Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie. A jak sytuacja wygląda w firmach dojrzałych, posiadających doświadczone działy badań i rozwoju, które jak dotąd stanowią koło zamachowe naszej gospodarki?
Czy Polacy mają potencjał innowacyjności? Tak. Niejednokrotnie przekonałem się o tym, prowadząc szkolenia z TRIZ (metodologii służącej rozwiązywaniu problemów technicznych i generowaniu innowacji). Czy Polska jest krajem innowacyjnym? Tu niestety nie jest tak różowo.
Polska a Ranking Innowacyjności
Komisja Europejska co roku publikuje Europejski Ranking Innowacyjności (The European Innovation Scoreboard), który mierzy i porównuje poziom innowacyjności w państwach członkowskich Unii Europejskiej (ranking obejmuje również Chorwację, Turcję, Islandię, Norwegię i Szwajcarię). Na pozycję w rankingu składa się 26 wskaźników, tj. zasoby ludzkie dla nauki i techniki, edukacja, patenty, nakłady na działalność innowacyjną i efekty tej działalności mierzone wartością sprzedaży wyrobów nowych i zmodernizowanych, współpraca w zakresie działalności innowacyjnej itp.
W rankingu za rok 2017 Polska zajmuje czwarte miejsce... od końca! Wyprzedza jedynie Rumunię, Bułgarię i Chorwację.
Czy ten stan rzeczy ma szansę się zmienić? Zapytałem o opinię na ten temat szefów R&D z kilku firm. Rozmawialiśmy o innowacyjności w ich organizacjach, o wyzwaniach w tym zakresie, a także o kondycji polskiego rynku wsparcia R&D.
Poniżej perspektywa trzech dojrzałych firm (z różnych branż i różnych regionów kraju) mających w Polsce własne działy R&D. Żadna z nich nie jest start-upem i żadna nie zajmuje się informatyką, ale to właśnie takie firmy cały czas jeszcze tworzą większość naszego PKB.
Perspektywa firm dojrzałych
Wszystkie wymienione w artykule firmy są oddziałami koncernów międzynarodowych. Każda z nich, dzięki prowadzonym w Polsce pracom badawczo-rozwojowym, odnosi sukcesy w kategorii "innowacyjność" (mierzone wynikami finansowymi).
Tomasz Michalik, Dyrektor Techniczny, Standard Motor Products (SMP)
Białostocka fabryka amerykańskiego koncernu motoryzacyjnego SMP projektuje i produkuje podzespoły sterowania dla silników spalinowych. Zakład zatrudnia 700 osób. W ciągu bieżącego roku SMP w Białymstoku wdrożyło do produkcji ponad 100 nowych wyrobów, ciągle uruchamia nowe maszyny i technologie.
Tomasz Michalik, mając porównanie z innymi krajami, zauważa, że w Polsce rynek wsparcia dla działów rozwoju nie rozwija się wystarczająco szybko, jest stosunkowo płytki, powolny w reakcji i po prostu drogi. W państwach o rozwiniętej kulturze technicznej wybór firm usługowych, konsultingowych i eksperckich jest zdecydowanie lepszy. Dlatego SMP chętnie wspiera rozwój takich firm w Polsce poprzez lokowanie w naszym kraju projektów i zlecanie części prac rozwojowych.
Drugi, nie mniej ważny problem to poziom innowacji w oferowanych przez firmy wsparcia R&D rozwiązaniach. Kopiowanie rozwiązań znanych od wielu lat sprawdzało się jeszcze dekadę temu, lecz nie wszyscy zauważyli, że teraz potrzebne są naprawdę oryginalne rozwiązania. Dlatego cieszy go wzrastające zainteresowanie narzędziami TRIZ w kolejnych firmach w Polsce.
Dla Tomasza Michalika największym wyzwaniem jest szybko zmieniający się rynek i jego wymagania. Aby na nim wygrywać, buduje kompetentny zespół dumny ze swoich osiągnięć. Uważa, że tylko z dobrym zespołem może po analizie trendów opracować i realizować skuteczną strategię rozwojową.
SMP ściśle współpracuje z Politechniką Białostocką, prowadzi dwa doktoraty wdrożeniowe, programy staży, jak i studiów dualnych. Aby jeszcze bardziej zapewnić dopływ najlepszych pracowników do swojego zespołu, SMP chce docierać do młodych ludzi już na wczesnym etapie edukacji (jeszcze przed studiami), by rozpoczęcie pracy w przemyśle nie było zbytnim szokiem kulturowym i kompetencyjnym.
