„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu świeżo upieczony Agent ubezpieczeniowy.
Widziałem w jego oczach, że poszukuje pozytywnej odpowiedzi na to pytanie, jakby zapewnienia, że dokonał dobrego wyboru kariery. "Tak, da się wyżyć i to całkiem nieźle" - odpowiedziałem. Czy skłamałem?
Agenci ubezpieczeniowi nie cieszą się dobrą sławą na całym świecie. W Polsce może to być wynikiem często "akwizycyjnych" technik sprzedaży OFE i kilku zgniłych jabłek na rynku. Podobnie w innych krajach - wszędzie znajdzie się kilku agentów czy brokerów, którzy psują opinię innym: Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Nowa Zelandia, Japonia, Wielka Brytania... Również wszędzie odkryto, że jeżeli chce się być w tym biznesie na lata, trzeba to robić uczciwie.
Słowem, jeżeli jesteś na rynku na dłuższą metę, wtedy działasz etycznie(j). Jeżeli zaś wszedłeś do tego zawodu "for a quick buck", czyli dla szybkiego zysku, oczywistym jest, że etyka nie będzie twoim głównym motywatorem w doradztwie klientowi. Czyli może tutaj tkwi sekret.
Czego powinniśmy oczekiwać od Agenta na rynku ubezpieczeniowym? Co oznacza "etyczna sprzedaż" ubezpieczeń? Bazując na moim 30-letnim doświadczeniu w branży ubezpieczeniowej, mogę powiedzieć, że jest to sprzedaż, która przebiega według czterech kroków:
Integrity selling to sprzedaż "zgodnie ze swoim sumieniem", sprzedaż "rozwiązań, w które wierzę, które są adekwatne do potrzeb klienta i które sam bym kupił, gdybym był w jego sytuacji" (Ron Willingham, Integrity selling: How to Succeed in Selling in the Competitive Years Ahead).
"Integrity" oznacza również "spójność" - spójność z moimi przekonaniami, spójność z moją profesjonalną wiedzą, spójność składanej oferty z oczekiwaniami, sytuacją i planami klienta i wreszcie spójność mowy ciała z tymi przekonaniami w trakcie składania oferty.
Niektórzy porównują rolę etycznego Agenta ubezpieczeniowego do roli etycznego lekarza: jako klient (pacjent) oczekuję odpowiedniej "diagnozy" oraz sugestii sposobu "leczenia" czy "recepty" i wreszcie "lekarstwa" na moją finansową dolegliwość. Innymi słowy, chcę wiedzieć, kim jest mój Agent, na ile zna się na tym, co robi i jaką firmę reprezentuje (zgodnie z prawem musi wylegitymować się Pełnomocnictwem - jeżeli nie ma Pełnomocnictwa, to znaczy, że może być oszustem!). Może jest sygnatariuszem Kodeksu etycznego PIPUiF (Polskiej Izby Przedstawicieli Ubezpieczeniowych i Finansowych) i może znam kilku z jego klientów - to na początek.
Agent, który mówi, że "klient jest dla niego priorytetem" powinien dopytać o moje oczekiwania - czego oczekuję po nim i po jego firmie, czego oczekuję po naszym spotkaniu. Powinien również dopytać o moje ubezpieczeniowe potrzeby. Jeżeli kupuję "grupówkę", niech dowie się czegoś więcej o mojej firmie i moich pracownikach - niech zadba o nich tak, jak ja o nich dbam.
Nie chcę samego zbijania ceny. Chcę doradztwa, czyli po dokładnej analizie sytuacji poinformowania mnie, czego moja firma i moi pracownicy rzeczywiście potrzebują. A może czego potrzebuję ja i moi partnerzy albo osoby "kluczowe" w firmie? Jeżeli kupuję ubezpieczenie dla siebie i swoich bliskich, chcę, żeby Agent dopytał o moje oczekiwania oraz o krótkoterminowe i dalekosiężne plany.
Skoro Agent mówi, że nigdy nie sprzedaje czegoś, czego klient nie potrzebuje, chcę, żeby rzeczywiście zbadał, czego potrzebuję. Czyli najpierw, zgodnie z zasadą wypracowaną przez ubezpieczeniowego guru Tony Gordon'a, niech oszacuje, czego chcę. Następnie niech od tego odejmie to, co już zabezpieczyłem i w rezultacie wyjdzie to, czego potrzebuję.
Każda namowa na rezygnację z programu, który założyłem wcześniej, może wiązać się z finansową stratą (klienci rezygnujący z wcześniej zakupionych ubezpieczeń, szczególnie tych z wartością wykupu, w 95% przypadków mogą ponieść stratę finansową, a Agenci namawiający ich na to zasługują na utratę licencji i prawo wykonywania zawodu do końca życia!). Jeżeli Agent namawia nas na rezygnację z zakupionego wcześniej programu i zakup nowego, żądajmy obiektywnego zestawienia porównawczego.
Rozwiązanie proponowane przez Agenta musi korespondować z wcześniej określonymi potrzebami (moimi lub mojej firmy).
Wszystkie definicje i wyjątki muszą zostać wyjaśnione, a data rozpoczęcia działania ubezpieczenia jasno określona. Proces składania wniosku i opłacenia pierwszej składki powinien być przejrzysty. Jeżeli Agent sugeruje dwuznaczne odpowiedzi na pytania we wniosku, naraża nas na potencjalną odmowę wypłaty świadczenia lub odszkodowania.
Żeby była jasność - większość Agentów i Brokerów spełnia oczekiwanie etycznej sprzedaży. Kupujmy od tych, którzy wierzą w sprzedawane przez siebie rozwiązania i którzy mogą wykazać się etyką w procesie zakupu. Szukajmy doradcy, z którym możemy pracować przez lata i eliminujmy tych, którzy są na rynku tylko na chwilę.
Przez kilkanaście lat zajmowałem się sprzedażą w branży ubezpieczeniowej w Kanadzie. Następnie przez kilkanaście kolejnych lat miałem do czynienia z Agentami szeregu towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce. Przyznam, że jestem pozytywnie zbudowany. Pomimo krótkiej, bo zaledwie 25-letniej historii konkurencyjnej sprzedaży ubezpieczeń, na rynku polskim dochowaliśmy się ogromnej rzeszy etycznych Agentów, Multi-Agentów i Brokerów.
Branża ubezpieczeń jest wciąż w budowie, ale rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Klienci są coraz lepiej doinformowani, a towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej zważają na interes klienta. Kolejny krok to konsolidacja branży - wówczas samokontrola etyki sprzedaży w ubezpieczeniach stanie się faktem. Powtarzam moją odpowiedź: "Tak, da się wyżyć i to całkiem nieźle!".
Piotr Staniszkis, Trener GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....