17.08.2015

Dress code – przygotowanie do wdrożenia

Historia, którą chcę Państwu przekazać wydarzyła się naprawdę - kilka lat temu, u jednego z moich Klientów.

Firma ta stanęła przed szansą czteroletniego kontraktu na kilka milionów złotych. Zważywszy, że dotyczyło to przedsiębiorstwa z sektora średniej wielkości, uznano to za wyjątkową okazję. Wielu pracowników z poziomu eksperckiego pracowało nad ofertą. Korespondencja mailowa przebiegła obiecująco, rozmowy telefoniczne jeszcze bardziej rozgrzały apetyty na kontrakt, który zdawał się być w zasięgu ręki. Wyznaczono termin spotkania, który wiązał się dla pracowników przedsiębiorstwa z podróżą blisko 300 km.

Kiedy dotarli na miejsce, przywitała przedstawicieli przedsiębiorstwa elegancka pani kierująca recepcją. Jakiż szok przeżyli, gdy nie zostali wpuszczeni. Pani w recepcji poinformowała, iż w firmie panuje restrykcyjny dress code i panów w TAKICH strojach nie może wpuścić na teren biur, a tym bardziej na spotkanie z najwyższą kadrą menedżerską. Wyjaśniła także, że standardy firmy nie pozwalają wejść na jej teren nikomu, kto nie spełnia wymagań dress code. Niestety, godzina umówionego spotkania minęła. Po tak trudnym wydarzeniu zadano sobie pytanie: o jaki dress code chodzi? O co w ogóle tu chodzi? I tak oto przedsiębiorstwo to, jako Klient, trafiło do mnie.

W pracy nad tematem Zarząd firmy zadawał następujące pytania: Czy pracodawcy wolno narzucić reguły dotyczące ubioru? Czy w małym/średnim przedsiębiorstwie można w ogóle mieć wymagania dotyczące ubioru? Czy to dotyczy tylko korporacji? Czym jest dress code? Czy wybrać uniwersalny dress code, czy wręcz przeciwnie, uwzględnić specyfikę ludzi i działanie firmy? Jak dress code ma się do interakcji oraz spotkań z klientami, kontrahentami? Jak zabrać się za zmianę wymagań w kwestii ubioru pracowników? Jak uczyć firmowego dress code i jak go egzekwować?

Otóż Pracodawcy jak najbardziej wolno ustalać reguły dotyczące ubioru w miejscu pracy. To żadna nowość, że do pracy trzeba się odpowiednio ubrać. To, jaki ten strój będzie, zależy i od specyfiki działalności firmy, i od zajmowanego stanowiska, i od miejsca, w którym się pracuje.

Szef ma prawo spisać zasady dotyczące stroju obowiązującego w jego firmie. Takie reguły to dress code. Można je ująć w stosownym dokumencie wewnętrznym. Może to być także osobny regulamin czy instrukcja.

Zasady dotyczące ubioru obowiązują np. w korporacjach, zwłaszcza tych międzynarodowych. W mniejszych przedsiębiorstwach również mają rację bytu i, jak pokazuje przykład Klienta, w kontaktach biznesowych są koniecznością.

Dress code z jednej strony posiada wytyczne uniwersalne, jednak może mieć wytyczne, które będą obowiązywały tylko w danej organizacji. Zatem dress code dotyczyć może całego personelu, ale nie tylko. Może obejmować osoby pracujące na wybranych stanowiskach - np. w recepcji, sekretariacie, sprzedaży, banku. Strój wówczas pełni funkcję służbowego uniformu i wszyscy pracownicy ubierają się w taki sam sposób. Uniformy takie są wybierane lub projektowane specjalnie dla danej organizacji i na ogół zamawiane w większej liczbie. Za taki strój płaci organizacja. Dodatkowe wytyczne dotyczą tego, za co sam jest odpowiedzialny pracownik, np.: obuwie, uczesanie włosów, makijaż czy biżuteria.

Nie zawsze jednak odpowiedni strój musi oznaczać konieczność zakładania mundurka. Czasem wystarczy określić ogólne kanony ubioru w firmie. Przykładowo dla pracowników biura podać, że w stroju kobiet ważna jest długość spódnicy sięgająca do kolan, a w przypadku zatrudnionych mężczyzn można np. wymagać błękitnej koszuli lub krawata w stonowanej kolorystyce.

Coraz częściej do tematu dress code podchodzi się z większą atencją. Tematyka dress code wyróżnia kilka rodzajów strojów, których przykłady przedstawiam Państwu poniżej .

 Źródło: http://blog.myimageexpert.com/tag/employee-dress-code/

 

Strój typu Black Tie, obowiązuje na galach i przyjęciach, i jest ważny wówczas, gdy specyfika działania organizacji przewiduje uczestnictwo pracowników w tego typu przedsięwzięciach.  Strój typu streetwear jest niedopuszczalny w zdecydowanej większości organizacji. Jest to strój na weekend i po pracy. W większości firm akceptowalny jest strój nazwany business casual, który został opisany w wywiadzie z Samantą Fałkowską (dostępny tutaj). Strój typu casual dopuszczalny jest w niektórych organizacjach jako strój na piątek - jeans lub casual Friday. Obie te formy są jednak strojem codziennym, i tylko w sytuacji, kiedy nie ma spotkań z klientami lub  z wyższą kadrą menedżerską. Strój na takie okazje określany jest strojem businessowym. Właśnie takiego stroju oczekiwano na spotkaniu od pracownikach mojego Klienta.

Na pewno przed spotkaniem biznesowym warto sprawdzić, jaki standard dress code obowiązuje w odwiedzanej firmie i dostosować się do jego wymagań.

Zanim zdecydujemy się na wprowadzenie dress code należy zweryfikować, jaki strój jest wygodny, czemu ma służyć jego ewentualna zmiana i jakie wynikają z niej korzyści dla wizerunku firmy i pracowników. Wszelkie wytyczne warto ustalić z kadrę menedżerską.  Spisać je w formie wytycznych i bardzo dobrze poprzeć przykładami w formie zdjęć prezentacyjnych. Wdrażanie zawsze zaczynamy od góry. Ważne jest, aby najwyższa kadra była najlepszym przykładem i modelowała swoich podwładnych. Często, najwyższe władze w firmie przechodzą przez szkolenia w tym zakresie, korzystając ze wsparcia zewnętrznych konsultantów. Dzięki temu nie tylko rozumie po co jest dress code i jakie są jego wytyczne, ale także potrafi przekazać te informacje w optymalny sposób swoim pracownikom. Jest to istotne ze względu na to, że najczęściej wdrażanie pracowników dokonywane jest przez przełożonych i oni są egzekutorami wymagań. Zależnie od tego, jak będą restrykcyjni, tak szybko i efektywnie udaje się w organizacjach wdrażać dress code.

A jakie są korzyści? Zdecydowanie zmiana wizerunku nie tylko pracownika, ale i firmy. Podniesienie standardu pracy, obsługi i prestiżu.

Życzę owocnych przemyśleń i wdrażania dress code w Państwa firmach.  

 

Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]