15/06/2015

Dress code w biznesie

Będąc trenerem biznesu coraz częściej spotykam się z potrzebą świadomego budowania marki. Ważne jest to, że nie tylko myślimy o budowaniu marki - jako firmy, dla której pracujemy, ale także o budowaniu marki osobistej, poprzez to jaką firmę reprezentujemy i w jaki sposób to robimy.

Jednym, z ważnych pojęć w zakresie tej tematyki jest dress code. Chcąc przybliżyć Państwu ten temat przedstawiam fragment zapisu rozmowy z Samantą Fałkowską - stylistką gwiazd i ludzi biznesu.


Dorota Kabat: Spotkałam się z taką sytuacją, w której przedstawiciele pewnej firmy, pokonując kilkaset kilometrów na spotkanie z potencjalnym klientem, nie zostali wpuszczeni ponieważ panował w niej restrykcyjny biznesowy dress code. Nieprzestrzeganie go, nawet przez gości, potraktowano jako brak szacunku i ignorowanie zasad etykiety. Czy tak rzeczywiście jest?

Samanta Fałkowska: Wizerunek należy budować świadomie i konsekwentnie, bo to właśnie on świadczy o tym jak zostaniemy odebrani. Wrażenie, zwłaszcza pierwsze, niestety bardzo trudno będzie zatrzeć. Wizerunek to nie tylko wygląd pracowników, ale także mowa ciała, sposób wypowiedzi czy umiejętność budowania autorytetu.

Dorota Kabat: Czym właściwie jest dress code?

Samanta Fałkowska: Dress code jest zbiorem zasad dotyczących naszego wyglądu. Strój zawsze powinniśmy dopasowywać do okazji, stanowiska, czy pory dnia. Nie dotyczy to tylko stroju biznesowego, ale także spotkań towarzyskich. Natomiast służbowy dress code określa wewnętrzne standardy firmy dotyczące ubioru pracowników i stanowi część etykiety w biznesie. Profesjonalny wizerunek wpływa na postrzeganie firmy, którą reprezentujemy i wzmacnia siłę przekazu.

Dorota Kabat: Jakie są główne zasady dress code w biznesie?

Samanta Fałkowska: Przede wszystkim dość wąska gama kolorystyczna: granat, szarość, czerń, beż, błękit. Nie dopuszczalne są kolory bardzo jaskrawe. Panowie noszą garnitury i nie rezygnują z krawata. Panie powinny także wybierać klasyczne fasony marynarek, spodni czy spódnic i zawsze nosić zakryte buty. Jeżeli wybierają obcasy nie powinny być one zbyt wysokie. Do spódnic i sukienek koniecznością są cieliste rajstopy. W biznesie minimalizujemy także ilość dodatków - klasyczny zegarek, czy prosta biżuteria w zupełności wystarczą. Uzupełnieniem powinien być klasyczny makijaż, związane włosy, zadbane dłonie i subtelne perfumy.

Dorota Kabat: W biznesowym dress codzie pojawia się kilka pojęć: formal business, business, business casual, smart casual i casul. Można się w tym pogubić. Jakie są różnice między nimi?

Samanta Fałkowska: Formal business to strój obowiązujący na formalnych spotkaniach biznesowych, często, z najwyższą kadrą zarządzającą organizacji. Jest on najbardziej restrykcyjny. U panów to zawsze garnitur. Może być w kolorze granatowym, popielatym, szarym, z błękitną koszulą i krawatem. Panie obowiązuje taka sama kolorystyka przy kostiumach lub kompletach: marynarka, ołówkowa spódnica lub klasyczne spodnie i do kompletu koszula.

Strój business jest najczęściej stosowany na codzienne spotkania i do codziennej pracy. Kolorystyka jak wyżej, nie jest tak formalny stąd pozwala na małą swobodę.

Dorota Kabat: Jakich kanonów powinni przestrzegać mężczyźni, a jakich kobiety?

