Dobry lider działa zwinnie
Koncepcje przywództwa mnożą się jak grzyby po deszczu. Jest przywództwo sytuacyjne, jest przywództwo transakcyjne, jest wszechstronne i na pewno jeszcze wiele innych. Mówimy o liderach w organizacji, o liderach w lokalnych społecznościach, o liderach w szkole (tak tak, przywództwa uczy się już teraz nawet dzieci).
Przeanalizowaliśmy dostępne na rynku rozwiązania dla tego zagadnienia. Wiele z nich koncentruje się na zmianie postawy, na wpływaniu na to, jaki lider "jest". Szukaliśmy więc takiego, które nie będzie oparte wyłącznie o psychologię. Takiego, które pokazuje, co (i po co) lider "ma robić". W oparciu o to kryterium zdecydowaliśmy o włączeniu do naszej oferty licencjonowanego szkolenia N.E.W.S. ® - Manager as a Team Navigator. (Był jeszcze drugi argument, ale o nim piszę pod koniec.)
Widzę ryzyko, że pomyślą sobie Państwo: "znów będzie o tej nawigacji, to jakaś HRowa nowomowa, ta sama nazwa na to, co już było".
Proszę sobie zatem przypomnieć, kiedy ostatnio doświadczyliście Państwo zmian w organizacji. Wczoraj? Tydzień temu? Miesiąc temu? Jak bardzo ta zmiana wpłynęła na Państwa pracę? Zdezorganizowała ją? Usprawniła? A jak wpłynęła na Państwa emocje? Co spowodowała?
Podnoszę ten temat, ponieważ w aktualnej rzeczywistości biznesowej mamy do czynienia z pewnym paradoksem. Z jednej strony zmiana stała się jej nieodłączną częścią. Trudno mówić o "przygotowaniu" czy "zaplanowaniu" zmian, bo dzieją się one teraz właściwie nieustannie. Poza tym szybkość przepływu informacji i globalizacja gospodarki powoduje, że duża część zmian dotykających nasze firmy jest od nas zupełnie niezależna - nie da się ich ani zaplanować, ani przygotować. Zazwyczaj nie da się ich nawet przewidzieć.
Czują to na przykład pracownicy sprzedaży, szczególnie w B2C, gdzie silnie odczuwa się działania konkurencji. Marketing firmy reaguje więc na bieżąco, wprowadzając nowe produkty, promocje, zmieniając ceny, pakiety itd. Ledwo człowiek opanował poprzedni zestaw wymagań, już przychodzi nowy - często znacznie odbiegający od wcześniejszego.
Aspiracją przedsiębiorstw jest wyznaczać trendy. Tymczasem wiele z nich jest w sytuacji, w której mają trudności z nadążeniem, a o liderowaniu na rynku nawet nie ma co myśleć.
Dodatkowo: codziennie mamy do czynienia z ogromną ilością informacji, z których większość jest nam całkowicie zbędna. Wykonujemy kilka zadań na raz, z których każde jest tak samo pilne, choć nie zawsze wiemy, do jakiego rezultatu mają doprowadzić.
A co na to ludzie? Ludzie aż tak się nie zmienili. Wciąż cenią stabilizację, spokój, komfort. Chcą wiedzieć z wyprzedzeniem, co mają robić i mieć odpowiednio dużo czasu na zrealizowanie projektów. Lubią mieć odpowiednią ilość wiedzy i odpowiednie umiejętności do wykonania zadania. Chcieliby mieć poczucie bezpieczeństwa swojego zatrudnienia.
Jeszcze kilka lat temu lider musiał umieć prawidłowo wyznaczać cele, delegować zadania, monitorować ich realizację i motywować pracowników do wydajnej pracy. A dziś?
