"Nikt z nas w pojedynkę nie jest tak bystry, jak my wszyscy razem" ( "None of us is so smart as all of us") - przysłowie japońskie.
Jakiś czas temu otrzymałam od koleżanki krótki film (nieznanego autorstwa) o gęsiach. Obejrzałam go z ciekawością i nie zawiodłam się. Dziś chcę się podzielić refleksjami, które utkwiły mi w pamięci. Wydają mi się one na tyle uniwersalne, że z powodzeniem można je wykorzystać podczas pracy w zespole.
Mniej istotne jest to, czy zespół tworzą inni specjaliści, czy zarządzasz zespołem rozproszonym czy też stacjonarnie. Ważniejsze jest to, ile prostych lekcji, których udziela nam Natura, jesteś w stanie przenieść na własne podwórko lub ile z nich już stosujesz. Gęsi każdego roku przemierzają tysiące kilometrów. Lecą kluczem za gęsią prowadzącą - ufając, że prowadzi je we właściwym kierunku. Mają też szereg zwyczajów, które wspierają cały klucz i każdą gęś pojedynczo. Warto sprawdzić, które z nich możesz wykorzystać u siebie, w swoim zespole.
Każda gęś, machając skrzydłami i lecąc w kluczu tworzy korytarz powietrzny dla ptaków lecących za nią. Lecąc kluczem stado zwiększa zasięg lotu o 71 procent!
Co z tego wynika dla nas?
Ludzie, którzy mają poczucie wspólnoty i poczucie wspólnego kierunku mogą, opierając się na zaufaniu, pomóc sobie nawzajem w dążeniu do celu. Podstawą dobrego zespołu jest wzajemne zaufanie. Partick Lencioni pisze o tym w swojej książce o dysfunkcjach zespołu. Bez zaufania możemy mówić o rozwoju firmy, o planach, o celach, jakie sobie stawiamy i... tylko mówić.
Jak często zastanawiasz się nad celami dla swojego zespołu? Na ile Twoi współpracownicy wiedzą dokąd zmierzacie? Co wiesz o celach zawodowych swoich pracowników? Na ile Twoi współpracownicy potrafią rozmawiać z Tobą o swoich konstruktywnych spostrzeżeniach na temat np. organizacji pracy? Czy i jak zachęcasz ich do tego? To tylko kilka pytań, a możesz ich zadać znacznie więcej.
Kiedy gęś odłącza się od stada, czuje jak trudno jest jej lecieć samotnie. Szybko powraca do klucza, aby doświadczyć siły wznoszenia się w stadzie.
Co z tego wynika dla nas?
Jeśli mamy tyle rozsądku, co gęsi - trzymajmy się w grupie z tymi, którzy prowadzą do celu, akceptujmy ich pomoc, a swoją ofiarujmy innym.
Twoje zaangażowanie, czy zdolności przywódcze stanowią wzór dla Twoich współpracowników. Twoja umiejętność dbania o zadania zespołu, o cel i sens funkcjonowania Twojego teamu plus obeznanie w pracy z jednostką i umiejętność zgrania zespołu - to wszystko tworzy turbo-zespół. Kiedy ostatnio rozmawialiście otwarcie o tym, co dla Was ważne? Na czym Wam zależy? Jakich zasad chcecie przestrzegać? Czym dla Ciebie jest praca zespołowa?
Gdy gęś prowadząca zmęczy się, przesuwa się w głąb klucza. Wówczas inna gęś zajmuje jej pozycję.
Co z tego wynika dla nas?
Dzielmy się naszymi trudnymi zadaniami. Szanujmy nasze umiejętności, wyjątkowe zdolności i możliwości - korzystajmy z nich.
Twój zespół jest potencjałem, z którego możesz czerpać, jeśli tylko jesteś na to gotowy. Kto powiedział, że wszystko należy wykonać samodzielnie? W obrębie Twoich zadań na pewno są takie, które możesz oddać pracownikowi wspomagając przy tym jego rozwój. Jaki problem możesz "rzucić na stół", przedyskutować i rozwiązać?
