27.05.2014

Czego możemy nauczyć się od gęsi?

"Nikt z nas w pojedynkę nie jest tak bystry, jak my wszyscy razem" ( "None of us is so smart as all of us") - przysłowie japońskie.

Jakiś czas temu otrzymałam od koleżanki krótki film (nieznanego autorstwa) o gęsiach. Obejrzałam go z ciekawością i nie zawiodłam się. Dziś chcę się podzielić refleksjami, które utkwiły mi w pamięci. Wydają mi się one na tyle uniwersalne, że z powodzeniem można je wykorzystać podczas pracy w zespole.

Mniej istotne jest to, czy zespół tworzą inni specjaliści, czy zarządzasz zespołem rozproszonym czy też stacjonarnie. Ważniejsze jest to, ile prostych lekcji, których udziela nam Natura, jesteś w stanie przenieść na własne podwórko lub ile z nich już stosujesz. Gęsi każdego roku przemierzają tysiące kilometrów. Lecą kluczem za gęsią prowadzącą - ufając, że prowadzi je we właściwym kierunku.  Mają też szereg zwyczajów, które wspierają cały klucz i każdą gęś pojedynczo. Warto sprawdzić, które z nich możesz wykorzystać u siebie, w swoim zespole.

Lekcja 1: Osiąganie celu

Każda gęś, machając skrzydłami i lecąc w kluczu tworzy korytarz powietrzny dla ptaków lecących za nią. Lecąc kluczem stado zwiększa zasięg lotu o 71 procent!

Co z tego wynika dla nas?

Ludzie, którzy mają poczucie wspólnoty i poczucie wspólnego kierunku mogą, opierając się na zaufaniu, pomóc sobie nawzajem w dążeniu do celu. Podstawą dobrego zespołu jest wzajemne zaufanie. Partick Lencioni pisze o tym w swojej książce o dysfunkcjach zespołu. Bez zaufania możemy mówić o rozwoju firmy, o planach, o celach, jakie sobie stawiamy i... tylko mówić.

Jak często zastanawiasz się nad celami dla swojego zespołu? Na ile Twoi współpracownicy wiedzą dokąd zmierzacie? Co wiesz o celach zawodowych swoich pracowników? Na ile Twoi współpracownicy potrafią rozmawiać z Tobą o swoich konstruktywnych spostrzeżeniach na temat np. organizacji pracy? Czy i jak zachęcasz ich do tego? To tylko kilka pytań, a możesz ich zadać znacznie więcej.

Lekcja 2: Istota i znaczenie pracy zespołowej

Kiedy gęś odłącza się od stada, czuje jak trudno jest jej lecieć samotnie.  Szybko powraca do klucza, aby doświadczyć siły wznoszenia się w stadzie.

Co z tego wynika dla nas?

Jeśli mamy tyle rozsądku, co gęsi - trzymajmy się w grupie z tymi, którzy prowadzą do celu, akceptujmy ich pomoc, a  swoją ofiarujmy innym.

Twoje zaangażowanie, czy zdolności przywódcze stanowią wzór dla Twoich współpracowników.  Twoja umiejętność dbania o zadania zespołu, o cel i sens funkcjonowania Twojego teamu plus obeznanie w  pracy z jednostką i umiejętność zgrania zespołu - to wszystko tworzy turbo-zespół. Kiedy ostatnio rozmawialiście otwarcie o tym, co dla Was ważne? Na czym Wam zależy? Jakich zasad chcecie przestrzegać? Czym dla Ciebie jest praca zespołowa?

Lekcja 3: Istota dzielenia się odpowiedzialnością

Gdy gęś prowadząca zmęczy się, przesuwa się w głąb klucza. Wówczas inna gęś zajmuje jej pozycję.

Co z tego wynika dla nas?

Dzielmy się naszymi trudnymi zadaniami. Szanujmy nasze umiejętności, wyjątkowe zdolności  i możliwości - korzystajmy z nich.

