15.06.2015

Dress code w biznesie

Będąc trenerem biznesu coraz częściej spotykam się z potrzebą świadomego budowania marki. Ważne jest to, że nie tylko myślimy o budowaniu marki - jako firmy, dla której pracujemy, ale także o budowaniu marki osobistej, poprzez to jaką firmę reprezentujemy i w jaki sposób to robimy.

Jednym, z ważnych pojęć w zakresie tej tematyki jest dress code. Chcąc przybliżyć Państwu ten temat przedstawiam fragment zapisu rozmowy z Samantą Fałkowską - stylistką gwiazd i ludzi biznesu.


Dorota Kabat: Spotkałam się z taką sytuacją, w której przedstawiciele pewnej firmy, pokonując kilkaset kilometrów na spotkanie z potencjalnym klientem, nie zostali wpuszczeni ponieważ panował w niej restrykcyjny biznesowy dress code. Nieprzestrzeganie go, nawet przez gości, potraktowano jako brak szacunku i ignorowanie zasad etykiety. Czy tak rzeczywiście jest?

Samanta Fałkowska: Wizerunek należy budować świadomie i konsekwentnie, bo to właśnie on świadczy o tym jak zostaniemy odebrani. Wrażenie, zwłaszcza pierwsze, niestety bardzo trudno będzie zatrzeć. Wizerunek to nie tylko wygląd pracowników, ale także mowa ciała, sposób wypowiedzi czy umiejętność budowania autorytetu.

Dorota Kabat: Czym właściwie jest dress code?

Samanta Fałkowska: Dress code jest zbiorem zasad dotyczących naszego wyglądu. Strój zawsze powinniśmy dopasowywać do okazji, stanowiska, czy pory dnia. Nie dotyczy to tylko stroju biznesowego, ale także spotkań towarzyskich. Natomiast służbowy dress code określa wewnętrzne standardy firmy dotyczące ubioru pracowników i stanowi część etykiety w biznesie. Profesjonalny wizerunek wpływa na postrzeganie firmy, którą reprezentujemy i wzmacnia siłę przekazu.

Dorota Kabat: Jakie są główne zasady dress code w biznesie?

Samanta Fałkowska: Przede wszystkim dość wąska gama kolorystyczna: granat, szarość, czerń, beż, błękit. Nie dopuszczalne są kolory bardzo jaskrawe. Panowie noszą garnitury i nie rezygnują z krawata. Panie powinny także wybierać klasyczne fasony marynarek, spodni czy spódnic i zawsze nosić zakryte buty. Jeżeli wybierają obcasy nie powinny być one zbyt wysokie. Do spódnic i sukienek koniecznością są cieliste rajstopy. W biznesie minimalizujemy także ilość dodatków - klasyczny zegarek, czy prosta biżuteria w zupełności wystarczą. Uzupełnieniem powinien być klasyczny makijaż, związane włosy, zadbane dłonie i subtelne perfumy.

Dorota Kabat: W biznesowym dress codzie pojawia się kilka pojęć: formal business, business, business casual, smart casual i casul. Można się w tym pogubić. Jakie są różnice między nimi?

Samanta Fałkowska: Formal business to strój obowiązujący na formalnych spotkaniach biznesowych, często, z najwyższą kadrą zarządzającą organizacji. Jest on najbardziej restrykcyjny. U panów to zawsze garnitur. Może być w kolorze granatowym, popielatym, szarym, z błękitną koszulą i krawatem. Panie obowiązuje taka sama kolorystyka przy kostiumach lub kompletach: marynarka, ołówkowa spódnica lub klasyczne spodnie i do kompletu koszula.

Strój business jest najczęściej stosowany na codzienne spotkania i do codziennej pracy. Kolorystyka jak wyżej, nie jest tak formalny stąd pozwala na małą swobodę.

Dorota Kabat: Jakich kanonów powinni przestrzegać mężczyźni, a jakich kobiety?