Dziś kluczową kompetencją przywódcy staje się właśnie nawigowanie zespołu. Skoro zmiana jest jedyną stałą częścią rzeczywistości, to rolą lidera jest bieżące nadawanie kierunku swojemu zespołowi. Musi być jak kapitan statku, zerkający co chwilę na instrumenty nawigacyjne. Wyobraźmy sobie, co byłoby, gdyby kapitan korygował kurs raz dziennie? Co więcej - nie może tego robić sam, bo poświęcałby zbyt dużo czasu na informowanie zespołu i przekonywanie do słuszności swojej koncepcji. Żeby uzyskać efekt "wszystkie ręce na pokład" - i to natychmiast - musi nawigować wspólnie z zespołem.
Mam wrażenie, że przywództwo przechodzi teraz tę zmianę, którą przeszło kilka lat temu zarządzanie projektami. Zwinne metodyki nie są już teraz "alternatywne", w wielu branżach stały się po prostu standardem. Szkolenie Manager as a Team Navigator prezentuje przywództwo "zwinne" - od perspektywy "cech" przechodzimy do perspektywy rezultatu. A jaki jest rezultat pracy przywódcy? Zaangażowany zespół, osiągający ponadprzeciętne wyniki w sytuacji nieustającej zmiany.
Z przywództwem jest jak z yeti - można o nim opowiadać barwne legendy, ale biznes potrzebuje konkretów. Więc porozmawiajmy również, jak przywództwo "robić".
Przyjrzyjmy się pokrótce samemu programowi szkolenia. Oparty jest on o model N.E.W.S., o którym już Państwu kilkukrotnie pisaliśmy. Przypomnę krótko, że sam model jest odpowiedzią na zidentyfikowane w badaniach bariery efektywności w pracy zespołów:
- brak jasności co do kierunku, w którym podąża zespół,
- brak zaangażowania i motywacji,
- obecność przekonań ograniczających,
- brak umiejętności planowania i egzekwowania.
Podczas szkolenia omawiamy bariery, przyczyny ich powstawania (w tym: konkretne sytuacje organizacyjne, które im sprzyjają). A nade wszystko pokazujemy i intensywnie ćwiczymy umiejętności i narzędzia, które pomogą te bariery przezwyciężyć.
Szkolenie dotyczy pracy z zespołem jako całością. Koncentruje się na umiejętnościach i narzędziach do prowadzenia spotkań dotyczących poszczególnych barier i nastawionych na wspólne wypracowywanie dróg ich pokonania. Oraz - co bardzo ważne - uczy sposobów monitorowania i wdrażania efektów tych spotkań (na pewno i Państwo zdajecie sobie sprawę, ile ciekawych, inspirujących spotkań nie przekłada się na konkretne rezultaty).
Oprócz przekazywania umiejętności i narzędzi pracujemy też na postawie, na nastawieniu umysłowym lidera. Bez niego nie można mówić o prawdziwej zmianie. Wychodząc ze szkolenia, lider jest wyposażony w: "mindset, toolset and skillset" - cytując twórców N.E.W.S. Jest gotów, by zachowywać się jak lider, a w efekcie - osiągać wspólnie ze swoim zespołem ponadprzeciętne wyniki w ciągle zmieniającej się rzeczywistości.
I to właśnie odniesienie do rzeczywistości było drugim argumentem, który przeważył w decyzji o włączeniu tego szkolenia do naszych rozwiązań. Manager as a Team Navigatior to jedyne znane nam szkolenie, które zderza lidera z wymaganiami rynku. Przekaz jest prosty: jesteś dobrym przywódcą, jeśli Twój zespół osiąga dobre wyniki. Co to znaczy? Znaczy to, że zaspokaja potrzeby rynku, na którym działa. Często rynkiem pracy zespołu jest organizacja (tak jest w przypadku wszystkich działów/pionów wsparcia), a celem - zaspokojenie potrzeb Klienta wewnętrznego.
Dobry lider to ten, który przeprowadza ludzi z miejsca, w którym są, do miejsca, w którym mogliby być.
Marta Borkowska-Bierć - Trener Grupy ODiTK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]