27/05/2014

Czego możemy nauczyć się od gęsi?

"Nikt z nas w pojedynkę nie jest tak bystry, jak my wszyscy razem" ( "None of us is so smart as all of us") - przysłowie japońskie.

Jakiś czas temu otrzymałam od koleżanki krótki film (nieznanego autorstwa) o gęsiach. Obejrzałam go z ciekawością i nie zawiodłam się. Dziś chcę się podzielić refleksjami, które utkwiły mi w pamięci. Wydają mi się one na tyle uniwersalne, że z powodzeniem można je wykorzystać podczas pracy w zespole.

Mniej istotne jest to, czy zespół tworzą inni specjaliści, czy zarządzasz zespołem rozproszonym czy też stacjonarnie. Ważniejsze jest to, ile prostych lekcji, których udziela nam Natura, jesteś w stanie przenieść na własne podwórko lub ile z nich już stosujesz. Gęsi każdego roku przemierzają tysiące kilometrów. Lecą kluczem za gęsią prowadzącą - ufając, że prowadzi je we właściwym kierunku.  Mają też szereg zwyczajów, które wspierają cały klucz i każdą gęś pojedynczo. Warto sprawdzić, które z nich możesz wykorzystać u siebie, w swoim zespole.

Lekcja 1: Osiąganie celu

Każda gęś, machając skrzydłami i lecąc w kluczu tworzy korytarz powietrzny dla ptaków lecących za nią. Lecąc kluczem stado zwiększa zasięg lotu o 71 procent!

Co z tego wynika dla nas?

Ludzie, którzy mają poczucie wspólnoty i poczucie wspólnego kierunku mogą, opierając się na zaufaniu, pomóc sobie nawzajem w dążeniu do celu. Podstawą dobrego zespołu jest wzajemne zaufanie. Partick Lencioni pisze o tym w swojej książce o dysfunkcjach zespołu. Bez zaufania możemy mówić o rozwoju firmy, o planach, o celach, jakie sobie stawiamy i... tylko mówić.

Jak często zastanawiasz się nad celami dla swojego zespołu? Na ile Twoi współpracownicy wiedzą dokąd zmierzacie? Co wiesz o celach zawodowych swoich pracowników? Na ile Twoi współpracownicy potrafią rozmawiać z Tobą o swoich konstruktywnych spostrzeżeniach na temat np. organizacji pracy? Czy i jak zachęcasz ich do tego? To tylko kilka pytań, a możesz ich zadać znacznie więcej.

Lekcja 2: Istota i znaczenie pracy zespołowej

Kiedy gęś odłącza się od stada, czuje jak trudno jest jej lecieć samotnie.  Szybko powraca do klucza, aby doświadczyć siły wznoszenia się w stadzie.

Co z tego wynika dla nas?

Jeśli mamy tyle rozsądku, co gęsi - trzymajmy się w grupie z tymi, którzy prowadzą do celu, akceptujmy ich pomoc, a  swoją ofiarujmy innym.

Twoje zaangażowanie, czy zdolności przywódcze stanowią wzór dla Twoich współpracowników.  Twoja umiejętność dbania o zadania zespołu, o cel i sens funkcjonowania Twojego teamu plus obeznanie w  pracy z jednostką i umiejętność zgrania zespołu - to wszystko tworzy turbo-zespół. Kiedy ostatnio rozmawialiście otwarcie o tym, co dla Was ważne? Na czym Wam zależy? Jakich zasad chcecie przestrzegać? Czym dla Ciebie jest praca zespołowa?

Lekcja 3: Istota dzielenia się odpowiedzialnością

Gdy gęś prowadząca zmęczy się, przesuwa się w głąb klucza. Wówczas inna gęś zajmuje jej pozycję.

Co z tego wynika dla nas?

Dzielmy się naszymi trudnymi zadaniami. Szanujmy nasze umiejętności, wyjątkowe zdolności  i możliwości - korzystajmy z nich.

