17/08/2015

Dress code – przygotowanie do wdrożenia

Historia, którą chcę Państwu przekazać wydarzyła się naprawdę - kilka lat temu, u jednego z moich Klientów.

Firma ta stanęła przed szansą czteroletniego kontraktu na kilka milionów złotych. Zważywszy, że dotyczyło to przedsiębiorstwa z sektora średniej wielkości, uznano to za wyjątkową okazję. Wielu pracowników z poziomu eksperckiego pracowało nad ofertą. Korespondencja mailowa przebiegła obiecująco, rozmowy telefoniczne jeszcze bardziej rozgrzały apetyty na kontrakt, który zdawał się być w zasięgu ręki. Wyznaczono termin spotkania, który wiązał się dla pracowników przedsiębiorstwa z podróżą blisko 300 km.

Kiedy dotarli na miejsce, przywitała przedstawicieli przedsiębiorstwa elegancka pani kierująca recepcją. Jakiż szok przeżyli, gdy nie zostali wpuszczeni. Pani w recepcji poinformowała, iż w firmie panuje restrykcyjny dress code i panów w TAKICH strojach nie może wpuścić na teren biur, a tym bardziej na spotkanie z najwyższą kadrą menedżerską. Wyjaśniła także, że standardy firmy nie pozwalają wejść na jej teren nikomu, kto nie spełnia wymagań dress code. Niestety, godzina umówionego spotkania minęła. Po tak trudnym wydarzeniu zadano sobie pytanie: o jaki dress code chodzi? O co w ogóle tu chodzi? I tak oto przedsiębiorstwo to, jako Klient, trafiło do mnie.

W pracy nad tematem Zarząd firmy zadawał następujące pytania: Czy pracodawcy wolno narzucić reguły dotyczące ubioru? Czy w małym/średnim przedsiębiorstwie można w ogóle mieć wymagania dotyczące ubioru? Czy to dotyczy tylko korporacji? Czym jest dress code? Czy wybrać uniwersalny dress code, czy wręcz przeciwnie, uwzględnić specyfikę ludzi i działanie firmy? Jak dress code ma się do interakcji oraz spotkań z klientami, kontrahentami? Jak zabrać się za zmianę wymagań w kwestii ubioru pracowników? Jak uczyć firmowego dress code i jak go egzekwować?

Otóż Pracodawcy jak najbardziej wolno ustalać reguły dotyczące ubioru w miejscu pracy. To żadna nowość, że do pracy trzeba się odpowiednio ubrać. To, jaki ten strój będzie, zależy i od specyfiki działalności firmy, i od zajmowanego stanowiska, i od miejsca, w którym się pracuje.

Szef ma prawo spisać zasady dotyczące stroju obowiązującego w jego firmie. Takie reguły to dress code. Można je ująć w stosownym dokumencie wewnętrznym. Może to być także osobny regulamin czy instrukcja.

Zasady dotyczące ubioru obowiązują np. w korporacjach, zwłaszcza tych międzynarodowych. W mniejszych przedsiębiorstwach również mają rację bytu i, jak pokazuje przykład Klienta, w kontaktach biznesowych są koniecznością.

Dress code z jednej strony posiada wytyczne uniwersalne, jednak może mieć wytyczne, które będą obowiązywały tylko w danej organizacji. Zatem dress code dotyczyć może całego personelu, ale nie tylko. Może obejmować osoby pracujące na wybranych stanowiskach - np. w recepcji, sekretariacie, sprzedaży, banku. Strój wówczas pełni funkcję służbowego uniformu i wszyscy pracownicy ubierają się w taki sam sposób. Uniformy takie są wybierane lub projektowane specjalnie dla danej organizacji i na ogół zamawiane w większej liczbie. Za taki strój płaci organizacja. Dodatkowe wytyczne dotyczą tego, za co sam jest odpowiedzialny pracownik, np.: obuwie, uczesanie włosów, makijaż czy biżuteria.

Nie zawsze jednak odpowiedni strój musi oznaczać konieczność zakładania mundurka. Czasem wystarczy określić ogólne kanony ubioru w firmie. Przykładowo dla pracowników biura podać, że w stroju kobiet ważna jest długość spódnicy sięgająca do kolan, a w przypadku zatrudnionych mężczyzn można np. wymagać błękitnej koszuli lub krawata w stonowanej kolorystyce.

Coraz częściej do tematu dress code podchodzi się z większą atencją. Tematyka dress code wyróżnia kilka rodzajów strojów, których przykłady przedstawiam Państwu poniżej .

 Źródło: http://blog.myimageexpert.com/tag/employee-dress-code/

 

Strój typu Black Tie, obowiązuje na galach i przyjęciach, i jest ważny wówczas, gdy specyfika działania organizacji przewiduje uczestnictwo pracowników w tego typu przedsięwzięciach.  Strój typu streetwear jest niedopuszczalny w zdecydowanej większości organizacji. Jest to strój na weekend i po pracy. W większości firm akceptowalny jest strój nazwany business casual, który został opisany w wywiadzie z Samantą Fałkowską (dostępny tutaj). Strój typu casual dopuszczalny jest w niektórych organizacjach jako strój na piątek - jeans lub casual Friday. Obie te formy są jednak strojem codziennym, i tylko w sytuacji, kiedy nie ma spotkań z klientami lub  z wyższą kadrą menedżerską. Strój na takie okazje określany jest strojem businessowym. Właśnie takiego stroju oczekiwano na spotkaniu od pracownikach mojego Klienta.

Na pewno przed spotkaniem biznesowym warto sprawdzić, jaki standard dress code obowiązuje w odwiedzanej firmie i dostosować się do jego wymagań.

Zanim zdecydujemy się na wprowadzenie dress code należy zweryfikować, jaki strój jest wygodny, czemu ma służyć jego ewentualna zmiana i jakie wynikają z niej korzyści dla wizerunku firmy i pracowników. Wszelkie wytyczne warto ustalić z kadrę menedżerską.  Spisać je w formie wytycznych i bardzo dobrze poprzeć przykładami w formie zdjęć prezentacyjnych. Wdrażanie zawsze zaczynamy od góry. Ważne jest, aby najwyższa kadra była najlepszym przykładem i modelowała swoich podwładnych. Często, najwyższe władze w firmie przechodzą przez szkolenia w tym zakresie, korzystając ze wsparcia zewnętrznych konsultantów. Dzięki temu nie tylko rozumie po co jest dress code i jakie są jego wytyczne, ale także potrafi przekazać te informacje w optymalny sposób swoim pracownikom. Jest to istotne ze względu na to, że najczęściej wdrażanie pracowników dokonywane jest przez przełożonych i oni są egzekutorami wymagań. Zależnie od tego, jak będą restrykcyjni, tak szybko i efektywnie udaje się w organizacjach wdrażać dress code.

A jakie są korzyści? Zdecydowanie zmiana wizerunku nie tylko pracownika, ale i firmy. Podniesienie standardu pracy, obsługi i prestiżu.

Życzę owocnych przemyśleń i wdrażania dress code w Państwa firmach.  

 

Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
DOROTA KABAT
9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

8/10/2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

17/09/2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

26/08/2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

6/08/2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...