Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię o ludziach na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj, że to działa w dwie strony.
Czy masz pewność, że swoim wyglądem komunikujesz to, co chcesz komunikować?
Ewolucja wyposażyła nas w mechanizm szybkiej oceny otoczenia, żebyśmy byli świadomi, komu możemy zaufać, a kto stanowi zagrożenie. Elementy wyglądu są nośnikiem wielu informacji o danej osobie: na temat wykonywanego zawodu, statusu społecznego, wyczucia estetycznego, zainteresowań i różnych aspektów osobowości.
Mimo, że wnioski wyciągnięte na podstawie czyjegoś wyglądu często bywają fałszywe, w dzisiejszych czasach, kiedy kontakty międzyludzkie nabrały tempa, taka ocena jest jednym z podstawowych sposobów klasyfikowania otoczenia.
Często podświadomie i automatycznie "czytamy" z tego, co widzimy. Dzieje się tak, ponieważ określonym cechom wyglądu zewnętrznego, takim jak: budowa ciała, kolor włosów, odcień skóry, ubranie, przypisane są pewne stereotypy - negatywne, neutralne lub pozytywne, które wpływają na to, jak postrzegamy innych.
Wachlarz stereotypowych reakcji i interpretacji cech wyglądu jest bardzo szeroki i często zależy od indywidualnych doświadczeń, wychowania czy środowiska, w którym przebywamy. Ale pewne przekonania występują dość powszechnie, na przykład:
· mężczyzna w garniturze - poważny, odpowiedzialny, biznesmen, pracownik banku, uczestnik ważnej imprezy rodzinnej,
· osoba w okularach - pilna, pracowita, oczytana, wykształcona, poważna, myśliciel, "kujon",
· kobieta w bardzo krótkiej spódniczce/w bluzce z dużym dekoltem - frywolna, nieprzyzwoita, wyzywająca, przyciągająca uwagę,
· młoda osoba w zestawie: biała koszula - ciemne spodnie/spódnica - uczeń, student, zdaje egzamin lub ma uroczystość szkolną,
· blondynka - łagodna, miła, niezbyt inteligentna,
· szatynka - ostra, wyniosła i pewna siebie,
· osoba z tatuażem - indywidualista, ekscentryk, idzie pod prąd.
Stereotypy oznaczają drogę na skróty i często wprowadzają w błąd. Potrafią sprawić, że pierwsze wrażenie o napotkanej osobie jest niekorzystne i negatywnie do niej nastawiają. Warto o tym pamiętać i z jednej strony wystrzegać się nieobiektywnego osądu, opartego o stereotypowość, a z drugiej mieć na uwadze, że my sami możemy w pierwszym kontakcie zostać ocenieni według schematu.
Chcemy czy nie, strój przemawia w naszym imieniu. Tylko od nas zależy, co będzie przekazywał. Pracownica działu obsługi klienta w banku lub urzędzie ubrana w prostą ciemną spódnicę za kolano, gładką niebieską koszulę ozdobioną prostą apaszką i czółenka na średnim obcasie wysyła jasny komunikat "jestem profesjonalna" i na pewno wzbudzi zaufanie klientów. Ta sama osoba w zbyt krótkiej spódnicy, wysokich szpilkach i koszuli w kolorowe wzory sygnalizuje otoczeniu "jestem atrakcyjna i chcę być zauważona" oraz może wzbudzić obawy, czy zna się wystarczająco na swojej pracy.
Często komunikat wysyłany przez ubiór jest sprzeczny z tym, kim rzeczywiście jesteśmy.
Warto sprawdzić, jak otoczenie odbiera nasz wygląd. Wystarczy, że zapytasz o to kilku przyjaciół lub kolegów z pracy. Zadaj im pytanie: "Co komunikuję otoczeniu na co dzień poprzez wygląd zewnętrzny?". I zastanów się, czy odpowiedź jest spójna z twoimi celami zawodowymi i tym, jak chcesz, by cię postrzegano.
Rozszyfrowanie własnego kodu, to dobry punkt startu do pracy nad poprawą lub całkowitą metamorfozą codziennego stylu ubierania. A czasem wystarczy naprawdę drobna zmiana, by wygląd podkreślał naszą osobowość, a informacja zakodowana w ubiorze była prawdziwa i wpływała korzystnie na postrzeganie naszej osoby.
Aby ubiór pozytywnie wzmacniał nasz wizerunek powinien być dopasowany do naszego zawodu i charakteru pracy, podkreślać zależność pozycji, którą zajmujemy w firmie oraz eksponować cechy naszego usposobienia, które mają znaczenie w wykonywanej przez nas profesji. Opracowując swój zawodowy image warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:
· Co mnie wyróżnia? Jakie cechy mojego charakteru są ważne w wykonywanej przeze mnie pracy?
· Czy mój styl ubierania wzmacnia mój zawodowy wizerunek? Czy podkreśla moje cechy charakteru i pozycję zawodową?
· Co powinienem/powinnam zmienić w swoim wyglądzie, aby odzwierciedlał on jaki/a jestem i czym się zajmuję?
W kontekście biznesowym rola ubioru nabiera szczególnego znaczenia, a wygląd zewnętrzny może nam pomóc w osiąganiu celów zawodowych. To, w jaki sposób prezentujemy się "wizualnie," ma znaczenie dla nas samych i dla osób, z którymi wchodzimy w relacje. Podświadomie wolimy osoby bardziej atrakcyjne, których poczucie estetyki i styl budzą pozytywne emocje. Atrakcyjny wygląd nie tylko wzmacnia wizerunek, ale także sprawia, że bardziej zauważamy i wyżej cenimy kompetencje drugiej osoby. Nie pozwól, aby źle skomponowana garderoba zmniejszyła twoje szanse na rozwój kariery. Powiedzenie "jak cię widzą, tak ci płacą" znajduje mocne potwierdzenie w dzisiejszej rzeczywistości.
Dotyczy to również wizerunku w social media, szczególnie na LinkedIn. Obok zamieszczanych treści i stworzenia profilu, który odzwierciedli to, kim jesteśmy, warto zadbać o swój wygląd na publikowanych zdjęciach. Zdjęcie profilowe powinno pokazywać nasz prawdziwy profesjonalny obraz. Dlatego ubiór, w którym na nim występujemy to nasz codzienny biznesowy dress code. Należy również pamiętać, aby nasze zdjęcie było zawsze aktualne, tzn. jeśli zmienimy kolor włosów czy kształt fryzury, zapuścimy lub zgolimy brodę, zdecydujemy się nosić okulary zamiast soczewek lub odwrotnie i nasz wygląd zewnętrzny zmieni się, to zdjęcie na profesjonalnym profilu również powinniśmy uaktualnić. Dzięki temu nasz obraz będzie prawdziwy i nie zaskoczy innych podczas osobistego kontaktu z nami.
Dbałość o wizerunek, zwłaszcza zawodowy, ma dziś kluczowe znaczenie, a ubiór jest jedną z jego składowych. Świadomie dobierając rzeczy, w których czujemy się sobą i które budują spójny obraz naszej osoby, zyskujemy zarówno pewność siebie, jak i szacunek otoczenia. Dlatego warto potraktować strój jako jeden z kanałów komunikacji pozawerbalnej, jako tło do tego, co chcemy przekazać.
Iwa Costa, Trener GRUPY ODITK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...