21.11.2016

Czy świadome organizacje zatrudniają seniorów

Gdy ubrany w nienagannie skrojony garnitur Robert De Niro przekracza progi siedziby modowego serwisu internetowego, ze zdziwieniem słyszy od rekrutera słowa: gdzie widzisz siebie za 10 lat? Na zadane pytanie odpowiada: "Masz na myśli, kiedy będę miał 80 lat?" To scena z filmu "Praktykant", w którym De Niro gra 70-latka rozpoczynającego staż w nowoczesnej korporacji. Czy to oznacza, że świadomi szefowie, wzorem filmowych bohaterów, powinni dzisiaj zatrudniać seniorów?

Zarządzanie różnorodnością

Niekoniecznie. Chociaż na tym m.in. polega trend zarządzania różnorodnością (Diversity Managment). Ta strategia zarządzania personelem uwzględniająca różne cechy zatrudnianych pracowników znana jest na świecie już od lat 60. W Polsce właśnie przestaje raczkować i wydaje się, że staje na nogi.

I faktycznie wiek powyżej 55 roku życia, jak wynika z danych Komisji Europejskiej, to aktualnie najczęstszy czynnik dyskryminujący, jaki pojawia się w firmach różnej wielkości. Zarządzanie różnorodnością w aspekcie wieku polega przede wszystkim na wykorzystaniu potencjału młodych ludzi, jak i osób w dojrzałym wieku, przy czym w stosunku do drugiej grupy sprowadza się głównie do zatrzymania doświadczonej kadry oraz odpowiedniego motywowania połączonego z minimalizowaniem ryzyka pojawienia się poczucia zagrożenia utratą pracy. Dobrą praktyką jest też zatrudnianie osób w wieku 45+. Należy jednak pamiętać o odpowiednim przygotowaniu procesu onboardingu w stosunku do takich pracowników, który to przebiegać będzie jednocześnie z poszanowaniem zasady równego traktowania, jak i uwzględniać będzie różnice pokoleniowe członków zespołu.

Chaos w zarządzaniu różnorodnością jest niepożądany. Dobrze, jeżeli w ramach strategii wprowadzone zostaną zasady postępowania na różnych poziomach zarządzania, które znajdą odzwierciedlenie w dokumentach: np. Polityce Zarządzania Różnorodnością lub Polityce Przeciwdziałania Dyskryminacji, które mogą systemowo łączyć oba te elementy.

Przeciwdziałanie dyskryminacji

Nierozerwalnym elementem zarządzania różnorodnością jest przeciwdziałanie dyskryminacji, które aktualnie w świadomych organizacjach nie sprowadza się jedynie do minimalizowania ryzyka prawnego związanego z naruszeniem zasady równego traktowania, ale stanowi również element budowania pozytywnej marki pracodawcy. Dobrą praktyką jest wdrażanie procedur, które zapobiegną dyskryminacji zarówno na wczesnym etapie, jakim jest proces rekrutacji i onboardingu, jak i w dalszej części trwania zatrudnienia. Prawo wychodzi naprzeciw pracownikom i zaopatruje ich w skuteczne narzędzie w postaci żądania odszkodowania za naruszenie zasady równego traktowania. Pracodawca jednocześnie ma obowiązek przeciwdziałania dyskryminacji oraz poszanowania zasady równego traktowania i dóbr osobistych pracowników. Niwelowanie ryzyka prawnego to jednak za mało. Tym bardziej, że jak wynika z badań przeprowadzonych przez Millward Brown we współpracy z Work Service, jedną z największych wartości wskazywanych przez pracowników jest sprzyjająca i pozytywna atmosfera w miejscu pracy. A to bez poszanowania różnorodności nie może się udać.

Zalecanym minimum, w szczególności w organizacjach zatrudniających ponad 20 osób, jest podjęcie przez pracodawcę działań polegających na:

  • prezentacji i wyjaśnieniu przepisów prawa dotyczących obowiązków pracowników i pracodawcy oraz działań niepożądanych w organizacji (naruszenie dóbr osobistych, mobbing, dyskryminacja);
  • wdrożeniu planu szkoleniowego z tego zakresu;
  • wdrożeniu planu przeprowadzania anonimowych badań ankietowych w zakresie poziomu zadowolenia pracowników, ich potrzeb oraz doświadczanych sytuacji konfliktowych i ryzyka eskalacji konfliktów;
  • opracowaniu i wdrożeniu wewnętrznych procedur antydyskryminacyjnych i antymobbingowych;
  • wdrożeniu zasady wewnętrznej transparentności wynagrodzeń.

Świadome organizacje robią dzisiaj jednak znacznie więcej. Dobrą praktyką jest wprowadzenie elastycznych form zatrudnienia, które w szczególności stanowi odpowiedź na potrzeby pracowników z niepełnosprawnościami oraz rodziców dzieci wymagających opieki, jak również osób sprawujących opiekę nad innymi członkami rodziny. Coraz częściej proponuje się pracownikom również opiekę psychologiczną, udostępnia infolinię, pod którą mogą zgłaszać problemy oraz organizuje programy dzielenia się wiedzą przez dojrzałych wiekiem pracowników.

Tak ukształtowana strategia zarządzania różnorodnością pozwala nie tylko na budowanie odpowiedzialnego społecznie miejsca pracy, ale także na przyciągnięcie wartościowych pracowników. Zdecydowanie więc powinna być kompatybilna ze strategią employer branding, co pozwoli na systemowe wprowadzanie zmian w organizacji.

 

Monika Wieczorek - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]