Samanta Fałkowska: Mężczyźni powinni zawsze nosić garnitury i koszule z długim rękawem z odpowiednio kolorystycznie dobranym krawatem. Do takiego stroju koniecznością są klasyczne półbuty, a nie zgodnie z modą obuwie sportowe. Na stopach długie, najlepiej jedwabne skarpety. W pozycji siedzącej nie może być widoczna goła noga. Do tego klasyczne dodatki: zegarek na skórzanym pasku, spinki do mankietów, eleganckie pióro i skórzana teczka uzupełnią wizerunek profesjonalnego biznesmena. Jeśli chodzi o codzienne koszule, nie muszą mieć zapinanych mankietów na spinki - to raczej obowiązuje na spotkaniach formalnych. Na co dzień mogą być zapinane na guziki.

Panie mają większą dowolność, bo nie muszą nosić "kompletów". Mogą założyć prostą sukienkę, spódnicę do kolan lub za kolano, klasyczne spodnie, marynarkę, a zamiast koszuli mogą sięgnąć po gładką bluzkę. Jeżeli chodzi o dodatki to mimo, że kobiety lubią po nie sięgać, w wypadku biznesu należy je ograniczyć do minimum. Panie mogą założyć prostą biżuterię o małych, delikatnych formach, klasyczny zegarek, buty czółenka lub na obcasie typu słupek - nie przekraczające wysokości 8 cm i elegancką: klasyczną, prostą w formie i kolorystyce torebkę. Panie, które mają długie włosy zawsze powinny je związywać.

Innym tematem są oprawy okularów. Mimo, że zasady dress codu biznesowego mówią o neutralności stroju, to są branże np. reklamowa, w której odrobina oryginalności w wyglądzie wspiera umiejętności.

Dorota Kabat: Z co ze strojem casulowym? On często przysparza trudności. Szczególnie wtedy, gdy jest zwyczaj "casual Fridays". Co wtedy?

Samanta Fałkowska: To prawda. Te pojęcia są często mylone. W firmach, kiedy mówi się o stroju casul, ma się jednak na myśli coś zupełnie innego  - raczej business casual, a pracownicy ubierają się w strój casual.

Dorota Kabat: Na czym polega zatem różnica?

Samanta Fałkowska: Strój casual, to np. dżinsy, kolorowy nawet wzorzysty t-shirt, koszula w kratkę, sportowe obuwie lub obuwie odkrywające stopy, tkaniny dresowe - tak bardzo obecnie lubiane. Taki strój nie jest akceptowany w stroju biznesowym.

Casual w biznesie to dla panów spodnie z tkanin, koszule noszone bez krawata, w stonowanych, pastelowych kolorach, pulowery, swetry w serek, koszulki polo z krótkim rękawem ale ciągle pełne buty. Dla pań - zdecydowanie więcej możliwości kolorystycznych: sweterki typu bliźniaki, bardziej fantazyjne marynarki czy kamizelki. W niektórych firmach smart casual pozwala na więcej fantazji i szaleństwa w połączeniach i możliwościach zestawień: kratki, pasków nawet sztruksowych tkanin.

Dorota Kabat: Zbliżają się najbardziej gorące dni w roku i z nimi pokusy krótkich spodni, sandałów i koszul w kwiaty do pracy. Czy to jest akceptowalne w biznesowym dress codzie?

Samanta Fałkowska: Absolutnie nie! To, co zdecydowanie jest zakazane, to krótkie spodenki, koszulki odkrywające pachy i ramiona, roznegliżowane sukienki i bluzki u pań czy np. sandały.

Dorota Kabat: A co z czarnym kolorem? Czy czarne garnitury jest dopuszczalne?

Samanta Fałkowska: Garnitur w czarnym kolorze jest zarezerwowany dla stroju wieczorowego w biznesie. Zatem do pracy go nie zakładamy. W luźniejszej formie stroju, kiedy połączmy czarny dół i kolorową górę lub odwrotnie, czarny kolor może zostać użyty.

Dorota Kabat: Dziękuję za rozmowę. W kolejnym artykule przybliżymy temat wdrażania dress code do firm. Będzie również o tym jak dokonać tego subtelnie i w angażujący sposób.

 

Z Samantą Fałkowską rozmawiała Dorota Kabat - Trener Grupy ODiTK

 

28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]