04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często kończą się wstydliwą frekwencją. Kluczowym wyzwaniem w e-learningu jest bowiem motywacja uczestników. Jak pozytywnie na nią wpłynąć?

W polskich realiach biznesowych za porażkę uznaje się zazwyczaj projekty, w których szkolenia ukończyło nie więcej niż 40% planowanych jej uczestników.

Wielkie nowoczesne "hurtownie" e-learningów, którymi są MOOC (massive open online course), mają dużo większy problem. Jak podaje Coursera, jedna z lepiej rozpoznawalnych MOOC, ok. 90% uczestników przerywa naukę i to bez względu na to czy za szkolenie płaci, czy też nie. A przecież uczestnicy tych szkoleń sami je znajdują i decydują o podjęciu nauki. Dlaczego ją porzucają?

W tym roku w szalonym tempie stworzyliśmy dla klienta serię kilku e-learningów. Udostępnione zostały ponad tysiącu jego pracownikom. 93% z nich w przeciągu niespełna miesiąca uczestniczyło we wszystkich e-szkoleniach, pozytywnie zdając niełatwy test wiedzy. Jak udało się uzyskać tak wysoki wskaźnik uczestnictwa? Czy to zawarty w nim "fun" uwiódł jego uczestników? Czy też innowacyjność formy, a może grywalizacja?

Zaskoczę Was. E-learning był prosty w swej formie. Nie zawierał awatarów, filmów, animacji, mało w nim było też interakcji z uczestnikiem, a jednak spotkał się z ponadprzeciętnym odzewem.

Dlaczego?

Odpowiedź na to pytanie nie jest szczególnie odkrywcza, a jednak nadal w praktyce rzadko stosowana.

Wystarczy zadać sobie 2 pytania i zupełnie szczerze na nie odpowiedzieć. Kiedy ty, odkładając zawsze masę pilnych spraw, zdecydowałbyś się na poświęcenie godziny w pracy wyłącznie na realizację e-learningu? A następnie, nie odkładając tego na później, przystąpiłbyś do zaliczenia testu?

Własna odpowiedź na te pytania, potwierdzone doświadczeniami przytoczonego projektu, doprowadziła mnie do stwierdzenia, że u podstaw sukcesu stosowania e-learningu stoi 5 fundamentalnych obszarów. Oto one:

1. Użyteczność, przydatność

"Hey, this information is important to me, and I do care about it".

To, czego się uczę, ma mi się realnie przydać w mojej pracy. Ma dać mi korzyść w postaci wiedzy, której potrzebuję. Ta wiedza powinna być też użyteczna dla mojego przełożonego, by oczekiwał ode mnie poświęcenia na to czasu pracy i pokazania, że już wiem. A nie stał za moimi plecami, wzdychając, że znów zajmuję się: "jakimś tam" szkoleniem.

2. Ważność i formalne nadanie rangi

Będąc użytkownikiem e-learningu, muszę wiedzieć, że przejście go jest ważne nie tylko dla mnie. Komunikat poprzedzający e-learning przed jego udostępnieniem, przekazany uczestnikom przez przełożonego (zarząd, sponsora), który wyjaśni mi, dlaczego mam zrealizować e-learning, jaki wpływ to będzie miało na organizację i może jeszcze... co się stanie, jeśli nie potraktuję tej prośby poważanie.

3. Na czas

Czy z równym smakiem zjesz wigilijne ciastko po Nowym Roku?

Uczę się tego, czego potrzebuję tu i teraz. Wraz z coraz większym udziałem w polskich organizacjach przedstawicieli pokolenia Y odchodzi się od uczenia się na zapas. Nie chcemy też uczyć się już tego, co było nam potrzebne jeszcze 3 m-ce temu. Najprawdopodobniej w inny sposób zaspokoiliśmy już potrzebę wiedzy, znajdując jej inne źródła.

Sztuką jest zatem, by zdążyć na czas z wiedzą, której właśnie dziś potrzebuję, a przez to jest dla mnie ważna. Warto o tym pamiętać, gdy tworzymy e-learning, by nie zawieszać się na mało istotnych, z punktu widzenia celu, elementach, jak np. perfekcyjna oprawa graficzna. To prawda, że w dobie kultury obrazu bardzo ważny jest wygląd naszego e-learningu. Ale czy z tego powodu na pewno warto ryzykować przełożenie terminu jego udostępnienia? Koncentrujmy się na elementach ważnych, inne miejmy odwagę pomijać.

