Świece, światełka, słodycze, prezenty podkreślają nastrój tego okresu w roku w bardzo wielu kulturach na świecie. A w firmach?
Czas przed świętami Bożego Narodzenia to w firmach dość ciekawy, czasem nawet stresujący okres. Ludzie z jednej strony czekają na wspólne spotkanie, z drugiej niekiedy szukają pretekstów, aby się na nich nie pojawić. W zeszłym roku pisałam o tym, że warto cały rok pracować na TĘ kolację, mając na myśli szacunek i życzliwość do ludzi na co dzień (artykuł: Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?). W tym roku chcę podzielić się kilkoma pomysłami, na przełamanie "rutyny". Z pewnością znajdą się firmy, które organizują kolacje świąteczne z podobnymi atrakcjami, niemniej ważne jest dla mnie, aby w wielu firmach był to czas radości i życzliwości.
Oto 5 propozycji na wspólne celebrowanie okresu świątecznego w organizacji:
1. Jeśli macie wielokulturową firmę, zespół, możecie poprosić, aby osoby z innej kultury przygotowały 5 ciekawostek dotyczących obchodzenia ważnych świąt w ich kulturze. To, o co KONIECZNIE trzeba zadbać, to aby przygotowane informacje opierały się na szacunku do innych kultur i wyznań. Aby nie zrobiło się zbyt serio. Można też zapytać o zwyczaje żywieniowe, o zwyczaje związane z obdarowywaniem się, etc. Najważniejsze jest, aby zrozumieć i uznać, że każda kultura ma swoje ważne święta i co jest ich sednem. Bez namawiania, epatowania swoją wiarą czy przekonaniami. Tak po prostu, po ludzku, z szacunkiem, z życzliwością, ze zrozumieniem. Przy okazji można ubogacić takie spotkanie potrawami z obecnych na spotkaniu kultur.
2. Wspólne przygotowywanie ozdób choinkowych, świątecznych, które mogą zostać zlicytowane na aukcji charytatywnej w organizacji, a pieniądze przeznaczone na szczytny cel. Da się z pewnością to tak zorganizować, aby wszystko odbyło się jeszcze przed świętami. Jeśli nie w tym, to w przyszłym roku. Nakłady na takie spotkanie nie muszą być wysokie: np. styropianowe bombki ozdobione cekinami (naprawdę nie trzeba mieć talentu, wiem, o czym piszę). Mogą to być stroiki na stół świąteczny. Kartki świąteczne zdobione ręcznie. Pole do popisu jest duże, a śmiem twierdzić, że w zespołach prawie zawsze znajdzie się osoba, która będzie potrafiła dać "zaczyn" to pięknych, własnoręcznie robionych ozdób. Byłoby cudownie, gdyby można to połączyć z kolacją działową, zespołową, jako akcent świąteczny.
3. Przygotowanie przez pracowników własnych potraw do degustacji (nie do wyżywienia pułku wojska...) i spotkanie w kameralnym miejscu, nie w pracy. Wspólne "lepienie pierogów". Porady dobrego kucharza. Zróbmy z tego przyjemność i zabawę.
4. Podczas świątecznej kolacji można zamówić potrawy z różnych regionów Polski. Poszukać takich różnic w kuchniach, jak np. kutia czy makiełki; zupa grzybowa, zupa rybna z głowy karpia czy barszcz z uszkami. Pierogi z kapustą czy kulebiak. Można też pokusić się o poszukanie różnych zwyczajów regionalnych związanych z okresem świątecznym i np. zrobienie konkursu, kto ile wie. Kolacja może być zabawą, przyjemnością, niekoniecznie tylko jedzeniem.
5. Firmowa szlachetna paczka. Święta to okres wzmożonej uważności na innych. Dajmy ludziom szansę wykorzystać tę uważność. Jest cała masa organizacji, które z wielką wdzięcznością przyjmą wszelką pomoc. Ważne jest tylko, aby potrzeby osób wspieranych były wcześniej zebrane. Zróbmy podobną inicjatywę, jak szlachetna paczka. Tylko w skali firmy, zespołu lub działu.
Cokolwiek jednak nie wydarzy się na kolacji świątecznej, i tak najważniejsza jest życzliwość, szacunek i otwartość na innych, odmienność i różnorodność.
Z całego serducha mego życzę Państwu cudownego okresu świątecznego. Dużo serdeczności i czasu w gronie najbliższych. Czasu na prawdziwe bycie ze sobą, wzajemnego słuchania i odpoczynku.
Dorota Jakubowska-Kurzec - Trener GRUPY ODITK
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...