Historia, którą chcę Państwu przekazać wydarzyła się naprawdę - kilka lat temu, u jednego z moich Klientów.
Firma ta stanęła przed szansą czteroletniego kontraktu na kilka milionów złotych. Zważywszy, że dotyczyło to przedsiębiorstwa z sektora średniej wielkości, uznano to za wyjątkową okazję. Wielu pracowników z poziomu eksperckiego pracowało nad ofertą. Korespondencja mailowa przebiegła obiecująco, rozmowy telefoniczne jeszcze bardziej rozgrzały apetyty na kontrakt, który zdawał się być w zasięgu ręki. Wyznaczono termin spotkania, który wiązał się dla pracowników przedsiębiorstwa z podróżą blisko 300 km.
Kiedy dotarli na miejsce, przywitała przedstawicieli przedsiębiorstwa elegancka pani kierująca recepcją. Jakiż szok przeżyli, gdy nie zostali wpuszczeni. Pani w recepcji poinformowała, iż w firmie panuje restrykcyjny dress code i panów w TAKICH strojach nie może wpuścić na teren biur, a tym bardziej na spotkanie z najwyższą kadrą menedżerską. Wyjaśniła także, że standardy firmy nie pozwalają wejść na jej teren nikomu, kto nie spełnia wymagań dress code. Niestety, godzina umówionego spotkania minęła. Po tak trudnym wydarzeniu zadano sobie pytanie: o jaki dress code chodzi? O co w ogóle tu chodzi? I tak oto przedsiębiorstwo to, jako Klient, trafiło do mnie.
W pracy nad tematem Zarząd firmy zadawał następujące pytania: Czy pracodawcy wolno narzucić reguły dotyczące ubioru? Czy w małym/średnim przedsiębiorstwie można w ogóle mieć wymagania dotyczące ubioru? Czy to dotyczy tylko korporacji? Czym jest dress code? Czy wybrać uniwersalny dress code, czy wręcz przeciwnie, uwzględnić specyfikę ludzi i działanie firmy? Jak dress code ma się do interakcji oraz spotkań z klientami, kontrahentami? Jak zabrać się za zmianę wymagań w kwestii ubioru pracowników? Jak uczyć firmowego dress code i jak go egzekwować?
Otóż Pracodawcy jak najbardziej wolno ustalać reguły dotyczące ubioru w miejscu pracy. To żadna nowość, że do pracy trzeba się odpowiednio ubrać. To, jaki ten strój będzie, zależy i od specyfiki działalności firmy, i od zajmowanego stanowiska, i od miejsca, w którym się pracuje.
Szef ma prawo spisać zasady dotyczące stroju obowiązującego w jego firmie. Takie reguły to dress code. Można je ująć w stosownym dokumencie wewnętrznym. Może to być także osobny regulamin czy instrukcja.
Zasady dotyczące ubioru obowiązują np. w korporacjach, zwłaszcza tych międzynarodowych. W mniejszych przedsiębiorstwach również mają rację bytu i, jak pokazuje przykład Klienta, w kontaktach biznesowych są koniecznością.
Dress code z jednej strony posiada wytyczne uniwersalne, jednak może mieć wytyczne, które będą obowiązywały tylko w danej organizacji. Zatem dress code dotyczyć może całego personelu, ale nie tylko. Może obejmować osoby pracujące na wybranych stanowiskach - np. w recepcji, sekretariacie, sprzedaży, banku. Strój wówczas pełni funkcję służbowego uniformu i wszyscy pracownicy ubierają się w taki sam sposób. Uniformy takie są wybierane lub projektowane specjalnie dla danej organizacji i na ogół zamawiane w większej liczbie. Za taki strój płaci organizacja. Dodatkowe wytyczne dotyczą tego, za co sam jest odpowiedzialny pracownik, np.: obuwie, uczesanie włosów, makijaż czy biżuteria.
Nie zawsze jednak odpowiedni strój musi oznaczać konieczność zakładania mundurka. Czasem wystarczy określić ogólne kanony ubioru w firmie. Przykładowo dla pracowników biura podać, że w stroju kobiet ważna jest długość spódnicy sięgająca do kolan, a w przypadku zatrudnionych mężczyzn można np. wymagać błękitnej koszuli lub krawata w stonowanej kolorystyce.
Coraz częściej do tematu dress code podchodzi się z większą atencją. Tematyka dress code wyróżnia kilka rodzajów strojów, których przykłady przedstawiam Państwu poniżej .
Źródło: http://blog.myimageexpert.com/tag/employee-dress-code/
Strój typu Black Tie, obowiązuje na galach i przyjęciach, i jest ważny wówczas, gdy specyfika działania organizacji przewiduje uczestnictwo pracowników w tego typu przedsięwzięciach. Strój typu streetwear jest niedopuszczalny w zdecydowanej większości organizacji. Jest to strój na weekend i po pracy. W większości firm akceptowalny jest strój nazwany business casual, który został opisany w wywiadzie z Samantą Fałkowską (dostępny tutaj). Strój typu casual dopuszczalny jest w niektórych organizacjach jako strój na piątek - jeans lub casual Friday. Obie te formy są jednak strojem codziennym, i tylko w sytuacji, kiedy nie ma spotkań z klientami lub z wyższą kadrą menedżerską. Strój na takie okazje określany jest strojem businessowym. Właśnie takiego stroju oczekiwano na spotkaniu od pracownikach mojego Klienta.
Na pewno przed spotkaniem biznesowym warto sprawdzić, jaki standard dress code obowiązuje w odwiedzanej firmie i dostosować się do jego wymagań.
Zanim zdecydujemy się na wprowadzenie dress code należy zweryfikować, jaki strój jest wygodny, czemu ma służyć jego ewentualna zmiana i jakie wynikają z niej korzyści dla wizerunku firmy i pracowników. Wszelkie wytyczne warto ustalić z kadrę menedżerską. Spisać je w formie wytycznych i bardzo dobrze poprzeć przykładami w formie zdjęć prezentacyjnych. Wdrażanie zawsze zaczynamy od góry. Ważne jest, aby najwyższa kadra była najlepszym przykładem i modelowała swoich podwładnych. Często, najwyższe władze w firmie przechodzą przez szkolenia w tym zakresie, korzystając ze wsparcia zewnętrznych konsultantów. Dzięki temu nie tylko rozumie po co jest dress code i jakie są jego wytyczne, ale także potrafi przekazać te informacje w optymalny sposób swoim pracownikom. Jest to istotne ze względu na to, że najczęściej wdrażanie pracowników dokonywane jest przez przełożonych i oni są egzekutorami wymagań. Zależnie od tego, jak będą restrykcyjni, tak szybko i efektywnie udaje się w organizacjach wdrażać dress code.
A jakie są korzyści? Zdecydowanie zmiana wizerunku nie tylko pracownika, ale i firmy. Podniesienie standardu pracy, obsługi i prestiżu.
Życzę owocnych przemyśleń i wdrażania dress code w Państwa firmach.
Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...