21/05/2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu świeżo upieczony Agent ubezpieczeniowy.

Widziałem w jego oczach, że poszukuje pozytywnej odpowiedzi na to pytanie, jakby zapewnienia, że dokonał dobrego wyboru kariery. "Tak, da się wyżyć i to całkiem nieźle" - odpowiedziałem. Czy skłamałem?

Agenci ubezpieczeniowi nie cieszą się dobrą sławą na całym świecie. W Polsce może to być wynikiem często "akwizycyjnych" technik sprzedaży OFE i kilku zgniłych jabłek na rynku. Podobnie w innych krajach - wszędzie znajdzie się kilku agentów czy brokerów, którzy psują opinię innym: Stany Zjednoczone, Kanada, Australia, Nowa Zelandia, Japonia, Wielka Brytania... Również wszędzie odkryto, że jeżeli chce się być w tym biznesie na lata, trzeba to robić uczciwie.

Słowem, jeżeli jesteś na rynku na dłuższą metę, wtedy działasz etycznie(j). Jeżeli zaś wszedłeś do tego zawodu "for a quick buck", czyli dla szybkiego zysku, oczywistym jest, że etyka nie będzie twoim głównym motywatorem w doradztwie klientowi. Czyli może tutaj tkwi sekret.

Etyczna, czyli jaka?

Czego powinniśmy oczekiwać od Agenta na rynku ubezpieczeniowym? Co oznacza "etyczna sprzedaż" ubezpieczeń? Bazując na moim 30-letnim doświadczeniu w branży ubezpieczeniowej, mogę powiedzieć, że jest to sprzedaż, która przebiega według czterech kroków:

1. Integrity selling

Integrity selling to sprzedaż "zgodnie ze swoim sumieniem", sprzedaż "rozwiązań, w które wierzę, które są adekwatne do potrzeb klienta i które sam bym kupił, gdybym był w jego sytuacji" (Ron Willingham, Integrity selling: How to Succeed in Selling in the Competitive Years Ahead).

"Integrity" oznacza również "spójność" - spójność z moimi przekonaniami, spójność z moją profesjonalną wiedzą, spójność składanej oferty z oczekiwaniami, sytuacją i planami klienta i wreszcie spójność mowy ciała z tymi przekonaniami w trakcie składania oferty.

Niektórzy porównują rolę etycznego Agenta ubezpieczeniowego do roli etycznego lekarza: jako klient (pacjent) oczekuję odpowiedniej "diagnozy" oraz sugestii sposobu "leczenia" czy "recepty" i wreszcie "lekarstwa" na moją finansową dolegliwość. Innymi słowy, chcę wiedzieć, kim jest mój Agent, na ile zna się na tym, co robi i jaką firmę reprezentuje (zgodnie z prawem musi wylegitymować się Pełnomocnictwem - jeżeli nie ma Pełnomocnictwa, to znaczy, że może być oszustem!). Może jest sygnatariuszem Kodeksu etycznego PIPUiF (Polskiej Izby Przedstawicieli Ubezpieczeniowych i Finansowych) i może znam kilku z jego klientów - to na początek.

2. Pytania, pytania i jeszcze raz pytania

Agent, który mówi, że "klient jest dla niego priorytetem" powinien dopytać o moje oczekiwania - czego oczekuję po nim i po jego firmie, czego oczekuję po naszym spotkaniu. Powinien również dopytać o moje ubezpieczeniowe potrzeby. Jeżeli kupuję "grupówkę", niech dowie się czegoś więcej o mojej firmie i moich pracownikach - niech zadba o nich tak, jak ja o nich dbam.

Nie chcę samego zbijania ceny. Chcę doradztwa, czyli po dokładnej analizie sytuacji poinformowania mnie, czego moja firma i moi pracownicy rzeczywiście potrzebują. A może czego potrzebuję ja i moi partnerzy albo osoby "kluczowe" w firmie? Jeżeli kupuję ubezpieczenie dla siebie i swoich bliskich, chcę, żeby Agent dopytał o moje oczekiwania oraz o krótkoterminowe i dalekosiężne plany.

3. Adekwatnie do potrzeb

Skoro Agent mówi, że nigdy nie sprzedaje czegoś, czego klient nie potrzebuje, chcę, żeby rzeczywiście zbadał, czego potrzebuję. Czyli najpierw, zgodnie z zasadą wypracowaną przez ubezpieczeniowego guru Tony Gordon'a, niech oszacuje, czego chcę. Następnie niech od tego odejmie to, co już zabezpieczyłem i w rezultacie wyjdzie to, czego potrzebuję.

Każda namowa na rezygnację z programu, który założyłem wcześniej, może wiązać się z finansową stratą (klienci rezygnujący z wcześniej zakupionych ubezpieczeń, szczególnie tych z wartością wykupu, w 95% przypadków mogą ponieść stratę finansową, a Agenci namawiający ich na to zasługują na utratę licencji i prawo wykonywania zawodu do końca życia!). Jeżeli Agent namawia nas na rezygnację z zakupionego wcześniej programu i zakup nowego, żądajmy obiektywnego zestawienia porównawczego.

Rozwiązanie proponowane przez Agenta musi korespondować z wcześniej określonymi potrzebami (moimi lub mojej firmy).

4. Z dbałością o przejrzystość

Wszystkie definicje i wyjątki muszą zostać wyjaśnione, a data rozpoczęcia działania ubezpieczenia jasno określona. Proces składania wniosku i opłacenia pierwszej składki powinien być przejrzysty. Jeżeli Agent sugeruje dwuznaczne odpowiedzi na pytania we wniosku, naraża nas na potencjalną odmowę wypłaty świadczenia lub odszkodowania.

Żeby była jasność - większość Agentów i Brokerów spełnia oczekiwanie etycznej sprzedaży. Kupujmy od tych, którzy wierzą w sprzedawane przez siebie rozwiązania i którzy mogą wykazać się etyką w procesie zakupu. Szukajmy doradcy, z którym możemy pracować przez lata i eliminujmy tych, którzy są na rynku tylko na chwilę.

The future looks bright

Przez kilkanaście lat zajmowałem się sprzedażą w branży ubezpieczeniowej w Kanadzie. Następnie przez kilkanaście kolejnych lat miałem do czynienia z Agentami szeregu towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce. Przyznam, że jestem pozytywnie zbudowany. Pomimo krótkiej, bo zaledwie 25-letniej historii konkurencyjnej sprzedaży ubezpieczeń, na rynku polskim dochowaliśmy się ogromnej rzeszy etycznych Agentów, Multi-Agentów i Brokerów.

Branża ubezpieczeń jest wciąż w budowie, ale rynek staje się coraz bardziej dojrzały. Klienci są coraz lepiej doinformowani, a towarzystwa ubezpieczeniowe coraz częściej zważają na interes klienta. Kolejny krok to konsolidacja branży - wówczas samokontrola etyki sprzedaży w ubezpieczeniach stanie się faktem. Powtarzam moją odpowiedź: "Tak, da się wyżyć i to całkiem nieźle!".

 

Piotr Staniszkis, Trener GRUPY ODITK

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.