego słuchania przejść do rozmowy biznesowej, rozumieć model biznesowy i wyzwania klienta.

Drugi obszar umiejętności to prowadzenie spotkań online: kontraktowanie, technikalia, budowanie pandemic success story, praca z obiekcjami klienta. W GRUPIE ODITK mamy na to patenty. Tym artykułem rozpoczynamy cykl publikacji o transformacji sprzedaży do online. W tym tekście opowiem o huntingu w "wirtualu".

Czas stanął w miejscu

W samych Stanach Zjednoczonych pracuje blisko 4,5 miliona sprzedawców. Prognozy Forrester Research z 2017 roku wskazywały, że około 1 milion z nich (tj. 22%) miało stracić pracę do 2020 roku na rzecz samoobsługowych rozwiązań e-commerce. Szacunki nie przewidziały pandemii SARS-COV-19, która jeszcze drastyczniej zmienia zasady gry. W samym tylko kwietniu 2020 pracę straciło ogółem 20,5 mln osób, a wskaźnik bezrobocia wzrósł do 14,7% (w poprzednim miesiącu wynosił 4,4%!).

Sytuacja w dużej mierze jest spowodowana tym, że proces zakupowy i oczekiwania kupujących uległy ogromnym przeobrażeniom, a rzesze sprzedawców stoją w miejscu i reagują w opieszały sposób lub skupiają się na działaniach, które przestają, czy też już przestały, być skuteczne.

Badania przeprowadzone wśród sprzedawców i klientów jeszcze przed pandemią pokazały, że mamy do czynienia z następującymi trendami:

  • 92% nabywców usuwa maile lub wiadomości głosowe od osób, których nie zna (Accenture);
  • 77% kupujących w sektorze B2B twierdzi, że nie rozmawia ze sprzedawcą, dopóki nie przeprowadzi samodzielnego researchu (Executive Board);
  • przed rozmową z przedstawicielem handlowym potencjalny klient potrzebuje zetknąć się z treścią dostarczoną przez markę średnio 5 razy (CMO Council); · klienci B2B w 67% podejmują decyzję zakupową, jeszcze zanim skontaktują się ze sprzedawcą (CEB Global);
  • 75% klientów B2B twierdzi, że kupowanie bezpośrednio poprzez stronę internetową jest wygodniejsze niż kontakt ze sprzedawcą;
  • 93% nabywców podkreśla, że po podjęciu decyzji woli kupić produkt samodzielnie, bez pośrednika.

A teraz sytuacja uległa dodatkowemu zaostrzeniu...

Badania do kitu, USA jest daleko, a pandemia się zaraz skończy

Tak prawdopodobnie będzie bronił się niejeden handlowiec przywiązany do swojego sposobu działania. Tymczasem Grzegorz Miecznikowski, dyrektor z jednej z polskich agencji marketingowych, przeprowadził próbę, która polegała na wykonaniu 100 zimnych telefonów do prospektów B2B z jednej grupy docelowej oraz na równoległym wysłaniu 100 odpowiednio skonstruowanych wiadomości poprzez portal LinkedIn. Wynik? Wykonując zimne telefony, udało mu się umówić 1 spotkanie i to, jak wspomina, "przez przypadek". Natomiast wiadomości wysyłane przez media społecznościowe spotkały się z 64% odzewem, z czego udało umówić się 27 spotkań. Taki sam praktyczny eksperyment z grupą docelową w obszarze B2C dał wynik: 2,5% - w przypadku telefonów i 82% - przy zastosowaniu social sellingu.

Wyniki mojego testu wyglądały podobnie. Słowem wstępu: mam 12 lat doświadczenia w sprzedaży jako handlowiec, key account manager i dyrektor sprzedaży, a w biznesie osiągnąłem pełnoletniość. Pracowałem i sprzedawałem w małych, średnich firmach i w międzynarodowych korporacjach. Test, który sam przeprowadziłem: 100 telefonów i 100 wysłanych wiadomości. Wyniki? 7% zimne telefony i 88% przy pomocy social sellingu i strategii mailowej Basho Strategy.

Jak wyglądają rezultaty podobnego testu przeprowadzonego w czasach pandemii? 1% zimne telefony, 82% social selling. W obu przypadkach widać spadek, jednak w przypadku social sellingu i komunikacji asynchronicznej z potencjalnym klientem jest on niewielki i może mieścić się w granicy błędu ze względu na różne próby.

