15.06.2015

Dress code w biznesie

Będąc trenerem biznesu coraz częściej spotykam się z potrzebą świadomego budowania marki. Ważne jest to, że nie tylko myślimy o budowaniu marki - jako firmy, dla której pracujemy, ale także o budowaniu marki osobistej, poprzez to jaką firmę reprezentujemy i w jaki sposób to robimy.

Jednym, z ważnych pojęć w zakresie tej tematyki jest dress code. Chcąc przybliżyć Państwu ten temat przedstawiam fragment zapisu rozmowy z Samantą Fałkowską - stylistką gwiazd i ludzi biznesu.


Dorota Kabat: Spotkałam się z taką sytuacją, w której przedstawiciele pewnej firmy, pokonując kilkaset kilometrów na spotkanie z potencjalnym klientem, nie zostali wpuszczeni ponieważ panował w niej restrykcyjny biznesowy dress code. Nieprzestrzeganie go, nawet przez gości, potraktowano jako brak szacunku i ignorowanie zasad etykiety. Czy tak rzeczywiście jest?

Samanta Fałkowska: Wizerunek należy budować świadomie i konsekwentnie, bo to właśnie on świadczy o tym jak zostaniemy odebrani. Wrażenie, zwłaszcza pierwsze, niestety bardzo trudno będzie zatrzeć. Wizerunek to nie tylko wygląd pracowników, ale także mowa ciała, sposób wypowiedzi czy umiejętność budowania autorytetu.

Dorota Kabat: Czym właściwie jest dress code?

Samanta Fałkowska: Dress code jest zbiorem zasad dotyczących naszego wyglądu. Strój zawsze powinniśmy dopasowywać do okazji, stanowiska, czy pory dnia. Nie dotyczy to tylko stroju biznesowego, ale także spotkań towarzyskich. Natomiast służbowy dress code określa wewnętrzne standardy firmy dotyczące ubioru pracowników i stanowi część etykiety w biznesie. Profesjonalny wizerunek wpływa na postrzeganie firmy, którą reprezentujemy i wzmacnia siłę przekazu.

Dorota Kabat: Jakie są główne zasady dress code w biznesie?

Samanta Fałkowska: Przede wszystkim dość wąska gama kolorystyczna: granat, szarość, czerń, beż, błękit. Nie dopuszczalne są kolory bardzo jaskrawe. Panowie noszą garnitury i nie rezygnują z krawata. Panie powinny także wybierać klasyczne fasony marynarek, spodni czy spódnic i zawsze nosić zakryte buty. Jeżeli wybierają obcasy nie powinny być one zbyt wysokie. Do spódnic i sukienek koniecznością są cieliste rajstopy. W biznesie minimalizujemy także ilość dodatków - klasyczny zegarek, czy prosta biżuteria w zupełności wystarczą. Uzupełnieniem powinien być klasyczny makijaż, związane włosy, zadbane dłonie i subtelne perfumy.

Dorota Kabat: W biznesowym dress codzie pojawia się kilka pojęć: formal business, business, business casual, smart casual i casul. Można się w tym pogubić. Jakie są różnice między nimi?

Samanta Fałkowska: Formal business to strój obowiązujący na formalnych spotkaniach biznesowych, często, z najwyższą kadrą zarządzającą organizacji. Jest on najbardziej restrykcyjny. U panów to zawsze garnitur. Może być w kolorze granatowym, popielatym, szarym, z błękitną koszulą i krawatem. Panie obowiązuje taka sama kolorystyka przy kostiumach lub kompletach: marynarka, ołówkowa spódnica lub klasyczne spodnie i do kompletu koszula.

Strój business jest najczęściej stosowany na codzienne spotkania i do codziennej pracy. Kolorystyka jak wyżej, nie jest tak formalny stąd pozwala na małą swobodę.

Dorota Kabat: Jakich kanonów powinni przestrzegać mężczyźni, a jakich kobiety?

