05.12.2016

(De)motywujący czas pracy

Scena w jednej z firm. Być może wyda Ci się znajoma? Sala konferencyjna pełna ludzi, wszystkie krzesła zajęte. Jedna osoba prowadzi prezentację, zapisany kolejny flipchart wniosków. Mniej niż połowa zaproszonych mocno dyskutuje, jedna czwarta ukradkiem rozmawia przez telefony, kolejna jedna czwarta pracuje intensywnie na laptopach. Ktoś rozmawia z boku, ktoś wychodzi. Wszyscy nerwowo spoglądają na zegarki…

Znasz to? Kolejne spotkanie, które trwało za długo, na którym było zbyt wiele niezainteresowanych osób, które służyło tylko wymianie poglądów.

Albo inna scena: wszyscy wdzwaniają się na wspólną rozmowę telefoniczną, meldują obecność. Dziesiątki osób. Po czym na pytanie odpowiada coraz mniej głosów. Z niewyciszonych telefonów słychać ciągłe stukanie w klawiaturę. Pod koniec trwającej, znowu zbyt długo, rozmowy słychać pojedyncze pożegnania. Podsumowanie całości zawiera zaledwie kilka zdań, a rozmowa trwała w nieskończoność.

"Praca, w której to działania stanowią sedno". To coraz częściej głośno wypowiadane słowa Pracowników, którym "brakuje czasu na pracę". Mówią tak Ci zajęci kolejnymi spotkaniami czy telekonferencjami zaplanowanymi w kalendarzu oraz Ci, którzy po kilku godzinach odpowiadania na maile mają poczucie, że "niewiele jeszcze dzisiaj zrobili". I pytanie, które poda coraz częściej w wielu firmach, z którymi pracujemy - czy tak ma być?

Jak podejść do tematu środowiska pracy, by było efektywne, przyjazne i wspierało przede wszystkim realizację celów - tych firmowych i osobistych związanych z rozwojem Pracowników? By angażowało i było atrakcyjne?

Rekomendacji, które dajemy naszym Klientom jest kilka:

  • Tworzenie w firmie zasad komunikacji dotyczących organizacji spotkań i telekonferencji oraz zasad dotyczących korespondencji mailowej.
  • Rozwój wymiany wiedzy i doświadczeń .
  • Tworzenie przestrzeni dla projektów.
  • Korzystanie na co dzień z rozwiązań technologicznych, włączanie ich w obecne procesy.
  • Przekazywanie odpowiedzialność Pracownikom za to, co zależy od nich i kierowanie roli Menedżera na tory mentoringu i wsparcia.

Każda z powyższych rekomendacji to niejako odrębne zdanie/projekt. Wdrożone przynoszą zmianę w jakości pracy (koncentracji na celach, lepszej współpracy), tworzą więcej przestrzeni do realizacji zadań i celów, do świadomego rozwoju oraz wspierają kulturę work-life balance.

 Inicjowanie i wsparcie organizacji w realizacji tych działań to rola HR.

 Jak zatem zabrać się za upraszczanie środowiska pracy?

Należy wybrać ten obszar, który w organizacji może być dźwignią w kierunku większej efektywności i od niego zacząć. Należy pamiętać o zaangażowaniu Pracowników w tworzenie rozwiązań oraz zapewnienie czasu, by dowiedzieli się o zmianie, mieli szansę ją dobrze zrozumieć i wcielić do codziennej rzeczywistości. Potrzeba też zbudowania systemów, które będą ramą do wypracowanych rozwiązań i zapewnią ich egzekwowanie w firmie. To także rola HR, obok inicjowania i wsparcia w realizacji działań.

Komunikacja

Wprowadzanie wspólnego rozumienia zasad organizacji spotkań, komunikacji mailowej czy telekonferencji jest w dzisiejszych czasach bardzo uzasadnione. Nie chodzi przecież o omawianie, odhaczanie i wspólne bycie - ale o współpracę, efektywność i rezultaty.
Do stworzenia zasad można zaprosić wybraną grupę Pracowników z różnych obszarów organizacji i wypracować je podczas pracy warsztatowej. Następnie stworzyć kampanię informującą o nowych zasadach i plan ich wdrażania. Ważnym elementem będzie określenie, w jaki sposób planujemy egzekwować realizację zasad oraz na co chcemy się umówić, gdy ktoś nie stosuje się do zasad ponownie zwołując spotkania jak to opisane w powyższym przykładzie.

Wymiana wiedzy i doświadczeń "sesje lesson learnt"

Realizacja codziennych zadań, osiąganie celów, udział w projektach - to wszystko momenty zdobywania doświadczeń, wiedzy i lepsze poznawanie organizacji. Pracownicy pozyskują wiedzę, ale zazwyczaj nie mają przestrzeni, aby się tą wiedzą dzielić, aby dowiadywać się i dopytywać o nowe rozwiązania, aby przedyskutować innowacyjne rozwiązania, które chcieliby zastosować.

Stworzenie im przestrzeni do tego, może przynieść znaczące korzyści, szczególnie kiedy będą łączyć osoby z różnych części organizacji, z różnych pokoleń, różnych rynków.

Siła wypracowanych wspólnie rozwiązań lub wspólnej wiedzy może być dla organizacji cennym zasobem, a dla Pracowników spełnieniem ich potrzeby rozwoju podczas codziennej pracy.

Nowe technologie

Dzisiejsza rzeczywistość dostarcza nam wielu nowoczesnych rozwiązań, wspierających w bardziej efektywnym funkcjonowaniu. Rozsądne ich włączanie do praktyk firmowych może się przyczynić do większego komfortu pracy i większej efektywności prostych czynności, jak np. planowanie czasu, przekazywanie materiałów czy prowadzenie rozmów. Przenoszenie sprawdzonych rozwiązań na grunt firmowy może być także ciekawą praktyką wpływającą na atrakcyjność środowiska pracy dla młodszych pokoleń. Zaangażowanie pracowników w stworzenie rozwiązania dla firmy, a następnie skuteczne korzystanie np. z komunikatorów, może sprawić, że firmowa rzeczywistość znacznie zyska na atrakcyjności, a zadania nabiorą nowego tempa.
Praca z nowymi technologiami jest także szansą na wymianę między pokoleniami, gdzie to młode pokolenie może pełnić rolę przewodnika.

Nowa rola menedżera i nowa odpowiedzialność Pracownika

Dzisiaj wielu Pracowników samodzielnie sięga po rozwiązania technologiczne. Organizuje i planuje swoją pracę tak, by wywiązywać się z powierzonych zadań i celów. Warto, aby Pracownicy dostawali przestrzeń na jeszcze większą samodzielność i branie odpowiedzialności za swoje działania. Od menedżerów oczekują jednak, by byli ich przewodnikami, mentorami. Potrzebują ich tam, gdzie liczą się relacje w firmie, znajomość szerszego kontekstu, zarówno tego co dzieje się w firmie, jak i własnego rozwoju. To coraz większe wyzwanie dla menedżerów i działu HR, by budować kompetencje menedżera - mentora, doradcy.

Podsumowanie

Jest zatem wiele obszarów, których uproszczenie sprzyja większej efektywności pracy, realizowanych procesów i projektów oraz budowaniu środowiska przyjaznego rozwojowi.

To może być ważna rola dla HR, aby zainicjować takie działania w organizacji i aktywnie włączyć się w ich wdrażanie. HR będący blisko biznesu i odpowiadający na jego bieżące wyzwania, to HR jakiego dzisiaj w organizacjach potrzeba.

 

Sabina Węsierska - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]