Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy szef magazynu albo kierownik zespołu IT wie, co to oznacza dla niego i jego zespołu?
Co robi, jeśli nie posiada takiej wiedzy? Na przykład przekłada ten cel na swoje podwórko pod ogólnym hasłem: "oszczędzamy na czym się da!". I klimat w jego zespole zapewne staje się supermotywujący ;) A co by było, gdyby rozumiał, jak przełożyć poprawę tego wskaźnika na działania własne i swoich pracowników?
Wskaźniki biznesowe są jak dashboard
Zaufanie do pilota to dla mnie podstawa, gdy lecę samolotem. Wyobrażam sobie, jak spogląda ze zrozumieniem na kokpit pełen sygnałów o stanie swojej maszyny. Dashboard dostarcza mu informacji o różnych wskaźnikach, na podstawie których podejmuje mądre decyzje.
Przyznasz, że każda organizacja to - tak jak samolot - złożona maszyna, a nawigowanie nią wymaga od zarządzających niezwykle sprawnego poruszania się we własnym kokpicie. A co dzieje się wtedy, gdy dashboard organizacji nie jest czytelny i zrozumiały dla jej użytkowników? Co, jeśli ci pracownicy nie rozumieją wskaźników, które są podstawą dla decyzji biznesowych? Albo - co częstsze - nie wiedzą jak ich własne decyzje wpływają na wskaźniki innych osób korzystających z tego dashboardu?
Dziś kilka inspiracji na temat business acumen i jej wpływu na zaangażowanie pracowników. Business acumen, często tłumaczone jako "świadomość biznesowa", to kompetencja, która łączy w sobie trzy obszary:
- widzenie wzajemnych powiązań: wewnątrzorganizacyjnych i w relacji klient-organizacja,
- rozumienie wskaźników biznesowych kluczowych dla efektywności działania organizacji,
- umiejętność stosowania tej wiedzy przy podejmowaniu decyzji.
Organizacja 'Acumen Learning' przeprowadziła międzynarodowe badanie na temat poziomu business acumen u pracowników (na próbie 50 000 osób). Jego wyniki pokazują, że 90% pracowników nie rozumie ważnych dla swojej firmy wskaźników biznesowych.
Sytuacja skutkuje tym, że ludzie działają odcinkowo, patrząc "od - do". Zwykle poruszają się płynnie jedynie we własnych wskaźnikach, które są powiązane z ich systemem premiowym. Skoro 90% pracowników nie ma pojęcia o ważnych dla firmy jako całości wskaźnikach, to jak mają czytać wzajemne zależności pomiędzy obszarami i rozumieć swój wpływ na nie? Nawet jeśli otrzymują ogólne informacje, np. sprawozdania, raporty, to nadal brakuje im szerszego obrazka, bo po prostu nie rozumieją tego języka. A to przekłada się na wyniki firmy.
Business acumen a zaangażowanie pracowników
Gdy pytam menadżerów, po czym poznają zaangażowanie pracownika, często słyszę: "kiedy działa jak gospodarz: właściciel swojego biznesu albo jego udziałowiec", "patrzy szerzej - widzi powiązania pomiędzy obszarami", "zamiast działać od - do, wychodzi z inicjatywą, by zapewnić rezultat". Te charakterystyki mają wspólny mianownik: zaangażowany pracownik rozumie kontekst, w którym działa. Taki pracownik ma poczucie, że jego praca ma znaczenie. Więc jest zaangażowany.
Cytując Kevina Cope'a: "People will work hard for a paycheck, harder for a person, and hardest for a purpose" (Seeing a big picture, 2012). Prawdopodobieństwo tego, że pracownik znajdzie swój osobisty cel, jest znacznie większe, gdy rozumie, jak jego praca wpływa na biznesowy cel jego organizacji. I odwrotnie: jeśli pracownik nie zna/nie rozumie języka dashboardu swojej organizacji, to nie będzie działał w jej kokpicie jako gospodarz.
Podłącz ludzi do dużego obrazka
We wnioskach z cytowanego badania czytamy: "pracownicy nie mają pojęcia, jak ich praca wpływa na firmę, bo nie rozumieją jej miar na bazowym poziomie. Jeśli nawet chcą wykorzystać swój potencjał, to brakuje im do tego narzędzi". Jeśli zależy ci na zaangażowaniu pracowników, daj im do tego narzędzia - rozwijaj u nich business acumen. Dzięki temu "podłączysz ich do dużego obrazka", umożliwisz im patrzenie na organizację w szerokiej perspektywie.
W naszych artykułach często piszemy o tym, jaką rolę w temacie budowania zaangażowania ma lider (tutaj: bezpośredni szef). Ale czy liniowy kierownik sam jest podłączony do dużego obrazka? Czy rozumie zarówno swój, jak i ten większy dashboard całej organizacji i czy ma swój własny "powód"? Jeśli nie, to czy może zbudować zaangażowany zespół podłączony do większego obrazka?
Wszyscy, od których oczekujemy zaangażowania, potrzebują business acumen. Najbardziej jednak ci, którzy na co dzień budują zaangażowanie pracowników, czyli liniowi kierownicy/liderzy liniowi. Rzadko w swojej ścieżce rozwojowej mieli okazję poznać język, którym zwykle posługuje się dashboard. Potrzebują lepiej rozumieć, jak działa ich firma, jakie są powiązania pomiędzy obszarami i jak sami wpływają swoimi decyzjami na wskaźniki biznesowe innych obszarów.
Rozwój kompetencji business acumen u kadry liniowej adresuje temat ich zaangażowania, bo buduje perspektywę gospodarza/udziałowca ("gdy rozumiem, znajduję/mam własny powód"). A takie zaangażowanie przekłada się bezpośrednio na wyniki firmy.
Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]