18/02/2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy szef magazynu albo kierownik zespołu IT wie, co to oznacza dla niego i jego zespołu?

Co robi, jeśli nie posiada takiej wiedzy? Na przykład przekłada ten cel na swoje podwórko pod ogólnym hasłem: "oszczędzamy na czym się da!". I klimat w jego zespole zapewne staje się supermotywujący ;) A co by było, gdyby rozumiał, jak przełożyć poprawę tego wskaźnika na działania własne i swoich pracowników?

Wskaźniki biznesowe są jak dashboard

Zaufanie do pilota to dla mnie podstawa, gdy lecę samolotem. Wyobrażam sobie, jak spogląda ze zrozumieniem na kokpit pełen sygnałów o stanie swojej maszyny. Dashboard dostarcza mu informacji o różnych wskaźnikach, na podstawie których podejmuje mądre decyzje.

Przyznasz, że każda organizacja to - tak jak samolot - złożona maszyna, a nawigowanie nią wymaga od zarządzających niezwykle sprawnego poruszania się we własnym kokpicie. A co dzieje się wtedy, gdy dashboard organizacji nie jest czytelny i zrozumiały dla jej użytkowników? Co, jeśli ci pracownicy nie rozumieją wskaźników, które są podstawą dla decyzji biznesowych? Albo - co częstsze - nie wiedzą jak ich własne decyzje wpływają na wskaźniki innych osób korzystających z tego dashboardu?

Dziś kilka inspiracji na temat business acumen i jej wpływu na zaangażowanie pracowników. Business acumen, często tłumaczone jako "świadomość biznesowa", to kompetencja, która łączy w sobie trzy obszary:

  • widzenie wzajemnych powiązań: wewnątrzorganizacyjnych i w relacji klient-organizacja,
  • rozumienie wskaźników biznesowych kluczowych dla efektywności działania organizacji,
  • umiejętność stosowania tej wiedzy przy podejmowaniu decyzji.

Organizacja 'Acumen Learning' przeprowadziła międzynarodowe badanie na temat poziomu business acumen u pracowników (na próbie 50 000 osób). Jego wyniki pokazują, że 90% pracowników nie rozumie ważnych dla swojej firmy wskaźników biznesowych.

Sytuacja skutkuje tym, że ludzie działają odcinkowo, patrząc "od - do". Zwykle poruszają się płynnie jedynie we własnych wskaźnikach, które są powiązane z ich systemem premiowym. Skoro 90% pracowników nie ma pojęcia o ważnych dla firmy jako całości wskaźnikach, to jak mają czytać wzajemne zależności pomiędzy obszarami i rozumieć swój wpływ na nie? Nawet jeśli otrzymują ogólne informacje, np. sprawozdania, raporty, to nadal brakuje im szerszego obrazka, bo po prostu nie rozumieją tego języka. A to przekłada się na wyniki firmy.

Business acumen a zaangażowanie pracowników

Gdy pytam menadżerów, po czym poznają zaangażowanie pracownika, często słyszę: "kiedy działa jak gospodarz: właściciel swojego biznesu albo jego udziałowiec", "patrzy szerzej - widzi powiązania pomiędzy obszarami", "zamiast działać od - do, wychodzi z inicjatywą, by zapewnić rezultat". Te charakterystyki mają wspólny mianownik: zaangażowany pracownik rozumie kontekst, w którym działa. Taki pracownik ma poczucie, że jego praca ma znaczenie. Więc jest zaangażowany.

Cytując Kevina Cope'a: "People will work hard for a paycheck, harder for a person, and hardest for a purpose" (Seeing a big picture, 2012). Prawdopodobieństwo tego, że pracownik znajdzie swój osobisty cel, jest znacznie większe, gdy rozumie, jak jego praca wpływa na biznesowy cel jego organizacji. I odwrotnie: jeśli pracownik nie zna/nie rozumie języka dashboardu swojej organizacji, to nie będzie działał w jej kokpicie jako gospodarz.

Podłącz ludzi do dużego obrazka

We wnioskach z cytowanego badania czytamy: "pracownicy nie mają pojęcia, jak ich praca wpływa na firmę, bo nie rozumieją jej miar na bazowym poziomie. Jeśli nawet chcą wykorzystać swój potencjał, to brakuje im do tego narzędzi". Jeśli zależy ci na zaangażowaniu pracowników, daj im do tego narzędzia - rozwijaj u nich business acumen. Dzięki temu "podłączysz ich do dużego obrazka", umożliwisz im patrzenie na organizację w szerokiej perspektywie.

W naszych artykułach często piszemy o tym, jaką rolę w temacie budowania zaangażowania ma lider (tutaj: bezpośredni szef). Ale czy liniowy kierownik sam jest podłączony do dużego obrazka? Czy rozumie zarówno swój, jak i ten większy dashboard całej organizacji i czy ma swój własny "powód"? Jeśli nie, to czy może zbudować zaangażowany zespół podłączony do większego obrazka?

Wszyscy, od których oczekujemy zaangażowania, potrzebują business acumen. Najbardziej jednak ci, którzy na co dzień budują zaangażowanie pracowników, czyli liniowi kierownicy/liderzy liniowi. Rzadko w swojej ścieżce rozwojowej mieli okazję poznać język, którym zwykle posługuje się dashboard. Potrzebują lepiej rozumieć, jak działa ich firma, jakie są powiązania pomiędzy obszarami i jak sami wpływają swoimi decyzjami na wskaźniki biznesowe innych obszarów.

Rozwój kompetencji business acumen u kadry liniowej adresuje temat ich zaangażowania, bo buduje perspektywę gospodarza/udziałowca ("gdy rozumiem, znajduję/mam własny powód"). A takie zaangażowanie przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy.

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK 

Autor artykułu
Danuta Dunajska
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...