W gabinecie mojego pierwszego szefa, oprawiona w ramkę cudnej urody, wisiała taka oto sentencja: „Podwładny powinien przed obliczem przełożonego mieć wygląd lichy i durnowaty, tak by swoim pojmowaniem sprawy nie peszyć przełożonego”.
Cytat ten przypisywany jest Piotrowi I Carowi Rosji. Szef mój myślał chyba, że to szalenie zabawne. Nie muszę dodawać, że mi śmiesznie nie było. Sposób zarządzania spowodował, że "kontynuowałam swoją karierę poza firmą" i szefem, o którym mowa. Kultura folwarku (pan każe - sługa musi) opisywana przez prof. Hryniewicza niestety przetrwała w wielu polskich firmach. Głęboko wierzę, że odejdzie do lamusa, gdzie jej miejsce. Przyspieszy to na pewno fakt, że pracownik staje się głównym graczem na rynku pracy. Retencja pracowników i pozyskanie lojalnego, zaangażowanego pracownika to problem wielu polskich firm. Obecnie 35% pracowników to pokolenie Millenialsów, określanych także pokoleniem Y. Według raportu Delloitte w ciągu kolejnych 10 lat, 75% procent czynnych zawodowo pracowników to będzie pokolenie Y i Z. Ja jestem z pokolenia X, które "żyje po to by pracować". Wpajano nam szacunek do hierarchii, byliśmy uczeni robić to, co mówi szef. Nowe pokolenia "pracują, po to żeby żyć", nie uważają, że szef jest mądrzejszy, lepszy. Uważają, że on jest równy. To skutek doświadczeń i wychowania. Traktowani przez rodziców i nauczycieli raczej jak partnerzy, angażowani, pytani o zdanie. Tego samego teraz oczekują od swoich szefów. Polscy menedżerowie jeszcze w większości należą do poprzednich pokoleń, mają wyzwania i dylematy dotyczące skutecznego zarządzania Y i Z. Jak więc nimi zarządzać?
Partycypacyjnie, poprzez angażowanie. Łatwo powiedzieć, trudniej zrobić. Dowodem na to, że umiejętność angażowania pracowników jest nadal dużym wyzwaniem dla menedżerów i ich luką kompetencyjną są wyniki raportu Instytutu Gallupa. Wyniki są miażdżące - tylko 13 % pracowników angażuje się w swoją pracę. Co gorsze, 63% nie wkłada energii i pasji w pracę, a aż 24% pracowników kontestuje pracę i szkodzi swoim firmom. Obrazując te wyniki na przykładzie naszej drużyny siatkarskiej to z sześciu zawodników wszystko z siebie dałby jeden, ale nie przez cały mecz. Trzech czekałoby tylko do jego końca, a jeden robiłby wszystko byśmy przegrali!
Dodatkowym wyzwaniem dla menedżerów jest fakt, że przedstawicieli Millenialsów charakteryzują przeciwstawne potrzeby: z jednej strony "grania na siebie", oczekiwanie natychmiastowych i częstych wzmocnień (me generation) versus potrzeba bycia częścią społeczności, zespołu. Kiedy te potrzeby nałożą się na obecną rzeczywistość biznesową - czas "permanentnej zmiany", mamy zadanie z kategorii "trzynastej" pracy Heraklesa. Na szczęście do angażowania zespołów nie potrzeba nam mocy herosa, potrzeba przywództwa. Przywództwa bazującego nie na atrybutach (np. subiektywnym pojęciu charyzmy), tylko na zachowaniach. A te można kształtować i rozwijać.
Na świecie są na to sprawdzone patenty. Aby wspomóc menedżerów w przywództwie partycypacyjnym powstał program szkoleniowy dla doświadczonych menedżerów - Manager as a Team Navigator - Practical Leadership. Innowacyjność szkolenia polega na tym, że dostarcza mindset, toolset i skillsset. Bazuje na zachowaniach menadżera. To sprawdzone rozwiązanie do zarządzania pokoleniem Milenium. Uczy menedżerów jak wspólnie z zespołem osiągać wzrost w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu. Jego skuteczność wspiera diagnoza, która pozwala określić potrzeby rozwojowe menedżerów w zakresie przywództwa oraz potrzeby współpracowników adresowane do liderów. Podczas szkolenia omawiane są rzeczywiste bariery efektywności konkretnego zespołu i przyczyny ich powstawania. Menedżerowie wiedzą, jak tworzyć skupienie dla lepszej wydajności, większego zaangażowania oraz do pokonania wyzwań i ograniczeń.
Obecny rynek pracy jest rynkiem pracownika. Czy masz świadomość, że na spotkaniu rekrutacyjnym przedstawiciel Millenialsów ocenia potencjalnego szefa? Można spodziewać się np. pytania o członków zespołu po to, by kandydat mógł ocenić podejście szefa. Oni nie dostrzegają żadnej wartości w przełożonym, który po prostu nadzoruje wykonywaną przez nich pracę, bo przecież to w dużej mierze mogą robić sami, z pomocą kolegów lub różnych urządzeń. Dla nich wartość ma praca z mentorem, którego szanują. Poszukują przywódcy - mistrza, a nie menedżera średniego szczebla. I na koniec dwa pytania, które powinien zadać sobie menadżer: Czy jesteś przygotowany do tego, aby prawdziwie angażować swój zespół? Co możesz zrobić już dziś, żeby pracownicy chcieli kontynuować karierę w twojej organizacji?
Iwona Skiba - Dyrektor Obszaru Szkoleń Psychologii Biznesu
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...