Stawiajmy wysoki priorytet na cel merytoryczny, nie tylko w deklaracji, ale i w realu. Pomoże nam w tym stosowanie np. modelu MoSCoW.

4. Determinacja

No dobrze, ja, uczestnik e-learningu, już pragnę. Wiem już, że wiedza w nim zawarta jest dla mnie użyteczna i dostarczona na czas. Jestem także dodatkowo zmotywowana, bo dowiedziałam się, że jest to ważne nie tylko dla mnie. Brak mojej aktywności przełoży się negatywnie na moją organizację. Może nawet spotka się ze słusznym "niezadowoleniem" moich przełożonych i przełożonych moich przełożonych. Bądź jak kto woli, moja aktywność spotka się z nagrodą, np. w postaci zadowolenia mojego szefa i szefa szefów.

A życie jak zwykle rzuca kłody pod nogi... Nadal w natłoku zawsze ważniejszych spraw mogę przeoczyć termin, zapomnieć hasła, mieć problem z uruchomieniem platformy szkoleniowej i spotkać inne kataklizmy na drodze wzorowego pracownika.

Dlatego tak ważne jest, by ktoś życzliwy i, co tu ukrywać, cierpliwy czuwał nad procesem nauki. Pracownicy wykazują się różną sprawnością korzystania z technologii informatycznych. Dlatego anioł stróż udostępnienia jest absolutnie niezbędnym elementem usuwania kłód spod nóg uczestników.

Za udostępnianie e-learningu zazwyczaj odpowiedzialne są służby HR. To one wykazują się determinacją w komunikowaniu, przypominaniu, reagowaniu z wyprzedzeniem na brak uczestnictwa i staniu w gotowości do pomocy uczestnikom. To olbrzymia praca. Lecz musi zostać wykonana.

Nie warto brnąć w myśli, że uczestnicy mają złe zamiary. Ja, dla lepszego własnego samopoczucia, przyjmuję, że chcą ale... zapomnieli, odsunęli w czasie na lepszy moment, a czas szybko płynie. I tak często rzeczywiście jest. Determinacja służb HR oraz administratora systemu LMS (Learning Management System) w sprawdzaniu, przypominaniu i w realizacji indywidualnej komunikacji powinna być przy wdrażaniu e-learningu niezmiennie duża. Włączenie w odpowiednim momencie w proces przełożonych monitorujących postępy też wydaje się sensownym i skutecznym rozwiązaniem.

5. Technikalia, dostosowanie do tego, na co pozwala środowisko IT uczestnika

Najogólniej ujmując i nie wchodząc w nudne zagadnienia techniczne, e-learning ma działać u użytkownika. To czasami trudniejsze niż na pierwszy rzut oka nam się wydaje. Deweloperzy i HR, którzy to już przeżyli, wiedzą, że niespodzianki w tym obszarze wywracają projekty do góry nogami w momencie, w którym wszyscy chcielibyśmy już świętować sukces. Lekarstwo na to jest jedno: zaangażowana współpraca deweloperów, służb HR i końcowych użytkowników e-learningu (uczestników e-szkolenia).

Czy e-learning nie powinien być zatem przyjemny, pozytywny, intuicyjny, ciekawy i interaktywny? Oczywiście, że TAK. Jednak nie za wszelką cenę. W pierwszej kolejności zadbajmy o 5 wspomnianych obszarów. Po czym zakasujmy rękawy do rzetelnej pracy przy tworzeniu dodatkowych istotnych elementów, budujących pozytywne doświadczenia użytkowników e-learningu. Zatem:

- twórzmy pozytywne pierwsze wrażenie,
- zadbajmy o wygląd i intuicyjność LMS,
- twórzmy krótkie i modułowe treści,
- osadzajmy w kontekście (model CCAF),
- używajmy swobodnego języka, elementów humoru,
- wywołujmy pozytywne skojarzenia i dodatkową motywację, np. poprzez inicjatywy dodatkowo promujące e-learning.

Bez wystarczającej dbałości o 5 głównych filarów sukcesu szkoda pracy wpompowanej w realizację nawet najatrakcyjniejszego e-learningu.

P.s.

Niemały wpływ na wynik we wspomnianym projekcie miała duża sprawność uczestników w używaniu e-learningu. Pracownicy byli już zaprzyjaźnieni z tą formą rozwoju, znali system LMS i nie bali się go. Przy ocenie pierwszych realizacji e-learningowych warto brać zatem pod uwagę ten ważny czynnik. Im dalej w las tym jest... łatwiej.

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]