08.04.2014

Grywalizacja – w poszukiwaniu przyjemności

Grywalizacja, zwana gemifikacją, opiera się na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier, do modyfikowania zachowań ludzi i uczenia się w sytuacjach niebędących grami.

Dwuletni Jaś ma mnóstwo kolorowych zabawek. Jego mama wie, że ich kształty, struktura i wydawane dźwięki aktywnie pobudzają jego zmysły i znakomicie wpływają na rozwój.

Na słonecznej plaży trzyletni Jaś wraz z bratem z zapałem buduje zamek z piasku. Chłopcy walczą o to, by w ich fosie było jak najwięcej słonej wody. Ich tata od czasu do czasu pomaga im przy opanowaniu obsypującej się wieży. Jest pewien, że ta zabawa buduje umiejętność współpracy.

Czteroletni Jaś w przedszkolu bawi się całymi dniami. Opiekunki podkreślają, że gry i zabawy są najlepszą drogą, by mały człowiek nauczył się nowych rzeczy.

Pięcioletni Jaś ściga się z kolegami na podwórku, a w weekend gra z rodzicami w "bierki" budując w ten sposób potrzebę dążenia do osiągania sukcesu i strategicznego działania.

Sześcioletni Jaś po raz pierwszy zasiada w ławce szkolnej. Zaczyna przekształcać się w poważnego Jana, który w wieku 30 lat siedząc za służbowym biurkiem zapomniał, że kiedyś tak szybko uczył się dzięki zabawie.

Czy już na zawsze utracił przyjemność i lekkość poznawania?

Obecna, niezwykle dynamiczna rzeczywistość jest zmienna. Wymusza na nas konieczność uzupełniania wiedzy, ciągłego poznawania, nadążania za trendami. Dlaczego nauka musi kojarzyć się nam ze szkolną ławką, na wspomnienie której u wielu z nas przechodzą ciarki po plecach? Dlaczego nie odważyć się sięgnąć do doświadczeń wczesnego dzieciństwa, gdzie nauka oparta na zabawie była inspirującą przygodą?

Przypływ przyjemności, który przychodzi dorosłym na wspomnienie gier z dzieciństwa skłania do refleksji. Czy uczenie się nowych umiejętności nie mogłoby być tak barwne, pasjonujące i przynoszące radość, jak w okresie dzieciństwa?

Refleksja ta skłania do poszukiwania przyjemności poznawania, którą zagubiliśmy gdzieś w procesie dorastania.

Przyjemność poznawania wyzwalają gry, których potencjał został dostrzeżony przez specjalistów wielu dziedzin. Zauważyli oni, że gry motywują do działania, energetyzują i wyzwalają często bardzo silne emocje, które umiejętnie ukierunkowane mogą przyczynić się do szybkiego uzyskania celów.

Głośna stała się grywalizacja zwana gemifikacją, czyli wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do modyfikowania zachowań ludzkich w sytuacjach niebędących grami. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych wyzwań, osiągania kolejnych etapów/poziomów i na rywalizacji w drodze do uzyskania celu.

Koncepcja zastosowania mechanizmu gry w biznesie nie jest nowa. Od lat jest ona wykorzystywana w działaniach marketingowych. Bo czym innym, jeśli nie grami są systemy różnego rodzaju zbierania punktów za nagrody? A komunikat: każdy setny klient dostaje bon na zakupy, czy nie jest zaproszeniem do zabawy?

Gry pojawiają się w systemach motywacyjnych np. w postaci różnego rodzaju rankingów. Wkraczają również w nowe obszary, np. rekrutacji. Głośnym ostatnio przykładem jest zastosowanie przez Kompanię Piwowarską quizu rekrutacyjnego w formie gry "Gra o Bro" podczas rekrutacji do zespołu portalu Beerlovers.pl. Forma ta przyniosła nadspodziewany efekt. Odzew zainteresowanych był tak duży, że pozwolił na szybkie wyłonienie tych, których chciano rzeczywiście zatrudnić.

Ostatnio gry zaczynają opanowywać sektor bankowy. Klienci mBanku od kilku miesięcy mają możliwość uczestniczenia w grze zaszytej w panelu użytkownika, w którym za kolejne podejmowane czynności otrzymują stosowne odznaki.

Grywalizacja zaczyna również wzbogacać procesy rozwojowe. Uczenie się nowych rzeczy opiera się przecież nie tylko na mówieniu, słuchaniu czy obserwacji, ale przede wszystkim na działaniu. Naukowo udowodniono, że ludzie pamiętają 10% tego, co czytają czy słyszą, 30% tego, co widzą, ale aż 90 % tego, w czym sami uczestniczą i co przeżywają.

Gry, w tym symulatory, naturalnie wyzwalają to działanie. Dają możliwość doświadczania, motywują do działania, wywołują pozytywny dreszczyk emocji. Ich uczestnicy chętnie uczą się wykorzystywania wiedzy dla zdobycia przewagi.

Zatem, w prosty i przyjemny sposób, wykorzystując mechanizmy zabawy uzyskujemy cel rozwojowy, a proces nauki nie budzi przykrego skojarzenia ze szkolną ławą.

W obliczu zmiany pokoleń wykorzystanie gier w procesach rozwojowych jest również odpowiedzią na potrzeby Generacji Y ̶ dzisiejszych 20 i 30-latków, którzy szeroką falą wkroczyli na rynek pracy. Rozwój technologii spowodował, że jest to pierwsze pokolenie, które nieprzerwanie gra od dzieciństwa. Dobre wyniki i wysokie miejsca w klasyfikacjach stały się dla członków tej generacji sposobem na poprawę pozycji społecznej i zyskanie uznania. Generacja Y wciąż pragnie łatwych i szybkich metod współzawodnictwa - chce grać dalej, również w procesie uczenia się nowych umiejętności potrzebnych w życiu zawodowym.

Grywalizacja czyni proces nauki bardziej atrakcyjnym, interesującym i angażującym - dlaczego więc z niej nie skorzystać?

Biorąc pod uwagę rozwój technologii wydaje się, że jedyne, co może nas ograniczać w wykorzystaniu mechanizmu grywalizacji w coraz to nowych dziedzinach, to nasza wyobraźnia.

Raport Gartnera Innovation Insight: Gamification Adds Fun and Innovation to Inspire Engagement wskazuje, że "60% średnich i dużych przedsiębiorstw wdroży co najmniej jedną aplikację opartą na grywalizacji do końca 2021 roku". Jest wiele przesłanek, że prognoza ta się ziści. Czy twoja firma będzie wśród z nich?

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych Grupy ODiTK

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]