03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię o ludziach na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj, że to działa w dwie strony.

Czy masz pewność, że swoim wyglądem komunikujesz to, co chcesz komunikować?

Ewolucja wyposażyła nas w mechanizm szybkiej oceny otoczenia, żebyśmy byli świadomi, komu możemy zaufać, a kto stanowi zagrożenie. Elementy wyglądu są nośnikiem wielu informacji o danej osobie: na temat wykonywanego zawodu, statusu społecznego, wyczucia estetycznego, zainteresowań i różnych aspektów osobowości.

Mimo, że wnioski wyciągnięte na podstawie czyjegoś wyglądu często bywają fałszywe, w dzisiejszych czasach, kiedy kontakty międzyludzkie nabrały tempa, taka ocena jest jednym z podstawowych sposobów klasyfikowania otoczenia.

Automatyzmy i stereotypy - wiemy o nich, a i tak robią swoje

Często podświadomie i automatycznie "czytamy" z tego, co widzimy. Dzieje się tak, ponieważ określonym cechom wyglądu zewnętrznego, takim jak: budowa ciała, kolor włosów, odcień skóry, ubranie, przypisane są pewne stereotypy - negatywne, neutralne lub pozytywne, które wpływają na to, jak postrzegamy innych.

Wachlarz stereotypowych reakcji i interpretacji cech wyglądu jest bardzo szeroki i często zależy od indywidualnych doświadczeń, wychowania czy środowiska, w którym przebywamy. Ale pewne przekonania występują dość powszechnie, na przykład:

· mężczyzna w garniturze - poważny, odpowiedzialny, biznesmen, pracownik banku, uczestnik ważnej imprezy rodzinnej,
· osoba w okularach - pilna, pracowita, oczytana, wykształcona, poważna, myśliciel, "kujon",
· kobieta w bardzo krótkiej spódniczce/w bluzce z dużym dekoltem - frywolna, nieprzyzwoita, wyzywająca, przyciągająca uwagę,
· młoda osoba w zestawie: biała koszula - ciemne spodnie/spódnica - uczeń, student, zdaje egzamin lub ma uroczystość szkolną,
· blondynka - łagodna, miła, niezbyt inteligentna,
· szatynka - ostra, wyniosła i pewna siebie,
· osoba z tatuażem - indywidualista, ekscentryk, idzie pod prąd.

Stereotypy oznaczają drogę na skróty i często wprowadzają w błąd. Potrafią sprawić, że pierwsze wrażenie o napotkanej osobie jest niekorzystne i negatywnie do niej nastawiają. Warto o tym pamiętać i z jednej strony wystrzegać się nieobiektywnego osądu, opartego o stereotypowość, a z drugiej mieć na uwadze, że my sami możemy w pierwszym kontakcie zostać ocenieni według schematu.

Rozszyfruj kod swojego ubioru

Chcemy czy nie, strój przemawia w naszym imieniu. Tylko od nas zależy, co będzie przekazywał. Pracownica działu obsługi klienta w banku lub urzędzie ubrana w prostą ciemną spódnicę za kolano, gładką niebieską koszulę ozdobioną prostą apaszką i czółenka na średnim obcasie wysyła jasny komunikat "jestem profesjonalna" i na pewno wzbudzi zaufanie klientów. Ta sama osoba w zbyt krótkiej spódnicy, wysokich szpilkach i koszuli w kolorowe wzory sygnalizuje otoczeniu "jestem atrakcyjna i chcę być zauważona" oraz może wzbudzić obawy, czy zna się wystarczająco na swojej pracy.

Często komunikat wysyłany przez ubiór jest sprzeczny z tym, kim rzeczywiście jesteśmy.

Warto sprawdzić, jak otoczenie odbiera nasz wygląd. Wystarczy, że zapytasz o to kilku przyjaciół lub kolegów z pracy. Zadaj im pytanie: "Co komunikuję otoczeniu na co dzień poprzez wygląd zewnętrzny?". I zastanów się, czy odpowiedź jest spójna z twoimi celami zawodowymi i tym, jak chcesz, by cię postrzegano.

Świadome podejście do sprawy

Rozszyfrowanie własnego kodu, to dobry punkt startu do pracy nad poprawą lub całkowitą metamorfozą codziennego stylu ubierania. A czasem wystarczy naprawdę drobna zmiana, by wygląd podkreślał naszą osobowość, a informacja zakodowana w ubiorze była prawdziwa i wpływała korzystnie na postrzeganie naszej osoby.

Aby ubiór pozytywnie wzmacniał nasz wizerunek powinien być dopasowany do naszego zawodu i charakteru pracy, podkreślać zależność pozycji, którą zajmujemy w firmie oraz eksponować cechy naszego usposobienia, które mają znaczenie w wykonywanej przez nas profesji. Opracowując swój zawodowy image warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

· Co mnie wyróżnia? Jakie cechy mojego charakteru są ważne w wykonywanej przeze mnie pracy?
· Czy mój styl ubierania wzmacnia mój zawodowy wizerunek? Czy podkreśla moje cechy charakteru i pozycję zawodową?
· Co powinienem/powinnam zmienić w swoim wyglądzie, aby odzwierciedlał on jaki/a jestem i czym się zajmuję?

W kontekście biznesowym rola ubioru nabiera szczególnego znaczenia, a wygląd zewnętrzny może nam pomóc w osiąganiu celów zawodowych. To, w jaki sposób prezentujemy się "wizualnie," ma znaczenie dla nas samych i dla osób, z którymi wchodzimy w relacje. Podświadomie wolimy osoby bardziej atrakcyjne, których poczucie estetyki i styl budzą pozytywne emocje. Atrakcyjny wygląd nie tylko wzmacnia wizerunek, ale także sprawia, że bardziej zauważamy i wyżej cenimy kompetencje drugiej osoby. Nie pozwól, aby źle skomponowana garderoba zmniejszyła twoje szanse na rozwój kariery. Powiedzenie "jak cię widzą, tak ci płacą" znajduje mocne potwierdzenie w dzisiejszej rzeczywistości.

Dotyczy to również wizerunku w social media, szczególnie na LinkedIn. Obok zamieszczanych treści i stworzenia profilu, który odzwierciedli to, kim jesteśmy, warto zadbać o swój wygląd na publikowanych zdjęciach. Zdjęcie profilowe powinno pokazywać nasz prawdziwy profesjonalny obraz. Dlatego ubiór, w którym na nim występujemy to nasz codzienny biznesowy dress code. Należy również pamiętać, aby nasze zdjęcie było zawsze aktualne, tzn. jeśli zmienimy kolor włosów czy kształt fryzury, zapuścimy lub zgolimy brodę, zdecydujemy się nosić okulary zamiast soczewek lub odwrotnie i nasz wygląd zewnętrzny zmieni się, to zdjęcie na profesjonalnym profilu również powinniśmy uaktualnić. Dzięki temu nasz obraz będzie prawdziwy i nie zaskoczy innych podczas osobistego kontaktu z nami.

Dbałość o wizerunek, zwłaszcza zawodowy, ma dziś kluczowe znaczenie, a ubiór jest jedną z jego składowych. Świadomie dobierając rzeczy, w których czujemy się sobą i które budują spójny obraz naszej osoby, zyskujemy zarówno pewność siebie, jak i szacunek otoczenia. Dlatego warto potraktować strój jako jeden z kanałów komunikacji pozawerbalnej, jako tło do tego, co chcemy przekazać.

Iwa Costa, Trener GRUPY ODITK

 

 

27.11.2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

[więcej]
18.11.2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

[więcej]
22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]