Samanta Fałkowska: Mężczyźni powinni zawsze nosić garnitury i koszule z długim rękawem z odpowiednio kolorystycznie dobranym krawatem. Do takiego stroju koniecznością są klasyczne półbuty, a nie zgodnie z modą obuwie sportowe. Na stopach długie, najlepiej jedwabne skarpety. W pozycji siedzącej nie może być widoczna goła noga. Do tego klasyczne dodatki: zegarek na skórzanym pasku, spinki do mankietów, eleganckie pióro i skórzana teczka uzupełnią wizerunek profesjonalnego biznesmena. Jeśli chodzi o codzienne koszule, nie muszą mieć zapinanych mankietów na spinki - to raczej obowiązuje na spotkaniach formalnych. Na co dzień mogą być zapinane na guziki.

Panie mają większą dowolność, bo nie muszą nosić "kompletów". Mogą założyć prostą sukienkę, spódnicę do kolan lub za kolano, klasyczne spodnie, marynarkę, a zamiast koszuli mogą sięgnąć po gładką bluzkę. Jeżeli chodzi o dodatki to mimo, że kobiety lubią po nie sięgać, w wypadku biznesu należy je ograniczyć do minimum. Panie mogą założyć prostą biżuterię o małych, delikatnych formach, klasyczny zegarek, buty czółenka lub na obcasie typu słupek - nie przekraczające wysokości 8 cm i elegancką: klasyczną, prostą w formie i kolorystyce torebkę. Panie, które mają długie włosy zawsze powinny je związywać.

Innym tematem są oprawy okularów. Mimo, że zasady dress codu biznesowego mówią o neutralności stroju, to są branże np. reklamowa, w której odrobina oryginalności w wyglądzie wspiera umiejętności.

Dorota Kabat: Z co ze strojem casulowym? On często przysparza trudności. Szczególnie wtedy, gdy jest zwyczaj "casual Fridays". Co wtedy?

Samanta Fałkowska: To prawda. Te pojęcia są często mylone. W firmach, kiedy mówi się o stroju casul, ma się jednak na myśli coś zupełnie innego  - raczej business casual, a pracownicy ubierają się w strój casual.

Dorota Kabat: Na czym polega zatem różnica?

Samanta Fałkowska: Strój casual, to np. dżinsy, kolorowy nawet wzorzysty t-shirt, koszula w kratkę, sportowe obuwie lub obuwie odkrywające stopy, tkaniny dresowe - tak bardzo obecnie lubiane. Taki strój nie jest akceptowany w stroju biznesowym.

Casual w biznesie to dla panów spodnie z tkanin, koszule noszone bez krawata, w stonowanych, pastelowych kolorach, pulowery, swetry w serek, koszulki polo z krótkim rękawem ale ciągle pełne buty. Dla pań - zdecydowanie więcej możliwości kolorystycznych: sweterki typu bliźniaki, bardziej fantazyjne marynarki czy kamizelki. W niektórych firmach smart casual pozwala na więcej fantazji i szaleństwa w połączeniach i możliwościach zestawień: kratki, pasków nawet sztruksowych tkanin.

Dorota Kabat: Zbliżają się najbardziej gorące dni w roku i z nimi pokusy krótkich spodni, sandałów i koszul w kwiaty do pracy. Czy to jest akceptowalne w biznesowym dress codzie?

Samanta Fałkowska: Absolutnie nie! To, co zdecydowanie jest zakazane, to krótkie spodenki, koszulki odkrywające pachy i ramiona, roznegliżowane sukienki i bluzki u pań czy np. sandały.

Dorota Kabat: A co z czarnym kolorem? Czy czarne garnitury jest dopuszczalne?

Samanta Fałkowska: Garnitur w czarnym kolorze jest zarezerwowany dla stroju wieczorowego w biznesie. Zatem do pracy go nie zakładamy. W luźniejszej formie stroju, kiedy połączmy czarny dół i kolorową górę lub odwrotnie, czarny kolor może zostać użyty.

Dorota Kabat: Dziękuję za rozmowę. W kolejnym artykule przybliżymy temat wdrażania dress code do firm. Będzie również o tym jak dokonać tego subtelnie i w angażujący sposób.

 

Z Samantą Fałkowską rozmawiała Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]