Samanta Fałkowska: Mężczyźni powinni zawsze nosić garnitury i koszule z długim rękawem z odpowiednio kolorystycznie dobranym krawatem. Do takiego stroju koniecznością są klasyczne półbuty, a nie zgodnie z modą obuwie sportowe. Na stopach długie, najlepiej jedwabne skarpety. W pozycji siedzącej nie może być widoczna goła noga. Do tego klasyczne dodatki: zegarek na skórzanym pasku, spinki do mankietów, eleganckie pióro i skórzana teczka uzupełnią wizerunek profesjonalnego biznesmena. Jeśli chodzi o codzienne koszule, nie muszą mieć zapinanych mankietów na spinki - to raczej obowiązuje na spotkaniach formalnych. Na co dzień mogą być zapinane na guziki.

Panie mają większą dowolność, bo nie muszą nosić "kompletów". Mogą założyć prostą sukienkę, spódnicę do kolan lub za kolano, klasyczne spodnie, marynarkę, a zamiast koszuli mogą sięgnąć po gładką bluzkę. Jeżeli chodzi o dodatki to mimo, że kobiety lubią po nie sięgać, w wypadku biznesu należy je ograniczyć do minimum. Panie mogą założyć prostą biżuterię o małych, delikatnych formach, klasyczny zegarek, buty czółenka lub na obcasie typu słupek - nie przekraczające wysokości 8 cm i elegancką: klasyczną, prostą w formie i kolorystyce torebkę. Panie, które mają długie włosy zawsze powinny je związywać.

Innym tematem są oprawy okularów. Mimo, że zasady dress codu biznesowego mówią o neutralności stroju, to są branże np. reklamowa, w której odrobina oryginalności w wyglądzie wspiera umiejętności.

Dorota Kabat: Z co ze strojem casulowym? On często przysparza trudności. Szczególnie wtedy, gdy jest zwyczaj "casual Fridays". Co wtedy?

Samanta Fałkowska: To prawda. Te pojęcia są często mylone. W firmach, kiedy mówi się o stroju casul, ma się jednak na myśli coś zupełnie innego  - raczej business casual, a pracownicy ubierają się w strój casual.

Dorota Kabat: Na czym polega zatem różnica?

Samanta Fałkowska: Strój casual, to np. dżinsy, kolorowy nawet wzorzysty t-shirt, koszula w kratkę, sportowe obuwie lub obuwie odkrywające stopy, tkaniny dresowe - tak bardzo obecnie lubiane. Taki strój nie jest akceptowany w stroju biznesowym.

Casual w biznesie to dla panów spodnie z tkanin, koszule noszone bez krawata, w stonowanych, pastelowych kolorach, pulowery, swetry w serek, koszulki polo z krótkim rękawem ale ciągle pełne buty. Dla pań - zdecydowanie więcej możliwości kolorystycznych: sweterki typu bliźniaki, bardziej fantazyjne marynarki czy kamizelki. W niektórych firmach smart casual pozwala na więcej fantazji i szaleństwa w połączeniach i możliwościach zestawień: kratki, pasków nawet sztruksowych tkanin.

Dorota Kabat: Zbliżają się najbardziej gorące dni w roku i z nimi pokusy krótkich spodni, sandałów i koszul w kwiaty do pracy. Czy to jest akceptowalne w biznesowym dress codzie?

Samanta Fałkowska: Absolutnie nie! To, co zdecydowanie jest zakazane, to krótkie spodenki, koszulki odkrywające pachy i ramiona, roznegliżowane sukienki i bluzki u pań czy np. sandały.

Dorota Kabat: A co z czarnym kolorem? Czy czarne garnitury jest dopuszczalne?

Samanta Fałkowska: Garnitur w czarnym kolorze jest zarezerwowany dla stroju wieczorowego w biznesie. Zatem do pracy go nie zakładamy. W luźniejszej formie stroju, kiedy połączmy czarny dół i kolorową górę lub odwrotnie, czarny kolor może zostać użyty.

Dorota Kabat: Dziękuję za rozmowę. W kolejnym artykule przybliżymy temat wdrażania dress code do firm. Będzie również o tym jak dokonać tego subtelnie i w angażujący sposób.

 

Z Samantą Fałkowską rozmawiała Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK

 

Autor artykułu
DOROTA KABAT
4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...