05.10.2015

Feedback - jak wykorzystać go we własnym rozwoju

Stanowisko Dyrektora Generalnego ds. Twojego Rozwoju jest dawno obsadzone. Tobą. Jeśli czekasz, aż Twoja organizacja zrobi coś w tym względzie, przypomnij sobie dialog ucznia z mistrzem: „Mistrzu, długo trzeba oczekiwać zmian? Jeśli chcesz oczekiwać – to długo - odpowiada mistrz”.

W nowym paradygmacie kariera jest nielinearna i niestabilna. Jednocześnie nie zna granic. Różnorodność ścieżek kariery zawodowej jest odbiciem zróżnicowanych wzorców życia, jakie dziś prowadzimy. Jedno jest pewne, na podium kompetencji stawia się obecnie zdolność zarządzania sobą i relacjami. Czyli prosto rzecz ujmując - jak być sobą, nie tracąc przy tym bycia z innymi.

Gdyby codzienność porównać do karty dań, to wyróżnia się w nim danie o nazwie presja. Stosownie do okoliczności może to być presja wymagań, czasu, osiągnięć - dla każdego coś miłego. Bestsellerem stała się ostatnio presja spełniania marzeń. Różnymi kanałami płynie do nas informacja, że o naszej atrakcyjności społecznej świadczy dziś to, jak spełniamy marzenia. Zatem, jeśli chwilowo Twoim marzeniem jest normalnie, zdrowo pożyć, to weź się w garść - mówi do Ciebie presja.

W trybie zadaniowym (a taki lubi presja najbardziej) z czasem tracisz pewność i nie wiesz już, w imię czego jest cały ten wysiłek. Wówczas pojawia się gniew i lęk, które płyną raczej z ego niż z serca. Zaczynasz ścigać się z innymi, z samym sobą - o więcej, bardziej, ciekawiej.

Presja zadomowiła się jak niechciany lokator w naszych domach, firmach i w życiu - zacznijmy zatem od podstaw, po pierwsze rozwój to nie wyścig. Tu kluczowe znaczenie ma Twoje tempo. Od wypracowania własnego tempa zależy, czy na ścieżce rozwoju ładujesz swoją życiową energię, czy głównie ją wydatkujesz. Tempo to coś więcej niż szybciej czy wolniej. To kwestia do kogo i do czego się dopasowujesz. Zarówno na fizjologiczną jak i życiową zadyszkę jest jedna rada: ZWOLNIJ. Kiedy zwalniasz, więcej widzisz, więcej czujesz, więcej rozumiesz.

Doświadczenia coachingowe, warsztaty, literatura o rozwoju orientują nas na wgląd w siebie - w swoje wartości i poczucie kierunku. Rynek jest pełen wskazówek, które pytania należy przepracować, by odkryć prawdę o sobie. Pozwólcie, że pójdę dziś inną ścieżką, mniej uczęszczaną. Ścieżką, w której porozmawiamy o tym, jak skorzystać z wiedzy otoczenia. Wielokrotnie słyszę od ludzi: "ja mam ogromną świadomość siebie", "ja to wszystko o sobie wiem" i co... i nic. Nie dzieje się zupełnie NIC. Możesz analizować siebie z jeszcze większą determinacją albo po prostu wybrać się w podróż - do ludzi. Za przewodniczkę weź informację zwrotną. Ona w prosty sposób pozwala sprawdzać, jak Twoje intencje odbiera świat rzeczywisty.

Pozyskiwanie informacji zwrotnej obciążone jest wieloma obawami. Jedna z nich wiąże się z postrzeganiem informacji zwrotnej jako skalpela w rękach niewprawnego chirurga. Boimy się, w jakim stanie zostaniemy po "operacji". Ma to związek z tym, jak oceniamy kompetencje tych, którzy dać nam mają feedback (najczęściej jako wysoko niewystarczające). Druga z obaw - robiąca zawrotną karierę, wiąże się z popularyzowaniem postawy: "niech gadają, Ty rób swoje". Opiera się ona na przekonaniu, że jeśli opinie innych będą miały na Ciebie wpływ, to z automatu pozbawią Cię wpływu na samego siebie.

Obie obawy łączy wspólna cecha - nie dają nam wyboru. To tak, jak podczas słuchania bardzo głośnej muzyki w samochodzie - czy słyszysz wówczas cokolwiek innego... czy byłbyś gotów tak funkcjonować zawsze?

