18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy szef magazynu albo kierownik zespołu IT wie, co to oznacza dla niego i jego zespołu?

Co robi, jeśli nie posiada takiej wiedzy? Na przykład przekłada ten cel na swoje podwórko pod ogólnym hasłem: "oszczędzamy na czym się da!". I klimat w jego zespole zapewne staje się supermotywujący ;) A co by było, gdyby rozumiał, jak przełożyć poprawę tego wskaźnika na działania własne i swoich pracowników?

Wskaźniki biznesowe są jak dashboard

Zaufanie do pilota to dla mnie podstawa, gdy lecę samolotem. Wyobrażam sobie, jak spogląda ze zrozumieniem na kokpit pełen sygnałów o stanie swojej maszyny. Dashboard dostarcza mu informacji o różnych wskaźnikach, na podstawie których podejmuje mądre decyzje.

Przyznasz, że każda organizacja to - tak jak samolot - złożona maszyna, a nawigowanie nią wymaga od zarządzających niezwykle sprawnego poruszania się we własnym kokpicie. A co dzieje się wtedy, gdy dashboard organizacji nie jest czytelny i zrozumiały dla jej użytkowników? Co, jeśli ci pracownicy nie rozumieją wskaźników, które są podstawą dla decyzji biznesowych? Albo - co częstsze - nie wiedzą jak ich własne decyzje wpływają na wskaźniki innych osób korzystających z tego dashboardu?

Dziś kilka inspiracji na temat business acumen i jej wpływu na zaangażowanie pracowników. Business acumen, często tłumaczone jako "świadomość biznesowa", to kompetencja, która łączy w sobie trzy obszary:

  • widzenie wzajemnych powiązań: wewnątrzorganizacyjnych i w relacji klient-organizacja,
  • rozumienie wskaźników biznesowych kluczowych dla efektywności działania organizacji,
  • umiejętność stosowania tej wiedzy przy podejmowaniu decyzji.

Organizacja 'Acumen Learning' przeprowadziła międzynarodowe badanie na temat poziomu business acumen u pracowników (na próbie 50 000 osób). Jego wyniki pokazują, że 90% pracowników nie rozumie ważnych dla swojej firmy wskaźników biznesowych.

Sytuacja skutkuje tym, że ludzie działają odcinkowo, patrząc "od - do". Zwykle poruszają się płynnie jedynie we własnych wskaźnikach, które są powiązane z ich systemem premiowym. Skoro 90% pracowników nie ma pojęcia o ważnych dla firmy jako całości wskaźnikach, to jak mają czytać wzajemne zależności pomiędzy obszarami i rozumieć swój wpływ na nie? Nawet jeśli otrzymują ogólne informacje, np. sprawozdania, raporty, to nadal brakuje im szerszego obrazka, bo po prostu nie rozumieją tego języka. A to przekłada się na wyniki firmy.

Business acumen a zaangażowanie pracowników

Gdy pytam menadżerów, po czym poznają zaangażowanie pracownika, często słyszę: "kiedy działa jak gospodarz: właściciel swojego biznesu albo jego udziałowiec", "patrzy szerzej - widzi powiązania pomiędzy obszarami", "zamiast działać od - do, wychodzi z inicjatywą, by zapewnić rezultat". Te charakterystyki mają wspólny mianownik: zaangażowany pracownik rozumie kontekst, w którym działa. Taki pracownik ma poczucie, że jego praca ma znaczenie. Więc jest zaangażowany.

Cytując Kevina Cope'a: "People will work hard for a paycheck, harder for a person, and hardest for a purpose" (Seeing a big picture, 2012). Prawdopodobieństwo tego, że pracownik znajdzie swój osobisty cel, jest znacznie większe, gdy rozumie, jak jego praca wpływa na biznesowy cel jego organizacji. I odwrotnie: jeśli pracownik nie zna/nie rozumie języka dashboardu swojej organizacji, to nie będzie działał w jej kokpicie jako gospodarz.

Podłącz ludzi do dużego obrazka

We wnioskach z cytowanego badania czytamy: "pracownicy nie mają pojęcia, jak ich praca wpływa na firmę, bo nie rozumieją jej miar na bazowym poziomie. Jeśli nawet chcą wykorzystać swój potencjał, to brakuje im do tego narzędzi". Jeśli zależy ci na zaangażowaniu pracowników, daj im do tego narzędzia - rozwijaj u nich business acumen. Dzięki temu "podłączysz ich do dużego obrazka", umożliwisz im patrzenie na organizację w szerokiej perspektywie.

W naszych artykułach często piszemy o tym, jaką rolę w temacie budowania zaangażowania ma lider (tutaj: bezpośredni szef). Ale czy liniowy kierownik sam jest podłączony do dużego obrazka? Czy rozumie zarówno swój, jak i ten większy dashboard całej organizacji i czy ma swój własny "powód"? Jeśli nie, to czy może zbudować zaangażowany zespół podłączony do większego obrazka?

Wszyscy, od których oczekujemy zaangażowania, potrzebują business acumen. Najbardziej jednak ci, którzy na co dzień budują zaangażowanie pracowników, czyli liniowi kierownicy/liderzy liniowi. Rzadko w swojej ścieżce rozwojowej mieli okazję poznać język, którym zwykle posługuje się dashboard. Potrzebują lepiej rozumieć, jak działa ich firma, jakie są powiązania pomiędzy obszarami i jak sami wpływają swoimi decyzjami na wskaźniki biznesowe innych obszarów.

Rozwój kompetencji business acumen u kadry liniowej adresuje temat ich zaangażowania, bo buduje perspektywę gospodarza/udziałowca ("gdy rozumiem, znajduję/mam własny powód"). A takie zaangażowanie przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy.

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK 

15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]