20/04/2015

Insights Discovery – czy warto

Hotel w centrum Warszawy. W sali konferencyjnej krzesła ustawione w podkowę, obsługa hotelu szykuje standardowy poczęstunek – poranek przed warsztatem Insights Discovery.

Powoli schodzą się uczestnicy warsztatu. Zaczynają komentować organizację sali i znajdujące się tam "pomoce naukowe". Uwagę przyciąga szczególnie leżąca na podłodze mata w czterech kolorach: czerwonym, zielonym, żółtym i niebieskim.

-"O, będziemy grać w "twistera"?! - pyta jeden z uczestników. Reakcje rozmaite: zaciekawienie, niepokój. Tyle na twarzach. W głowach czasem dialog wewnętrzny - "Jak to, my, dyrektorzy będziemy skakać po macie, jak dzieci?!"

Skakanie po macie nie jest głównym celem tego warsztatu. Insights Discovery to model opisujący indywidualny styl funkcjonowania każdego z nas. Powód, dla którego się tutaj znajdujemy to wzajemne poznanie i zrozumienie swoich zachowań. Po co? Chodzi o lepszą komunikację, współpracę, a co za tym idzie o efektywność.

Najpierw przyglądamy się sobie, za pomocą specjalnie przygotowanych kart, opisujących ludzkie zachowania, wartości, potrzeby. I tu pojawiają się pierwsze niespodzianki. Okazuje się, że inni nie zawsze widzą mnie tak jak ja widzę siebie. Słychać pierwsze komentarze: "No co Ty, to przecież nie o mnie!", "Chciałbym, ale to nie ja". Atmosfera zagęszcza się jeszcze bardziej, kiedy przychodzi moment rozdania Raportów Indywidualnych, przygotowanych na podstawie wcześniej wypełnionych kwestionariuszy. Zaskoczenie trafnością. Kilka żartobliwych podejrzeń o inwigilację.

Dla mnie jednym z przełomowych momentów tego warsztatu jest uświadomienie sobie przez uczestników, że określone zachowania ich kolegów, inne od ich własnych, nie mają u swych podstaw negatywnych intencji, a stoją za nimi ich potrzeby, oczekiwania i preferencje składające się na ich indywidualny styl funkcjonowania.

Świadomość to pierwszy krok. Drugim jest adaptacja zachowań, czyli między innymi nauka jak trafić do tych, którzy są zupełnie inni niż ja. I tu często pojawia się opór - "Czemu to ja mam się zmieniać? Niech on się postara...".

Cóż, odpowiedzialność za zachowania jest po stronie każdego z nas. Zawsze jednak pytam - "Co jest Twoim celem? W tej relacji? W tej sytuacji?"

Insights Discovery jest jednym z wielu dostępnych dziś na rynku narzędzi zbudowanych w oparciu o teorię Carla Gustawa Junga. Typologia jest przyjazna i zrozumiała dla wszystkich. Insights opisuje indywidualne style funkcjonowania za pomocą 4 kolorów, zwanych energiami kolorystycznymi.

Dlaczego lubię korzystać z tego narzędzia? Bo choć dla większości z nas oczywistym jest, że jesteśmy różni, to dopiero narzędzia pozwalające tę różnorodność opisać i w pewien sposób usystematyzować dają nam szansę wykorzystać to w sposób świadomy. Jednak nawet najlepsze narzędzie użyte w niewłaściwym kontekście może zaszkodzić. Kiedy warto używać Insights bądź innych narzędzi określających nasze style funkcjonowania. Kiedy może to przynieść wymierne korzyści?

Oto garść moich spostrzeżeń opartych na doświadczeniach w pracy z różnymi organizacjami.

Grasz w kolory? Tak

W mojej opinii popularność Insights Discovery związana jest, z jednej strony, z elegancją
i prostotą tego narzędzia, z drugiej - z szerokim spektrum jego zastosowania. Znam organizacje, które wykorzystują Insights z powodzeniem w całym cyklu zarządzania pracownikami, od rekrutacji zaczynając, poprzez budowanie oraz integrowanie zespołów, szkolenia z zakresu sprzedaży aż po wsparcie w rozwoju umiejętności kierowania
i motywowania zespołu.

Insights Discovery pozwala na stworzenie wspólnej platformy porozumiewania się, uwrażliwia na potrzeby komunikacyjne innych ludzi. Pozwala przyjrzeć się różnym stylom funkcjonowania. Uczula na wskazówki płynące od rozmówców i wskazuje ścieżki efektywnego dialogu. Moim zdaniem odkrycie, że za innością kryje się po prostu inność, a nie negatywne intencje, jest jednym z najważniejszych odkryć podczas warsztatu. Insights pokazuje, że nieporozumienia w komunikacji często nie wynikają z niechęci, czy złych intencji, ale z różnego postrzegania i rozumienia tych samych sytuacji i z różnych oczekiwań.

Insights upraszcza. "Jaki jesteś? Czerwony? Aaa, to wszystko jasne!" - ile razy słyszałam takie "kolorystyczne" komentarze wszędzie tam, gdzie wdrożono to narzędzie. To cenne, o ile oczywiście nie upraszcza za bardzo. Odcieni czerwonego, żółtego, niebieskiego i zielonego może być bowiem bardzo wiele. Im bardziej zagłębiamy się w metodę, tym więcej odcieni jesteśmy w stanie dostrzec.

Grasz  w kolory? Nie!

No właśnie. Skrajnym entuzjastom narzędzi wszelakich spieszę przypomnieć, że przecież żadna typologia nie wyjaśnia wszystkiego. Na pewno pomaga w zrozumieniu zachowań, w komunikacji, niemniej jednak jesteśmy zawsze czymś więcej niż etykietką, przypisaną do kolorów czy energii. Uwaga na niebezpieczeństwo szufladkowania, które może się zemścić usztywnieniem pewnych zachowań, reakcji i nastawienia do innych.

Ponadto jedno czy dwudniowe szkolenie Insights nie rozwiąże wszystkich problemów - może stworzyć platformę komunikacji i rozpocząć pewien proces, nie warto traktować go jako jednorazowego wydarzenia, ale jako początek podróży. Niestety zdarza się, że na fali zachwytu metodą, traktujemy dwudniowe szkolenie jako panaceum na wszystko.

Pamiętaj, ludzie nie dzielą się na Białych i Czarnych, nie występują też w czterech innych kolorach.

Izabela Wanatowicz - Trener GRUPY ODITK

 

Sprawdź szkolenie: Insights Discovery® - GPS komunikacyjny

 

Autor artykułu
IZABELA WANATOWICZ
9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

8/10/2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

17/09/2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

26/08/2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

6/08/2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...