Gdy e-learning staje się faktem - LMS jest koniecznością. Co wtedy wybrać?
Odwrót od e-learningu, który nastąpił po pierwszym zachłyśnięciu się możliwościami tej formy, już dawno za nami. LMS jest odpowiedzią na potrzeby wykorzystania tej formy do wzmocnienia procesów rozwojowych. W jaki sposób, z sukcesem i bez zbędnych kosztów, realnie znaleźć się tam gdzie nasi pracownicy już dawno są? Czyli jak wejść do świata wirtualnych możliwości.
Po przełamaniu pierwszej bariery związanej z wkraczaniem na obszar nieoswojony (nowych technologii), który pędzi jak gepard i ma stabilność kameleona, dochodzimy do problemu: jak tym zarządzać? Jak udostępniać treści e-learningowe? Jak ułatwić sobie zarządzanie dostępami, raportami, komunikacją z uczestnikami?
W poszukiwaniu odpowiedzi odkrywamy pojęcie LMS (Learning Managment System).
Czym jest LMS? To nic innego jak internetowa platforma pozwalająca na udostępnianie użytkownikom szkoleń e-learningowych, która również umożliwia prowadzenie analiz oraz często automatyzuje proces komunikacji z uczestnikami. W praktyce platforma LMS to narzędzie pozwalające na kompleksowe zarządzanie procesem zdobywania wiedzy przez Internet.
Wartością LMS jest szeroki zakres funkcjonalności. Warto jednak zastanowić się, które z nich będziemy realnie używać.
Przy wyborze LMS niezwykle istotne jest uczciwe zdefiniowanie najistotniejszych, docelowo wykorzystywanych funkcjonalności - zazwyczaj jest ich dosłownie kilkanaście. Nie warto wpadać w pułapkę posiadania olbrzymiej, wielofunkcyjnej maszyny, gdy na wstępie wiemy, że nie będziemy chcieli/ potrafili z niej w pełni korzystać.
Międzynarodowe korporacje bardzo często korzystają ze stworzonych na własne potrzeby, dedykowanych platform bądź wykorzystują moduły do zarządzania e-learningiem "zaszyte" w globalnych oprogramowanych takich jak m.in. SAP.
Pozostałe organizacje poszukują idealnych dla siebie rozwiązań wśród bogatej rynkowej oferty, w tym m.in. platforma firmy Biz-Tech, 4systems, BCim, MSI, Sabio system i wielu innych.
Oczywiście na rynku dostępne są również rozwiązania darmowe tzw. "open source". Niektóre z nich mogą okazać się przydatne, choć zdecydowanie się na ich wykorzystanie powinno wiązać się z pełną świadomością posiadanych przez nie ograniczeń. Trudno jest mówić o ich dostosowaniu do naszych indywidualnych potrzeb. Z całą pewnością są jednak warte rozważenia. Do najbardziej popularnych rozwiązań tego typu należą: Efront Learning, Moodle, Ilias, Sakai, Claroline, ATutor, Olat, Namaste!.
Wybór jak widać jest szeroki. Z powodzeniem spełnią one oczekiwania polskich firm. Ze względu jednak na fakt, iż większość przytoczonych platform typu "open source" jest obcojęzyczna, dla swobodnego poruszania się po nich, niezbędna będzie znajomości j. angielskiego.
Firmy szkoleniowe oraz dostawcy platform oferują przejęcie całości obowiązków związanych z obsługą szkoleń online. Warto zastanowić się nad choć czasowym skorzystaniem z tej oferty. Pozwoli to wewnętrznym specjalistom HR na oswojenie się z narzędziem i bezpieczną naukę wykorzystania posiadanych przez platformę funkcjonalności. Poznanie i zbudowanie umiejętności w tym obszarze da pole do szerszej, bardziej efektywnej eksploracji internetowych form rozwojowych z wymierną korzyścią dla kompetencji firmowych.
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Nowoczesnych Form Szkoleniowych Grupy ODiTK
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]