By nie tylko uchronić się przed wyginięciem, ale i podnieść efektywność sprzedaży

Mówi się, że skopiowanie czyjejś pracy to plagiat, stworzenie czegoś z dwóch to kompilacja, a z trzech to już praca naukowa. :) W dzisiejszym świecie wygrywa i święci sukcesy ten, kto potrafi w skuteczny sposób zdobywać i łączyć posiadane informacje. Żeby znaleźć działające rozwiązania, należy połączyć kilka faktów i trendów, m.in.:

1. Odpowiedni dobór medium komunikacji do pierwszego kontaktu.

Do 82% naszych prospektów możemy dotrzeć poprzez media społecznościowe i ta wartość rośnie z dnia na dzień. Dzieje się też tak dlatego, że wiele osób przeszło na pracę zdalną i home office. Jest otoczonych dziećmi, rodzinami i tym bardziej nie ma czasu na rozmowę akurat w tej chwili, w której sprzedawca zdecydował się podjąć próbę kontaktu. Handlowiec jeszcze częściej niż wcześniej trafia w moment niewłaściwy nawet na krótką rozmowę. Powoduje to naturalną reakcję zakończenia rozmowy.

Jak pokazują opisane wyżej eksperymenty, telefonu warto używać dopiero w dalszych etapach komunikacji. Medium odpowiednie na pierwszy kontakt to e-mail oraz social media.

2. Odwoływanie się do tego, co ludzi interesuje.

Do wyznawanych przez nich wartości, do kultywowanych przez nich pasji. Coraz więcej firm prowadzi procesy rekrutacyjne przy pomocy dookreślonych wcześniej wartości i pryncypiów, które, jeżeli pasują do siebie w relacji pracownik-pracodawca, pozwalają na owocną i długoterminową współpracę. Jak mówi sir Richard Branson, prezes i właściciel Virgin: "Jeżeli wyznajemy te same wartości, reszta nie ma większego znaczenia, bo całej reszty możemy się nauczyć".

Ludzie, którzy piszą o tym, co nas samych interesuje i co jest dla nas wartością, przestają być nieznanymi.

3. Kierowanie pełnej uważności w stronę osoby, którą chcemy zainteresować tym, co mamy do zaoferowania.

95% ludzi ma zachowania narcystyczne. Lubimy słuchać o sobie i kiedy dobrze o nas mówią. Zależy nam na podziwie i byciu dostrzeżonym. Psycholodzy wskazują trzy główne potrzeby człowieka, które wpasowują się idealnie w potrzeby kupujących na współczesnym rynku: Uważność, Uznanie i Uczucie - zasada 3xU. Mail, w którym zdecydowana większość treści będzie mówiła o osobie, do której się zwracamy, nie zostanie przeniesiony do kosza. Bo to będzie wiadomość osobista, skierowana do nas, traktująca o nas i o tym, co ewentualnie nas łączy z drugim człowiekiem. Tymczasem większość wiadomości i telefonów od pierwszego zdania stara się nas zainteresować kimś lub czymś innym. A jeżeli piszemy o drugiej osobie i zadajemy sobie trud oraz poświęcamy czas, żeby się dowiedzieć, przygotować, napisać, to pokazujemy, że nam zależy.

Dzieci zapytane o to, kto kocha je najbardziej, jako pierwsze wskazują osoby spędzające z nimi najwięcej dobrej jakości czasu. Czas to nieodnawialny zasób, dlatego podarowanie go drugiej osobie jest kojarzone z uczuciem i zaangażowaniem.

Stworzenie wiadomości w ramach szybkiego kontaktu social selling czy też bardziej zaawansowanej metodologii Basho Email Strategy wymaga praktyki i doszlifowania. Tak samo jak umiejętne wyszukiwanie potencjalnych klientów w mediach społecznościowych. Ale tego wszystkiego można (a nawet trzeba) się nauczyć. Statystyki i doświadczenia pokazują, że warto. My uczymy tego np. podczas tego szkolenia.

Zachęcam Was do odkurzenia swoich metod sprzedaży i ewoluowania, by dołączyć do grona nowoczesnych sprzedawców. By ponownie smakować zwycięstwa, częstych odpowiedzi od potencjalnych klientów i poczucia sensu, który tak często tracimy, wysyłając tysiące maili i wykonując setki zimnych telefonów z miernym rezultatem. Czas na zmiany.

Łukasz Wieczorek, Trener GRUPY ODITK

 

Transformacja sprzedaży - szkolenia dla handlowców (tradycyjnie „in class” i w formule online):

 

 

 

Autor artykułu
Łukasz Wieczorek
2/12/2024

Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

18/11/2024

„Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....