Jedną z dysfunkcji opisanych przez Patricka Lencioni jest unikanie odpowiedzialności (przecież nasz szef nas prowadzi, nie będziemy się wtrącać).
Rolą szefa zespołu jest angażowanie ludzi, oddawanie im, w miarę możliwości, zadań i odpowiedzialności. Angażując ludzi budujesz ich poczucie własnej wartości, a jednocześnie odciążasz siebie - więc korzyści są obopólne. Twoi ludzie z pewnością potrafią podejmować decyzje w swoim obszarze odpowiedzialności.
Kiedy gęś zachoruje, dwie gęsi odłączają się od stada, by ochraniać i pomagać chorej.
Co z tego wynika dla nas?
Jeśli mamy tyle rozumu, co gęsi - będziemy wspierać się zarówno w łatwych, jak i trudnych czasach. Będziemy stać za sobą murem w ciężkiej sytuacji. Otwarte mówienie o konflikcie w zespole (zamiast poczucia, że "ma być tylko miło") jest również ważnym elementem budującym turbo-zespół.
Czy potraficie rozmawiać w zespole o trudnych rzeczach? O tym, co Wam przeszkadza, co Was irytuje, a co męczy w zachowaniach innych członków zespołu? Czy raczej przymykacie oko, bo przecież "nie ma to wpływu na pracę silnika", a przecież lepiej, żeby było "miło".
I UWAGA: absolutnie nie chodzi mi o to, by wywoływać trudną sytuację. Ale, jeśli czujesz, że gdzieś pod powierzchnią coś się dzieje - nazwij to, zapytaj, dowiedz się. Porusz problem. Omów go wraz z zespołem otwarcie pamiętając o wzajemnym zaufaniu, to z pewnością pomoże w zakończeniu tematu pozytywnym rozwiązaniem akceptowalnym dla wszystkich lub dla większości.
Gęsi lecące w stadzie gęgają zachęcając inne do wytrwałego lotu.
Co z tego wynika dla nas?
"Gęganie" powinno być zachęcające. Tam, gdzie jest zachęta, osiągamy lepsze wyniki. Wyniki jednostki zależą od pozytywnego "gęgania" całej grupy.
Chorobą wielu polskich menedżerów jest myślenie, że chwalenie pracowników prowadzi do rozluźnienia dyscypliny. Innym mitem pokutującym wśród ludzi, którzy zarządzają zespołami jest myślenie, że przecież, jeśli ludziom płaci się za ich pracę, to po co ich jeszcze za to chwalić - w końcu wykonują oni swoje obowiązki.
Pomyśl, jak na Ciebie wpływa pozytywny komunikat. Podziękowanie od szefa, od pracownika, od członka rodziny... Jak bardzo pomaga Ci w trudnym czasie wsparcie od ważnych dla Ciebie ludzi? Dodaje Ci skrzydeł czy je podcina? Jeśli Ty tego potrzebujesz, potrzebują tego również członkowie Twojego zespołu. Czasem wystarczy zwykłe "dziękuję za dziś", a czasem trzeba okazać wsparcie swoim ludziom w trudniejszym czasie - przy wymagającym projekcie czy problematycznej sytuacji z klientem. Ważna jest tutaj informacja zwrotna na bieżąco: zarówno ta pozytywna, jak i korygująca. Słowa wsparcia, otuchy, obrócenie trudnej sytuacji w żart... sprawdź, co Was wzmocni.
5 prostych haseł, 5 kroków
Od czego zaczniesz?
Do czego będziesz dążyć?
Co będziesz wzmacniać w swoim zespole?
Z czego się wycofasz?
Życzę Tobie i Twojemu zespołowi, aby te 5 lekcji tworzyły Waszą codzienność.
Dorota Jakubowska-Kurzec, Trener GRUPY ODITK
Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?
Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...