Bieganie i biznes – boli głowa, boli noga i co dalej?
Roberta Korzeniowskiego zapytano czemu nie mówi o sporcie jako rywalizacji, która kojarzy się z wygrywaniem. Odpowiedział: "Najpierw muszę wygrać walkę z samym sobą. To jest szczególna walka. W jej toku tworzę i buduję siebie na nowo".
Jolanta Blaszkowska-Bastian: Kiedy jesteśmy nośnikiem zmiany (jakiejkolwiek - w sobie, czy w organizacji) słyszymy wszystkie gamy reakcji. Przepuszczamy je przez filtr doświadczeń, emocji, celów i patrzymy na wynik. Niekiedy, zamiast wyniku widzimy same pytania. Jednym z nich jest: Jak utrzymać się na właściwym kursie w zmianie? Z Panem Pawłem Sroką, Dyrektorem Sprzedaży Agencyjnej Sieci wyłącznej Life& Pension Generali Finance, rozmawialiśmy niedawno o znaczeniu marzenia, zuchwałym celu i robieniu planów (art. "Biznes i bieganie - jak się tańczy w takiej parze?"). Dziś zastanowimy się, co w sytuacji, kiedy motywacją zachwieje... na przykład: codzienność. Zdecydowałam się na rozmowę z prawdziwym człowiekiem z krwi i kości. Dlaczego? Bo tak lubię. Warto iść za głosem swojej intuicji, a moja mi mówi, że wielu ludzi, których spotykam warto posłuchać...
Jola: Chciałabym dziś z Tobą porozmawiać o kondycji motywacji zarówno w bieganiu, jak i w biznesie. Codzienność, niekiedy z finezją baletnicy podsuwa powody, dla których trudno wytrwać w realizacji celu. Jak motywować siebie i innych?
Paweł: Na polu zarządzania jestem dosyć ortodoksyjnym indywidualistą. Jako szef jestem pewien, że nie jestem w stanie nikogo do niczego zmotywować. Mogę jedynie ludzi zniechęcać.
Jola: No to mocny akcent wywiadu już mamy...
Paweł: Zgodnie z moją własną teorią (potwierdzoną w praktyce) mogę jedynie stwarzać innym możliwości, pokazywać kierunki i korzyści. Każdy z tego wybiera coś, co ma wartość dla niego samego. I to jest super "pakiet startowy" dla tej konkretnej osoby.
Jola: Porozmawiajmy w takim razie o relacji szef - jego ludzie. Załóżmy, że tworzysz warunki, w których odpowiedzialność za ten wybór, o którym mówisz jest po stronie pracownika. Wyobraźmy sobie optymistyczny wariant, kiedy ta druga strona zechce z tych warunków skorzystać. Jaka jest wówczas Twoja rola?
Paweł: Jedyne, co mogę zrobić, to pomóc skonstruować wspólnie jak najlepszy plan. Plan, który będzie podzielony na jak najdrobniejsze zadania. Do tego planu i do każdego zadania ustalić co jest mierzalnym efektem i potem konsekwentnie mierzyć to, co ustaliliśmy.
Jola: Wyobrażam sobie sytuację, że ludzie mogą mieć niezwykle precyzyjny plan. I wtedy następuje "zonk" - jesteśmy mistrzami planów, które nigdy się nie realizują.
Paweł: Zakładamy, że punktem wyjścia jest ciągle pakiet startowy, czyli człowiek wie dlaczego chce coś osiągnąć. Kiedy mamy plan, w który wierzymy, należy zmierzyć dokładnie ten pierwszy trening (zamiennie zadanie). Potem drugi. I trzeci.
Jola: Wyobrażam sobie, że zapał na początku realizacji planu może być jak tornado, które nas wciąga, by następnie porzucić gdzieś po drodze, nie do końca w formie w jakiej byśmy sobie tego życzyli....
Paweł: Na pierwszych treningach (w biznesie: zadaniach) wszyscy z zapałem starają się zrobić co w ich mocy. Dają z siebie bardzo wiele i z wielkim zaangażowaniem. To naturalne, że oczekują równie wielkiego wyniku. Niestety, wielki wynik nie ma prawa się pojawić. Na szczęście, ponieważ mierzymy szczegółowo treningi (zamiennie mówmy tu zadania), to już po kilku możemy pokazać postępy w poszczególnych elementach. Tak buduje się pewność siebie.
