11.03.2014

Bieganie i biznes – boli głowa, boli noga i co dalej?

Roberta Korzeniowskiego zapytano czemu nie mówi o sporcie jako rywalizacji, która kojarzy się z wygrywaniem. Odpowiedział: "Najpierw muszę wygrać walkę z samym sobą. To jest szczególna walka. W jej toku tworzę i buduję siebie na nowo".

Jolanta Blaszkowska-Bastian: Kiedy jesteśmy nośnikiem zmiany (jakiejkolwiek - w sobie, czy w organizacji) słyszymy wszystkie gamy reakcji. Przepuszczamy je przez filtr doświadczeń, emocji, celów i patrzymy na wynik. Niekiedy, zamiast wyniku widzimy same pytania. Jednym z nich jest: Jak utrzymać się na właściwym kursie w zmianie? Z Panem Pawłem Sroką, Dyrektorem Sprzedaży Agencyjnej Sieci wyłącznej Life& Pension Generali Finance, rozmawialiśmy niedawno o znaczeniu marzenia, zuchwałym celu i robieniu planów (art. "Biznes i bieganie - jak się tańczy w takiej parze?"). Dziś zastanowimy się, co w sytuacji, kiedy motywacją zachwieje... na przykład: codzienność. Zdecydowałam się na rozmowę z prawdziwym człowiekiem z krwi i kości. Dlaczego? Bo tak lubię.  Warto iść za głosem swojej intuicji, a moja mi mówi, że wielu ludzi, których spotykam warto posłuchać...

Jola: Chciałabym dziś z Tobą porozmawiać o kondycji motywacji zarówno w bieganiu, jak i w biznesie. Codzienność, niekiedy z finezją baletnicy podsuwa powody, dla których trudno wytrwać w realizacji celu. Jak motywować siebie i innych?

Paweł: Na polu zarządzania jestem dosyć ortodoksyjnym indywidualistą.  Jako szef jestem pewien, że nie jestem w stanie nikogo do niczego zmotywować.  Mogę jedynie ludzi zniechęcać.

Jola: No to mocny akcent wywiadu już mamy...

Paweł: Zgodnie z moją własną teorią (potwierdzoną w praktyce) mogę jedynie stwarzać innym możliwości, pokazywać kierunki  i korzyści. Każdy z tego wybiera coś, co ma wartość dla niego samego. I to jest super "pakiet  startowy" dla tej konkretnej osoby.

Jola: Porozmawiajmy w takim razie o relacji szef - jego ludzie. Załóżmy, że tworzysz warunki, w których odpowiedzialność za ten wybór, o którym mówisz jest po stronie pracownika. Wyobraźmy sobie optymistyczny wariant, kiedy ta druga strona zechce z tych warunków skorzystać. Jaka jest wówczas Twoja rola?

Paweł: Jedyne, co  mogę zrobić, to pomóc skonstruować wspólnie jak najlepszy plan. Plan, który będzie podzielony na jak najdrobniejsze zadania. Do tego planu i do każdego zadania ustalić co jest mierzalnym efektem i potem konsekwentnie mierzyć to, co ustaliliśmy.

Jola: Wyobrażam sobie sytuację, że ludzie mogą mieć niezwykle precyzyjny plan. I wtedy następuje "zonk" -  jesteśmy mistrzami planów, które nigdy się nie realizują.

Paweł: Zakładamy, że punktem wyjścia jest ciągle pakiet startowy, czyli człowiek wie dlaczego chce coś osiągnąć. Kiedy mamy plan, w który wierzymy, należy zmierzyć dokładnie ten pierwszy trening (zamiennie zadanie). Potem drugi. I trzeci.

Jola: Wyobrażam sobie, że zapał na początku realizacji planu może być jak tornado, które nas wciąga, by następnie porzucić gdzieś po drodze, nie do końca w formie w jakiej byśmy sobie tego życzyli....

Paweł: Na pierwszych treningach (w biznesie: zadaniach) wszyscy z zapałem starają się zrobić co w ich mocy. Dają z siebie bardzo wiele i z wielkim zaangażowaniem. To naturalne, że oczekują równie wielkiego wyniku. Niestety, wielki wynik nie ma prawa się pojawić. Na szczęście, ponieważ mierzymy szczegółowo treningi (zamiennie mówmy tu zadania), to już po kilku możemy pokazać postępy w poszczególnych elementach. Tak buduje się pewność siebie.