Twój zespół jest potencjałem, z którego możesz czerpać, jeśli tylko jesteś na to gotowy. Kto powiedział, że wszystko należy wykonać samodzielnie? W obrębie Twoich zadań na pewno są takie, które możesz oddać pracownikowi wspomagając przy tym jego rozwój. Jaki problem możesz "rzucić na stół", przedyskutować i rozwiązać?

Jedną z dysfunkcji opisanych przez Patricka Lencioni jest unikanie odpowiedzialności (przecież nasz szef nas prowadzi, nie będziemy się wtrącać). 

Rolą  szefa zespołu  jest angażowanie ludzi, oddawanie im, w miarę możliwości, zadań i odpowiedzialności.  Angażując ludzi budujesz ich poczucie własnej wartości, a jednocześnie odciążasz siebie - więc korzyści są obopólne. Twoi ludzie z pewnością potrafią podejmować decyzje w swoim obszarze odpowiedzialności.

Lekcja 4: Istota empatii i zrozumienia

Kiedy gęś zachoruje, dwie gęsi odłączają się od stada, by ochraniać i pomagać chorej.

Co z tego wynika dla nas?

Jeśli mamy tyle rozumu, co gęsi - będziemy wspierać się zarówno w łatwych, jak i trudnych czasach. Będziemy stać za sobą murem  w ciężkiej sytuacji. Otwarte mówienie o konflikcie w zespole (zamiast poczucia, że "ma być tylko miło") jest również ważnym elementem budującym turbo-zespół.

Czy potraficie rozmawiać w zespole o trudnych rzeczach? O tym, co Wam przeszkadza, co Was irytuje, a co męczy w zachowaniach innych członków zespołu? Czy raczej przymykacie oko, bo przecież "nie ma to wpływu na pracę silnika", a przecież lepiej, żeby było "miło".

I UWAGA: absolutnie nie chodzi mi o to, by wywoływać trudną sytuację. Ale, jeśli czujesz, że gdzieś pod powierzchnią coś się dzieje - nazwij to, zapytaj, dowiedz się. Porusz problem. Omów go wraz z zespołem otwarcie pamiętając o wzajemnym zaufaniu, to z pewnością pomoże w zakończeniu tematu pozytywnym rozwiązaniem akceptowalnym dla wszystkich lub dla większości.

Lekcja 5: Istota pozytywnych zachęt

Gęsi lecące w stadzie gęgają zachęcając inne do wytrwałego lotu.

Co z tego wynika dla nas? 

"Gęganie" powinno być zachęcające. Tam, gdzie jest zachęta, osiągamy lepsze wyniki. Wyniki jednostki zależą od pozytywnego "gęgania" całej grupy.

Chorobą wielu polskich menedżerów jest myślenie, że chwalenie pracowników prowadzi do rozluźnienia dyscypliny. Innym mitem pokutującym wśród ludzi, którzy zarządzają zespołami jest myślenie, że przecież, jeśli ludziom płaci się za ich pracę, to po co ich  jeszcze za to chwalić - w końcu wykonują oni swoje obowiązki.

Pomyśl, jak na Ciebie wpływa pozytywny komunikat. Podziękowanie od szefa, od pracownika, od członka rodziny... Jak bardzo pomaga Ci w trudnym czasie wsparcie od ważnych dla Ciebie ludzi? Dodaje Ci skrzydeł czy je podcina? Jeśli Ty tego potrzebujesz, potrzebują tego również członkowie Twojego zespołu. Czasem wystarczy zwykłe "dziękuję za dziś", a czasem trzeba okazać wsparcie  swoim ludziom w trudniejszym czasie - przy wymagającym projekcie czy problematycznej sytuacji z klientem. Ważna jest tutaj informacja zwrotna na bieżąco: zarówno ta pozytywna, jak i korygująca. Słowa wsparcia, otuchy, obrócenie trudnej sytuacji w żart... sprawdź, co Was wzmocni.

5 prostych haseł, 5 kroków

Od czego zaczniesz?

Do czego będziesz dążyć?

Co będziesz wzmacniać w swoim zespole?

Z czego się wycofasz?

Życzę Tobie i Twojemu zespołowi, aby te 5 lekcji tworzyły Waszą codzienność.

Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]