Dobry plan realizuje cele
Pierwszy kwartał roku to czas podsumowań i stawiania sobie nowych celów. To od nich zależy motywacja pracowników przez cały kolejny rok. Motywacja Twoja i Twoich podwładnych.
Jeśli więc na Twoim biurku leży właśnie formularz oceny rocznej, a zaplanowana w kalendarzu rozmowa podsumowująca zbliża się wielkimi krokami, to jest to świetny moment na chwilę refleksji. Refleksji nie tylko nad tym, co się udało osiągnąć, ale - nawet bardziej - dlaczego się udało i o co warto zadbać, aby kolejne podsumowanie było jeszcze bardziej budujące.
Otwierasz więc kartę celów, nanosisz wartości mierników, podsumowujesz zakończone (oby tylko takie!) inicjatywy, naciskasz ENTER i... widzisz zapisaną tłustym drukiem liczbę 82% - chłodne podsumowanie tego, co za Tobą. Niby nie jest źle, ale do kompletu punktów za realizację celów rocznych jednak trochę brakuje. Co zmienisz w 2016?
Gorączka czwartego kwartału
Mogło być tak - i to dość częsty przypadek - że wszystkie zadania, których się podjąłeś, toczyły się w swoim tempie przez większą część roku. Nic nie wskazywało na to, że na ostatniej prostej dwa projekty utkną w gorączce czwartego kwartału, a walka o wynik firmy spowoduje, że tematy rozwojowe będą musiały ustąpić pola realizacji budżetu. Nic nie wskazywało... No, może oprócz... kilkuletniego doświadczenia, że tak właśnie będzie! Ale nadzieja, że "tym razem się uda", spowodowała, że przyjąłeś zestaw sześciu celów (z tego pięć z grudniowym terminem realizacji).
Będąc konsultantem często zauważam u klientów pokusę używania magicznej daty 31 grudnia w kolumnie TERMIN do niemal wszystkich celów. W marcu, stawiając i uzgadniając cele, wiele osób sądzi, że więcej czasu przełoży się na lepsze efekty. Ja polecam jednak inną zasadę. Zaplanuj realizację połowy swoich celów na pierwsze półrocze. A konkretniej - na pierwsze półrocze 2016 r.! I nie idź ze sobą na kompromis, wpisując koniec trzeciego kwartału. Jeśli coś się obsunie, to znowu przyjdzie listopad i grudzień - święta, czas walki o wynik, a wtedy trudno nadgonić. Wiem, że zdążyć do czerwca to ryzyko, wiem że to ambitne, ale takie właśnie powinny być cele roczne. Wyobraź sobie swoje samopoczucie, gdy na urlop wyjedziesz ze świadomością, że połowa planu jest już gotowa. Taki komfort możesz sobie zacząć fundować od dzisiaj.
Lista deadline'ów to jeszcze nie plan
Kolejny krok do sukcesu to planowanie. Znam wiele firm, w których osoby odpowiedzialne za tzw. performance management sprawdzają czy cele postawione w firmie są SMART, czy są powiązane ze strategiczną kartą wyników firmy, czy są specyficzne dla działu, czy mają mierniki i dobrze opisane, klarowne rezultaty. To ważne. Ale może większy praktyczny pożytek byłby ze sprawdzenia czy są... zaplanowane. A plan to nie pięć punktów na osi czasu, plan to nie lista deadline'ów, których nie chcę przekroczyć. Plan to raczej dwadzieścia pięć kresek na tej osi, zależnych od siebie nawzajem i opisujących główne działania, interakcje z szefem, współpracownikami, czasem z klientami i z dostawcami.
Cele jako forma zlecania pracy - rzeczywiście zwiększają motywację pracowników, bo zostawiają swobodę w sposobie realizacji i samodzielność w planowaniu zadań. Ale swoboda jest po to, aby mieć wpływ na plan działania, a nie po to, by działać bez planu. Planując, pomyśl też, jakich zasobów będziesz potrzebował, żeby swoje cele zrealizować. Uzgodnij zaangażowanie koleżanki z innego działu, upewnij się, że analiza, której potrzebujesz od dostawcy, znalazła się w planie wydatków na ten rok, wyszukaj i zapisz się na odpowiednie szkolenie. Wkalkuluj rezerwę na drobne poślizgi i opóźnienia, żeby od jutra nie zmieniać planu. Zanim zaczniesz sprawdzać czy mieścisz się w terminach, zadbaj o to, aby wszystkie działania rozpoczynać na czas, zgodnie ze swoim planem.
Monitoruj postępy, a unikniesz gorączki
Plan działania to także podstawowe narzędzie monitorowania postępów, narzędzie utrzymywania własnego wysokiego zaangażowania i motywowania podległych pracowników. Opisane w karcie celów efekty pracy pojawiają się zwykle na końcu procesu, ale symptomy zarówno dobrych wyników jak i opóźnień widać już często po kilku tygodniach. Dlatego dobry plan to taki, który żyje, jest na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do zmian. Warto od razu wprowadzić do niego punkty kontrolne - np. comiesięczne, specjalne spotkania z szefem, podczas których powiesz o sukcesach i trudnościach, otrzymasz wskazówki czy też konkretne decyzje. Takie zaplanowane spotkanie to także dodatkowa motywacja, żeby nie wpaść w czasowy poślizg i na wakacje jechać z poczuciem kontroli nad tym, co osiągasz i z głową wolną od pilnych służbowych tematów. Możliwe, że taki właśnie cel powinieneś zapisać na samej górze swojej osobistej, pozazawodowej karty.
Podsumujmy - rozwlekanie w czasie realizacji celów często jest przeciwskuteczne. Lepiej osiągać kolejne cele sukcesywnie, niż zmagać się równolegle z całą piątką czy szóstką. Dobry plan jest potrzebny, bo jeśli wiemy co i kiedy zacząć, to zwykle skończymy na czas. No i warto być z nim na bieżąco, a nie tylko zaglądać od święta. Liczę, że tych kilka wskazówek pomoże Ci utrzymać motywację pracowników (jeśli jesteś szefem), a wszystkim podwładnym osiągnąć nie dwu- a trzycyfrowy wynik na koniec 2016 r.
Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK
Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]