Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw. „zdrowym świecie” (czyt. w czasach sprzed pandemii) z motywacją bywało niezbyt różowo, to jak wygląda ona w dzisiejszym, nieprzewidywalnym czasie? Możemy domniemywać, że jest jeszcze trudniej.
Co konkretnie robić, żeby dziś, "w czasach zarazy", utrzymać poziom motywacji własnego zespołu choćby na poziomie sprzed pandemii, jak motywować w tych nieprzewidywalnych czasach? Te pytania zadaje sobie aktualnie wielu zarządzających.
W tym artykule omówię skuteczną metodę, która pomaga wzmacniać motywację pracowników w warunkach niepewności. Ale na początek przytoczę pewną historię.
W roku 2005 potężny huragan Katrina uderzył w stan Mississippi, niszcząc większość sieci energetycznej. 200 tysięcy mieszkańców tego regionu pozostało bez prądu. Elektrownia Mississippi Power leżała w gruzach, a optymistyczne prognozy przywrócenia elektryczności mówiły o co najmniej miesiącu. Zadanie postawienia na nogi całej sieci elektrycznej w najszybszym, możliwym czasie otrzymał ówczesny kierownik marketingu, który z dnia na dzień stał się odpowiedzialny za zarządzanie "logistyką burzową". Miał do dyspozycji 11-tysięczny zespół, którego 80% członków nigdy wcześniej nie pracowało dla Mississippi Power. Zadaniem zespołu było posprzątanie i przywrócenie elektryczności w tysiącach domów i firm.
I uwaga: dwunastego dnia po huraganie w całym stanie Mississippi elektryczność została przywrócona! Jakim cudem udało się to zrobić tak różnorodnemu zespołowi? Okazuje się, że jeszcze kilka lat wcześniej nie byłoby to możliwe, ponieważ takimi działaniami w firmie Mississippi Power zarządzano odgórnie. Wszyscy będący w terenie otrzymywali dyspozycje z góry.
Natomiast w tej konkretnej sytuacji szef całej operacji podjął decyzję, że każda załoga będzie reagowała na bieżąco i samodzielnie będzie podejmowała decyzje dotyczące wykonywanych zadań (np. nie mogąc kupić paliwa do samochodów naprawczych, załogi stosowały handel wymienny - paliwo za szybkie podłączenie prądu rafinerii).
Bierna organizacja, zarządzana odgórnie, stała się organizacją aktywną, sprawnie podejmującą decyzje. Jak to się stało? Odpowiedzi należy szukać w autonomii i swobodzie, którą otrzymali członkowie całego zespołu oraz ich szef, który obdarzył ludzi ogromnym zaufaniem, wierząc, że pracownicy zrobią najlepiej to, czego wymagała od nich sytuacja, bez konieczności wydawania im komend.
Zasady takie jak "wygrana - wygrana" i "bądź aktywny" stały się ułatwieniem dla szybkich działań i spontanicznie wymyślanych rozwiązań.
Jak pisze Stephen Covey: Pracownik staje się swoim własnym szefem, czując się odpowiedzialny za to, do czego się zobowiązał - do uzyskania uzgodnionych rezultatów, i to rządzi jego działaniami. Dodatkowo w ten sposób uwalniamy twórczą energię pracownika, który może robić to, co konieczne, w zgodzie z zasadami niezbędnymi dla uzyskania pożądanych efektów.
Jeżeli jesteś menadżerem odpowiedzialnym za pracę zespołu i codziennie zmagasz się z wyzwaniami podnoszenia lub utrzymywania motywacji swoich ludzi na wysokim poziomie, to spróbuj oprzeć swoje działania i zarządzanie o większą autonomię i niezależność decyzyjną. Szczególnie jeśli zależy ci na wysokiej efektywności własnego zespołu zwłaszcza teraz, w tzw. nieprzewidywalnych czasach.
Pozwól twoim ludziom znaleźć wewnętrzną siłę i motywację, która kryje się w pragnieniu kierowania własnym życiem, chęci stawania się coraz lepszym w tym, co robią i pragnieniu osiągania celu w czymś, co ma znaczenie.
O powyższych siłach napędowych piszą w swoich publikacjach Daniel Pink (twórca tzw. Motywacji 3.0), Edward Deci (współtwórca teorii autodeterminacji - Self Determination Theory) oraz Michael Pantalon, twórca Metody Motywacji Błyskawicznej, której przyjrzymy się bliżej w dalszej części tego artykułu.
Michael Pantalon mówi, że ludzie podejmują działania, gdy sami sobie uświadomią, dlaczego czegoś chcą. Metoda Motywacji Błyskawicznej pokazuje, że człowiek, będąc motywowany do wykonania nowego zadania, zmiany postawy czy wzięcia odpowiedzialności, może to zrobić tylko wtedy, kiedy szczerze uwierzy w sens przedstawianych argumentów i znajdzie osobiste powody. Dopiero, gdy pracownik zacznie mówić, dlaczego chce dokonać zmiany i dlaczego jest to dla niego ważne, będziesz wiedzieć, że możesz rozpocząć z nim pracę nad nowym zadaniem.
Wykorzystaj do tego trzy poniższe działania, będące fundamentem Metody Motywacji Błyskawicznej.
1. Przygotowanie: wzmocnij autonomię twojego pracownika. Ludzie nie lubią, kiedy inni mówią im, co mają robić, wolą działać z własnych powodów - to ONI podejmują decyzje.
2. Sześć pytań: pomóż znaleźć pracownikowi własne powody podjęcia działania. Wykorzystaj sześć pytań z Metody Motywacji Błyskawicznej, które spowodują, że twój pracownik odkryje własne powody i chęć podjęcia działania. Pytania te dotyczą osobistej gotowości pracownika do zmiany i mają pomóc mu odkryć własne powody i potrzeby, by dokonać zmiany, podjąć działania.
3. Plan działania: dopilnuj, by został sporządzony konkretny plan działania. Skoncentruj się na choćby najwątlejszej motywacji, która jest bardziej skuteczna niż ciągłe próby przełamania oporu. Skoncentruj się na zachowaniach, nie na rezultacie. Plan działania może być ustaleniem, np. w formie pisemnej, co należy robić.
Siłą Motywacji Błyskawicznej jest to, że twój pracownik w pełni kontroluje przebieg całego procesu oraz przejmuje odpowiedzialność za własne decyzje i działania. To właśnie autonomia i samoukierunkowanie "daje kopa" do zwiększenia motywacji oraz chęci podejmowania zmian.
Badania socjologów w wielu krajach (niezależnie od ich zamożności) wykazały, że ludzie dążą do autonomii, która poprawia ich życie. Poczucie autonomii wywiera potężny wpływ na naszą wydajność i nastawienie, a autonomiczna motywacja sprzyja wzmożonej wytrwałości, wyższej efektywności i przeciwdziała wypaleniu, co w znacznej mierze przenosi się na nasze działania i decyzje zawodowe.
Nic tak nie wpływa na podejmowane przez nas działania, konsekwencję ich wdrażania, chęć oraz siłę utrzymania, jak niezależne i autonomiczne podejmowanie decyzji. Badania prowadzone w różnych organizacjach na świecie pokazują, że firmy dające pracownikom autonomię mogą pochwalić się lepszymi wynikami niż ich konkurenci.
A Ty - jak dziś dbasz o motywację swoją i swoich ludzi?
Jacek Przesmycki, Trener GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....