10.01.2017

Jak być szefem dla Y i Z

W gabinecie mojego pierwszego szefa, oprawiona w ramkę cudnej urody, wisiała taka oto sentencja: „Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego”.

Cytat ten przypisywany jest Piotrowi I Carowi Rosji. Szef mój myślał chyba, że to szalenie zabawne.  Nie muszę dodawać, że mi śmiesznie nie było. Sposób zarządzania spowodował, że "kontynuowałam swoją karierę poza firmą" i szefem, o którym mowa. Kultura folwarku (pan każe - sługa musi) opisywana przez prof. Hryniewicza niestety przetrwała w wielu polskich firmach. Głęboko wierzę, że odejdzie do lamusa, gdzie jej miejsce. Przyspieszy to na pewno fakt, że pracownik staje się głównym graczem na rynku pracy. Retencja pracowników i pozyskanie lojalnego, zaangażowanego pracownika to problem wielu polskich firm. Obecnie 35% pracowników to pokolenie Millenialsów, określanych także pokoleniem Y. Według raportu Delloitte w ciągu kolejnych 10 lat, 75% procent czynnych zawodowo pracowników to będzie pokolenie Y i Z. Ja jestem z pokolenia X, które "żyje po to by pracować". Wpajano nam szacunek do hierarchii, byliśmy uczeni robić to, co mówi szef. Nowe pokolenia "pracują, po to żeby żyć", nie uważają, że szef jest mądrzejszy, lepszy. Uważają, że on jest równy. To skutek doświadczeń i wychowania. Traktowani przez rodziców i nauczycieli raczej jak partnerzy, angażowani, pytani o zdanie. Tego samego teraz oczekują od swoich szefów. Polscy menedżerowie jeszcze w większości należą do poprzednich pokoleń, mają wyzwania i dylematy dotyczące skutecznego zarządzania Y i Z. Jak więc nimi zarządzać?

Partycypacyjnie, poprzez angażowanie. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Dowodem na to, że umiejętność angażowania pracowników jest nadal dużym wyzwaniem dla menedżerów i ich luką kompetencyjną są wyniki raportu Instytutu Gallupa. Wyniki są miażdżące - tylko 13 % pracowników angażuje się w swoją pracę. Co gorsze, 63% nie wkłada energii i pasji w pracę, a aż 24% pracowników kontestuje pracę i szkodzi swoim firmom. Obrazując te wyniki na przykładzie naszej drużyny siatkarskiej to z sześciu zawodników wszystko z siebie dałby jeden, ale nie przez cały mecz. Trzech czekałoby tylko do jego końca, a jeden robiłby wszystko byśmy przegrali!

Dodatkowym wyzwaniem dla menedżerów jest fakt, że przedstawicieli Millenialsów charakteryzują przeciwstawne potrzeby: z jednej strony "grania na siebie", oczekiwanie natychmiastowych i częstych wzmocnień (me generation) versus potrzeba bycia częścią społeczności, zespołu. Kiedy te potrzeby nałożą się na obecną rzeczywistość biznesową - czas "permanentnej zmiany", mamy zadanie z kategorii "trzynastej" pracy Heraklesa. Na szczęście do angażowania zespołów nie potrzeba nam mocy herosa, potrzeba przywództwa. Przywództwa bazującego nie na atrybutach (np. subiektywnym pojęciu charyzmy), tylko na zachowaniach. A te można kształtować i rozwijać.

Na świecie są na to sprawdzone patenty. Aby wspomóc menedżerów w przywództwie partycypacyjnym powstał program szkoleniowy dla doświadczonych menedżerów - Manager as a Team Navigator - Practical Leadership. Innowacyjność szkolenia polega na tym, że dostarcza mindset, toolset i skillsset. Bazuje na zachowaniach menadżera. To sprawdzone rozwiązanie do zarządzania pokoleniem Milenium. Uczy menedżerów jak wspólnie z zespołem osiągać wzrost w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Jego skuteczność wspiera diagnoza, która pozwala określić potrzeby rozwojowe menedżerów w zakresie przywództwa oraz potrzeby współpracowników adresowane do liderów. Podczas szkolenia omawiane są rzeczywiste bariery efektywności konkretnego zespołu i przyczyny ich powstawania. Menedżerowie wiedzą, jak tworzyć skupienie dla lepszej wydajności, większego zaangażowania oraz do pokonania wyzwań i ograniczeń.

Obecny rynek pracy jest rynkiem pracownika. Czy masz świadomość, że na spotkaniu rekrutacyjnym przedstawiciel Millenialsów ocenia potencjalnego szefa? Można spodziewać się np. pytania o członków zespołu po to, by kandydat mógł ocenić podejście szefa. Oni nie dostrzegają żadnej wartości w przełożonym, który po prostu nadzoruje wykonywaną przez nich pracę, bo przecież to w dużej mierze mogą robić sami, z pomocą kolegów lub różnych urządzeń. Dla nich wartość ma praca z mentorem, którego szanują. Poszukują przywódcy - mistrza, a nie menedżera średniego szczebla. I na koniec dwa pytania, które powinien zadać sobie menadżer: Czy jesteś przygotowany do tego, aby prawdziwie angażować swój zespół? Co możesz zrobić już dziś, żeby pracownicy chcieli kontynuować karierę w twojej organizacji?

 

Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]