30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie litery? Optyka może diametralnie się zmienić.

Chodzi oczywiście o słowo: sukcesJA. Działanie, które w wielu przypadkach powoduje silne emocje i to niekoniecznie te wzmacniające.

A przecież od wywołującej negatywne odczucia sukcesji stanowisk można płynnie przejść do pozytywnej sukcesji unikatowych kompetencji. Jak? Stosując podejście, o którym poniżej.

Idea sukcesji unikatowych kompetencji

Dlaczego sukcesja unikatowych kompetencji, a nie sukcesja stanowisk?

Sama idea pojawiła się podczas przekazywania kluczowych kompetencji w pewnej firmie produkcyjnej. W ramach prowadzonych działań okazało się, że w zachowaniu ciągłości organizacji chodzi nie tyle o stanowiska, co o unikatową wiedzę i umiejętności poszczególnych pracowników. Kierując się tym spostrzeżeniem, proces przekazywania poprowadzono właśnie jako sukcesję unikatowych kompetencji.

Triada korzyści

Kiedy zaczynamy rozważać kwestię korzyści i wartości dodanych, jakie przynosi sukcesja unikatowych kompetencji, na pierwszy plan wysuwa się argument zapewnienia ciągłości pracy w organizacji. W cały proces zwykle zaangażowanych jest wiele osób. A przy odpowiednim prowadzeniu projektu korzyści odnoszą wszyscy:

1. Organizacja: zapewniona jest ciągłość realizacji zadań, co w dobie nieustannie zmieniającego się świata i czasach VUCA jest niezwykle ważnym czynnikiem. Przeprowadzenie procesu pomaga w zdefiniowaniu kluczowych kompetencji, które dla firmy są istotne oraz pozwala świadomie zarządzać ryzykiem w organizacji. Dzięki temu jesteśmy lepiej przygotowani na ewentualne "niespodziewane" zdarzenia.

2. Mentor: pojawia się dla niego większa elastyczność w kwestii nowych ścieżek rozwoju. Zyskuje też bardziej "przyziemne" korzyści, tj. możliwość urlopu w różnych terminach, nie tylko tych uzależnionych np. od sezonowości funkcjonowania urządzenia, które obsługuje.

3. Sukcesor: otrzymuje możliwość rozwoju poprzez doświadczenie i zdobywanie nowych kompetencji pod okiem mistrza. Wytypowanie do roli sukcesora to również pewnego rodzaju wyróżnienie, bo firma, inwestując w rozwój pracownika, pokazuje przecież intencję długoterminowej współpracy.

Jest to temat ważny i potrzebny nie tylko z punku widzenia firmy, ale również z perspektywy osób w niej pracujących.

Wybór unikatowych kompetencji

Przymierzając się do sukcesji unikatowych kompetencji, należy liczyć się z wyzwaniami, jakie mogą się pojawić. Jednym z nich jest odpowiednia identyfikacja kluczowych kompetencji. Ciekawym aspektem, o którym warto tu wspomnieć, jest to, że pracownicy często nie zdają sobie sprawy, że takie kompetencje posiadają.

Przykładowo: Krzysztof obsługuje specjalistyczny system do zarządzania. Robi to na co dzień, naturalnie, niemalże automatycznie, przechodząc przez kolejne etapy/zadania w danym obszarze. Jego kompetencja jest na poziomie nieświadomym, z trudem potrafi ją nazwać i powiedzieć, co się na nią składa. Wsparciem może być osoba trzecia, menadżer czy konsultant, która pomoże w zidentyfikowaniu poszczególnych umiejętności składających się na kompetencję wartą przekazania.

Nastawienie menadżerów do sukcesji

Innym wyzwaniem jest zarządzanie nastawieniem menadżerów do działań transferowych. Kluczem do uzyskania z ich strony proaktywności i spojrzenia na całość z perspektywy organizacji jest odpowiednia komunikacja i włączanie ich w proces.

W związku z tym, że inicjatywa jest na pograniczu HR i Biznesu, menadżerowie w większości przypadków czują jej ważność. Zwłaszcza z uwagi na zapewnienie ciągłości działań, dzięki którym realizują strategię i postawione przed nimi zadania. Wątpliwości mogą się jednak uruchomić, gdy pojawi się poczucie, że oddają swoją wiedzę za darmo. Trzeba mieć świadomość takich zagrożeń i zarządzać nimi w procesie.

Produkt procesu sukcesji

Na koniec procesu rekomendowane jest podsumowanie i stworzenie matrycy sukcesji unikatowych kompetencji, w której to znajduje się:

  • wyszczególnienie wszystkich unikatowych kompetencji,
  • przewidziany czas na przekazanie kompetencji,
  • postęp przekazywanej kompetencji,
  • wykaz osób zaangażowanych w proces przekazywania i przyjmowania wiedzy,
  • sposób monitorowania i rozliczania postępów.

To materiał agregujący wszystkie niezbędne dane dotyczące procesu, wspomagającego zarządzanie ryzykiem w organizacji. Może stać się ważnym dokumentem dla Zarządu przy podejmowaniu kluczowych decyzji i działań.

W prowadzeniu projektu sukcesji unikatowych kompetencji niezwykle ważna jest odpowiednia komunikacja, konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz stała współpraca z HR i Zarządem.

Liczę, że tym artykułem udało mi się odczarować to, co w sukcesji kojarzy się jako trudne czy wymagające. Zmiana podejścia w kierunku transferu unikatowych kompetencji pozwala zakończyć ten proces sukcesem. I czerpać z wartości dodanej sukcesji, jaką jest budowanie kultury dzielenia się wiedzą i zaszczepianie w pracownikach większej odpowiedzialności za przebieg procesów zapewniających ciągłość działań organizacji.

Anna Subocz-Polańczyk, Konsultant GRUPY ODITK

 

Polecane:

 

 

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...