30/11/2015

Budowanie zaufania

Poniższy artykuł jest zapisem wniosków z panelu dyskusyjnego dotyczącego budowania zaufania, który odbył się podczas tegorocznego VII Strategicznego Forum Project Management*. Organizatorem wydarzenia jest Grupa ODiTK.

Są to refleksje, wnioski i doświadczenia wielu wspaniałych profesjonalistów, z którymi miałam przyjemność i radość spotkać się na jednym z paneli Forum. Okazało się wówczas, że jest w nas sporo gotowości, by ufać sobie również w biznesie, że czujemy ogromną potrzebę tworzenia rzeczywistości biznesowej i projektowej opartej o zaufanie i relacje. Temat był na tyle poruszający… że woleliśmy zgłębiać go do wyczerpania niż iść na przerwę pełną smakowitych pokus. Zapraszam Cię do refleksji o zaufaniu.

ZAUFANIE ... to coś, czego nie ma. Co trzeba zbudować osobiście, poświęcając na to bardzo dużo czasu.

ZAUFANIE... to gotowość wejścia w relację i oddania drugiej stronie tej relacji części odpowiedzialności i władzy.

ZAUFANIE w końcu to coś, co funkcjonuje jak pieniądz: miesiące by zgromadzić, a sekundy by stracić.

Dlaczego zaufanie jest ważne w biznesie? W projekcie?

Zaufanie jest fundamentem wzrostu zaangażowania osób, które się tym zaufaniem wzajemnie darzą. Dzięki niemu potencjalnie rośnie poziom inicjatywysilna motywacja i gotowość wspierania się nawzajem stają się naturalnym biegiem rzeczy. Dodatkowo tam gdzie pojawia się zaufanie, rośnie kreatywność.

Budowanie zaufania to długotrwały proces wymagający przede wszystkim ogromnej ilości czasu i świadomości tej potrzeby. Oprócz samego czasu konieczna jest też przestrzeń na to, by ludzie mogli się poznawać na różnych poziomach, zarówno zawodowych, ale przede wszystkim także prywatnych. Zaufanie dotyczy bowiem osób. A to, co definiuje nas jako człowieka to nasz światopogląd, wartości i pasje, bardziej niż praca. Poznanie wymaga umiejętności słuchania i poszanowania innych, życzliwej ciekawości, otwartości i empatii. Mówimy przecież o ludziach a zaufanie ma zdecydowanie LUDZKĄ TWARZ, a nie twarz takiej czy innej korporacji. W dodatku jest to twarz pełna różnych emocji, którymi warto zarządzać. Dlatego by budować zaufanie trzeba podążać za ludźmi, nieustannie się dostosowywać do kontekstu i potrzeb, i czynić to pozostając w zgodzie ze sobą, szczerze. Zaufanie możemy pielęgnować dostarczając aktualnych informacji i uzasadnień dla zachowań czy decyzji. Klarowność i przejrzystość wyjaśnień jest tu kluczowa. Można wnioskować, że zaufanie lepiej rozwija się w warunkach współpracy. Jak w każdym projekcie, tak i w zaufaniu, liczy się przykład z góry. Zadaniem dojrzałego lidera jest nauczenie swoich ludzi zaufania przez modelowanie zachowań i promowanie tych wartości.

Dlaczego brak nam zaufania?

Wszechogarniający multitasking i presja szybkości sprawiają, że skupiamy się przede wszystkim na terminach, zadaniach i "tyłochronkach". W sytuacji permanentnego biegu i gaszenia pożarów mamy poczucie, że optymalizacja naszej pracy powinna zawierać rezygnację z rzeczy, których pozytywny wpływ na projekt najtrudniej zmierzyć. Dlatego rezygnujemy z budowania i pielęgnowania relacji. Skutek jest taki, że jakość współpracy drastycznie spada, przez co spada jakość, wzrasta ilość konfliktów i nierozwiązywalnych problemów a zamiast rozwiązań ludzie szukają kozłów ofiarnych. Spirala rywalizacji zaczyna się nakręcać i paradoksalnie czasu na relacje jest z każdą chwilą coraz mniej. Tę trudną sytuację całkiem niechcąco wspierają wskaźniki, za które odpowiadają zaangażowani w projekt ludzie. Konstrukcja tych mierników stoi w opozycji z koncepcją współpracy i budowania zaufania. Wskaźniki, z których rozliczani są pracownicy nastawione są na krótkowzroczne myślenie o zysku. W tym szalonym biegu zapominamy, że to co ważne, to tworzenie wartości i szukanie rozwiązań. W tym szalonym biegu zaufanie często mylone jest z naiwnością a wręcz wyśmiewane. W tym szalonym biegu podpisujemy coraz to bardziej rozbudowane kontrakty, angażujemy potężną ilość prawników złudnie wierząc, że to kontrakt daje nam pewność w projekcie. Im większe pieniądze w projekcie, tym mniej jesteśmy skłonni ufać a bardziej skomplikowane umowy chcemy tworzyć. W tym szalonym biegu... zaufanie staje się towarem deficytowym.

