20.04.2015

Insights Discovery – czy warto

Hotel w centrum Warszawy. W sali konferencyjnej krzesła ustawione w podkowę, obsługa hotelu szykuje standardowy poczęstunek – poranek przed warsztatem Insights Discovery.

Powoli schodzą się uczestnicy warsztatu. Zaczynają komentować organizację sali i znajdujące się tam "pomoce naukowe". Uwagę przyciąga szczególnie leżąca na podłodze mata w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim.

-"O, będziemy grać w "twistera"?! - pyta jeden z uczestników. Reakcje rozmaite: zaciekawienie, niepokój. Tyle na twarzach. W głowach czasem dialog wewnętrzny - "Jak to, my, dyrektorzy będziemy skakać po macie, jak dzieci?!"

Skakanie po macie nie jest głównym celem tego warsztatu. Insights Discovery to model opisujący indywidualny styl funkcjonowania każdego z nas. Powód, dla którego się tutaj znajdujemy to wzajemne poznanie i zrozumienie swoich zachowań. Po co? Chodzi o lepszą komunikację, współpracę, a co za tym idzie o efektywność.

Najpierw przyglądamy się sobie, za pomocą specjalnie przygotowanych kart, opisujących ludzkie zachowania, wartości, potrzeby. I tu pojawiają się pierwsze niespodzianki. Okazuje się, że inni nie zawsze widzą mnie tak jak ja widzę siebie. Słychać pierwsze komentarze: "No co Ty, to przecież nie o mnie!", "Chciałbym, ale to nie ja". Atmosfera zagęszcza się jeszcze bardziej, kiedy przychodzi moment rozdania Raportów Indywidualnych, przygotowanych na podstawie wcześniej wypełnionych kwestionariuszy. Zaskoczenie trafnością. Kilka żartobliwych podejrzeń o inwigilację.

Dla mnie jednym z przełomowych momentów tego warsztatu jest uświadomienie sobie przez uczestników, że określone zachowania ich kolegów, inne od ich własnych, nie mają u swych podstaw negatywnych intencji, a stoją za nimi ich potrzeby, oczekiwania i preferencje składające się na ich indywidualny styl funkcjonowania.

Świadomość to pierwszy krok. Drugim jest adaptacja zachowań, czyli między innymi nauka jak trafić do tych, którzy są zupełnie inni niż ja. I tu często pojawia się opór - "Czemu to ja mam się zmieniać? Niech on się postara...".

Cóż, odpowiedzialność za zachowania jest po stronie każdego z nas. Zawsze jednak pytam - "Co jest Twoim celem? W tej relacji? W tej sytuacji?"

Insights Discovery jest jednym z wielu dostępnych dziś na rynku narzędzi zbudowanych w oparciu o teorię Carla Gustawa Junga. Typologia jest przyjazna i zrozumiała dla wszystkich. Insights opisuje indywidualne style funkcjonowania za pomocą 4 kolorów, zwanych energiami kolorystycznymi.

Dlaczego lubię korzystać z tego narzędzia? Bo choć dla większości z nas oczywistym jest, że jesteśmy różni, to dopiero narzędzia pozwalające tę różnorodność opisać i w pewien sposób usystematyzować dają nam szansę wykorzystać to w sposób świadomy. Jednak nawet najlepsze narzędzie użyte w niewłaściwym kontekście może zaszkodzić. Kiedy warto używać Insights bądź innych narzędzi określających nasze style funkcjonowania. Kiedy może to przynieść wymierne korzyści?

Oto garść moich spostrzeżeń opartych na doświadczeniach w pracy z różnymi organizacjami.

Grasz w kolory? Tak

W mojej opinii popularność Insights Discovery związana jest, z jednej strony, z elegancją
i prostotą tego narzędzia, z drugiej - z szerokim spektrum jego zastosowania. Znam organizacje, które wykorzystują Insights z powodzeniem w całym cyklu zarządzania pracownikami, od rekrutacji zaczynając, poprzez budowanie oraz integrowanie zespołów, szkolenia z zakresu sprzedaży aż po wsparcie w rozwoju umiejętności kierowania
i motywowania zespołu.

Insights Discovery pozwala na stworzenie wspólnej platformy porozumiewania się, uwrażliwia na potrzeby komunikacyjne innych ludzi. Pozwala przyjrzeć się różnym stylom funkcjonowania. Uczula na wskazówki płynące od rozmówców i wskazuje ścieżki efektywnego dialogu. Moim zdaniem odkrycie, że za innością kryje się po prostu inność, a nie negatywne intencje, jest jednym z najważniejszych odkryć podczas warsztatu. Insights pokazuje, że nieporozumienia w komunikacji często nie wynikają z niechęci, czy złych intencji, ale z różnego postrzegania i rozumienia tych samych sytuacji i z różnych oczekiwań.

Insights upraszcza. "Jaki jesteś? Czerwony? Aaa, to wszystko jasne!" - ile razy słyszałam takie "kolorystyczne" komentarze wszędzie tam, gdzie wdrożono to narzędzie. To cenne, o ile oczywiście nie upraszcza za bardzo. Odcieni czerwonego, żółtego, niebieskiego i zielonego może być bowiem bardzo wiele. Im bardziej zagłębiamy się w metodę, tym więcej odcieni jesteśmy w stanie dostrzec.

Grasz  w kolory? Nie!

No właśnie. Skrajnym entuzjastom narzędzi wszelakich spieszę przypomnieć, że przecież żadna typologia nie wyjaśnia wszystkiego. Na pewno pomaga w zrozumieniu zachowań, w komunikacji, niemniej jednak jesteśmy zawsze czymś więcej niż etykietką, przypisaną do kolorów czy energii. Uwaga na niebezpieczeństwo szufladkowania, które może się zemścić usztywnieniem pewnych zachowań, reakcji i nastawienia do innych.

Ponadto jedno czy dwudniowe szkolenie Insights nie rozwiąże wszystkich problemów - może stworzyć platformę komunikacji i rozpocząć pewien proces, nie warto traktować go jako jednorazowego wydarzenia, ale jako początek podróży. Niestety zdarza się, że na fali zachwytu metodą, traktujemy dwudniowe szkolenie jako panaceum na wszystko.

Pamiętaj, ludzie nie dzielą się na Białych i Czarnych, nie występują też w czterech innych kolorach.

Izabela Wanatowicz - Trener GRUPY ODITK

 

Sprawdź szkolenie: Insights Discovery® - GPS komunikacyjny

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]