Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy. Znasz to uczucie?
Jeśli tak, to nie jesteś w tym odosobniony. Syndrom niedzielnego popołudnia dopada wiele osób. Szczególnie tych, które nie mają w zwyczaju dbać o swój wellbeing, czyli, w dosłownym tłumaczeniu, o własny dobrostan.
Badania pokazują, że wśród pracowników, którym obce jest korzystanie z programów wellbeing, ponad 60% deklaruje, że co tydzień zmaga się z silnym stresem związanym z koniecznością pójścia do pracy w poniedziałek. Pracę postrzegają jako nieuniknione zło, które trzeba jakość przetrwać do wyczekiwanego piątku.
Szczęście w liczbach
Instytut Gallupa opracował wskaźnik Wellbeing Index, w którym wyodrębnił pięć czynników mających wpływ na poczucie zadowolenia pracowników z życia. Należą do nich:
1. Sens - wartość tego, co robią i pasja, z jaką to wykonują.
2. Relacje - dobra atmosfera pracy, otwartość, wsparcie, zaufanie.
3. Finanse - bezpieczeństwo finansowe, adekwatność zarobków do wykonywanej pracy.
4. Wspólnota - lojalność, duma z bycia częścią firmy, utożsamianie się z jej kulturą, wartościami i misją.
5. Stan fizyczny - zdrowe odżywianie, aktywność fizyczna, odpoczynek, zdrowe zwyczaje w codzienności, siła i energia witalna.
Aż 30% pracowników uważa, że żaden z tych aspektów nie jest u nich zaspokojony. Jedynie 7% twierdzi, że mają poczucie dobrostanu we wszystkich pięciu czynnikach. Co ciekawe, te osoby o 43% chętniej pomagają swoim współpracownikom, o 50% częściej deklarują swoją otwartość na zmiany, rzadziej chorują i są zdecydowanie mniej skłonne szukać innego pracodawcy.
Struktura dobrobytu
W świetle tych wyników nie zaskakuje, że coraz więcej firm dostrzega znaczenie wprowadzania programów wellbeing do swojej kultury organizacyjnej (według badań Deloitte aż 84%). 43% badanych uważa, że wpływają one na wzmocnienie ich misji i wizji. 60% widzi ich wpływ na lojalność zatrudnionych, tyle samo badanych stwierdza wzrost efektywności, która przekłada się na wyniki biznesowe organizacji.
Jak zadbać o wellbeing pracowników? Można oczywiście ograniczyć się do pojedynczych szkoleń, warsztatów gotowania czy ustawienia wyciskarki do soków w firmowej kuchni. Takie akcje z pewnością nie zaszkodzą, są miłe i przyjemne. Jednak tylko złożony proces przemiany kultury organizacji w kierunku świadomego rozwoju wellbeing pracowników może przynieść wymierne korzyści i stać się najważniejszym czynnikiem dobrostanu.
Wellbeing w praktyce
Coraz śmielej wprowadzane w naszym kraju programy wellbeing koncentrują się na psychologii zdrowia pracownika. Organizowane są np. "Dni zdrowego odżywiania", podczas których dietetycy opowiadają o wpływie żywienia na organizm, o tym, jakie produkty poprawiają witalność, wpływają pozytywnie na energię do życia i pracy. Podają wartościowe przepisy, czasem łącząc wykłady z praktyką przyrządzania posiłków. Tak jak niewłaściwa dieta okazuje się źródłem wielu poważnych dolegliwości i chorób, tak siedzący tryb życia i związane z nim konsekwencje prowadzą do tego, że praca biurowa określana jest mianem głównej przyczyny chorób XXI wieku. Stąd "Dni zdrowego kręgosłupa", gdzie oprócz informacji na temat tego, jak dbać o swój kręgosłup pracownicy mają możliwość nauczenia się praktycznych ćwiczeń służących jego rozluźnianiu i odciążaniu, takich jak streching, joga, pilates, tai chi. Zajęcia związane z praktyką tych metod często wkraczają w codzienność pracowników i pojawiają się jako jej stały element pod czujnym okiem wykwalifikowanych instruktorów. Bywa, że działy HR organizują badania dla pracowników, które pozwalają im poznać aktualny stan zdrowia, by dodatkowo zmotywować ich do dokonywania korekt w nawykach codzienności.
Pracownicy, którzy jako pierwsi decydują się uczestniczyć w różnych zajęciach, z czasem stają się inspiracją dla innych osób. Sam udział staje się nie tylko szansą na zadbanie o siebie i wprowadzenie nowych nawyków do swojego życia, ale jest też ciekawą okazją do integracji zespołu.
Zdrowie fizyczne to jednak nie wszystko. W zakresie programów wellbeing mieszczą się również szkolenia poświęcone zagadnieniom zarządzania stresem, mindfulness w biznesie, work life balance. Stres, który jest plagą naszych czasów, destrukcyjnie oddziałuje na ludzi i organizacje. Póki nie pomożemy pracownikom w radzeniu sobie ze stresem i jego konsekwencjami, póty efekty programów dedykowanych fizycznemu zdrowiu pracownika będą raczej nikłe.
W procesach rozwoju świadomości pracowników, które powinny stanowić nieodłączny element programów wellbeing, niebagatelną rolę odgrywa wspomniany mindfulness, czyli praktyka uważności. To dzięki jej ćwiczeniu nabieramy zdolności do wychodzenia poza automatyzmy, wzorce, nawyki, z jakich bezwiednie budujemy swoją codzienność. Wyjście poza dotychczasowe schematy poznawcze otwiera nas na nowe możliwości, które przybliżają nas do realizacji głębokich potrzeb, przejawiających się jako czynniki wpływające na nasz dobrostan (więcej o mindfulness w tym artykule). To dzięki praktyce świadomości pracownicy stają się gotowi na życie w zgodzie ze sobą, na faktyczne wyrażanie swoim życiem prawidłowo rozumianej idei work life balance.
Jak widać, wellbeing zawiera w sobie wiele elementów, które składają się na złożony proces samorozwoju, w którym organizacja może wspierać swoich pracowników. Warto ten proces rozpocząć od menadżerów. To ich zadaniem jest inspirowanie podwładnych i dawanie im przykładu. W ten sposób mogą stawać się prawdziwymi liderami swoich zespołów, również w kontekście wprowadzania wellbeing do ich życia.
Biznes z ludzką twarzą
Człowiek realizuje swój potencjał w największym stopniu i działa z zaangażowaniem wtedy, gdy ma poczucie wsparcia. Kiedy jest doceniany, czuje wartość swojej pracy, ma realny wpływ na jej przebieg i współodpowiedzialność za wyniki. Jakość tego, co robi, rośnie, gdy rozwija swoją świadomość, potrafi poradzić sobie ze stresem, buduje swoją odporność psychiczną, odczuwa zadowolenie i radość z życia, uważa siebie za osobę wartościową, a swoje życie za sensowne. Kiedy docenia siebie, buduje z uważnością wspierające relacje, troszczy się o swoje zdrowie, dobrze odżywia i jest aktywny fizycznie.
Wiedząc o tym, przedstawiciele organizacji, szefowie działów HR, menadżerowie stają przed możliwością wdrażania programów wellbeing, które wspierają pracowników w wyzwalaniu w sobie tego, co w nich najlepsze. Goodness is good for business, a największym dobrem dla interesu organizacji jest dobrostan jej pracowników.
Konrad Wilk, Trener GRUPY ODITK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]