Twój zespół jest potencjałem, z którego możesz czerpać, jeśli tylko jesteś na to gotowy. Kto powiedział, że wszystko należy wykonać samodzielnie? W obrębie Twoich zadań na pewno są takie, które możesz oddać pracownikowi wspomagając przy tym jego rozwój. Jaki problem możesz "rzucić na stół", przedyskutować i rozwiązać?

Jedną z dysfunkcji opisanych przez Patricka Lencioni jest unikanie odpowiedzialności (przecież nasz szef nas prowadzi, nie będziemy się wtrącać). 

Rolą  szefa zespołu  jest angażowanie ludzi, oddawanie im, w miarę możliwości, zadań i odpowiedzialności.  Angażując ludzi budujesz ich poczucie własnej wartości, a jednocześnie odciążasz siebie - więc korzyści są obopólne. Twoi ludzie z pewnością potrafią podejmować decyzje w swoim obszarze odpowiedzialności.

Lekcja 4: Istota empatii i zrozumienia

Kiedy gęś zachoruje, dwie gęsi odłączają się od stada, by ochraniać i pomagać chorej.

Co z tego wynika dla nas?

Jeśli mamy tyle rozumu, co gęsi - będziemy wspierać się zarówno w łatwych, jak i trudnych czasach. Będziemy stać za sobą murem  w ciężkiej sytuacji. Otwarte mówienie o konflikcie w zespole (zamiast poczucia, że "ma być tylko miło") jest również ważnym elementem budującym turbo-zespół.

Czy potraficie rozmawiać w zespole o trudnych rzeczach? O tym, co Wam przeszkadza, co Was irytuje, a co męczy w zachowaniach innych członków zespołu? Czy raczej przymykacie oko, bo przecież "nie ma to wpływu na pracę silnika", a przecież lepiej, żeby było "miło".

I UWAGA: absolutnie nie chodzi mi o to, by wywoływać trudną sytuację. Ale, jeśli czujesz, że gdzieś pod powierzchnią coś się dzieje - nazwij to, zapytaj, dowiedz się. Porusz problem. Omów go wraz z zespołem otwarcie pamiętając o wzajemnym zaufaniu, to z pewnością pomoże w zakończeniu tematu pozytywnym rozwiązaniem akceptowalnym dla wszystkich lub dla większości.

Lekcja 5: Istota pozytywnych zachęt

Gęsi lecące w stadzie gęgają zachęcając inne do wytrwałego lotu.

Co z tego wynika dla nas? 

"Gęganie" powinno być zachęcające. Tam, gdzie jest zachęta, osiągamy lepsze wyniki. Wyniki jednostki zależą od pozytywnego "gęgania" całej grupy.

Chorobą wielu polskich menedżerów jest myślenie, że chwalenie pracowników prowadzi do rozluźnienia dyscypliny. Innym mitem pokutującym wśród ludzi, którzy zarządzają zespołami jest myślenie, że przecież, jeśli ludziom płaci się za ich pracę, to po co ich  jeszcze za to chwalić - w końcu wykonują oni swoje obowiązki.

Pomyśl, jak na Ciebie wpływa pozytywny komunikat. Podziękowanie od szefa, od pracownika, od członka rodziny... Jak bardzo pomaga Ci w trudnym czasie wsparcie od ważnych dla Ciebie ludzi? Dodaje Ci skrzydeł czy je podcina? Jeśli Ty tego potrzebujesz, potrzebują tego również członkowie Twojego zespołu. Czasem wystarczy zwykłe "dziękuję za dziś", a czasem trzeba okazać wsparcie  swoim ludziom w trudniejszym czasie - przy wymagającym projekcie czy problematycznej sytuacji z klientem. Ważna jest tutaj informacja zwrotna na bieżąco: zarówno ta pozytywna, jak i korygująca. Słowa wsparcia, otuchy, obrócenie trudnej sytuacji w żart... sprawdź, co Was wzmocni.

5 prostych haseł, 5 kroków

Od czego zaczniesz?

Do czego będziesz dążyć?

Co będziesz wzmacniać w swoim zespole?

Z czego się wycofasz?

Życzę Tobie i Twojemu zespołowi, aby te 5 lekcji tworzyły Waszą codzienność.

Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK

Autor artykułu
22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....