8/04/2014

Grywalizacja – w poszukiwaniu przyjemności

Grywalizacja, zwana gemifikacją, opiera się na wykorzystaniu mechanizmów znanych z gier, do modyfikowania zachowań ludzi i uczenia się w sytuacjach niebędących grami.

Dwuletni Jaś ma mnóstwo kolorowych zabawek. Jego mama wie, że ich kształty, struktura i wydawane dźwięki aktywnie pobudzają jego zmysły i znakomicie wpływają na rozwój.

Na słonecznej plaży trzyletni Jaś wraz z bratem z zapałem buduje zamek z piasku. Chłopcy walczą o to, by w ich fosie było jak najwięcej słonej wody. Ich tata od czasu do czasu pomaga im przy opanowaniu obsypującej się wieży. Jest pewien, że ta zabawa buduje umiejętność współpracy.

Czteroletni Jaś w przedszkolu bawi się całymi dniami. Opiekunki podkreślają, że gry i zabawy są najlepszą drogą, by mały człowiek nauczył się nowych rzeczy.

Pięcioletni Jaś ściga się z kolegami na podwórku, a w weekend gra z rodzicami w "bierki" budując w ten sposób potrzebę dążenia do osiągania sukcesu i strategicznego działania.

Sześcioletni Jaś po raz pierwszy zasiada w ławce szkolnej. Zaczyna przekształcać się w poważnego Jana, który w wieku 30 lat siedząc za służbowym biurkiem zapomniał, że kiedyś tak szybko uczył się dzięki zabawie.

Czy już na zawsze utracił przyjemność i lekkość poznawania?

Obecna, niezwykle dynamiczna rzeczywistość jest zmienna. Wymusza na nas konieczność uzupełniania wiedzy, ciągłego poznawania, nadążania za trendami. Dlaczego nauka musi kojarzyć się nam ze szkolną ławką, na wspomnienie której u wielu z nas przechodzą ciarki po plecach? Dlaczego nie odważyć się sięgnąć do doświadczeń wczesnego dzieciństwa, gdzie nauka oparta na zabawie była inspirującą przygodą?

Przypływ przyjemności, który przychodzi dorosłym na wspomnienie gier z dzieciństwa skłania do refleksji. Czy uczenie się nowych umiejętności nie mogłoby być tak barwne, pasjonujące i przynoszące radość, jak w okresie dzieciństwa?

Refleksja ta skłania do poszukiwania przyjemności poznawania, którą zagubiliśmy gdzieś w procesie dorastania.

Przyjemność poznawania wyzwalają gry, których potencjał został dostrzeżony przez specjalistów wielu dziedzin. Zauważyli oni, że gry motywują do działania, energetyzują i wyzwalają często bardzo silne emocje, które umiejętnie ukierunkowane mogą przyczynić się do szybkiego uzyskania celów.

Głośna stała się grywalizacja zwana gemifikacją, czyli wykorzystanie mechanizmów znanych z gier do modyfikowania zachowań ludzkich w sytuacjach niebędących grami. Technika bazuje na przyjemności, jaka płynie z pokonywania kolejnych wyzwań, osiągania kolejnych etapów/poziomów i na rywalizacji w drodze do uzyskania celu.

Koncepcja zastosowania mechanizmu gry w biznesie nie jest nowa. Od lat jest ona wykorzystywana w działaniach marketingowych. Bo czym innym, jeśli nie grami są systemy różnego rodzaju zbierania punktów za nagrody? A komunikat: każdy setny klient dostaje bon na zakupy, czy nie jest zaproszeniem do zabawy?

Gry pojawiają się w systemach motywacyjnych np. w postaci różnego rodzaju rankingów. Wkraczają również w nowe obszary, np. rekrutacji. Głośnym ostatnio przykładem jest zastosowanie przez Kompanię Piwowarską quizu rekrutacyjnego w formie gry "Gra o Bro" podczas rekrutacji do zespołu portalu Beerlovers.pl. Forma ta przyniosła nadspodziewany efekt. Odzew zainteresowanych był tak duży, że pozwolił na szybkie wyłonienie tych, których chciano rzeczywiście zatrudnić.

Ostatnio gry zaczynają opanowywać sektor bankowy. Klienci mBanku od kilku miesięcy mają możliwość uczestniczenia w grze zaszytej w panelu użytkownika, w którym za kolejne podejmowane czynności otrzymują stosowne odznaki.

Grywalizacja zaczyna również wzbogacać procesy rozwojowe. Uczenie się nowych rzeczy opiera się przecież nie tylko na mówieniu, słuchaniu czy obserwacji, ale przede wszystkim na działaniu. Naukowo udowodniono, że ludzie pamiętają 10% tego, co czytają czy słyszą, 30% tego, co widzą, ale aż 90 % tego, w czym sami uczestniczą i co przeżywają.

Gry, w tym symulatory, naturalnie wyzwalają to działanie. Dają możliwość doświadczania, motywują do działania, wywołują pozytywny dreszczyk emocji. Ich uczestnicy chętnie uczą się wykorzystywania wiedzy dla zdobycia przewagi.

Zatem, w prosty i przyjemny sposób, wykorzystując mechanizmy zabawy uzyskujemy cel rozwojowy, a proces nauki nie budzi przykrego skojarzenia ze szkolną ławą.

W obliczu zmiany pokoleń wykorzystanie gier w procesach rozwojowych jest również odpowiedzią na potrzeby Generacji Y ̶ dzisiejszych 20 i 30-latków, którzy szeroką falą wkroczyli na rynek pracy. Rozwój technologii spowodował, że jest to pierwsze pokolenie, które nieprzerwanie gra od dzieciństwa. Dobre wyniki i wysokie miejsca w klasyfikacjach stały się dla członków tej generacji sposobem na poprawę pozycji społecznej i zyskanie uznania. Generacja Y wciąż pragnie łatwych i szybkich metod współzawodnictwa - chce grać dalej, również w procesie uczenia się nowych umiejętności potrzebnych w życiu zawodowym.

Grywalizacja czyni proces nauki bardziej atrakcyjnym, interesującym i angażującym - dlaczego więc z niej nie skorzystać?

Biorąc pod uwagę rozwój technologii wydaje się, że jedyne, co może nas ograniczać w wykorzystaniu mechanizmu grywalizacji w coraz to nowych dziedzinach, to nasza wyobraźnia.

Raport Gartnera Innovation Insight: Gamification Adds Fun and Innovation to Inspire Engagement wskazuje, że "60% średnich i dużych przedsiębiorstw wdroży co najmniej jedną aplikację opartą na grywalizacji do końca 2021 roku". Jest wiele przesłanek, że prognoza ta się ziści. Czy twoja firma będzie wśród z nich?

 

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych Grupy ODiTK

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...