29/07/2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji? Oczywiście, że z dobrą strategią personal branding łatwiej będzie mu zmienić pracę.

Jednak tworząc w firmie kulturę organizacyjną opartą na zaufaniu i wspieraniu ludzi w rozwoju, jeszcze skuteczniej budujemy z nimi relacje i stwarzamy im satysfakcjonujące środowisko pracy.

Praca nad personal brandingiem przynosi zwrot w postaci dobrej komunikacji. Menadżer, który może pochwalić się dobrą opinią w zespole, zdecydowanie lepiej nim zarządza i realizuje cele. Buduje bardziej zaangażowany team. A kiedy poszukuje do niego pracowników, nie musi wydawać na czasochłonne procesy rekrutacyjne. Skutecznie komunikując swój styl zarządzania i sukcesy, potrafi przyciągać z rynku najlepszych.

Zatem odpowiadając krótko na pytanie zadanie w tytule tego artykułu: Tak, opłaca się. Kiedy robi się to w odpowiedni sposób.

Jak wspierać w tym menadżerów

Budowanie marki osobistej wymaga wiedzy o tym, jakich narzędzi używać i w jaki sposób. Warto uczyć się tego od ekspertów tematu, np. poprzez szkolenia czy konsultacje. A te wiążą się z nakładami. Ale pamiętajmy, że menadżer, który np. przechodzi szkolenie z personal brandingu, dowiaduje się na nim, jak odpowiadać na realne potrzeby organizacji. Pozycjonując siebie, skupia się na potrzebach firmy, potrafi je mapować i być biznesowym partnerem dla liderów swojej organizacji.

Uczy się również, jak wygrywać ważne rekrutacje wewnętrzne. Zanim przyjdzie na rozmowę z szefem, dokładnie zmapuje zapotrzebowania organizacji na to stanowisko. Znajdzie sojuszników, którzy wesprą jego kandydaturę, ponieważ sam proces uczenia się technik personal brandingu mocno koncentruje się na świadomym rozwoju menadżera i na relacjach, które budują jego markę i pozycjonują go w organizacji jako ważną część zespołu. Nie mówiąc już o poczuciu, że ma się wpływ na wiele rzeczy.

Prześledźmy to na przykładzie:

Paweł, lat 42, pracuje w międzynarodowej korporacji, która ogłosiła reorganizację w związku z optymalizacją procesów. Trwają zmiany kadrowe. Część etatów jest redukowana, ale tworzą się także stanowiska dla liderów nowych zespołów. Paweł na szkolenie z personal brandingu trafia w momencie, kiedy firma ogłasza rekrutację wewnętrzną na jedno z takich stanowisk. To dobry i świadomy krok w jego karierze.

Podczas szkolenia poznaje narzędzia, dzięki którym może przygotować się do procesu rekrutacyjnego oraz zaplanować istotną dla menadżera komunikację i budowanie sojuszy. Pierwszy krok: ucz się mówić o swoich osiągnięciach. Dziel się sukcesami, nazywaj je, prezentuj. To zwykle najtrudniejszy etap dla menadżerów. A przecież ważne, by to umieć, ponieważ by awansować, trzeba nie tylko wykonywać swoją pracę rewelacyjnie, ale jeszcze rewelacyjnie to komunikować.

Na szkoleniu Paweł opracowuje strategię rekrutacji. Następnie rozmawia ze wszystkimi interesariuszami, którzy mają wpływ na wybór osoby na to konkretne stanowisko. Pyta o potrzeby, by dobrze przygotować się do spotkania z rekruterami i pokazać, że rozumie cele organizacji i działu, którym miałbym kierować. Zbiera nawet sojuszników, którzy rekomendują go zarządowi. Jest odpowiednio przygotowany, by przez tę rekrutację przejść z sukcesem.

Marka menadżera a marka pracodawcy

Dobrze skomunikowany z rynkiem menadżer to dobry PR i employer branding dla firmy. Pokazując swoje sukcesy na portalach profesjonalistów (np. LinkedIn), nie tylko lansuje kulturę organizacyjną swojej firmy, ale także kreuje markę pracodawcy.

Dzisiaj konkurujemy reputacją, czyli opinią o nas, która tworzy się przede wszystkim poprzez styl  zarządzania i komunikowanie skuteczności. Pracodawcy, którzy wspierają menadżerów w budowaniu ich personal brandingu, tworzą sobie idealnych ambasadorów marki, którzy świadomie komunikują to, co dla firmy najważniejsze.  

Pamiętaj:

1. Marka osobista twoich menadżerów to ważna część strategii marki pracodawcy (employer branding), ponieważ komunikując swoje sukcesy i budując reputację, przyciągają do organizacji wartościowych pracowników.

2. Praca nad marką własną menadżera to wspieranie go w budowaniu samoświadomości i rozwoju, a to ma dla menaedżerów kolosalne znaczenie, kiedy wybierają pracodawcę.

3. Dobra strategia personal branding to skuteczne zarządzanie sobą i umiejętność konstruowania przekazu do kluczowych pracowników, co przekłada się na lepsze zarządzanie zespołem i realizację celów.  

W czasach, kiedy tak trudno o specjalistów, a procesy rekrutacyjne ciągną się miesiącami, skuteczni menadżerowie, cieszący się uznaniem i szacunkiem, są dla firm wyjątkowym aktywem. Zapewnienie im właściwego wsparcia w kwestii personal brandingu buduje ich wewnętrzną satysfakcję z pracy, co przekłada się na lojalność i zaangażowanie.


Marka osobista jeszcze do niedawna kojarzyła się raczej z top managementem. Dzisiaj jest to narzędzie dla każdego, kto chce świadomie budować profesjonalną ścieżkę kariery. I na kolejnych poziomach stanowisk kierowniczych, i na stanowiskach eksperckich wewnątrz organizacji. Ale to już temat na osobny artykuł.      

Aleksandra Ślifirska - Trener GRUPY ODITK, ekspert komunikacji biznesowej

Autor artykułu
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...