20.04.2015

Insights Discovery – czy warto

Hotel w centrum Warszawy. W sali konferencyjnej krzesła ustawione w podkowę, obsługa hotelu szykuje standardowy poczęstunek – poranek przed warsztatem Insights Discovery.

Powoli schodzą się uczestnicy warsztatu. Zaczynają komentować organizację sali i znajdujące się tam "pomoce naukowe". Uwagę przyciąga szczególnie leżąca na podłodze mata w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim.

-"O, będziemy grać w "twistera"?! - pyta jeden z uczestników. Reakcje rozmaite: zaciekawienie, niepokój. Tyle na twarzach. W głowach czasem dialog wewnętrzny - "Jak to, my, dyrektorzy będziemy skakać po macie, jak dzieci?!"

Skakanie po macie nie jest głównym celem tego warsztatu. Insights Discovery to model opisujący indywidualny styl funkcjonowania każdego z nas. Powód, dla którego się tutaj znajdujemy to wzajemne poznanie i zrozumienie swoich zachowań. Po co? Chodzi o lepszą komunikację, współpracę, a co za tym idzie o efektywność.

Najpierw przyglądamy się sobie, za pomocą specjalnie przygotowanych kart, opisujących ludzkie zachowania, wartości, potrzeby. I tu pojawiają się pierwsze niespodzianki. Okazuje się, że inni nie zawsze widzą mnie tak jak ja widzę siebie. Słychać pierwsze komentarze: "No co Ty, to przecież nie o mnie!", "Chciałbym, ale to nie ja". Atmosfera zagęszcza się jeszcze bardziej, kiedy przychodzi moment rozdania Raportów Indywidualnych, przygotowanych na podstawie wcześniej wypełnionych kwestionariuszy. Zaskoczenie trafnością. Kilka żartobliwych podejrzeń o inwigilację.

Dla mnie jednym z przełomowych momentów tego warsztatu jest uświadomienie sobie przez uczestników, że określone zachowania ich kolegów, inne od ich własnych, nie mają u swych podstaw negatywnych intencji, a stoją za nimi ich potrzeby, oczekiwania i preferencje składające się na ich indywidualny styl funkcjonowania.

Świadomość to pierwszy krok. Drugim jest adaptacja zachowań, czyli między innymi nauka jak trafić do tych, którzy są zupełnie inni niż ja. I tu często pojawia się opór - "Czemu to ja mam się zmieniać? Niech on się postara...".

Cóż, odpowiedzialność za zachowania jest po stronie każdego z nas. Zawsze jednak pytam - "Co jest Twoim celem? W tej relacji? W tej sytuacji?"

Insights Discovery jest jednym z wielu dostępnych dziś na rynku narzędzi zbudowanych w oparciu o teorię Carla Gustawa Junga. Typologia jest przyjazna i zrozumiała dla wszystkich. Insights opisuje indywidualne style funkcjonowania za pomocą 4 kolorów, zwanych energiami kolorystycznymi.

Dlaczego lubię korzystać z tego narzędzia? Bo choć dla większości z nas oczywistym jest, że jesteśmy różni, to dopiero narzędzia pozwalające tę różnorodność opisać i w pewien sposób usystematyzować dają nam szansę wykorzystać to w sposób świadomy. Jednak nawet najlepsze narzędzie użyte w niewłaściwym kontekście może zaszkodzić. Kiedy warto używać Insights bądź innych narzędzi określających nasze style funkcjonowania. Kiedy może to przynieść wymierne korzyści?

Oto garść moich spostrzeżeń opartych na doświadczeniach w pracy z różnymi organizacjami.

Grasz w kolory? Tak

W mojej opinii popularność Insights Discovery związana jest, z jednej strony, z elegancją
i prostotą tego narzędzia, z drugiej - z szerokim spektrum jego zastosowania. Znam organizacje, które wykorzystują Insights z powodzeniem w całym cyklu zarządzania pracownikami, od rekrutacji zaczynając, poprzez budowanie oraz integrowanie zespołów, szkolenia z zakresu sprzedaży aż po wsparcie w rozwoju umiejętności kierowania
i motywowania zespołu.

Insights Discovery pozwala na stworzenie wspólnej platformy porozumiewania się, uwrażliwia na potrzeby komunikacyjne innych ludzi. Pozwala przyjrzeć się różnym stylom funkcjonowania. Uczula na wskazówki płynące od rozmówców i wskazuje ścieżki efektywnego dialogu. Moim zdaniem odkrycie, że za innością kryje się po prostu inność, a nie negatywne intencje, jest jednym z najważniejszych odkryć podczas warsztatu. Insights pokazuje, że nieporozumienia w komunikacji często nie wynikają z niechęci, czy złych intencji, ale z różnego postrzegania i rozumienia tych samych sytuacji i z różnych oczekiwań.

Insights upraszcza. "Jaki jesteś? Czerwony? Aaa, to wszystko jasne!" - ile razy słyszałam takie "kolorystyczne" komentarze wszędzie tam, gdzie wdrożono to narzędzie. To cenne, o ile oczywiście nie upraszcza za bardzo. Odcieni czerwonego, żółtego, niebieskiego i zielonego może być bowiem bardzo wiele. Im bardziej zagłębiamy się w metodę, tym więcej odcieni jesteśmy w stanie dostrzec.

Grasz  w kolory? Nie!

No właśnie. Skrajnym entuzjastom narzędzi wszelakich spieszę przypomnieć, że przecież żadna typologia nie wyjaśnia wszystkiego. Na pewno pomaga w zrozumieniu zachowań, w komunikacji, niemniej jednak jesteśmy zawsze czymś więcej niż etykietką, przypisaną do kolorów czy energii. Uwaga na niebezpieczeństwo szufladkowania, które może się zemścić usztywnieniem pewnych zachowań, reakcji i nastawienia do innych.

Ponadto jedno czy dwudniowe szkolenie Insights nie rozwiąże wszystkich problemów - może stworzyć platformę komunikacji i rozpocząć pewien proces, nie warto traktować go jako jednorazowego wydarzenia, ale jako początek podróży. Niestety zdarza się, że na fali zachwytu metodą, traktujemy dwudniowe szkolenie jako panaceum na wszystko.

Pamiętaj, ludzie nie dzielą się na Białych i Czarnych, nie występują też w czterech innych kolorach.

Izabela Wanatowicz - Trener GRUPY ODITK

 

Sprawdź szkolenie: Insights Discovery® - GPS komunikacyjny

 

27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]