Tymczasem ludzie działają tylko tak, jak na to pozwala system, w którym funkcjonują. Mamy dwie możliwe opcje: system permisywny i restrykcyjny. Pierwszy zakłada zaufanie do ludzi i ich większą swobodę działania, gdy drugi przyjmuje założenie, iż ludzie są źli i trzeba ich wyprzedzająco ograniczać prawem. Okazuje się, że w zależności od tego jaki system będzie promowany, takich ludzi będziemy mieli w organizacji. Samospełniająca się przepowiednia? Dokładnie TAK! System permisywny wspiera zaufanie i uczy ludzi pozytywnych zachowań. To bardzo dobra wiadomość... bo oznacza, iż możemy mieć na to wpływ!

Jak dodatkowo wspierać budowanie zaufania?

Poprzez ZAANGAŻOWANIE - włączanie w prace na najwcześniejszych etapach projektu. Otwartość w przedstawianiu przedsięwzięcia, rzeczową dyskusję, tłumaczenie "po co" zamiast wydawania rozkazów, dawanie możliwości wypowiedzenia się wszystkim zainteresowanym stronom.

Poprzez RELACJE I SPOTKANIA - wójt, starosta, ksiądz... spotkania z interesariuszami zamiast pisania poważnych i formalnych pism, odpowiadanie na pytania, zadawanie pytań otwartych, kontakt osobisty, przekonywanie nie tylko do pomysłu, ale i do siebie, bo jestem kimś, kto wprowadza coś, co dla zainteresowanych okaże się wartością, z której będą długo korzystali.

Poprzez SZUKANIE WSPÓLNYCH PŁASZCZYZN - budowanie na podstawie tego co nas łączy, poniesienie pewnego wysiłku by poznać naszych współpracowników, szukanie rozwiązań a nie problemów, poszanowanie sytuacji naszego rozmówcy i jego możliwości.

Poprzez SPÓJNOŚĆ - między słowami i czynami... uczciwość w biznesie. Szczere zamiary i konsekwencję w działaniu, ale też zachowywanie się w zgodzie z naszymi wewnętrznymi mocnymi stronami.

Poprzez BEZPIECZEŃSTWO - ocenianie procesów a nie osób, otwartą komunikację, prawo do popełnienia błędu, szukanie rozwiązań a nie winnych, konstruktywny feedback.

Zaufanie - to tak pięknie brzmi...

Jednocześnie warto mieć świadomość, iż nie każda osoba zbuduje zaufanie z każdym! Czasem warto odpuścić i skierować do pewnych interesariuszy inne osoby, które będą miały większe szanse na budowanie efektywnej relacji. Zaufania nie można budować za wszelką cenę. Zaufanie to też kwestia pewnego odważnego wyboru - bo czasem lepiej zerwać kontrakt, niż brnąć w projekt pomimo wszelkich przesłanek porażki. Wówczas warto zaufać też sobie. 

 

Monika Szczerbińska-Inglot - Trener ODiTK

 

* Strategiczne Forum Project Management - to corocznie organizowane wydarzenie branży project management, którego uczestnikami są osoby na co dzień związane są z tematyką zarządzania projektami. To ściśli praktycy tematu, którzy w kameralnym gronie pragną zaczerpnąć inspiracji, poznać nowe trendy i wymienić się swoimi doświadczeniami.

Kolejne spotkanie - VIII Strategiczne Forum Project Management odbędzie się 16 czerwca 2016r. w Warszawie. Szczegóły niebawem na naszej stronie internetowej.

 

 

 

 

 

Autor artykułu
MONIKA SZCZERBIŃSKA-INGLOT
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...