14.03.2016

Dobry lider działa zwinnie

Koncepcje przywództwa mnożą się jak grzyby po deszczu. Jest przywództwo sytuacyjne, jest przywództwo transakcyjne, jest wszechstronne i na pewno jeszcze wiele innych. Mówimy o liderach w organizacji, o liderach w lokalnych społecznościach, o liderach w szkole (tak tak, przywództwa uczy się już teraz nawet dzieci).

Przeanalizowaliśmy dostępne na rynku rozwiązania dla tego zagadnienia. Wiele z nich koncentruje się na zmianie postawy, na wpływaniu na to, jaki lider "jest". Szukaliśmy więc takiego, które nie będzie oparte wyłącznie o psychologię. Takiego, które pokazuje, co (i po co) lider "ma robić". W oparciu o to kryterium zdecydowaliśmy o włączeniu do naszej oferty licencjonowanego szkolenia N.E.W.S. ® - Manager as a Team Navigator. (Był jeszcze drugi argument, ale o nim piszę pod koniec.)

Widzę ryzyko, że pomyślą sobie Państwo: "znów będzie o tej nawigacji, to jakaś HRowa nowomowa, ta sama nazwa na to, co już było".

Proszę sobie zatem przypomnieć, kiedy ostatnio doświadczyliście Państwo zmian w organizacji. Wczoraj? Tydzień temu? Miesiąc temu? Jak bardzo ta zmiana wpłynęła na Państwa pracę? Zdezorganizowała ją? Usprawniła? A jak wpłynęła na Państwa emocje? Co spowodowała?

Podnoszę ten temat, ponieważ w aktualnej rzeczywistości biznesowej mamy do czynienia z pewnym paradoksem. Z jednej strony zmiana stała się jej nieodłączną częścią. Trudno mówić o "przygotowaniu" czy "zaplanowaniu" zmian, bo dzieją się one teraz właściwie nieustannie. Poza tym szybkość przepływu informacji i globalizacja gospodarki powoduje, że duża część zmian dotykających nasze firmy jest od nas zupełnie niezależna - nie da się ich ani zaplanować, ani przygotować. Zazwyczaj nie da się ich nawet przewidzieć.

Czują to na przykład pracownicy sprzedaży, szczególnie w B2C, gdzie silnie odczuwa się działania konkurencji. Marketing firmy reaguje więc na bieżąco, wprowadzając nowe produkty, promocje, zmieniając ceny, pakiety itd. Ledwo człowiek opanował poprzedni zestaw wymagań, już przychodzi nowy - często znacznie odbiegający od wcześniejszego.

Aspiracją przedsiębiorstw jest wyznaczać trendy. Tymczasem wiele z nich jest w sytuacji, w której mają trudności z nadążeniem, a o liderowaniu na rynku nawet nie ma co myśleć.

Dodatkowo: codziennie mamy do czynienia z ogromną ilością informacji, z których większość jest nam całkowicie zbędna. Wykonujemy kilka zadań na raz, z których każde jest tak samo pilne, choć nie zawsze wiemy, do jakiego rezultatu mają doprowadzić.

A co na to ludzie? Ludzie aż tak się nie zmienili. Wciąż cenią stabilizację, spokój, komfort. Chcą wiedzieć z wyprzedzeniem, co mają robić i mieć odpowiednio dużo czasu na zrealizowanie projektów. Lubią mieć odpowiednią ilość wiedzy i odpowiednie umiejętności do wykonania zadania. Chcieliby mieć poczucie bezpieczeństwa swojego zatrudnienia.

Jeszcze kilka lat temu lider musiał umieć prawidłowo wyznaczać cele, delegować zadania, monitorować ich realizację i motywować pracowników do wydajnej pracy. A dziś?

