30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie litery? Optyka może diametralnie się zmienić.

Chodzi oczywiście o słowo: sukcesJA. Działanie, które w wielu przypadkach powoduje silne emocje i to niekoniecznie te wzmacniające.

A przecież od wywołującej negatywne odczucia sukcesji stanowisk można płynnie przejść do pozytywnej sukcesji unikatowych kompetencji. Jak? Stosując podejście, o którym poniżej.

Idea sukcesji unikatowych kompetencji

Dlaczego sukcesja unikatowych kompetencji, a nie sukcesja stanowisk?

Sama idea pojawiła się podczas przekazywania kluczowych kompetencji w pewnej firmie produkcyjnej. W ramach prowadzonych działań okazało się, że w zachowaniu ciągłości organizacji chodzi nie tyle o stanowiska, co o unikatową wiedzę i umiejętności poszczególnych pracowników. Kierując się tym spostrzeżeniem, proces przekazywania poprowadzono właśnie jako sukcesję unikatowych kompetencji.

Triada korzyści

Kiedy zaczynamy rozważać kwestię korzyści i wartości dodanych, jakie przynosi sukcesja unikatowych kompetencji, na pierwszy plan wysuwa się argument zapewnienia ciągłości pracy w organizacji. W cały proces zwykle zaangażowanych jest wiele osób. A przy odpowiednim prowadzeniu projektu korzyści odnoszą wszyscy:

1. Organizacja: zapewniona jest ciągłość realizacji zadań, co w dobie nieustannie zmieniającego się świata i czasach VUCA jest niezwykle ważnym czynnikiem. Przeprowadzenie procesu pomaga w zdefiniowaniu kluczowych kompetencji, które dla firmy są istotne oraz pozwala świadomie zarządzać ryzykiem w organizacji. Dzięki temu jesteśmy lepiej przygotowani na ewentualne "niespodziewane" zdarzenia.

2. Mentor: pojawia się dla niego większa elastyczność w kwestii nowych ścieżek rozwoju. Zyskuje też bardziej "przyziemne" korzyści, tj. możliwość urlopu w różnych terminach, nie tylko tych uzależnionych np. od sezonowości funkcjonowania urządzenia, które obsługuje.

3. Sukcesor: otrzymuje możliwość rozwoju poprzez doświadczenie i zdobywanie nowych kompetencji pod okiem mistrza. Wytypowanie do roli sukcesora to również pewnego rodzaju wyróżnienie, bo firma, inwestując w rozwój pracownika, pokazuje przecież intencję długoterminowej współpracy.

Jest to temat ważny i potrzebny nie tylko z punku widzenia firmy, ale również z perspektywy osób w niej pracujących.

Wybór unikatowych kompetencji

Przymierzając się do sukcesji unikatowych kompetencji, należy liczyć się z wyzwaniami, jakie mogą się pojawić. Jednym z nich jest odpowiednia identyfikacja kluczowych kompetencji. Ciekawym aspektem, o którym warto tu wspomnieć, jest to, że pracownicy często nie zdają sobie sprawy, że takie kompetencje posiadają.

Przykładowo: Krzysztof obsługuje specjalistyczny system do zarządzania. Robi to na co dzień, naturalnie, niemalże automatycznie, przechodząc przez kolejne etapy/zadania w danym obszarze. Jego kompetencja jest na poziomie nieświadomym, z trudem potrafi ją nazwać i powiedzieć, co się na nią składa. Wsparciem może być osoba trzecia, menadżer czy konsultant, która pomoże w zidentyfikowaniu poszczególnych umiejętności składających się na kompetencję wartą przekazania.

Nastawienie menadżerów do sukcesji

Innym wyzwaniem jest zarządzanie nastawieniem menadżerów do działań transferowych. Kluczem do uzyskania z ich strony proaktywności i spojrzenia na całość z perspektywy organizacji jest odpowiednia komunikacja i włączanie ich w proces.

W związku z tym, że inicjatywa jest na pograniczu HR i Biznesu, menadżerowie w większości przypadków czują jej ważność. Zwłaszcza z uwagi na zapewnienie ciągłości działań, dzięki którym realizują strategię i postawione przed nimi zadania. Wątpliwości mogą się jednak uruchomić, gdy pojawi się poczucie, że oddają swoją wiedzę za darmo. Trzeba mieć świadomość takich zagrożeń i zarządzać nimi w procesie.

Produkt procesu sukcesji

Na koniec procesu rekomendowane jest podsumowanie i stworzenie matrycy sukcesji unikatowych kompetencji, w której to znajduje się:

  • wyszczególnienie wszystkich unikatowych kompetencji,
  • przewidziany czas na przekazanie kompetencji,
  • postęp przekazywanej kompetencji,
  • wykaz osób zaangażowanych w proces przekazywania i przyjmowania wiedzy,
  • sposób monitorowania i rozliczania postępów.

To materiał agregujący wszystkie niezbędne dane dotyczące procesu, wspomagającego zarządzanie ryzykiem w organizacji. Może stać się ważnym dokumentem dla Zarządu przy podejmowaniu kluczowych decyzji i działań.

W prowadzeniu projektu sukcesji unikatowych kompetencji niezwykle ważna jest odpowiednia komunikacja, konsekwencja w działaniu, systematyczność oraz stała współpraca z HR i Zarządem.

Liczę, że tym artykułem udało mi się odczarować to, co w sukcesji kojarzy się jako trudne czy wymagające. Zmiana podejścia w kierunku transferu unikatowych kompetencji pozwala zakończyć ten proces sukcesem. I czerpać z wartości dodanej sukcesji, jaką jest budowanie kultury dzielenia się wiedzą i zaszczepianie w pracownikach większej odpowiedzialności za przebieg procesów zapewniających ciągłość działań organizacji.

Anna Subocz-Polańczyk, Konsultant GRUPY ODITK

 

Polecane:

 

 

04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Zmianoo(d)porni

Wyobraź sobie, że wybierasz się właśnie na szkolenie z zarządzania zmianą.

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]