5/12/2016

(De)motywujący czas pracy

Scena w jednej z firm. Być może wyda ci się znajoma? Sala konferencyjna pełna ludzi, wszystkie krzesła zajęte. Jedna osoba prowadzi prezentację, zapisany kolejny flipchart wniosków. Mniej niż połowa zaproszonych mocno dyskutuje, jedna czwarta ukradkiem rozmawia przez telefony, kolejna jedna czwarta pracuje intensywnie na laptopach. Ktoś rozmawia z boku, ktoś wychodzi. Wszyscy nerwowo spoglądają na zegarki…

Znasz to? Kolejne spotkanie, które trwało za długo, na którym było zbyt wiele niezainteresowanych osób, które służyło tylko wymianie poglądów.

Albo inna scena: wszyscy wdzwaniają się na wspólną rozmowę telefoniczną, meldują obecność. Dziesiątki osób. Po czym na pytanie odpowiada coraz mniej głosów. Z niewyciszonych telefonów słychać ciągłe stukanie w klawiaturę. Pod koniec trwającej, znowu zbyt długo, rozmowy słychać pojedyncze pożegnania. Podsumowanie całości zawiera zaledwie kilka zdań, a rozmowa trwała w nieskończoność.

"Praca, w której to działania stanowią sedno". To coraz częściej głośno wypowiadane słowa Pracowników, którym "brakuje czasu na pracę". Mówią tak Ci zajęci kolejnymi spotkaniami czy telekonferencjami zaplanowanymi w kalendarzu oraz ci, którzy po kilku godzinach odpowiadania na maile mają poczucie, że "niewiele jeszcze dzisiaj zrobili". I pytanie, które poda coraz częściej w wielu firmach, z którymi pracujemy: Czy tak ma być?

Jak podejść do tematu środowiska pracy, by było efektywne, przyjazne i wspierało przede wszystkim realizację celów - tych firmowych i osobistych związanych z rozwojem Pracowników? By angażowało i było atrakcyjne?

Rekomendacji, które dajemy naszym Klientom jest kilka:

  • Tworzenie w firmie zasad komunikacji dotyczących organizacji spotkań i telekonferencji oraz zasad dotyczących korespondencji mailowej.
  • Rozwój wymiany wiedzy i doświadczeń .
  • Tworzenie przestrzeni dla projektów.
  • Korzystanie na co dzień z rozwiązań technologicznych, włączanie ich w obecne procesy.
  • Przekazywanie odpowiedzialność Pracownikom za to, co zależy od nich i kierowanie roli Menedżera na tory mentoringu i wsparcia.

Każda z powyższych rekomendacji to niejako odrębne zdanie/projekt. Wdrożone przynoszą zmianę w jakości pracy (koncentracji na celach, lepszej współpracy), tworzą więcej przestrzeni do realizacji zadań i celów, do świadomego rozwoju oraz wspierają kulturę work-life balance.

Inicjowanie i wsparcie organizacji w realizacji tych działań to rola HR.

Jak zatem zabrać się za upraszczanie środowiska pracy?

Należy wybrać ten obszar, który w organizacji może być dźwignią w kierunku większej efektywności i od niego zacząć. Należy pamiętać o zaangażowaniu Pracowników w tworzenie rozwiązań oraz zapewnienie czasu, by dowiedzieli się o zmianie, mieli szansę ją dobrze zrozumieć i wcielić do codziennej rzeczywistości. Potrzeba też zbudowania systemów, które będą ramą do wypracowanych rozwiązań i zapewnią ich egzekwowanie w firmie. To także rola HR, obok inicjowania i wsparcia w realizacji działań.

Komunikacja

Wprowadzanie wspólnego rozumienia zasad organizacji spotkań, komunikacji mailowej czy telekonferencji jest w dzisiejszych czasach bardzo uzasadnione. Nie chodzi przecież o omawianie, odhaczanie i wspólne bycie - ale o współpracę, efektywność i rezultaty.
Do stworzenia zasad można zaprosić wybraną grupę Pracowników z różnych obszarów organizacji i wypracować je podczas pracy warsztatowej. Następnie stworzyć kampanię informującą o nowych zasadach i plan ich wdrażania. Ważnym elementem będzie określenie, w jaki sposób planujemy egzekwować realizację zasad oraz na co chcemy się umówić, gdy ktoś nie stosuje się do zasad ponownie zwołując spotkania jak to opisane w powyższym przykładzie.

Wymiana wiedzy i doświadczeń "sesje lesson learnt"

Realizacja codziennych zadań, osiąganie celów, udział w projektach - to wszystko momenty zdobywania doświadczeń, wiedzy i lepsze poznawanie organizacji. Pracownicy pozyskują wiedzę, ale zazwyczaj nie mają przestrzeni, aby się tą wiedzą dzielić, aby dowiadywać się i dopytywać o nowe rozwiązania, aby przedyskutować innowacyjne rozwiązania, które chcieliby zastosować.

Stworzenie im przestrzeni do tego, może przynieść znaczące korzyści, szczególnie kiedy będą łączyć osoby z różnych części organizacji, z różnych pokoleń, różnych rynków.

Siła wypracowanych wspólnie rozwiązań lub wspólnej wiedzy może być dla organizacji cennym zasobem, a dla Pracowników spełnieniem ich potrzeby rozwoju podczas codziennej pracy.

Nowe technologie

Dzisiejsza rzeczywistość dostarcza nam wielu nowoczesnych rozwiązań, wspierających w bardziej efektywnym funkcjonowaniu. Rozsądne ich włączanie do praktyk firmowych może się przyczynić do większego komfortu pracy i większej efektywności prostych czynności, jak np. planowanie czasu, przekazywanie materiałów czy prowadzenie rozmów. Przenoszenie sprawdzonych rozwiązań na grunt firmowy może być także ciekawą praktyką wpływającą na atrakcyjność środowiska pracy dla młodszych pokoleń. Zaangażowanie pracowników w stworzenie rozwiązania dla firmy, a następnie skuteczne korzystanie np. z komunikatorów, może sprawić, że firmowa rzeczywistość znacznie zyska na atrakcyjności, a zadania nabiorą nowego tempa.
Praca z nowymi technologiami jest także szansą na wymianę między pokoleniami, gdzie to młode pokolenie może pełnić rolę przewodnika.

Nowa rola menedżera i nowa odpowiedzialność Pracownika

Dzisiaj wielu Pracowników samodzielnie sięga po rozwiązania technologiczne. Organizuje i planuje swoją pracę tak, by wywiązywać się z powierzonych zadań i celów. Warto, aby Pracownicy dostawali przestrzeń na jeszcze większą samodzielność i branie odpowiedzialności za swoje działania. Od menedżerów oczekują jednak, by byli ich przewodnikami, mentorami. Potrzebują ich tam, gdzie liczą się relacje w firmie, znajomość szerszego kontekstu, zarówno tego co dzieje się w firmie, jak i własnego rozwoju. To coraz większe wyzwanie dla menedżerów i działu HR, by budować kompetencje menedżera - mentora, doradcy.

Podsumowanie

Jest zatem wiele obszarów, których uproszczenie sprzyja większej efektywności pracy, realizowanych procesów i projektów oraz budowaniu środowiska przyjaznego rozwojowi.

To może być ważna rola dla HR, aby zainicjować takie działania w organizacji i aktywnie włączyć się w ich wdrażanie. HR będący blisko biznesu i odpowiadający na jego bieżące wyzwania, to HR jakiego dzisiaj w organizacjach potrzeba.

 

Sabina Kwiatkowska - Konsultant GRUPY ODITK

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.