Christmas party bez rutyny
Świece, światełka, słodycze, prezenty podkreślają nastrój tego okresu w roku w bardzo wielu kulturach na świecie. A w firmach?
Czas przed świętami Bożego Narodzenia to w firmach dość ciekawy, czasem nawet stresujący okres. Ludzie z jednej strony czekają na wspólne spotkanie, z drugiej niekiedy szukają pretekstów, aby się na nich nie pojawić. W zeszłym roku pisałam o tym, że warto cały rok pracować na TĘ kolację, mając na myśli szacunek i życzliwość do ludzi na co dzień (artykuł: Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?). W tym roku chcę podzielić się kilkoma pomysłami, na przełamanie "rutyny". Z pewnością znajdą się firmy, które organizują kolacje świąteczne z podobnymi atrakcjami, niemniej ważne jest dla mnie, aby w wielu firmach był to czas radości i życzliwości.
Oto 5 propozycji na wspólne celebrowanie okresu świątecznego w organizacji:
1. Jeśli macie wielokulturową firmę, zespół, możecie poprosić, aby osoby z innej kultury przygotowały 5 ciekawostek dotyczących obchodzenia ważnych świąt w ich kulturze. To, o co KONIECZNIE trzeba zadbać, to aby przygotowane informacje opierały się na szacunku do innych kultur i wyznań. Aby nie zrobiło się zbyt serio. Można też zapytać o zwyczaje żywieniowe, o zwyczaje związane z obdarowywaniem się, etc. Najważniejsze jest, aby zrozumieć i uznać, że każda kultura ma swoje ważne święta i co jest ich sednem. Bez namawiania, epatowania swoją wiarą czy przekonaniami. Tak po prostu, po ludzku, z szacunkiem, z życzliwością, ze zrozumieniem. Przy okazji można ubogacić takie spotkanie potrawami z obecnych na spotkaniu kultur.
2. Wspólne przygotowywanie ozdób choinkowych, świątecznych, które mogą zostać zlicytowane na aukcji charytatywnej w organizacji, a pieniądze przeznaczone na szczytny cel. Da się z pewnością to tak zorganizować, aby wszystko odbyło się jeszcze przed świętami. Jeśli nie w tym, to w przyszłym roku. Nakłady na takie spotkanie nie muszą być wysokie: np. styropianowe bombki ozdobione cekinami (naprawdę nie trzeba mieć talentu, wiem, o czym piszę). Mogą to być stroiki na stół świąteczny. Kartki świąteczne zdobione ręcznie. Pole do popisu jest duże, a śmiem twierdzić, że w zespołach prawie zawsze znajdzie się osoba, która będzie potrafiła dać "zaczyn" to pięknych, własnoręcznie robionych ozdób. Byłoby cudownie, gdyby można to połączyć z kolacją działową, zespołową, jako akcent świąteczny.
3. Przygotowanie przez pracowników własnych potraw do degustacji (nie do wyżywienia pułku wojska...) i spotkanie w kameralnym miejscu, nie w pracy. Wspólne "lepienie pierogów". Porady dobrego kucharza. Zróbmy z tego przyjemność i zabawę.
4. Podczas świątecznej kolacji można zamówić potrawy z różnych regionów Polski. Poszukać takich różnic w kuchniach, jak np. kutia czy makiełki; zupa grzybowa, zupa rybna z głowy karpia czy barszcz z uszkami. Pierogi z kapustą czy kulebiak. Można też pokusić się o poszukanie różnych zwyczajów regionalnych związanych z okresem świątecznym i np. zrobienie konkursu, kto ile wie. Kolacja może być zabawą, przyjemnością, niekoniecznie tylko jedzeniem.
5. Firmowa szlachetna paczka. Święta to okres wzmożonej uważności na innych. Dajmy ludziom szansę wykorzystać tę uważność. Jest cała masa organizacji, które z wielką wdzięcznością przyjmą wszelką pomoc. Ważne jest tylko, aby potrzeby osób wspieranych były wcześniej zebrane. Zróbmy podobną inicjatywę, jak szlachetna paczka. Tylko w skali firmy, zespołu lub działu.
Cokolwiek jednak nie wydarzy się na kolacji świątecznej, i tak najważniejsza jest życzliwość, szacunek i otwartość na innych, odmienność i różnorodność.
Z całego serducha mego życzę Państwu cudownego okresu świątecznego. Dużo serdeczności i czasu w gronie najbliższych. Czasu na prawdziwe bycie ze sobą, wzajemnego słuchania i odpoczynku.
Dorota Jakubowska-Kurzec - Trener GRUPY ODITK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]