04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy. Znasz to uczucie?

Jeśli tak, to nie jesteś w tym odosobniony. Syndrom niedzielnego popołudnia dopada wiele osób. Szczególnie tych, które nie mają w zwyczaju dbać o swój wellbeing, czyli, w dosłownym tłumaczeniu, o własny dobrostan.

Badania pokazują, że wśród pracowników, którym obce jest korzystanie z programów wellbeing, ponad 60% deklaruje, że co tydzień zmaga się z silnym stresem związanym z koniecznością pójścia do pracy w poniedziałek. Pracę postrzegają jako nieuniknione zło, które trzeba jakość przetrwać do wyczekiwanego piątku.

Szczęście w liczbach

Instytut Gallupa opracował wskaźnik Wellbeing Index, w którym wyodrębnił pięć czynników mających wpływ na poczucie zadowolenia pracowników z życia. Należą do nich:

1. Sens - wartość tego, co robią i pasja, z jaką to wykonują.
2. Relacje - dobra atmosfera pracy, otwartość, wsparcie, zaufanie.
3. Finanse - bezpieczeństwo finansowe, adekwatność zarobków do wykonywanej pracy.
4. Wspólnota - lojalność, duma z bycia częścią firmy, utożsamianie się z jej kulturą, wartościami i misją.
5. Stan fizyczny - zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, odpoczynek, zdrowe zwyczaje w codzienności, siła i energia witalna.

Aż 30% pracowników uważa, że żaden z tych aspektów nie jest u nich zaspokojony. Jedynie 7% twierdzi, że mają poczucie dobrostanu we wszystkich pięciu czynnikach. Co ciekawe, te osoby o 43% chętniej pomagają swoim współpracownikom, o 50% częściej deklarują swoją otwartość na zmiany, rzadziej chorują i są zdecydowanie mniej skłonne szukać innego pracodawcy.

Struktura dobrobytu

W świetle tych wyników nie zaskakuje, że coraz więcej firm dostrzega znaczenie wprowadzania programów wellbeing do swojej kultury organizacyjnej (według badań Deloitte aż 84%). 43% badanych uważa, że wpływają one na wzmocnienie ich misji i wizji. 60% widzi ich wpływ na lojalność zatrudnionych, tyle samo badanych stwierdza wzrost efektywności, która przekłada się na wyniki biznesowe organizacji.

Jak zadbać o wellbeing pracowników? Można oczywiście ograniczyć się do pojedynczych szkoleń, warsztatów gotowania czy ustawienia wyciskarki do soków w firmowej kuchni. Takie akcje z pewnością nie zaszkodzą, są miłe i przyjemne. Jednak tylko złożony proces przemiany kultury organizacji w kierunku świadomego rozwoju wellbeing pracowników może przynieść wymierne korzyści i stać się najważniejszym czynnikiem dobrostanu.

Wellbeing w praktyce

Coraz śmielej wprowadzane w naszym kraju programy wellbeing koncentrują się na psychologii zdrowia pracownika. Organizowane są np. "Dni zdrowego odżywiania", podczas których dietetycy opowiadają o wpływie żywienia na organizm, o tym, jakie produkty poprawiają witalność, wpływają pozytywnie na energię do życia i pracy. Podają wartościowe przepisy, czasem łącząc wykłady z praktyką przyrządzania posiłków. Tak jak niewłaściwa dieta okazuje się źródłem wielu poważnych dolegliwości i chorób, tak siedzący tryb życia i związane z nim konsekwencje prowadzą do tego, że praca biurowa określana jest mianem głównej przyczyny chorób XXI wieku. Stąd "Dni zdrowego kręgosłupa", gdzie oprócz informacji na temat tego, jak dbać o swój kręgosłup pracownicy mają możliwość nauczenia się praktycznych ćwiczeń służących jego rozluźnianiu i odciążaniu, takich jak streching, joga, pilates, tai chi. Zajęcia związane z praktyką tych metod często wkraczają w codzienność pracowników i pojawiają się jako jej stały element pod czujnym okiem wykwalifikowanych instruktorów. Bywa, że działy HR organizują badania dla pracowników, które pozwalają im poznać aktualny stan zdrowia, by dodatkowo zmotywować ich do dokonywania korekt w nawykach codzienności.

Pracownicy, którzy jako pierwsi decydują się uczestniczyć w różnych zajęciach, z czasem stają się inspiracją dla innych osób. Sam udział staje się nie tylko szansą na zadbanie o siebie i wprowadzenie nowych nawyków do swojego życia, ale jest też ciekawą okazją do integracji zespołu.

Zdrowie fizyczne to jednak nie wszystko. W zakresie programów wellbeing mieszczą się również szkolenia poświęcone zagadnieniom zarządzania stresem, mindfulness w biznesie, work life balance. Stres, który jest plagą naszych czasów, destrukcyjnie oddziałuje na ludzi i organizacje. Póki nie pomożemy pracownikom w radzeniu sobie ze stresem i jego konsekwencjami, póty efekty programów dedykowanych fizycznemu zdrowiu pracownika będą raczej nikłe.

W procesach rozwoju świadomości pracowników, które powinny stanowić nieodłączny element programów wellbeing, niebagatelną rolę odgrywa wspomniany mindfulness, czyli praktyka uważności. To dzięki jej ćwiczeniu nabieramy zdolności do wychodzenia poza automatyzmy, wzorce, nawyki, z jakich bezwiednie budujemy swoją codzienność. Wyjście poza dotychczasowe schematy poznawcze otwiera nas na nowe możliwości, które przybliżają nas do realizacji głębokich potrzeb, przejawiających się jako czynniki wpływające na nasz dobrostan (więcej o mindfulness w tym artykule). To dzięki praktyce świadomości pracownicy stają się gotowi na życie w zgodzie ze sobą, na faktyczne wyrażanie swoim życiem prawidłowo rozumianej idei work life balance.

Jak widać, wellbeing zawiera w sobie wiele elementów, które składają się na złożony proces samorozwoju, w którym organizacja może wspierać swoich pracowników. Warto ten proces rozpocząć od menadżerów. To ich zadaniem jest inspirowanie podwładnych i dawanie im przykładu. W ten sposób mogą stawać się prawdziwymi liderami swoich zespołów, również w kontekście wprowadzania wellbeing do ich życia.

Biznes z ludzką twarzą

Człowiek realizuje swój potencjał w największym stopniu i działa z zaangażowaniem wtedy, gdy ma poczucie wsparcia. Kiedy jest doceniany, czuje wartość swojej pracy, ma realny wpływ na jej przebieg i współodpowiedzialność za wyniki. Jakość tego, co robi, rośnie, gdy rozwija swoją świadomość, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje swoją odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne. Kiedy docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie, dobrze odżywia i jest aktywny fizycznie.

Wiedząc o tym, przedstawiciele organizacji, szefowie działów HR, menadżerowie stają przed możliwością wdrażania programów wellbeing, które wspierają pracowników w wyzwalaniu w sobie tego, co w nich najlepsze. Goodness is good for business, a największym dobrem dla interesu organizacji jest dobrostan jej pracowników.

Konrad Wilk, Trener GRUPY ODITK

30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]