Grywalizacja, zwana gemifikacją, opiera się na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier, do modyfikowania zachowań ludzi i uczenia się w sytuacjach niebędących grami.
Dwuletni Jaś ma mnóstwo kolorowych zabawek. Jego mama wie, że ich kształty, struktura i wydawane dźwięki aktywnie pobudzają jego zmysły i znakomicie wpływają na rozwój.
Na słonecznej plaży trzyletni Jaś wraz z bratem z zapałem buduje zamek z piasku. Chłopcy walczą o to, by w ich fosie było jak najwięcej słonej wody. Ich tata od czasu do czasu pomaga im przy opanowaniu obsypującej się wieży. Jest pewien, że ta zabawa buduje umiejętność współpracy.
Czteroletni Jaś w przedszkolu bawi się całymi dniami. Opiekunki podkreślają, że gry i zabawy są najlepszą drogą, by mały człowiek nauczył się nowych rzeczy.
Pięcioletni Jaś ściga się z kolegami na podwórku, a w weekend gra z rodzicami w "bierki" budując w ten sposób potrzebę dążenia do osiągania sukcesu i strategicznego działania.
Sześcioletni Jaś po raz pierwszy zasiada w ławce szkolnej. Zaczyna przekształcać się w poważnego Jana, który w wieku 30 lat siedząc za służbowym biurkiem zapomniał, że kiedyś tak szybko uczył się dzięki zabawie.
Czy już na zawsze utracił przyjemność i lekkość poznawania?
Obecna, niezwykle dynamiczna rzeczywistość jest zmienna. Wymusza na nas konieczność uzupełniania wiedzy, ciągłego poznawania, nadążania za trendami. Dlaczego nauka musi kojarzyć się nam ze szkolną ławką, na wspomnienie której u wielu z nas przechodzą ciarki po plecach? Dlaczego nie odważyć się sięgnąć do doświadczeń wczesnego dzieciństwa, gdzie nauka oparta na zabawie była inspirującą przygodą?
Przypływ przyjemności, który przychodzi dorosłym na wspomnienie gier z dzieciństwa skłania do refleksji. Czy uczenie się nowych umiejętności nie mogłoby być tak barwne, pasjonujące i przynoszące radość, jak w okresie dzieciństwa?
Refleksja ta skłania do poszukiwania przyjemności poznawania, którą zagubiliśmy gdzieś w procesie dorastania.
Przyjemność poznawania wyzwalają gry, których potencjał został dostrzeżony przez specjalistów wielu dziedzin. Zauważyli oni, że gry motywują do działania, energetyzują i wyzwalają często bardzo silne emocje, które umiejętnie ukierunkowane mogą przyczynić się do szybkiego uzyskania celów.
Głośna stała się grywalizacja zwana gemifikacją, czyli wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do modyfikowania zachowań ludzkich w sytuacjach niebędących grami. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych wyzwań, osiągania kolejnych etapów/poziomów i na rywalizacji w drodze do uzyskania celu.
Koncepcja zastosowania mechanizmu gry w biznesie nie jest nowa. Od lat jest ona wykorzystywana w działaniach marketingowych. Bo czym innym, jeśli nie grami są systemy różnego rodzaju zbierania punktów za nagrody? A komunikat: każdy setny klient dostaje bon na zakupy, czy nie jest zaproszeniem do zabawy?
Gry pojawiają się w systemach motywacyjnych np. w postaci różnego rodzaju rankingów. Wkraczają również w nowe obszary, np. rekrutacji. Głośnym ostatnio przykładem jest zastosowanie przez Kompanię Piwowarską quizu rekrutacyjnego w formie gry "Gra o Bro" podczas rekrutacji do zespołu portalu Beerlovers.pl. Forma ta przyniosła nadspodziewany efekt. Odzew zainteresowanych był tak duży, że pozwolił na szybkie wyłonienie tych, których chciano rzeczywiście zatrudnić.
Ostatnio gry zaczynają opanowywać sektor bankowy. Klienci mBanku od kilku miesięcy mają możliwość uczestniczenia w grze zaszytej w panelu użytkownika, w którym za kolejne podejmowane czynności otrzymują stosowne odznaki.
Grywalizacja zaczyna również wzbogacać procesy rozwojowe. Uczenie się nowych rzeczy opiera się przecież nie tylko na mówieniu, słuchaniu czy obserwacji, ale przede wszystkim na działaniu. Naukowo udowodniono, że ludzie pamiętają 10% tego, co czytają czy słyszą, 30% tego, co widzą, ale aż 90 % tego, w czym sami uczestniczą i co przeżywają.
Gry, w tym symulatory, naturalnie wyzwalają to działanie. Dają możliwość doświadczania, motywują do działania, wywołują pozytywny dreszczyk emocji. Ich uczestnicy chętnie uczą się wykorzystywania wiedzy dla zdobycia przewagi.
Zatem, w prosty i przyjemny sposób, wykorzystując mechanizmy zabawy uzyskujemy cel rozwojowy, a proces nauki nie budzi przykrego skojarzenia ze szkolną ławą.
W obliczu zmiany pokoleń wykorzystanie gier w procesach rozwojowych jest również odpowiedzią na potrzeby Generacji Y ̶ dzisiejszych 20 i 30-latków, którzy szeroką falą wkroczyli na rynek pracy. Rozwój technologii spowodował, że jest to pierwsze pokolenie, które nieprzerwanie gra od dzieciństwa. Dobre wyniki i wysokie miejsca w klasyfikacjach stały się dla członków tej generacji sposobem na poprawę pozycji społecznej i zyskanie uznania. Generacja Y wciąż pragnie łatwych i szybkich metod współzawodnictwa - chce grać dalej, również w procesie uczenia się nowych umiejętności potrzebnych w życiu zawodowym.
Grywalizacja czyni proces nauki bardziej atrakcyjnym, interesującym i angażującym - dlaczego więc z niej nie skorzystać?
Biorąc pod uwagę rozwój technologii wydaje się, że jedyne, co może nas ograniczać w wykorzystaniu mechanizmu grywalizacji w coraz to nowych dziedzinach, to nasza wyobraźnia.
Raport Gartnera Innovation Insight: Gamification Adds Fun and Innovation to Inspire Engagement wskazuje, że "60% średnich i dużych przedsiębiorstw wdroży co najmniej jedną aplikację opartą na grywalizacji do końca 2021 roku". Jest wiele przesłanek, że prognoza ta się ziści. Czy twoja firma będzie wśród z nich?
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych Grupy ODiTK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...