30/11/2015

Budowanie zaufania

Poniższy artykuł jest zapisem wniosków z panelu dyskusyjnego dotyczącego budowania zaufania, który odbył się podczas tegorocznego VII Strategicznego Forum Project Management*. Organizatorem wydarzenia jest Grupa ODiTK.

Są to refleksje, wnioski i doświadczenia wielu wspaniałych profesjonalistów, z którymi miałam przyjemność i radość spotkać się na jednym z paneli Forum. Okazało się wówczas, że jest w nas sporo gotowości, by ufać sobie również w biznesie, że czujemy ogromną potrzebę tworzenia rzeczywistości biznesowej i projektowej opartej o zaufanie i relacje. Temat był na tyle poruszający… że woleliśmy zgłębiać go do wyczerpania niż iść na przerwę pełną smakowitych pokus. Zapraszam Cię do refleksji o zaufaniu.

ZAUFANIE ... to coś, czego nie ma. Co trzeba zbudować osobiście, poświęcając na to bardzo dużo czasu.

ZAUFANIE... to gotowość wejścia w relację i oddania drugiej stronie tej relacji części odpowiedzialności i władzy.

ZAUFANIE w końcu to coś, co funkcjonuje jak pieniądz: miesiące by zgromadzić, a sekundy by stracić.

Dlaczego zaufanie jest ważne w biznesie? W projekcie?

Zaufanie jest fundamentem wzrostu zaangażowania osób, które się tym zaufaniem wzajemnie darzą. Dzięki niemu potencjalnie rośnie poziom inicjatywysilna motywacja i gotowość wspierania się nawzajem stają się naturalnym biegiem rzeczy. Dodatkowo tam gdzie pojawia się zaufanie, rośnie kreatywność.

Budowanie zaufania to długotrwały proces wymagający przede wszystkim ogromnej ilości czasu i świadomości tej potrzeby. Oprócz samego czasu konieczna jest też przestrzeń na to, by ludzie mogli się poznawać na różnych poziomach, zarówno zawodowych, ale przede wszystkim także prywatnych. Zaufanie dotyczy bowiem osób. A to, co definiuje nas jako człowieka to nasz światopogląd, wartości i pasje, bardziej niż praca. Poznanie wymaga umiejętności słuchania i poszanowania innych, życzliwej ciekawości, otwartości i empatii. Mówimy przecież o ludziach a zaufanie ma zdecydowanie LUDZKĄ TWARZ, a nie twarz takiej czy innej korporacji. W dodatku jest to twarz pełna różnych emocji, którymi warto zarządzać. Dlatego by budować zaufanie trzeba podążać za ludźmi, nieustannie się dostosowywać do kontekstu i potrzeb, i czynić to pozostając w zgodzie ze sobą, szczerze. Zaufanie możemy pielęgnować dostarczając aktualnych informacji i uzasadnień dla zachowań czy decyzji. Klarowność i przejrzystość wyjaśnień jest tu kluczowa. Można wnioskować, że zaufanie lepiej rozwija się w warunkach współpracy. Jak w każdym projekcie, tak i w zaufaniu, liczy się przykład z góry. Zadaniem dojrzałego lidera jest nauczenie swoich ludzi zaufania przez modelowanie zachowań i promowanie tych wartości.

Dlaczego brak nam zaufania?

Wszechogarniający multitasking i presja szybkości sprawiają, że skupiamy się przede wszystkim na terminach, zadaniach i "tyłochronkach". W sytuacji permanentnego biegu i gaszenia pożarów mamy poczucie, że optymalizacja naszej pracy powinna zawierać rezygnację z rzeczy, których pozytywny wpływ na projekt najtrudniej zmierzyć. Dlatego rezygnujemy z budowania i pielęgnowania relacji. Skutek jest taki, że jakość współpracy drastycznie spada, przez co spada jakość, wzrasta ilość konfliktów i nierozwiązywalnych problemów a zamiast rozwiązań ludzie szukają kozłów ofiarnych. Spirala rywalizacji zaczyna się nakręcać i paradoksalnie czasu na relacje jest z każdą chwilą coraz mniej. Tę trudną sytuację całkiem niechcąco wspierają wskaźniki, za które odpowiadają zaangażowani w projekt ludzie. Konstrukcja tych mierników stoi w opozycji z koncepcją współpracy i budowania zaufania. Wskaźniki, z których rozliczani są pracownicy nastawione są na krótkowzroczne myślenie o zysku. W tym szalonym biegu zapominamy, że to co ważne, to tworzenie wartości i szukanie rozwiązań. W tym szalonym biegu zaufanie często mylone jest z naiwnością a wręcz wyśmiewane. W tym szalonym biegu podpisujemy coraz to bardziej rozbudowane kontrakty, angażujemy potężną ilość prawników złudnie wierząc, że to kontrakt daje nam pewność w projekcie. Im większe pieniądze w projekcie, tym mniej jesteśmy skłonni ufać a bardziej skomplikowane umowy chcemy tworzyć. W tym szalonym biegu... zaufanie staje się towarem deficytowym.

