Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy, klientów. Mam głęboką nadzieję, że czasy, kiedy się do negocjacji nie przygotowywaliśmy, to czasy minione.
Kiedy przygotowujesz się do rozmowy negocjacyjnej, zapewne szukasz swoich mocnych stron i podkreślasz je, identyfikujesz swoje słabe punkty i masz plan, jak się do nich odnieść. Rozróżniasz kwestie i interesy oraz znasz priorytety drugiej strony. Znasz swoją BATNA (Best Alternative to a Negotiated Agreement). Planujesz, co powiesz najpierw, co potem, co odpowiesz, gdy padnie pytanie czy obiekcja.
Gdy podczas negocjacji jesteśmy w trudnej sytuacji lub musimy odpowiedzieć na trudne pytanie albo uwagę, często czujemy, że musimy reagować natychmiast, aby nie wydawać się słabi lub nie zakłócać toku negocjacji lub po prostu - zagadać stres. Negocjacje kojarzą nam się z akcją, dlatego rzadko planujemy używanie ciszy.
A to błąd! Bo badania prowadzone przez profesora Jareda Curhana z MIT Sloan School of Management pokazują, że zatrzymanie się na chwilę podczas negocjacji może poprawić wyniki - i nie tylko dla osoby, która inicjuje ciszę, ale także dla obu stron uczestniczących w negocjacjach.
Badania sugerują, że chwila ciszy może być prostym, a jednocześnie bardzo skutecznym narzędziem negocjacyjnym. Może pomóc wyjść negocjatorom z utknięcia, zafiksowania na interesach, zauważyć szerszą perspektywę - "złotą okazję" - czy rozszerzyć przysłowiowy kawałek negocjacyjnego tortu.
W artykule "Silence is golden: Extended silence, deliberative mindset, and value creation in negotiation", opublikowanym w The Journal of Applied Psychology, opisane zostały ciekawe eksperymenty, które niejako "parametryzują" użycie ciszy w negocjacjach.
W jednym z badań uczestnicy zostali losowo przydzieleni w symulacji negocjacji do jednej z dwóch ról - kandydata lub rekrutera. Negocjowali pakiet wynagrodzenia kandydata. Korzystając z algorytmu komputerowego do mierzenia okresów ciszy trwających co najmniej 3 sekundy, zespół odkrył, że okresy ciszy miały wpływ na zaistnienie przełomów w negocjacjach. Przełomy występowały częściej po "cichych" przerwach niż w jakimkolwiek innym momencie negocjacji.
Kolejne eksperymenty skupiły się na tym, jak ludzie mogą wykorzystywać ciszę jako strategię. Ponownie uczestnicy zostali losowo przydzieleni do ról w negocjacjach dotyczących zatrudnienia. W tych badaniach jedna ze stron otrzymała instrukcję, że ma świadomie używać ciszy w negocjacjach. Badacze stwierdzili, że gdy cisza była używana jako taktyka, negocjatorzy byli skłonni do rozpoznania okazji dla obu stron, aby uzyskać więcej tego, czego chcieli.
Zaznaczam, że nie badano słów używanych przed ciszą ani gestów jej towarzyszących - zmiennych, które mogą nadać jej znaczenie. I chociaż badanie obejmowało prostą, transakcyjną formę negocjacji, profesor Curhan twierdzi, że wyniki te prawdopodobnie mają szerokie zastosowanie.
Łukasz Wieczorek, świetny Trener i ekspert GRUPY ODITK, w trakcie szkoleń z negocjacji, które prowadzi, często porusza z uczestnikami kwestię świadomego stosowania ciszy. Szczególnie ceni tak zwaną regułę 8 sekund, która sprawdza się nie tylko w negocjacjach, ale i w procesach sprzedażowych, w trakcie rozmów rozwojowych i coachingowo-mentorskich. Zaleca 8 sekund ciszy po zadaniu pojedynczego pytania drugiej osobie (chyba, że widzimy, iż myśli intensywnie, wtedy nie przerywamy) i 8 sekund ciszy po tym, kiedy nasz rozmówca kończy mówić. Często pozwala to na zdobycie większej ilości informacji i daje miejsce do wielopoziomowego przemyślenia danej kwestii. "Najczęściej coś dzieje się przed upływem tych 8 sekund albo otrzymujemy prosty komunikat - skończyłem, nie mam więcej nic do powiedzenia" - mówi Łukasz.
A co poza ciszą? Znajomość momentu, kiedy należy naciskać, ustępować lub zrobić przerwę, może znacząco zwiększyć szanse na udane negocjacje. Jakie jeszcze lekcje możemy wziąć od wytrawnych negocjatorów?
Podzielę się kilkoma, o których szczególnie warto pamiętać:
1. Zidentyfikuj wszystkie możliwe scenariusze - hipotetyzuj i planuj wszystkie potencjalne wyniki.
2. Upewnij się, że znasz cel, maksimum i minimum, które zaakceptujesz. Pomoże Ci to w improwizowaniu podczas negocjacji.
3. Zwracaj uwagę na język ciała - przy stole negocjacyjnym to, co nie jest mówione, może wiele znaczyć. Wielu negocjacyjnych graczy planuje, że ktoś w pomieszczeniu jest odpowiedzialny za obserwowanie i interpretowanie zachowania fizycznego drugiej strony. Gdy grupa odchodzi od stołu negocjacyjnego, obserwator dzieli się szczegółami, które inni mogliby przeoczyć. "Możesz dowiedzieć się, o czym mówili ludzie, ale nie mówili tego słowami".
4. Skup się na wyniku - w trakcie negocjacji, kiedy wszyscy myślą o wygranej, łatwo jest stracić z oczu korzyści wynikające z zawarcia umowy.
Pamiętajmy, że chwila ciszy może pomóc w każdej sytuacji interpersonalnej, w której dochodzi do konfrontacji opinii lub gdy temperatura w pomieszczeniu zaczyna rosnąć. Wszak, jak głosi mądrość ludowa, "mowa jest srebrem, a milczenie złotem".
Iwona Skiba, Dyrektor obszaru Psychologii Biznesu, GRUPA ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...