18/02/2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy szef magazynu albo kierownik zespołu IT wie, co to oznacza dla niego i jego zespołu?

Co robi, jeśli nie posiada takiej wiedzy? Na przykład przekłada ten cel na swoje podwórko pod ogólnym hasłem: "oszczędzamy na czym się da!". I klimat w jego zespole zapewne staje się supermotywujący ;) A co by było, gdyby rozumiał, jak przełożyć poprawę tego wskaźnika na działania własne i swoich pracowników?

Wskaźniki biznesowe są jak dashboard

Zaufanie do pilota to dla mnie podstawa, gdy lecę samolotem. Wyobrażam sobie, jak spogląda ze zrozumieniem na kokpit pełen sygnałów o stanie swojej maszyny. Dashboard dostarcza mu informacji o różnych wskaźnikach, na podstawie których podejmuje mądre decyzje.

Przyznasz, że każda organizacja to - tak jak samolot - złożona maszyna, a nawigowanie nią wymaga od zarządzających niezwykle sprawnego poruszania się we własnym kokpicie. A co dzieje się wtedy, gdy dashboard organizacji nie jest czytelny i zrozumiały dla jej użytkowników? Co, jeśli ci pracownicy nie rozumieją wskaźników, które są podstawą dla decyzji biznesowych? Albo - co częstsze - nie wiedzą jak ich własne decyzje wpływają na wskaźniki innych osób korzystających z tego dashboardu?

Dziś kilka inspiracji na temat business acumen i jej wpływu na zaangażowanie pracowników. Business acumen, często tłumaczone jako "świadomość biznesowa", to kompetencja, która łączy w sobie trzy obszary:

  • widzenie wzajemnych powiązań: wewnątrzorganizacyjnych i w relacji klient-organizacja,
  • rozumienie wskaźników biznesowych kluczowych dla efektywności działania organizacji,
  • umiejętność stosowania tej wiedzy przy podejmowaniu decyzji.

Organizacja 'Acumen Learning' przeprowadziła międzynarodowe badanie na temat poziomu business acumen u pracowników (na próbie 50 000 osób). Jego wyniki pokazują, że 90% pracowników nie rozumie ważnych dla swojej firmy wskaźników biznesowych.

Sytuacja skutkuje tym, że ludzie działają odcinkowo, patrząc "od - do". Zwykle poruszają się płynnie jedynie we własnych wskaźnikach, które są powiązane z ich systemem premiowym. Skoro 90% pracowników nie ma pojęcia o ważnych dla firmy jako całości wskaźnikach, to jak mają czytać wzajemne zależności pomiędzy obszarami i rozumieć swój wpływ na nie? Nawet jeśli otrzymują ogólne informacje, np. sprawozdania, raporty, to nadal brakuje im szerszego obrazka, bo po prostu nie rozumieją tego języka. A to przekłada się na wyniki firmy.

Business acumen a zaangażowanie pracowników

Gdy pytam menadżerów, po czym poznają zaangażowanie pracownika, często słyszę: "kiedy działa jak gospodarz: właściciel swojego biznesu albo jego udziałowiec", "patrzy szerzej - widzi powiązania pomiędzy obszarami", "zamiast działać od - do, wychodzi z inicjatywą, by zapewnić rezultat". Te charakterystyki mają wspólny mianownik: zaangażowany pracownik rozumie kontekst, w którym działa. Taki pracownik ma poczucie, że jego praca ma znaczenie. Więc jest zaangażowany.

Cytując Kevina Cope'a: "People will work hard for a paycheck, harder for a person, and hardest for a purpose" (Seeing a big picture, 2012). Prawdopodobieństwo tego, że pracownik znajdzie swój osobisty cel, jest znacznie większe, gdy rozumie, jak jego praca wpływa na biznesowy cel jego organizacji. I odwrotnie: jeśli pracownik nie zna/nie rozumie języka dashboardu swojej organizacji, to nie będzie działał w jej kokpicie jako gospodarz.

Podłącz ludzi do dużego obrazka

We wnioskach z cytowanego badania czytamy: "pracownicy nie mają pojęcia, jak ich praca wpływa na firmę, bo nie rozumieją jej miar na bazowym poziomie. Jeśli nawet chcą wykorzystać swój potencjał, to brakuje im do tego narzędzi". Jeśli zależy ci na zaangażowaniu pracowników, daj im do tego narzędzia - rozwijaj u nich business acumen. Dzięki temu "podłączysz ich do dużego obrazka", umożliwisz im patrzenie na organizację w szerokiej perspektywie.

W naszych artykułach często piszemy o tym, jaką rolę w temacie budowania zaangażowania ma lider (tutaj: bezpośredni szef). Ale czy liniowy kierownik sam jest podłączony do dużego obrazka? Czy rozumie zarówno swój, jak i ten większy dashboard całej organizacji i czy ma swój własny "powód"? Jeśli nie, to czy może zbudować zaangażowany zespół podłączony do większego obrazka?

Wszyscy, od których oczekujemy zaangażowania, potrzebują business acumen. Najbardziej jednak ci, którzy na co dzień budują zaangażowanie pracowników, czyli liniowi kierownicy/liderzy liniowi. Rzadko w swojej ścieżce rozwojowej mieli okazję poznać język, którym zwykle posługuje się dashboard. Potrzebują lepiej rozumieć, jak działa ich firma, jakie są powiązania pomiędzy obszarami i jak sami wpływają swoimi decyzjami na wskaźniki biznesowe innych obszarów.

Rozwój kompetencji business acumen u kadry liniowej adresuje temat ich zaangażowania, bo buduje perspektywę gospodarza/udziałowca ("gdy rozumiem, znajduję/mam własny powód"). A takie zaangażowanie przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy.

 

Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK 

Autor artykułu
Danuta Dunajska
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.