04.08.2015

Gdy e-learning staje się faktem - LMS jest koniecznością. Co wtedy wybrać?

Odwrót od e-learningu, który nastąpił po pierwszym zachłyśnięciu się możliwościami tej formy, już dawno za nami. LMS jest odpowiedzią na potrzeby wykorzystania tej formy do wzmocnienia procesów rozwojowych. W jaki sposób, z sukcesem i bez zbędnych kosztów, realnie znaleźć się tam gdzie nasi pracownicy już dawno są? Czyli jak wejść do świata wirtualnych możliwości.

Po przełamaniu pierwszej bariery związanej z wkraczaniem na obszar nieoswojony (nowych technologii), który pędzi jak gepard i ma stabilność kameleona, dochodzimy do problemu: jak tym zarządzać? Jak udostępniać treści e-learningowe? Jak ułatwić sobie zarządzanie dostępami, raportami, komunikacją z uczestnikami?

W poszukiwaniu odpowiedzi odkrywamy pojęcie LMS (Learning Managment System).

Czym jest LMS? To nic innego jak internetowa platforma pozwalająca na udostępnianie użytkownikom szkoleń e-learningowych, która również umożliwia prowadzenie analiz oraz często automatyzuje proces komunikacji z uczestnikami. W praktyce platforma LMS to narzędzie pozwalające na kompleksowe zarządzanie procesem zdobywania wiedzy przez Internet.

Wartością LMS jest szeroki zakres funkcjonalności. Warto jednak zastanowić się, które z nich będziemy realnie używać.

Przy wyborze LMS niezwykle istotne jest uczciwe zdefiniowanie najistotniejszych, docelowo wykorzystywanych funkcjonalności - zazwyczaj jest ich dosłownie kilkanaście. Nie warto wpadać w pułapkę posiadania olbrzymiej, wielofunkcyjnej maszyny, gdy na wstępie wiemy, że nie będziemy chcieli/ potrafili z niej w pełni korzystać.

Międzynarodowe korporacje bardzo często korzystają ze stworzonych na własne potrzeby, dedykowanych platform bądź wykorzystują moduły do zarządzania e-learningiem "zaszyte" w globalnych oprogramowanych takich jak m.in. SAP.

Pozostałe organizacje poszukują idealnych dla siebie rozwiązań wśród bogatej rynkowej oferty, w tym m.in. platforma firmy Biz-Tech, 4systems, BCim, MSI, Sabio system i wielu innych.

Oczywiście na rynku dostępne są również rozwiązania darmowe tzw. "open source". Niektóre z nich mogą okazać się przydatne, choć zdecydowanie się na ich wykorzystanie powinno wiązać się z pełną świadomością posiadanych przez nie ograniczeń. Trudno jest mówić o ich dostosowaniu do naszych indywidualnych potrzeb. Z całą pewnością są jednak warte rozważenia. Do najbardziej popularnych rozwiązań tego typu należą: Efront Learning, Moodle, Ilias, Sakai, Claroline, ATutor, Olat, Namaste!.

Wybór jak widać jest szeroki. Z powodzeniem spełnią one oczekiwania polskich firm. Ze względu jednak na fakt, iż większość przytoczonych platform typu "open source" jest obcojęzyczna, dla swobodnego poruszania się po nich, niezbędna będzie znajomości j. angielskiego.

Firmy szkoleniowe oraz dostawcy platform oferują przejęcie całości obowiązków związanych z obsługą szkoleń online. Warto zastanowić się nad choć czasowym skorzystaniem z tej oferty. Pozwoli to wewnętrznym specjalistom HR na oswojenie się z narzędziem i bezpieczną naukę wykorzystania posiadanych przez platformę funkcjonalności. Poznanie i zbudowanie umiejętności w tym obszarze da pole do szerszej, bardziej efektywnej eksploracji internetowych form rozwojowych z wymierną korzyścią dla kompetencji firmowych.

 

Joanna Parchem -  Dyrektor Obszaru Nowoczesnych Form Szkoleniowych Grupy ODiTK

 

 

 

08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]