07.06.2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest przewidywalnie, łatwo jest ustawić najróżniejsze wskaźniki i parametry (pokazujące stan procesów i ich efektywność), a potem je kontrolować. Tyle że to już przeszłość.

W czasach VUCA mamy zawrotną zmienność otoczenia, a towarzyszy jej nieprzewidywalność, która rodzi frustrację przyzwyczajonych do komfortu kontroli menadżerów.

Obserwuję, że menadżerowie często nadal działają według starego schematu - idą w kierunku ograniczania zmian w obszarach, na które mają wpływ, by choć część otaczającej ich rzeczywistości była stała. I gdy już pojawi się konieczność zmiany, oczekują, że zespół tak jak kiedyś szybko się do niej dostosuje. Tyle że przy obecnej skali zmian, ten sposób nie działa. To tak jakby chcieli "zjeść ciastko i mieć ciastko", czyli zmieniać, ale żeby nic się nie zmieniło.

W kuchni sposobem na to, by "mieć i zjeść ciastko", jest próbowanie. Podobnie jest w zarządzaniu i biznesie - tu eksperymentowanie otwiera zupełnie nowe perspektywy. Pozwala okiełznać zmiany i nieprzewidywalność. Bywa jednak problematyczne. Dlatego w tym artykule dzielę się swoim doświadczeniem, jak eksperymentować skutecznie.

Eksperymentowanie - co za dużo, to niezdrowo

Eksperymentowanie - tak w kuchni jak biznesie - to sposób działania, ale też sposób myślenia. Bo gdzie są eksperymenty, tam mamy sukcesy lub porażki, a pewność i kontrola znikają. Skuteczne eksperymentowanie jest powiązane z Mindsetem Agile, o którym sporo ostatnio piszemy. Przypomnijmy tu tylko, że Agile Mindset to zwinny, elastyczny sposób myślenia i działania, który pozwala ci pracować prościej i dostarczać wartość odbiorcy twojej pracy.

Kiedyś, podczas przygotowania obiadu, mojego syna odwiedził kolega, wtedy 10-latek: "Ooo, czuję, że dodała Pani do zupy liście laurowe" - powiedział do mnie. "U nas też ich używamy, ale nigdy do ogórkowej". Zdziwiłam się, że tak dobrze rozpoznaje przyprawy. Okazało się, że często asystuje mamie przy robieniu obiadu, a nawet sam eksperymentuje w kuchni.

Innym razem córka opowiadała o wizycie u kolegi z klasy, którego mama pochodzi z Ukrainy: "Ich pomidorowa była całkiem inna niż nasza, taka pełna przypraw". "Jakich?" - zapytałam. "Nie wiem, była bardzo inna od naszej, miała wiele nowych przypraw, których nie znam", odpowiedziała córka.

Te kuchenne przykłady pokazują, że gdy wprowadzamy zmiany stopniowo, pojedynczo, jesteśmy w stanie zauważyć powiązanie między przyczyną i skutkiem. Tak samo jest z eksperymentowaniem w pracy i biznesie.

W kuchni z czasem zauważamy, jak niektóre czynniki wpływają na inne, np. że dodanie soli powoduje wyostrzenie niektórych smaków, a cukru łagodzenie. Gdy zmieniamy wiele czynników naraz, nie jest to już tak łatwe, a czasem nawet niemożliwe. Kiedy odniesiemy sukces, trudno go potem odtworzyć, bo nie wiemy, który czynnik jak bardzo na ten sukces wpłynął.

Odnosząc to do zarządzania, spójrzmy na taką sytuację: w zespole zmienił się skład i nastąpiła wymiana kilku osób na raz, a w tym czasie wzrosła efektywność. Nie wiemy, który z nowych członków zespołu lub jaki inny czynnik wpłynął na poprawę. Chcąc potem powtórzyć efekt zmiany w innym zespole, skąd mamy wiedzieć, co robić albo które osoby przenieść między zespołami?

Pierwsza zasada eksperymentowania mówi: Wprowadzaj zmiany pojedynczo bądź stopniowo, by widzieć powiązania między przyczyną a skutkiem.

Kto gotuje, ten smakuje - pamiętaj o feedbacku

Gotując możemy co rusz dorzucać kolejną porcję przyprawy i sprawdzać, czy smak się poprawia czy pogarsza. Gdy czegoś wrzucimy za dużo, często można złagodzić negatywny wpływ inną przyprawą.