Jola: Dla wielu osób brak szybkich i spektakularnych wyników jest trudny do przyjęcia. A małych się nie widzi....

Paweł: Moim zdaniem motywacja i to pozytywnie szalona płynie wyłącznie z sukcesu , który smakujemy codziennie! Uwierz mi , że nikt , absolutnie nikt kto wlał wiele potu w to, aby te lepsze wyniki osiągnąć, nie chce ich stracić. Wie dokładnie ile do tej pory zapłacił. Dodatkowo pozytywne wyniki pierwszych kroków wzmacniają wiarę w plan i ostateczny sukces. Wierzę, że mierzenie i to szczegółowe swoich wyników  jest podstawą do trwałego stanu wysokiej motywacji.

Jola: Często współpracując z osobami z różnych szczebli korporacji słyszę, że niestety, ale nikt "normalny"  nie lubi być szczegółowo mierzony w biznesie....nie mylić z chęcią "mierzenia innych".

Paweł: Dzięki przygodzie szkolnej mamy wdrukowane w głowie  oraz utrwalone przez "małoformatowych" szefów,  że mierzenie nie służy rozwojowi, a jedynie ocenie. I tu mamy pierwszy zasadniczy problem.  Policz - jeśli ktoś studiował to wychodzi minimum 22 lata wbijania do głowy, że mierzenie to raczej coś złego.

Jola: Jak zmieniać tę opinię?

Paweł: Koncentrować się na prywatnym celu, jaki ma osiągnąć każdy z naszych zawodników (pracowników). Dzięki mierzeniu wyników jesteś w stanie wspierać człowieka. Jednak tylko wtedy, gdy mierzenie potraktujesz jak polowanie na sukcesy i informacje pożyteczne do dalszej walki. Bycie adwokatem, nie prokuratorem! - to kwintesencja tego działania.

Jola: To, co mówisz, oznacza potrzebę konsekwentnego feedbacku... a w tej kwestii różnie bywa....

Paweł: Pozwól, że odniosę to do swoich treningów biegowych. Nie byłem idealnym zawodnikiem. Feedbackował mnie mój elektroniczny system treningowy. E-mailem przypominał mi o nadchodzących treningach, a kiedy nie stawiałem się kąśliwie słał: Are You still working out? Po każdym treningu dostawałem ocenę treningu i moich postępów. System dbał o dodatkowe motywacje typu: O widzę , że od początku właśnie przebiegłeś dystans równy szerokości Kanału La Manche.

Jola: Co jeszcze wspierało Twoją motywację?

Paweł: W zasadzie to zawsze wiedziałem , że mam bardzo "Silną Wolę". Na tyle silną, że robi ze mną co chce.... Kiedy przygotowywałem się do Biegu Rzeźnika miałem swoje KOTWICE. Po pierwsze - miałem partnera biegowego. Na szczęście, nasze "Silne Wole" chodziły w przeciwnych fazach . Tak więc raz ja jego, raz on mnie wyciągał z macek "Silnej Woli". To ważne w sporcie i w biznesie. Po drugie - o moich planach zrobienia Rzeźnika i o kolejnych krokach poinformowałem w zasadzie każdego, kogo znałem. Zdarzyło się, że wielu "kibicowało" mi wyłącznie z niecnych pobudek. Czekając na to, aby sobie poszydzić z moich upadków po drodze - zarówno w życiu, jak i w biznesie. Po trzecie, najważniejsze - ci od których wszystko się zaczęło: moja rodzina. 

Jola: Myślę, że takie szalone cele i na innych szaleńczo pozytywnie działają. Dziękuję Ci za rozmowę. Powodzenia na Rzeźniku 2014. Trzymam kciuki, kibicuję i obiecuję nie odpuścić artykułu po akcji.

 

Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

Paweł Sroka, Dyrektor Sprzedaży Agencyjnej Sieci wyłącznej Life& Pension Generali Finance

08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]