Aleksandra Błoch, Kierownik działu R&D, ARJO
Na podobne problemy z krajowym wsparciem dla działów badań i rozwoju wskazuje Aleksandra Błoch, kierownik działu R&D w podpoznańskiej fabryce szwedzkiego koncernu ARJO (sprzęt medyczny). Właśnie z powodu kłopotów z możliwością lokalnego zlecenia budowy prototypów inwestuje we własny park maszynowy do tego celu. Jej zespół jeszcze się tworzy, niedawno przejął prace badawczo-rozwojowe z amerykańskiego oddziału ARJO. Pani Aleksandra i jej pracownicy są młodzi i bardzo otwarci na naukę zarówno nowych technologii, jak i metodologii projektowania (znają m.in. Design Thinking, Design for Assembly, a od niedawna także TRIZ).
Aleksandra Błoch, podobnie jak Tomasz Michalik, uważa tworzenie zespołu za swoje główne zadanie, aktywnie pozyskując najlepszych studentów inżynierii z Wielkopolski.
Marek Zaleski, Dyrektor industrializacji, Sonion
Marek Zaleski jest dyrektorem industrializacji w szczecińskim oddziale Sonion (duński koncern z branży komponentów do aparatów słuchowych). Sonion w tym zakładzie projektuje i wytwarza nietypowe urządzenia i maszyny dla swoich dalekowschodnich fabryk.
Marek Zaleski uważa, że największym problemem dla innowacyjności w Polsce jesteśmy my sami - brakuje nam wytrwałości w mozolnym tworzeniu nowych produktów. Często też nie wierzymy, że możemy stworzyć coś nowego, nie podejmujemy ryzyka. Pokutuje jeszcze stereotyp, że wynalazek to dzieło samotnego, szalonego naukowca, podczas gdy jest to ciężka praca zespołu - jego sukcesy i porażki. Zwłaszcza porażki są cenne, bo dzięki nim wiemy, że coś nie działa i możemy doskonalić nasze rozwiązanie.
Inną barierą, jaką widzi, jest biurokracyjna mentalność w instytucjonalnych programach pomocy. Nadal stawia się w nich na zakup innowacji, a nie ich wytworzenie. Szczeciński oddział Sonion pracuje nad wieloma innowacyjnymi technologiami. Mimo że faktycznie są innowacyjne, to gdy próbowano uzyskać dofinansowanie, okazywało się, że nie jest spełnione jedno (tylko jedno!) z wielu kryteriów i Sonion nie zakwalifikował się do programu.
Sonion ceni współpracę z naukowcami z uczelni (choć wypracowanie skutecznego modelu współpracy z uczelnią zajęło niemało czasu). Właśnie dzięki takiej współpracy uzyskał jedno z najwybitniejszych osiągnięć w swojej branży, dotyczące procesu produkcji miniaturowych głośniczków.
Co dalej?
Mimo że Polacy wielokrotnie udowodnili swoją pomysłowość, nie ma to jednak statystycznego przełożenia na innowacyjność w skali całego kraju. Cieszą, jak pojawienie się pierwszych skowronków, przykłady takich firm jak SMP, ARJO czy Sonion. Warto zauważyć, że każdy z moich rozmówców wkłada duży wysiłek w tworzenie swoich zespołów i radzi sobie z przeciwnościami.
Zamiast załamywać ręce nad stanem innowacyjności w naszej gospodarce ludzie tacy jak ci, którzy wypowiedzieli się w tym artykule, spotykają się, aby wymieniać doświadczenia i podejmują nowe inicjatywy.
Na przykład Tomasza Michalika, Aleksandrę Błoch i Marka Zaleskiego będzie można spotkać na marcowym TECHNOVATION Forum we Wrocławiu. Tomasz Michalik jako mówca przedstawi doświadczenia z pierwszej ręki z praktycznego zastosowaniu krzywej "S" trendów nowych technologii. Pozostali będą panelistami w dyskusjach grup tematycznych.
Michał Hałas - Trener GRUPY ODITK, Gospodarz konferencji TECHNOVATION
Najbliższa konferencja TECHNOVATION - Forum Dyrektorów Technicznych, Produkcji i Rozwoju odbędzie się 6-7 marca 2019 we Wrocławiu i będzie połączona ze zwiedzaniem fabryki VOLVO Buses. Szczegóły na stronie wydarzenia: www.technovationforum.pl
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]