Tymczasem ludzie działają tylko tak, jak na to pozwala system, w którym funkcjonują. Mamy dwie możliwe opcje: system permisywny i restrykcyjny. Pierwszy zakłada zaufanie do ludzi i ich większą swobodę działania, gdy drugi przyjmuje założenie, iż ludzie są źli i trzeba ich wyprzedzająco ograniczać prawem. Okazuje się, że w zależności od tego jaki system będzie promowany, takich ludzi będziemy mieli w organizacji. Samospełniająca się przepowiednia? Dokładnie TAK! System permisywny wspiera zaufanie i uczy ludzi pozytywnych zachowań. To bardzo dobra wiadomość... bo oznacza, iż możemy mieć na to wpływ!

Jak dodatkowo wspierać budowanie zaufania?

Poprzez ZAANGAŻOWANIE - włączanie w prace na najwcześniejszych etapach projektu. Otwartość w przedstawianiu przedsięwzięcia, rzeczową dyskusję, tłumaczenie "po co" zamiast wydawania rozkazów, dawanie możliwości wypowiedzenia się wszystkim zainteresowanym stronom.

Poprzez RELACJE I SPOTKANIA - wójt, starosta, ksiądz... spotkania z interesariuszami zamiast pisania poważnych i formalnych pism, odpowiadanie na pytania, zadawanie pytań otwartych, kontakt osobisty, przekonywanie nie tylko do pomysłu, ale i do siebie, bo jestem kimś, kto wprowadza coś, co dla zainteresowanych okaże się wartością, z której będą długo korzystali.

Poprzez SZUKANIE WSPÓLNYCH PŁASZCZYZN - budowanie na podstawie tego co nas łączy, poniesienie pewnego wysiłku by poznać naszych współpracowników, szukanie rozwiązań a nie problemów, poszanowanie sytuacji naszego rozmówcy i jego możliwości.

Poprzez SPÓJNOŚĆ - między słowami i czynami... uczciwość w biznesie. Szczere zamiary i konsekwencję w działaniu, ale też zachowywanie się w zgodzie z naszymi wewnętrznymi mocnymi stronami.

Poprzez BEZPIECZEŃSTWO - ocenianie procesów a nie osób, otwartą komunikację, prawo do popełnienia błędu, szukanie rozwiązań a nie winnych, konstruktywny feedback.

Zaufanie - to tak pięknie brzmi...

Jednocześnie warto mieć świadomość, iż nie każda osoba zbuduje zaufanie z każdym! Czasem warto odpuścić i skierować do pewnych interesariuszy inne osoby, które będą miały większe szanse na budowanie efektywnej relacji. Zaufania nie można budować za wszelką cenę. Zaufanie to też kwestia pewnego odważnego wyboru - bo czasem lepiej zerwać kontrakt, niż brnąć w projekt pomimo wszelkich przesłanek porażki. Wówczas warto zaufać też sobie. 

 

Monika Szczerbińska-Inglot - Trener ODiTK

 

* Strategiczne Forum Project Management - to corocznie organizowane wydarzenie branży project management, którego uczestnikami są osoby na co dzień związane są z tematyką zarządzania projektami. To ściśli praktycy tematu, którzy w kameralnym gronie pragną zaczerpnąć inspiracji, poznać nowe trendy i wymienić się swoimi doświadczeniami.

Kolejne spotkanie - VIII Strategiczne Forum Project Management odbędzie się 16 czerwca 2016r. w Warszawie. Szczegóły niebawem na naszej stronie internetowej.

 

 

 

 

 

Autor artykułu
MONIKA SZCZERBIŃSKA-INGLOT
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...