15/02/2016

Dobry plan realizuje cele

Pierwszy kwartał roku to czas podsumowań i stawiania sobie nowych celów. To od nich zależy motywacja pracowników przez cały kolejny rok. Motywacja Twoja i Twoich podwładnych.

Jeśli więc na Twoim biurku leży właśnie formularz oceny rocznej, a zaplanowana w kalendarzu rozmowa podsumowująca zbliża się wielkimi krokami, to jest to świetny moment na chwilę refleksji. Refleksji nie tylko nad tym, co się udało osiągnąć, ale - nawet bardziej - dlaczego się udało i o co warto zadbać, aby kolejne podsumowanie było jeszcze bardziej budujące.

Otwierasz więc kartę celów, nanosisz wartości mierników, podsumowujesz zakończone (oby tylko takie!) inicjatywy, naciskasz ENTER i... widzisz zapisaną tłustym drukiem liczbę 82% - chłodne podsumowanie tego, co za Tobą. Niby nie jest źle, ale do kompletu punktów za realizację celów rocznych jednak trochę brakuje. Co zmienisz w 2016?

Gorączka czwartego kwartału

Mogło być tak - i to dość częsty przypadek - że wszystkie zadania, których się podjąłeś, toczyły się w swoim tempie przez większą część roku. Nic nie wskazywało na to, że na ostatniej prostej dwa projekty utkną w gorączce czwartego kwartału, a walka o wynik firmy spowoduje, że tematy rozwojowe będą musiały ustąpić pola realizacji budżetu. Nic nie wskazywało... No, może oprócz... kilkuletniego doświadczenia, że tak właśnie będzie! Ale nadzieja, że "tym razem się uda", spowodowała, że przyjąłeś zestaw sześciu celów (z tego pięć z grudniowym terminem realizacji).

Będąc konsultantem często zauważam u klientów pokusę używania magicznej daty 31 grudnia w kolumnie TERMIN do niemal wszystkich celów. W marcu, stawiając i uzgadniając cele, wiele osób sądzi, że więcej czasu przełoży się na lepsze efekty. Ja polecam jednak inną zasadę. Zaplanuj realizację połowy swoich celów na pierwsze półrocze. A konkretniej - na pierwsze półrocze 2016 r.! I nie idź ze sobą na kompromis, wpisując koniec trzeciego kwartału. Jeśli coś się obsunie, to znowu przyjdzie listopad i grudzień - święta, czas walki o wynik, a wtedy trudno nadgonić. Wiem, że zdążyć do czerwca to ryzyko, wiem że to ambitne, ale takie właśnie powinny być cele roczne. Wyobraź sobie swoje samopoczucie, gdy na urlop wyjedziesz ze świadomością, że połowa planu jest już gotowa. Taki komfort możesz sobie zacząć fundować od dzisiaj.

Lista deadline'ów to jeszcze nie plan

Kolejny krok do sukcesu to planowanie. Znam wiele firm, w których osoby odpowiedzialne za tzw. performance management sprawdzają czy cele postawione w firmie są SMART, czy są powiązane ze strategiczną kartą wyników firmy, czy są specyficzne dla działu, czy mają mierniki i dobrze opisane, klarowne rezultaty. To ważne. Ale może większy praktyczny pożytek byłby ze sprawdzenia czy są... zaplanowane. A plan to nie pięć punktów na osi czasu, plan to nie lista deadline'ów, których nie chcę przekroczyć. Plan to raczej dwadzieścia pięć kresek na tej osi, zależnych od siebie nawzajem i opisujących główne działania, interakcje z szefem, współpracownikami, czasem z klientami i z dostawcami.

Cele jako forma zlecania pracy - rzeczywiście zwiększają motywację pracowników, bo zostawiają swobodę w sposobie realizacji i samodzielność w planowaniu zadań. Ale swoboda jest po to, aby mieć wpływ na plan działania, a nie po to, by działać bez planu. Planując, pomyśl też, jakich zasobów będziesz potrzebował, żeby swoje cele zrealizować. Uzgodnij zaangażowanie koleżanki z innego działu, upewnij się, że analiza, której potrzebujesz od dostawcy, znalazła się w planie wydatków na ten rok, wyszukaj i zapisz się na odpowiednie szkolenie. Wkalkuluj rezerwę na drobne poślizgi i opóźnienia, żeby od jutra nie zmieniać planu. Zanim zaczniesz sprawdzać czy mieścisz się w terminach, zadbaj o to, aby wszystkie działania rozpoczynać na czas, zgodnie ze swoim planem.

Monitoruj postępy, a unikniesz gorączki

Plan działania to także podstawowe narzędzie monitorowania postępów, narzędzie utrzymywania własnego wysokiego zaangażowania i motywowania podległych pracowników. Opisane w karcie celów efekty pracy pojawiają się zwykle na końcu procesu, ale symptomy zarówno dobrych wyników jak i opóźnień widać już często po kilku tygodniach. Dlatego dobry plan to taki, który żyje, jest na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do zmian. Warto od razu wprowadzić do niego punkty kontrolne - np. comiesięczne, specjalne spotkania z szefem, podczas których powiesz o sukcesach i trudnościach, otrzymasz wskazówki czy też konkretne decyzje. Takie zaplanowane spotkanie to także dodatkowa motywacja, żeby nie wpaść w czasowy poślizg i na wakacje jechać z poczuciem kontroli nad tym, co osiągasz i z głową wolną od pilnych służbowych tematów. Możliwe, że taki właśnie cel powinieneś zapisać na samej górze swojej osobistej, pozazawodowej karty.

Podsumujmy - rozwlekanie w czasie realizacji celów często jest przeciwskuteczne. Lepiej osiągać kolejne cele sukcesywnie, niż zmagać się równolegle z całą piątką czy szóstką. Dobry plan jest potrzebny, bo jeśli wiemy co i kiedy zacząć, to zwykle skończymy na czas. No i warto być z nim na bieżąco, a nie tylko zaglądać od święta. Liczę, że tych kilka wskazówek pomoże Ci utrzymać motywację pracowników (jeśli jesteś szefem), a wszystkim podwładnym osiągnąć nie dwu- a trzycyfrowy wynik na koniec 2016 r.

 

Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....