Dziś kluczową kompetencją przywódcy staje się właśnie nawigowanie zespołu. Skoro zmiana jest jedyną stałą częścią rzeczywistości, to rolą lidera jest bieżące nadawanie kierunku swojemu zespołowi. Musi być jak kapitan statku, zerkający co chwilę na instrumenty nawigacyjne. Wyobraźmy sobie, co byłoby, gdyby kapitan korygował kurs raz dziennie? Co więcej - nie może tego robić sam, bo poświęcałby zbyt dużo czasu na informowanie zespołu i przekonywanie do słuszności swojej koncepcji. Żeby uzyskać efekt "wszystkie ręce na pokład" - i to natychmiast - musi nawigować wspólnie z zespołem.

Mam wrażenie, że przywództwo przechodzi teraz tę zmianę, którą przeszło kilka lat temu zarządzanie projektami. Zwinne metodyki nie są już teraz "alternatywne", w wielu branżach stały się po prostu standardem. Szkolenie Manager as a Team Navigator prezentuje przywództwo "zwinne" - od perspektywy "cech" przechodzimy do perspektywy rezultatu. A jaki jest rezultat pracy przywódcy? Zaangażowany zespół, osiągający ponadprzeciętne wyniki w sytuacji nieustającej zmiany.

Z przywództwem jest jak z yeti - można o nim opowiadać barwne legendy, ale biznes potrzebuje konkretów. Więc porozmawiajmy również, jak przywództwo "robić".

Przyjrzyjmy się pokrótce samemu programowi szkolenia. Oparty jest on o model N.E.W.S., o którym już Państwu kilkukrotnie pisaliśmy. Przypomnę krótko, że sam model jest odpowiedzią na zidentyfikowane w badaniach bariery efektywności w pracy zespołów:

 - brak jasności co do kierunku, w którym podąża zespół,

 - brak zaangażowania i motywacji,

 - obecność przekonań ograniczających,

 - brak umiejętności planowania i egzekwowania.                              

Podczas szkolenia omawiamy bariery, przyczyny ich powstawania (w tym: konkretne sytuacje organizacyjne, które im sprzyjają). A nade wszystko pokazujemy i intensywnie ćwiczymy umiejętności i narzędzia, które pomogą te bariery przezwyciężyć.

Szkolenie dotyczy pracy z zespołem jako całością. Koncentruje się na umiejętnościach i narzędziach do prowadzenia spotkań dotyczących poszczególnych barier i nastawionych na wspólne wypracowywanie dróg ich pokonania. Oraz - co bardzo ważne - uczy sposobów monitorowania i wdrażania efektów tych spotkań (na pewno i Państwo zdajecie sobie sprawę, ile ciekawych, inspirujących spotkań nie przekłada się na konkretne rezultaty).

Oprócz przekazywania umiejętności i narzędzi pracujemy też na postawie, na nastawieniu umysłowym lidera. Bez niego nie można mówić o prawdziwej zmianie. Wychodząc ze szkolenia, lider jest wyposażony w: "mindset, toolset and skillset" - cytując twórców N.E.W.S. Jest gotów, by zachowywać się jak lider, a w efekcie - osiągać wspólnie ze swoim zespołem ponadprzeciętne wyniki w ciągle zmieniającej się rzeczywistości.

I to właśnie odniesienie do rzeczywistości było drugim argumentem, który przeważył w decyzji o włączeniu tego szkolenia do naszych rozwiązań. Manager as a Team Navigatior to jedyne znane nam szkolenie, które zderza lidera z wymaganiami rynku. Przekaz jest prosty: jesteś dobrym przywódcą, jeśli Twój zespół osiąga dobre wyniki. Co to znaczy? Znaczy to, że zaspokaja potrzeby rynku, na którym działa. Często rynkiem pracy zespołu jest organizacja (tak jest w przypadku wszystkich działów/pionów wsparcia), a celem - zaspokojenie potrzeb Klienta wewnętrznego.

Dobry lider to ten, który przeprowadza ludzi z miejsca, w którym są, do miejsca, w którym mogliby być.

 

Marta Borkowska-Bierć - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]