Jola: Dla wielu osób brak szybkich i spektakularnych wyników jest trudny do przyjęcia. A małych się nie widzi....
Paweł: Moim zdaniem motywacja i to pozytywnie szalona płynie wyłącznie z sukcesu , który smakujemy codziennie! Uwierz mi , że nikt , absolutnie nikt kto wlał wiele potu w to, aby te lepsze wyniki osiągnąć, nie chce ich stracić. Wie dokładnie ile do tej pory zapłacił. Dodatkowo pozytywne wyniki pierwszych kroków wzmacniają wiarę w plan i ostateczny sukces. Wierzę, że mierzenie i to szczegółowe swoich wyników jest podstawą do trwałego stanu wysokiej motywacji.
Jola: Często współpracując z osobami z różnych szczebli korporacji słyszę, że niestety, ale nikt "normalny" nie lubi być szczegółowo mierzony w biznesie....nie mylić z chęcią "mierzenia innych".
Paweł: Dzięki przygodzie szkolnej mamy wdrukowane w głowie oraz utrwalone przez "małoformatowych" szefów, że mierzenie nie służy rozwojowi, a jedynie ocenie. I tu mamy pierwszy zasadniczy problem. Policz - jeśli ktoś studiował to wychodzi minimum 22 lata wbijania do głowy, że mierzenie to raczej coś złego.
Jola: Jak zmieniać tę opinię?
Paweł: Koncentrować się na prywatnym celu, jaki ma osiągnąć każdy z naszych zawodników (pracowników). Dzięki mierzeniu wyników jesteś w stanie wspierać człowieka. Jednak tylko wtedy, gdy mierzenie potraktujesz jak polowanie na sukcesy i informacje pożyteczne do dalszej walki. Bycie adwokatem, nie prokuratorem! - to kwintesencja tego działania.
Jola: To, co mówisz, oznacza potrzebę konsekwentnego feedbacku... a w tej kwestii różnie bywa....
Paweł: Pozwól, że odniosę to do swoich treningów biegowych. Nie byłem idealnym zawodnikiem. Feedbackował mnie mój elektroniczny system treningowy. E-mailem przypominał mi o nadchodzących treningach, a kiedy nie stawiałem się kąśliwie słał: Are You still working out? Po każdym treningu dostawałem ocenę treningu i moich postępów. System dbał o dodatkowe motywacje typu: O widzę , że od początku właśnie przebiegłeś dystans równy szerokości Kanału La Manche.
Jola: Co jeszcze wspierało Twoją motywację?
Paweł: W zasadzie to zawsze wiedziałem , że mam bardzo "Silną Wolę". Na tyle silną, że robi ze mną co chce.... Kiedy przygotowywałem się do Biegu Rzeźnika miałem swoje KOTWICE. Po pierwsze - miałem partnera biegowego. Na szczęście, nasze "Silne Wole" chodziły w przeciwnych fazach . Tak więc raz ja jego, raz on mnie wyciągał z macek "Silnej Woli". To ważne w sporcie i w biznesie. Po drugie - o moich planach zrobienia Rzeźnika i o kolejnych krokach poinformowałem w zasadzie każdego, kogo znałem. Zdarzyło się, że wielu "kibicowało" mi wyłącznie z niecnych pobudek. Czekając na to, aby sobie poszydzić z moich upadków po drodze - zarówno w życiu, jak i w biznesie. Po trzecie, najważniejsze - ci od których wszystko się zaczęło: moja rodzina.
Jola: Myślę, że takie szalone cele i na innych szaleńczo pozytywnie działają. Dziękuję Ci za rozmowę. Powodzenia na Rzeźniku 2014. Trzymam kciuki, kibicuję i obiecuję nie odpuścić artykułu po akcji.
Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener
Paweł Sroka, Dyrektor Sprzedaży Agencyjnej Sieci wyłącznej Life& Pension Generali Finance
Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...
[więcej]Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...
[więcej]O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie
Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...
[więcej]Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji
Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...
[więcej]Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej
O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...
[więcej]TRIZ - fakty i mity
Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...
[więcej]Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz
„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.
[więcej]E-learning – pięć filarów sukcesu
Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...
[więcej]Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń
Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...
[więcej]Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management
Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...
[więcej]O pracy płytkiej i głębokiej
„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...
[więcej]HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda
HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...
[więcej]AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT
Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...
[więcej]Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...
[więcej]Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego
W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...
[więcej]Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem
„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...
[więcej]Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów
Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....
[więcej]