Konfrontowanie własnej opinii z opinią z zewnątrz można potraktować jak zamach na swoją wolność, niezależność i inne wartości lub też jak akt dbałości i troski o siebie. To Ty nadajesz temu znaczenie. Sens i powodzenie pozyskiwania feedbacku zależy po pierwsze od tego, jaką intencję przypiszesz osobie, która daje Ci feedback. Po drugie od tego, kogo o tę opinię poprosisz. Prośby o feedback warto kierować przynajmniej do dwóch typów osób - takich, które są Ci życzliwe, choć potrafią być krytyczne i asertywne (najlepiej jeśli nie są z Tobą zbyt emocjonalnie związane) oraz tych z tzw. "innej bajki" niż Twoja. Pamiętaj, podobieństwa budują relację a różnice pozwalają nauczyć się czegoś nowego.

Jaka jest wartość informacji zwrotnych dla naszego rozwoju

Niekiedy znalezienie tego, w czym tak naprawdę jesteśmy dobrzy, zajmuje dużo czasu. Peter Drucker pisze, że ludziom zazwyczaj wydaje się, że wiedzą, gdzie są ich atuty (słowo "wydaje się" nie jest przypadkowe). Co ciekawe niektóre z naszych zalet czy umiejętności wręcz deprecjonujemy, mówiąc, że to, co przychodzi bez większego wysiłku, nie zasługuje na uznanie. Dreszcz emocji pożądania pojawia się tam, gdzie jest trudno. Gonimy za jakąś umiejętnością czy cechą, którą ktoś, kiedyś pokazał nam jak drogowskaz. Zaadoptowaliśmy go, wierząc, że jest nasz, z czasem może się okazać, że był jedynie pożyczony.

W odkryciu potencjału i ograniczeń mogą nam pomóc inni ludzie. Oni nie siedzą w naszych głowach, tylko obserwują w działaniu. Ich obserwacje mogą dostarczyć wielu ciekawych wniosków. Powiedzą, gdzie widzą nasze największe zaangażowanie, koncentrację i wpływy a gdzie spadek energii, opór i wysiłek. Pokażą rzeczy, które my uznajemy za banał, a które dla otoczenia stanowią wartość. Albo odwrotnie, że ładujemy energię w to, co ma znikomą wartość dla biznesu. Może się zdarzyć, że to ich obserwacje pomogą nam odnaleźć się w tym, co ma dla nas największe znaczenie. Analiza informacji zwrotnych nie jest wymysłem nowoczesności. Jej twórcą był żyjący w XIV wieku nieznany niemiecki teolog a 150 lat później rozwinęli i upowszechnili tę metodę Ignacy Loyola i Jan Kalwin.

Pozyskanie informacji to nie jest akcja jednorazowa

Taki jednorazowy akt na niewiele się zda, dopiero konsekwentne i regularne stosowanie tej metody przez 2-3 lata pozwoli poszerzyć perspektywę siebie. Zastanów się, od kogo i jakie informacje chcesz pozyskać. Przygotuj te osoby, poinformuj o swojej intencji, zapytaj o zgodę i daj trochę czasu. Załóż, że mogą Ci odmówić lub potraktować ogólnikowo a nawet niemiło zaskoczyć. Przyjmij, że na początku chodzi o trening wychodzenia poza krąg własnych interpretacji. Nie musisz się zgadzać ani polemizować z tym, co usłyszysz. Daj sobie czas, dopytaj o kwestie, które są niejasne, proś o przykłady. Podziękuj za gotowość i wysiłek. Sprawdź, co z tego, czego dowiedziałeś się o sobie od innych, jest spójne z Twoim myśleniem a co jest inne, co zaskakuje. Nie musisz natychmiast decydować, jaki użytek zrobisz z tej wiedzy. Pamiętaj, ktoś, dając Ci feedback, może po prostu ulżyć swoim emocjom - takie ryzyko istnieje zawsze.

Wiele osób, myśląc o swoim rozwoju, wyczekuje dobrego momentu. Im dłużej wyczekuje, tym bardziej rośnie poczucie wysiłku, jakiego wymaga zmiana a samoocena spada. Odkładamy, przekładamy, zawieszamy i tak siedzimy w mysiej dziurze, wypatrując sera.

Działanie wiąże się z doświadczaniem. Jeśli masz odwagę wyjść na ścieżkę mniej uczęszczaną, zaryzykuj już w tym tygodniu. Mam dla Ciebie zadanie: pozyskaj nową wiedzę o sobie od przynajmniej jednej osoby.

Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]