3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię o ludziach na podstawie pierwszego wrażenia. Pamiętaj, że to działa w dwie strony.

Czy masz pewność, że swoim wyglądem komunikujesz to, co chcesz komunikować?

Ewolucja wyposażyła nas w mechanizm szybkiej oceny otoczenia, żebyśmy byli świadomi, komu możemy zaufać, a kto stanowi zagrożenie. Elementy wyglądu są nośnikiem wielu informacji o danej osobie: na temat wykonywanego zawodu, statusu społecznego, wyczucia estetycznego, zainteresowań i różnych aspektów osobowości.

Mimo, że wnioski wyciągnięte na podstawie czyjegoś wyglądu często bywają fałszywe, w dzisiejszych czasach, kiedy kontakty międzyludzkie nabrały tempa, taka ocena jest jednym z podstawowych sposobów klasyfikowania otoczenia.

Automatyzmy i stereotypy - wiemy o nich, a i tak robią swoje

Często podświadomie i automatycznie "czytamy" z tego, co widzimy. Dzieje się tak, ponieważ określonym cechom wyglądu zewnętrznego, takim jak: budowa ciała, kolor włosów, odcień skóry, ubranie, przypisane są pewne stereotypy - negatywne, neutralne lub pozytywne, które wpływają na to, jak postrzegamy innych.

Wachlarz stereotypowych reakcji i interpretacji cech wyglądu jest bardzo szeroki i często zależy od indywidualnych doświadczeń, wychowania czy środowiska, w którym przebywamy. Ale pewne przekonania występują dość powszechnie, na przykład:

· mężczyzna w garniturze - poważny, odpowiedzialny, biznesmen, pracownik banku, uczestnik ważnej imprezy rodzinnej,
· osoba w okularach - pilna, pracowita, oczytana, wykształcona, poważna, myśliciel, "kujon",
· kobieta w bardzo krótkiej spódniczce/w bluzce z dużym dekoltem - frywolna, nieprzyzwoita, wyzywająca, przyciągająca uwagę,
· młoda osoba w zestawie: biała koszula - ciemne spodnie/spódnica - uczeń, student, zdaje egzamin lub ma uroczystość szkolną,
· blondynka - łagodna, miła, niezbyt inteligentna,
· szatynka - ostra, wyniosła i pewna siebie,
· osoba z tatuażem - indywidualista, ekscentryk, idzie pod prąd.

Stereotypy oznaczają drogę na skróty i często wprowadzają w błąd. Potrafią sprawić, że pierwsze wrażenie o napotkanej osobie jest niekorzystne i negatywnie do niej nastawiają. Warto o tym pamiętać i z jednej strony wystrzegać się nieobiektywnego osądu, opartego o stereotypowość, a z drugiej mieć na uwadze, że my sami możemy w pierwszym kontakcie zostać ocenieni według schematu.

Rozszyfruj kod swojego ubioru

Chcemy czy nie, strój przemawia w naszym imieniu. Tylko od nas zależy, co będzie przekazywał. Pracownica działu obsługi klienta w banku lub urzędzie ubrana w prostą ciemną spódnicę za kolano, gładką niebieską koszulę ozdobioną prostą apaszką i czółenka na średnim obcasie wysyła jasny komunikat "jestem profesjonalna" i na pewno wzbudzi zaufanie klientów. Ta sama osoba w zbyt krótkiej spódnicy, wysokich szpilkach i koszuli w kolorowe wzory sygnalizuje otoczeniu "jestem atrakcyjna i chcę być zauważona" oraz może wzbudzić obawy, czy zna się wystarczająco na swojej pracy.

Często komunikat wysyłany przez ubiór jest sprzeczny z tym, kim rzeczywiście jesteśmy.

Warto sprawdzić, jak otoczenie odbiera nasz wygląd. Wystarczy, że zapytasz o to kilku przyjaciół lub kolegów z pracy. Zadaj im pytanie: "Co komunikuję otoczeniu na co dzień poprzez wygląd zewnętrzny?". I zastanów się, czy odpowiedź jest spójna z twoimi celami zawodowymi i tym, jak chcesz, by cię postrzegano.

Świadome podejście do sprawy

Rozszyfrowanie własnego kodu, to dobry punkt startu do pracy nad poprawą lub całkowitą metamorfozą codziennego stylu ubierania. A czasem wystarczy naprawdę drobna zmiana, by wygląd podkreślał naszą osobowość, a informacja zakodowana w ubiorze była prawdziwa i wpływała korzystnie na postrzeganie naszej osoby.

Aby ubiór pozytywnie wzmacniał nasz wizerunek powinien być dopasowany do naszego zawodu i charakteru pracy, podkreślać zależność pozycji, którą zajmujemy w firmie oraz eksponować cechy naszego usposobienia, które mają znaczenie w wykonywanej przez nas profesji. Opracowując swój zawodowy image warto odpowiedzieć sobie na następujące pytania:

· Co mnie wyróżnia? Jakie cechy mojego charakteru są ważne w wykonywanej przeze mnie pracy?
· Czy mój styl ubierania wzmacnia mój zawodowy wizerunek? Czy podkreśla moje cechy charakteru i pozycję zawodową?
· Co powinienem/powinnam zmienić w swoim wyglądzie, aby odzwierciedlał on jaki/a jestem i czym się zajmuję?

W kontekście biznesowym rola ubioru nabiera szczególnego znaczenia, a wygląd zewnętrzny może nam pomóc w osiąganiu celów zawodowych. To, w jaki sposób prezentujemy się "wizualnie," ma znaczenie dla nas samych i dla osób, z którymi wchodzimy w relacje. Podświadomie wolimy osoby bardziej atrakcyjne, których poczucie estetyki i styl budzą pozytywne emocje. Atrakcyjny wygląd nie tylko wzmacnia wizerunek, ale także sprawia, że bardziej zauważamy i wyżej cenimy kompetencje drugiej osoby. Nie pozwól, aby źle skomponowana garderoba zmniejszyła twoje szanse na rozwój kariery. Powiedzenie "jak cię widzą, tak ci płacą" znajduje mocne potwierdzenie w dzisiejszej rzeczywistości.

Dotyczy to również wizerunku w social media, szczególnie na LinkedIn. Obok zamieszczanych treści i stworzenia profilu, który odzwierciedli to, kim jesteśmy, warto zadbać o swój wygląd na publikowanych zdjęciach. Zdjęcie profilowe powinno pokazywać nasz prawdziwy profesjonalny obraz. Dlatego ubiór, w którym na nim występujemy to nasz codzienny biznesowy dress code. Należy również pamiętać, aby nasze zdjęcie było zawsze aktualne, tzn. jeśli zmienimy kolor włosów czy kształt fryzury, zapuścimy lub zgolimy brodę, zdecydujemy się nosić okulary zamiast soczewek lub odwrotnie i nasz wygląd zewnętrzny zmieni się, to zdjęcie na profesjonalnym profilu również powinniśmy uaktualnić. Dzięki temu nasz obraz będzie prawdziwy i nie zaskoczy innych podczas osobistego kontaktu z nami.

Dbałość o wizerunek, zwłaszcza zawodowy, ma dziś kluczowe znaczenie, a ubiór jest jedną z jego składowych. Świadomie dobierając rzeczy, w których czujemy się sobą i które budują spójny obraz naszej osoby, zyskujemy zarówno pewność siebie, jak i szacunek otoczenia. Dlatego warto potraktować strój jako jeden z kanałów komunikacji pozawerbalnej, jako tło do tego, co chcemy przekazać.

Iwa Costa, Trener GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....