30.11.2015

Budowanie zaufania

Poniższy artykuł jest zapisem wniosków z panelu dyskusyjnego dotyczącego budowania zaufania, który odbył się podczas tegorocznego VII Strategicznego Forum Project Management*. Organizatorem wydarzenia jest Grupa ODiTK.

Są to refleksje, wnioski i doświadczenia wielu wspaniałych profesjonalistów, z którymi miałam przyjemność i radość spotkać się na jednym z paneli Forum. Okazało się wówczas, że jest w nas sporo gotowości, by ufać sobie również w biznesie, że czujemy ogromną potrzebę tworzenia rzeczywistości biznesowej i projektowej opartej o zaufanie i relacje. Temat był na tyle poruszający… że woleliśmy zgłębiać go do wyczerpania niż iść na przerwę pełną smakowitych pokus. Zapraszam Cię do refleksji o zaufaniu.

ZAUFANIE ... to coś, czego nie ma. Co trzeba zbudować osobiście, poświęcając na to bardzo dużo czasu.

ZAUFANIE... to gotowość wejścia w relację i oddania drugiej stronie tej relacji części odpowiedzialności i władzy.

ZAUFANIE w końcu to coś, co funkcjonuje jak pieniądz: miesiące by zgromadzić, a sekundy by stracić.

Dlaczego zaufanie jest ważne w biznesie? W projekcie?

Zaufanie jest fundamentem wzrostu zaangażowania osób, które się tym zaufaniem wzajemnie darzą. Dzięki niemu potencjalnie rośnie poziom inicjatywysilna motywacja i gotowość wspierania się nawzajem stają się naturalnym biegiem rzeczy. Dodatkowo tam gdzie pojawia się zaufanie, rośnie kreatywność.

Budowanie zaufania to długotrwały proces wymagający przede wszystkim ogromnej ilości czasu i świadomości tej potrzeby. Oprócz samego czasu konieczna jest też przestrzeń na to, by ludzie mogli się poznawać na różnych poziomach, zarówno zawodowych, ale przede wszystkim także prywatnych. Zaufanie dotyczy bowiem osób. A to, co definiuje nas jako człowieka to nasz światopogląd, wartości i pasje, bardziej niż praca. Poznanie wymaga umiejętności słuchania i poszanowania innych, życzliwej ciekawości, otwartości i empatii. Mówimy przecież o ludziach a zaufanie ma zdecydowanie LUDZKĄ TWARZ, a nie twarz takiej czy innej korporacji. W dodatku jest to twarz pełna różnych emocji, którymi warto zarządzać. Dlatego by budować zaufanie trzeba podążać za ludźmi, nieustannie się dostosowywać do kontekstu i potrzeb, i czynić to pozostając w zgodzie ze sobą, szczerze. Zaufanie możemy pielęgnować dostarczając aktualnych informacji i uzasadnień dla zachowań czy decyzji. Klarowność i przejrzystość wyjaśnień jest tu kluczowa. Można wnioskować, że zaufanie lepiej rozwija się w warunkach współpracy. Jak w każdym projekcie, tak i w zaufaniu, liczy się przykład z góry. Zadaniem dojrzałego lidera jest nauczenie swoich ludzi zaufania przez modelowanie zachowań i promowanie tych wartości.

Dlaczego brak nam zaufania?

Wszechogarniający multitasking i presja szybkości sprawiają, że skupiamy się przede wszystkim na terminach, zadaniach i "tyłochronkach". W sytuacji permanentnego biegu i gaszenia pożarów mamy poczucie, że optymalizacja naszej pracy powinna zawierać rezygnację z rzeczy, których pozytywny wpływ na projekt najtrudniej zmierzyć. Dlatego rezygnujemy z budowania i pielęgnowania relacji. Skutek jest taki, że jakość współpracy drastycznie spada, przez co spada jakość, wzrasta ilość konfliktów i nierozwiązywalnych problemów a zamiast rozwiązań ludzie szukają kozłów ofiarnych. Spirala rywalizacji zaczyna się nakręcać i paradoksalnie czasu na relacje jest z każdą chwilą coraz mniej. Tę trudną sytuację całkiem niechcąco wspierają wskaźniki, za które odpowiadają zaangażowani w projekt ludzie. Konstrukcja tych mierników stoi w opozycji z koncepcją współpracy i budowania zaufania. Wskaźniki, z których rozliczani są pracownicy nastawione są na krótkowzroczne myślenie o zysku. W tym szalonym biegu zapominamy, że to co ważne, to tworzenie wartości i szukanie rozwiązań. W tym szalonym biegu zaufanie często mylone jest z naiwnością a wręcz wyśmiewane. W tym szalonym biegu podpisujemy coraz to bardziej rozbudowane kontrakty, angażujemy potężną ilość prawników złudnie wierząc, że to kontrakt daje nam pewność w projekcie. Im większe pieniądze w projekcie, tym mniej jesteśmy skłonni ufać a bardziej skomplikowane umowy chcemy tworzyć. W tym szalonym biegu... zaufanie staje się towarem deficytowym.

