Jak być szefem dla Y i Z
W gabinecie mojego pierwszego szefa, oprawiona w ramkę cudnej urody, wisiała taka oto sentencja: „Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego”.
Cytat ten przypisywany jest Piotrowi I Carowi Rosji. Szef mój myślał chyba, że to szalenie zabawne. Nie muszę dodawać, że mi śmiesznie nie było. Sposób zarządzania spowodował, że "kontynuowałam swoją karierę poza firmą" i szefem, o którym mowa. Kultura folwarku (pan każe - sługa musi) opisywana przez prof. Hryniewicza niestety przetrwała w wielu polskich firmach. Głęboko wierzę, że odejdzie do lamusa, gdzie jej miejsce. Przyspieszy to na pewno fakt, że pracownik staje się głównym graczem na rynku pracy. Retencja pracowników i pozyskanie lojalnego, zaangażowanego pracownika to problem wielu polskich firm. Obecnie 35% pracowników to pokolenie Millenialsów, określanych także pokoleniem Y. Według raportu Delloitte w ciągu kolejnych 10 lat, 75% procent czynnych zawodowo pracowników to będzie pokolenie Y i Z. Ja jestem z pokolenia X, które "żyje po to by pracować". Wpajano nam szacunek do hierarchii, byliśmy uczeni robić to, co mówi szef. Nowe pokolenia "pracują, po to żeby żyć", nie uważają, że szef jest mądrzejszy, lepszy. Uważają, że on jest równy. To skutek doświadczeń i wychowania. Traktowani przez rodziców i nauczycieli raczej jak partnerzy, angażowani, pytani o zdanie. Tego samego teraz oczekują od swoich szefów. Polscy menedżerowie jeszcze w większości należą do poprzednich pokoleń, mają wyzwania i dylematy dotyczące skutecznego zarządzania Y i Z. Jak więc nimi zarządzać?
Partycypacyjnie, poprzez angażowanie. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Dowodem na to, że umiejętność angażowania pracowników jest nadal dużym wyzwaniem dla menedżerów i ich luką kompetencyjną są wyniki raportu Instytutu Gallupa. Wyniki są miażdżące - tylko 13 % pracowników angażuje się w swoją pracę. Co gorsze, 63% nie wkłada energii i pasji w pracę, a aż 24% pracowników kontestuje pracę i szkodzi swoim firmom. Obrazując te wyniki na przykładzie naszej drużyny siatkarskiej to z sześciu zawodników wszystko z siebie dałby jeden, ale nie przez cały mecz. Trzech czekałoby tylko do jego końca, a jeden robiłby wszystko byśmy przegrali!
Dodatkowym wyzwaniem dla menedżerów jest fakt, że przedstawicieli Millenialsów charakteryzują przeciwstawne potrzeby: z jednej strony "grania na siebie", oczekiwanie natychmiastowych i częstych wzmocnień (me generation) versus potrzeba bycia częścią społeczności, zespołu. Kiedy te potrzeby nałożą się na obecną rzeczywistość biznesową - czas "permanentnej zmiany", mamy zadanie z kategorii "trzynastej" pracy Heraklesa. Na szczęście do angażowania zespołów nie potrzeba nam mocy herosa, potrzeba przywództwa. Przywództwa bazującego nie na atrybutach (np. subiektywnym pojęciu charyzmy), tylko na zachowaniach. A te można kształtować i rozwijać.
Na świecie są na to sprawdzone patenty. Aby wspomóc menedżerów w przywództwie partycypacyjnym powstał program szkoleniowy dla doświadczonych menedżerów - Manager as a Team Navigator - Practical Leadership. Innowacyjność szkolenia polega na tym, że dostarcza mindset, toolset i skillsset. Bazuje na zachowaniach menadżera. To sprawdzone rozwiązanie do zarządzania pokoleniem Milenium. Uczy menedżerów jak wspólnie z zespołem osiągać wzrost w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Jego skuteczność wspiera diagnoza, która pozwala określić potrzeby rozwojowe menedżerów w zakresie przywództwa oraz potrzeby współpracowników adresowane do liderów. Podczas szkolenia omawiane są rzeczywiste bariery efektywności konkretnego zespołu i przyczyny ich powstawania. Menedżerowie wiedzą, jak tworzyć skupienie dla lepszej wydajności, większego zaangażowania oraz do pokonania wyzwań i ograniczeń.
Obecny rynek pracy jest rynkiem pracownika. Czy masz świadomość, że na spotkaniu rekrutacyjnym przedstawiciel Millenialsów ocenia potencjalnego szefa? Można spodziewać się np. pytania o członków zespołu po to, by kandydat mógł ocenić podejście szefa. Oni nie dostrzegają żadnej wartości w przełożonym, który po prostu nadzoruje wykonywaną przez nich pracę, bo przecież to w dużej mierze mogą robić sami, z pomocą kolegów lub różnych urządzeń. Dla nich wartość ma praca z mentorem, którego szanują. Poszukują przywódcy - mistrza, a nie menedżera średniego szczebla. I na koniec dwa pytania, które powinien zadać sobie menadżer: Czy jesteś przygotowany do tego, aby prawdziwie angażować swój zespół? Co możesz zrobić już dziś, żeby pracownicy chcieli kontynuować karierę w twojej organizacji?
Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]