Podobnie jest z eksperymentowaniem w pracy. Warto często sprawdzać, jaki efekt przynosi zmiana. Jak to robić? Poprzez branie feedbacku. Częsty feedback pozwala szybko zauważyć, czy powinniśmy wprowadzić dodatkową korektę albo nawet zmienić kierunek. Wtedy np. po wprowadzeniu nowej osoby do zespołu, szybko zauważymy zmianę i ustalimy, co na nią wpływa. Czy czas, jaki upłynął, nie jest zbyt krótki, by zdążyła ona wejść we wszystkie zagadnienia pracy zespołu. Co może być przyczyną pozytywnej zmiany? Szybki feedback pozwoli zwrócić uwagę, że pojawienie się nowej osoby spowodowało zmniejszenie konfliktu wśród dotychczasowych członków, a to pozytywnie wpłynęło na dotychczasowe wyniki.

Przenosząc zasadę "kto gotuje, ten smakuje" w eksperymentowaniu na grunt zawodowy, potrzebujemy brać i dawać feedback o uzyskiwanych rezultatach możliwie często. To druga zasada skutecznego eksperymentowania, która pozwala w razie potrzeby bezpiecznie zmienić kurs.

"Gdzie kucharek sześć, tam nie ma co jeść"

To znane powiedzenie przypomina, że każdemu z nas smakuje co innego. W związku z tym, by potrawa była zjadliwa, tylko jedna osoba powinna oceniać czy potrawa jest gotowa, czy nie.

A w biznesie? Ta sama zmiana może być różnie oceniana przez różne osoby. Byśmy mogli powiedzieć czy eksperyment się udał czy nie, powinniśmy najpierw ustalić jego cel oraz miary sukcesu, określić po czym poznamy, że idziemy w dobrą stronę i odnieśliśmy sukces. Bez tego możemy co najwyżej "czuć", że coś się zmienia. I nawet, gdy zmienia się na lepsze, to raczej będzie trudno ocenić, o ile i czy tempo zmian jest wystarczająco dobre.

We wspominanej zmianie składu zespołu możemy poprosić o feedback i dowiedzieć się, że według większości członków atmosfera w zespole jest lepsza, ale według niektórych jest gorzej. Jak w takiej sytuacji ocenić wyniki? Czy możemy wtedy mówić o sukcesie zmiany? Jeżeli zdefiniujemy sukces eksperymentu jako "atmosfera przez większość członków jest oceniana pozytywnie" to mamy sukces, ale jeżeli celem jest "poprawa atmosfery w całym zespole", to wtedy mamy porażkę.

Na starcie potrzebujemy ustalić kryteria oceny, a także to, kto i kiedy je oceni. Ta trzecia zasada skutecznego eksperymentowania pozwala mierzyć i świętować sukcesy.

Wszystkie eksperymenty mają jedną wspólną cechę: mogą zakończyć się sukcesem lub porażką. Jeżeli mamy pewność tylko sukcesu lub tylko porażki, to nie możemy mówić o eksperymentowaniu.

Eksperyment zawiera w sobie niepewność, ale jego realizacja zawsze daje możliwość zdobycia nowej wiedzy, nawet jeśli poniesiemy porażkę. Można dowiedzieć się, co na co wpływa, co nam pasuje, co nam wychodzi, a co nie, kiedy potrafimy grać drużynowo, a kiedy wolimy grać solo itd.

Eksperymentowanie rozwija nas jako osoby i jako zespół. Jest sposobem działania w czasach VUCA i częścią Mindsetu Agile. Zadbaj o to, by było skuteczne.

Jako scrum master widzę, że głęboka samowiedza płynąca z eksperymentowania pozwala znajdować najlepsze rozwiązania w każdej sytuacji. Bo w życiu tak jak w kuchni: "Kto latem pracuje, zimą głodu nie czuje."

Edyta Drojecka, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

 

Webinarium: Agile Mindset - zwinność, która wygrywa

16 czerwca 2021 o godz. 11:00 zapraszamy na temat zwinności - must have obecnej rzeczywistości.

Omówimy kwestie:

• Agility jako jedna z kluczowych dźwigni wzrostu organizacji w czasach "new normal".
• Agile Mindset, czyli co konkretnie się zmienia w podejściu do zadań i zmian?
• Wyzwania i adresujące je narzędzia Agile Mindset. Co musi być jasne, nawet gdy wszystko inne nie jest jasne i jednoznaczne? Jak rozbrajać złożoność?

Udział bezpłatny. Rejestracja udziału pod tym linkiem

 

 

21.06.2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

[więcej]
24.05.2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

[więcej]
10.05.2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

[więcej]
27.04.2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

[więcej]
19.04.2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

[więcej]
15.03.2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

[więcej]
18.01.2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

[więcej]
10.12.2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

[więcej]
27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
29.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]