Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco poprawić efektywność i satysfakcję zawodową.
Paweł dosłownie żyje "na ostatnią chwilę". Uwielbia adrenalinę i poczucie, że czas ucieka - wtedy działa najszybciej, a presja napędza go do działania. Choć ceni sobie dynamiczne tempo, coraz częściej zdarza mu się gubić w natłoku zadań, więc zaczyna myśleć, że może warto spróbować coś zmienić, by uniknąć chaosu.
Kinga z kolei jest perfekcjonistką w każdym calu. Starannie planuje, analizuje i dopieszcza najmniejszy detal. Nic nie może być "wystarczająco dobre" - musi być idealne. Jednak perfekcja często staje się pułapką. Kinga bywa przytłoczona, a projekty wydłużają się, bo coś jeszcze "trzeba poprawić". Obiecała sobie, że znajdzie sposób na bardziej zrównoważoną pracę, która pozwoli jej osiągnąć satysfakcję bez poczucia, że zawsze jest coś, co można zrobić lepiej.
Historie Pawła i Kingi to przykłady dwóch popularnych stylów pracy. Zastanów się, czy dostrzegasz w ich postawach coś znajomego? W artykule omówimy pięć stylów pracy*, które mogą pomóc Ci zdefiniować Twój sposób podejścia do realizacji celów. Poznasz ich mocne strony, wyzwania oraz przydatne wskazówki.
Pierwszy z nich to styl POSPIESZ SIĘ - chętnie pracuje pod presją czasu, "ogarnia" kilka spraw jednocześnie, zabiera się za nie, gdy zadanie jest już pilne. Jest mocno zmotywowany, kiedy zbliża się ostateczny termin.
Może jednak spóźniać się z dostarczaniem swojej pracy, być chaotyczny w komunikacji czy popełniać błędy, bo nie ma już czasu na poprawki.
Wskazówki dla stylu POSPIESZ SIĘ:
Drugi to PERFEKCJONISTA - ten jest bardzo zorganizowany. Wszystko musi być idealne i dopracowane w każdym detalu. Doskonale organizuje projekty, systematycznie planuje własne działania.
Może spóźniać się z dostarczeniem pracy na czas, ponieważ wciąż wszystko sprawdza i nie chce dostarczyć "bubla". Ostatecznie wszystko robi sam, bo przecież nikt nie zrobi tego tak doskonale jak on.
Wskazówki dla stylu PERFEKCJONISTA:
Trzeci to styl ZADOWALAJ INNYCH - świetnie pracuje w zespole, jest zorientowany na potrzeby i oczekiwania innych. Empatyczny i zawsze pomocny. Lubiany w zespole i ceniący sobie dobrą atmosferę.
Jednak jego niska asertywność często nie pozwala mu dowozić swojej pracy na czas. "Zamiatanie pod dywan" również nie sprzyja jego skuteczności. Wskazówki dla stylu ZADOWALAJ INNYCH:
Czwarty styl to DAJ Z SIEBIE WSZYSTKO - zmotywowany i bardzo chętnie podejmujący się nowych wyzwań. Szukający inspirujących i nieszablonowych zadań.
Niestety rutynowe zadania nie są dla niego. Szybko się nudzi i ma słomiany zapał. Wskazówki dla stylu DAJ Z SIEBIE WSZYSTKO:
I ostatni w tym zestawieniu to styl NIE DAJ SIĘ. Świetnie radzi sobie w sytuacjach ekstremalnie trudnych czy kryzysowych, nie wykazuje żadnych oznak zmęczenia czy rezygnacji. Podejmuje się niewyobrażalnych zadań. Nie ma dla niego rzeczy niemożliwych.
Nie potrafi jednak przyznać się do błędów - bo przecież to słabość, a ta cecha jest zarezerwowana dla innych, nie dla niego. Może wymagać bardzo dużo od innych. Wskazówki dla stylu NIE DAJ SIĘ:
Do którego z powyższych stylów Ci bliżej? Które z opisanych zachowań/postaw pozwalają być Ci bardziej efektywnym/przybliżać Cię do celu, a które z nich od niego Cię oddalają?
Może jesteś hybrydą kilku powyższych stylów? To jednak jakiś obraz, informacja o Tobie, z którą możesz pracować i przyglądać się jej, by efektywnie z niej czerpać.
Rozpoznanie własnych nawyków i ograniczeń to ważny krok do zwiększenia efektywności i zadowolenia z pracy. Podejdź do swojego stylu świadomie, wprowadzając małe zmiany i ucząc się korzystać z jego mocnych stron. Pamiętaj, że żaden styl nie jest idealny - każdy ma swoje wyzwania i obszary do rozwoju. Umiejętność dostosowania swojego podejścia do zadań może być kluczowym elementem sukcesu i satysfakcji z pracy.
Jacek Przesmycki - Trener GRUPY ODITK
* na podstawie "Analiza transakcyjna dla trenerów" autorstwa Julie Hay
Polecane szkolenia:
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...