Tymczasem ludzie działają tylko tak, jak na to pozwala system, w którym funkcjonują. Mamy dwie możliwe opcje: system permisywny i restrykcyjny. Pierwszy zakłada zaufanie do ludzi i ich większą swobodę działania, gdy drugi przyjmuje założenie, iż ludzie są źli i trzeba ich wyprzedzająco ograniczać prawem. Okazuje się, że w zależności od tego jaki system będzie promowany, takich ludzi będziemy mieli w organizacji. Samospełniająca się przepowiednia? Dokładnie TAK! System permisywny wspiera zaufanie i uczy ludzi pozytywnych zachowań. To bardzo dobra wiadomość... bo oznacza, iż możemy mieć na to wpływ!

Jak dodatkowo wspierać budowanie zaufania?

Poprzez ZAANGAŻOWANIE - włączanie w prace na najwcześniejszych etapach projektu. Otwartość w przedstawianiu przedsięwzięcia, rzeczową dyskusję, tłumaczenie "po co" zamiast wydawania rozkazów, dawanie możliwości wypowiedzenia się wszystkim zainteresowanym stronom.

Poprzez RELACJE I SPOTKANIA - wójt, starosta, ksiądz... spotkania z interesariuszami zamiast pisania poważnych i formalnych pism, odpowiadanie na pytania, zadawanie pytań otwartych, kontakt osobisty, przekonywanie nie tylko do pomysłu, ale i do siebie, bo jestem kimś, kto wprowadza coś, co dla zainteresowanych okaże się wartością, z której będą długo korzystali.

Poprzez SZUKANIE WSPÓLNYCH PŁASZCZYZN - budowanie na podstawie tego co nas łączy, poniesienie pewnego wysiłku by poznać naszych współpracowników, szukanie rozwiązań a nie problemów, poszanowanie sytuacji naszego rozmówcy i jego możliwości.

Poprzez SPÓJNOŚĆ - między słowami i czynami... uczciwość w biznesie. Szczere zamiary i konsekwencję w działaniu, ale też zachowywanie się w zgodzie z naszymi wewnętrznymi mocnymi stronami.

Poprzez BEZPIECZEŃSTWO - ocenianie procesów a nie osób, otwartą komunikację, prawo do popełnienia błędu, szukanie rozwiązań a nie winnych, konstruktywny feedback.

Zaufanie - to tak pięknie brzmi...

Jednocześnie warto mieć świadomość, iż nie każda osoba zbuduje zaufanie z każdym! Czasem warto odpuścić i skierować do pewnych interesariuszy inne osoby, które będą miały większe szanse na budowanie efektywnej relacji. Zaufania nie można budować za wszelką cenę. Zaufanie to też kwestia pewnego odważnego wyboru - bo czasem lepiej zerwać kontrakt, niż brnąć w projekt pomimo wszelkich przesłanek porażki. Wówczas warto zaufać też sobie. 

 

Monika Szczerbińska-Inglot - Trener ODiTK

 

* Strategiczne Forum Project Management - to corocznie organizowane wydarzenie branży project management, którego uczestnikami są osoby na co dzień związane są z tematyką zarządzania projektami. To ściśli praktycy tematu, którzy w kameralnym gronie pragną zaczerpnąć inspiracji, poznać nowe trendy i wymienić się swoimi doświadczeniami.

Kolejne spotkanie - VIII Strategiczne Forum Project Management odbędzie się 16 czerwca 2016r. w Warszawie. Szczegóły niebawem na naszej stronie internetowej.

 

 

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]