Insights Discovery – czy warto
Hotel w centrum Warszawy. W sali konferencyjnej krzesła ustawione w podkowę, obsługa hotelu szykuje standardowy poczęstunek – poranek przed warsztatem Insights Discovery.
Powoli schodzą się uczestnicy warsztatu. Zaczynają komentować organizację sali i znajdujące się tam "pomoce naukowe". Uwagę przyciąga szczególnie leżąca na podłodze mata w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim.
-"O, będziemy grać w "twistera"?! - pyta jeden z uczestników. Reakcje rozmaite: zaciekawienie, niepokój. Tyle na twarzach. W głowach czasem dialog wewnętrzny - "Jak to, my, dyrektorzy będziemy skakać po macie, jak dzieci?!"
Skakanie po macie nie jest głównym celem tego warsztatu. Insights Discovery to model opisujący indywidualny styl funkcjonowania każdego z nas. Powód, dla którego się tutaj znajdujemy to wzajemne poznanie i zrozumienie swoich zachowań. Po co? Chodzi o lepszą komunikację, współpracę, a co za tym idzie o efektywność.
Najpierw przyglądamy się sobie, za pomocą specjalnie przygotowanych kart, opisujących ludzkie zachowania, wartości, potrzeby. I tu pojawiają się pierwsze niespodzianki. Okazuje się, że inni nie zawsze widzą mnie tak jak ja widzę siebie. Słychać pierwsze komentarze: "No co Ty, to przecież nie o mnie!", "Chciałbym, ale to nie ja". Atmosfera zagęszcza się jeszcze bardziej, kiedy przychodzi moment rozdania Raportów Indywidualnych, przygotowanych na podstawie wcześniej wypełnionych kwestionariuszy. Zaskoczenie trafnością. Kilka żartobliwych podejrzeń o inwigilację.
Dla mnie jednym z przełomowych momentów tego warsztatu jest uświadomienie sobie przez uczestników, że określone zachowania ich kolegów, inne od ich własnych, nie mają u swych podstaw negatywnych intencji, a stoją za nimi ich potrzeby, oczekiwania i preferencje składające się na ich indywidualny styl funkcjonowania.
Świadomość to pierwszy krok. Drugim jest adaptacja zachowań, czyli między innymi nauka jak trafić do tych, którzy są zupełnie inni niż ja. I tu często pojawia się opór - "Czemu to ja mam się zmieniać? Niech on się postara...".
Cóż, odpowiedzialność za zachowania jest po stronie każdego z nas. Zawsze jednak pytam - "Co jest Twoim celem? W tej relacji? W tej sytuacji?"
Insights Discovery jest jednym z wielu dostępnych dziś na rynku narzędzi zbudowanych w oparciu o teorię Carla Gustawa Junga. Typologia jest przyjazna i zrozumiała dla wszystkich. Insights opisuje indywidualne style funkcjonowania za pomocą 4 kolorów, zwanych energiami kolorystycznymi.
Dlaczego lubię korzystać z tego narzędzia? Bo choć dla większości z nas oczywistym jest, że jesteśmy różni, to dopiero narzędzia pozwalające tę różnorodność opisać i w pewien sposób usystematyzować dają nam szansę wykorzystać to w sposób świadomy. Jednak nawet najlepsze narzędzie użyte w niewłaściwym kontekście może zaszkodzić. Kiedy warto używać Insights bądź innych narzędzi określających nasze style funkcjonowania. Kiedy może to przynieść wymierne korzyści?
Oto garść moich spostrzeżeń opartych na doświadczeniach w pracy z różnymi organizacjami.
Grasz w kolory? Tak
W mojej opinii popularność Insights Discovery związana jest, z jednej strony, z elegancją
i prostotą tego narzędzia, z drugiej - z szerokim spektrum jego zastosowania. Znam organizacje, które wykorzystują Insights z powodzeniem w całym cyklu zarządzania pracownikami, od rekrutacji zaczynając, poprzez budowanie oraz integrowanie zespołów, szkolenia z zakresu sprzedaży aż po wsparcie w rozwoju umiejętności kierowania
i motywowania zespołu.
Insights Discovery pozwala na stworzenie wspólnej platformy porozumiewania się, uwrażliwia na potrzeby komunikacyjne innych ludzi. Pozwala przyjrzeć się różnym stylom funkcjonowania. Uczula na wskazówki płynące od rozmówców i wskazuje ścieżki efektywnego dialogu. Moim zdaniem odkrycie, że za innością kryje się po prostu inność, a nie negatywne intencje, jest jednym z najważniejszych odkryć podczas warsztatu. Insights pokazuje, że nieporozumienia w komunikacji często nie wynikają z niechęci, czy złych intencji, ale z różnego postrzegania i rozumienia tych samych sytuacji i z różnych oczekiwań.
Insights upraszcza. "Jaki jesteś? Czerwony? Aaa, to wszystko jasne!" - ile razy słyszałam takie "kolorystyczne" komentarze wszędzie tam, gdzie wdrożono to narzędzie. To cenne, o ile oczywiście nie upraszcza za bardzo. Odcieni czerwonego, żółtego, niebieskiego i zielonego może być bowiem bardzo wiele. Im bardziej zagłębiamy się w metodę, tym więcej odcieni jesteśmy w stanie dostrzec.
Grasz w kolory? Nie!
No właśnie. Skrajnym entuzjastom narzędzi wszelakich spieszę przypomnieć, że przecież żadna typologia nie wyjaśnia wszystkiego. Na pewno pomaga w zrozumieniu zachowań, w komunikacji, niemniej jednak jesteśmy zawsze czymś więcej niż etykietką, przypisaną do kolorów czy energii. Uwaga na niebezpieczeństwo szufladkowania, które może się zemścić usztywnieniem pewnych zachowań, reakcji i nastawienia do innych.
Ponadto jedno czy dwudniowe szkolenie Insights nie rozwiąże wszystkich problemów - może stworzyć platformę komunikacji i rozpocząć pewien proces, nie warto traktować go jako jednorazowego wydarzenia, ale jako początek podróży. Niestety zdarza się, że na fali zachwytu metodą, traktujemy dwudniowe szkolenie jako panaceum na wszystko.
Pamiętaj, ludzie nie dzielą się na Białych i Czarnych, nie występują też w czterech innych kolorach.
Izabela Wanatowicz - Trener GRUPY ODITK
Sprawdź szkolenie: Insights Discovery® - GPS komunikacyjny
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]