18/11/2024

„Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco poprawić efektywność i satysfakcję zawodową.

Paweł dosłownie żyje "na ostatnią chwilę". Uwielbia adrenalinę i poczucie, że czas ucieka - wtedy działa najszybciej, a presja napędza go do działania. Choć ceni sobie dynamiczne tempo, coraz częściej zdarza mu się gubić w natłoku zadań, więc zaczyna myśleć, że może warto spróbować coś zmienić, by uniknąć chaosu.

Kinga z kolei jest perfekcjonistką w każdym calu. Starannie planuje, analizuje i dopieszcza najmniejszy detal. Nic nie może być "wystarczająco dobre" - musi być idealne. Jednak perfekcja często staje się pułapką. Kinga bywa przytłoczona, a projekty wydłużają się, bo coś jeszcze "trzeba poprawić". Obiecała sobie, że znajdzie sposób na bardziej zrównoważoną pracę, która pozwoli jej osiągnąć satysfakcję bez poczucia, że zawsze jest coś, co można zrobić lepiej.

Historie Pawła i Kingi to przykłady dwóch popularnych stylów pracy. Zastanów się, czy dostrzegasz w ich postawach coś znajomego? W artykule omówimy pięć stylów pracy*, które mogą pomóc Ci zdefiniować Twój sposób podejścia do realizacji celów. Poznasz ich mocne strony, wyzwania oraz przydatne wskazówki.

POSPIESZ SIĘ

Pierwszy z nich to styl POSPIESZ SIĘ - chętnie pracuje pod presją czasu, "ogarnia" kilka spraw jednocześnie, zabiera się za nie, gdy zadanie jest już pilne. Jest mocno zmotywowany, kiedy zbliża się ostateczny termin.

Może jednak spóźniać się z dostarczaniem swojej pracy, być chaotyczny w komunikacji czy popełniać błędy, bo nie ma już czasu na poprawki.

Wskazówki dla stylu POSPIESZ SIĘ:

  • zapewnij sobie odpowiednią ilość czasu na przygotowanie (zrób to dużo wcześniej),
  • systematycznie prowadź kalendarz,
  • skoncentruj się na słuchaniu, zamiast mówieniu,
  • dopytuj zamiast zakładać, że wiesz.

PERFEKCJONISTA

Drugi to PERFEKCJONISTA - ten jest bardzo zorganizowany. Wszystko musi być idealne i dopracowane w każdym detalu. Doskonale organizuje projekty, systematycznie planuje własne działania.

Może spóźniać się z dostarczeniem pracy na czas, ponieważ wciąż wszystko sprawdza i nie chce dostarczyć "bubla". Ostatecznie wszystko robi sam, bo przecież nikt nie zrobi tego tak doskonale jak on.

Wskazówki dla stylu PERFEKCJONISTA:

  • ustal hierarchię zadań i zdecyduj, które z nich jest tym, które wymaga perfekcyjnego wykonania (nie wszystkie muszą być dopieszczone na 120%),
  • wprowadzaj wykonywanie zadań "na brudno",
  • skoncentruj się na dostarczeniu swojej części zadania innym w określonym czasie,
  • skróć czas na planowanie.

ZADOWALAJ INNYCH

Trzeci to styl ZADOWALAJ INNYCH - świetnie pracuje w zespole, jest zorientowany na potrzeby i oczekiwania innych. Empatyczny i zawsze pomocny. Lubiany w zespole i ceniący sobie dobrą atmosferę.

Jednak jego niska asertywność często nie pozwala mu dowozić swojej pracy na czas. "Zamiatanie pod dywan" również nie sprzyja jego skuteczności. Wskazówki dla stylu ZADOWALAJ INNYCH:

  • zacznij trening asertywnego odmawiania,
  • ustal własne limity przyjmowania zadań na siebie,
  • pamiętaj, że Twoje zadania są równie ważne jak innych.

DAJ Z SIEBIE WSZYSTKO

Czwarty styl to DAJ Z SIEBIE WSZYSTKO - zmotywowany i bardzo chętnie podejmujący się nowych wyzwań. Szukający inspirujących i nieszablonowych zadań.

Niestety rutynowe zadania nie są dla niego. Szybko się nudzi i ma słomiany zapał. Wskazówki dla stylu DAJ Z SIEBIE WSZYSTKO:

  • kontroluj skłonności do odczuwania nudy w trakcie kolejnych etapów zadań,
  • rób stop klatki, żeby na bieżąco sprawdzać, gdzie jesteś i co jeszcze zostało do zrobienia.

NIE DAJ SIĘ

I ostatni w tym zestawieniu to styl NIE DAJ SIĘ. Świetnie radzi sobie w sytuacjach ekstremalnie trudnych czy kryzysowych, nie wykazuje żadnych oznak zmęczenia czy rezygnacji. Podejmuje się niewyobrażalnych zadań. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych.

Nie potrafi jednak przyznać się do błędów - bo przecież to słabość, a ta cecha jest zarezerwowana dla innych, nie dla niego. Może wymagać bardzo dużo od innych. Wskazówki dla stylu NIE DAJ SIĘ:

  • przed wykonaniem zadania sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne do tego zasoby,
  • możesz poprosić kogoś o pomoc lub inne spojrzenie - to nic strasznego, ·
  • daj sobie czas na odpoczynek/złap chwilę oddechu,
  • inni mogą mieć równie dobre pomysły co Ty.

Do którego z powyższych stylów Ci bliżej? Które z opisanych zachowań/postaw pozwalają być Ci bardziej efektywnym/przybliżać Cię do celu, a które z nich od niego Cię oddalają?

Może jesteś hybrydą kilku powyższych stylów? To jednak jakiś obraz, informacja o Tobie, z którą możesz pracować i przyglądać się jej, by efektywnie z niej czerpać.

Rozpoznanie własnych nawyków i ograniczeń to ważny krok do zwiększenia efektywności i zadowolenia z pracy. Podejdź do swojego stylu świadomie, wprowadzając małe zmiany i ucząc się korzystać z jego mocnych stron. Pamiętaj, że żaden styl nie jest idealny - każdy ma swoje wyzwania i obszary do rozwoju. Umiejętność dostosowania swojego podejścia do zadań może być kluczowym elementem sukcesu i satysfakcji z pracy.

Jacek Przesmycki - Trener GRUPY ODITK

 

* na podstawie "Analiza transakcyjna dla trenerów" autorstwa Julie Hay

 

Polecane szkolenia:

 

Posłuchaj odcinka naszego podcastu "GO UP!"

"Menadżer jako coach - rozmowy, które mają wpływ"

Autor artykułu
2/12/2024

Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...