Pierwszy kwartał roku to czas podsumowań i stawiania sobie nowych celów. To od nich zależy motywacja pracowników przez cały kolejny rok. Motywacja Twoja i Twoich podwładnych.
Jeśli więc na Twoim biurku leży właśnie formularz oceny rocznej, a zaplanowana w kalendarzu rozmowa podsumowująca zbliża się wielkimi krokami, to jest to świetny moment na chwilę refleksji. Refleksji nie tylko nad tym, co się udało osiągnąć, ale - nawet bardziej - dlaczego się udało i o co warto zadbać, aby kolejne podsumowanie było jeszcze bardziej budujące.
Otwierasz więc kartę celów, nanosisz wartości mierników, podsumowujesz zakończone (oby tylko takie!) inicjatywy, naciskasz ENTER i... widzisz zapisaną tłustym drukiem liczbę 82% - chłodne podsumowanie tego, co za Tobą. Niby nie jest źle, ale do kompletu punktów za realizację celów rocznych jednak trochę brakuje. Co zmienisz w 2016?
Gorączka czwartego kwartału
Mogło być tak - i to dość częsty przypadek - że wszystkie zadania, których się podjąłeś, toczyły się w swoim tempie przez większą część roku. Nic nie wskazywało na to, że na ostatniej prostej dwa projekty utkną w gorączce czwartego kwartału, a walka o wynik firmy spowoduje, że tematy rozwojowe będą musiały ustąpić pola realizacji budżetu. Nic nie wskazywało... No, może oprócz... kilkuletniego doświadczenia, że tak właśnie będzie! Ale nadzieja, że "tym razem się uda", spowodowała, że przyjąłeś zestaw sześciu celów (z tego pięć z grudniowym terminem realizacji).
Będąc konsultantem często zauważam u klientów pokusę używania magicznej daty 31 grudnia w kolumnie TERMIN do niemal wszystkich celów. W marcu, stawiając i uzgadniając cele, wiele osób sądzi, że więcej czasu przełoży się na lepsze efekty. Ja polecam jednak inną zasadę. Zaplanuj realizację połowy swoich celów na pierwsze półrocze. A konkretniej - na pierwsze półrocze 2016 r.! I nie idź ze sobą na kompromis, wpisując koniec trzeciego kwartału. Jeśli coś się obsunie, to znowu przyjdzie listopad i grudzień - święta, czas walki o wynik, a wtedy trudno nadgonić. Wiem, że zdążyć do czerwca to ryzyko, wiem że to ambitne, ale takie właśnie powinny być cele roczne. Wyobraź sobie swoje samopoczucie, gdy na urlop wyjedziesz ze świadomością, że połowa planu jest już gotowa. Taki komfort możesz sobie zacząć fundować od dzisiaj.
Lista deadline'ów to jeszcze nie plan
Kolejny krok do sukcesu to planowanie. Znam wiele firm, w których osoby odpowiedzialne za tzw. performance management sprawdzają czy cele postawione w firmie są SMART, czy są powiązane ze strategiczną kartą wyników firmy, czy są specyficzne dla działu, czy mają mierniki i dobrze opisane, klarowne rezultaty. To ważne. Ale może większy praktyczny pożytek byłby ze sprawdzenia czy są... zaplanowane. A plan to nie pięć punktów na osi czasu, plan to nie lista deadline'ów, których nie chcę przekroczyć. Plan to raczej dwadzieścia pięć kresek na tej osi, zależnych od siebie nawzajem i opisujących główne działania, interakcje z szefem, współpracownikami, czasem z klientami i z dostawcami.
Cele jako forma zlecania pracy - rzeczywiście zwiększają motywację pracowników, bo zostawiają swobodę w sposobie realizacji i samodzielność w planowaniu zadań. Ale swoboda jest po to, aby mieć wpływ na plan działania, a nie po to, by działać bez planu. Planując, pomyśl też, jakich zasobów będziesz potrzebował, żeby swoje cele zrealizować. Uzgodnij zaangażowanie koleżanki z innego działu, upewnij się, że analiza, której potrzebujesz od dostawcy, znalazła się w planie wydatków na ten rok, wyszukaj i zapisz się na odpowiednie szkolenie. Wkalkuluj rezerwę na drobne poślizgi i opóźnienia, żeby od jutra nie zmieniać planu. Zanim zaczniesz sprawdzać czy mieścisz się w terminach, zadbaj o to, aby wszystkie działania rozpoczynać na czas, zgodnie ze swoim planem.
Monitoruj postępy, a unikniesz gorączki
Plan działania to także podstawowe narzędzie monitorowania postępów, narzędzie utrzymywania własnego wysokiego zaangażowania i motywowania podległych pracowników. Opisane w karcie celów efekty pracy pojawiają się zwykle na końcu procesu, ale symptomy zarówno dobrych wyników jak i opóźnień widać już często po kilku tygodniach. Dlatego dobry plan to taki, który żyje, jest na bieżąco aktualizowany i dostosowywany do zmian. Warto od razu wprowadzić do niego punkty kontrolne - np. comiesięczne, specjalne spotkania z szefem, podczas których powiesz o sukcesach i trudnościach, otrzymasz wskazówki czy też konkretne decyzje. Takie zaplanowane spotkanie to także dodatkowa motywacja, żeby nie wpaść w czasowy poślizg i na wakacje jechać z poczuciem kontroli nad tym, co osiągasz i z głową wolną od pilnych służbowych tematów. Możliwe, że taki właśnie cel powinieneś zapisać na samej górze swojej osobistej, pozazawodowej karty.
Podsumujmy - rozwlekanie w czasie realizacji celów często jest przeciwskuteczne. Lepiej osiągać kolejne cele sukcesywnie, niż zmagać się równolegle z całą piątką czy szóstką. Dobry plan jest potrzebny, bo jeśli wiemy co i kiedy zacząć, to zwykle skończymy na czas. No i warto być z nim na bieżąco, a nie tylko zaglądać od święta. Liczę, że tych kilka wskazówek pomoże Ci utrzymać motywację pracowników (jeśli jesteś szefem), a wszystkim podwładnym osiągnąć nie dwu- a trzycyfrowy wynik na koniec 2016 r.
Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....