Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw. „zdrowym świecie” (czyt. w czasach sprzed pandemii) z motywacją bywało niezbyt różowo, to jak wygląda ona w dzisiejszym, nieprzewidywalnym czasie? Możemy domniemywać, że jest jeszcze trudniej.
Co konkretnie robić, żeby dziś, "w czasach zarazy", utrzymać poziom motywacji własnego zespołu choćby na poziomie sprzed pandemii, jak motywować w tych nieprzewidywalnych czasach? Te pytania zadaje sobie aktualnie wielu zarządzających.
W tym artykule omówię skuteczną metodę, która pomaga wzmacniać motywację pracowników w warunkach niepewności. Ale na początek przytoczę pewną historię.
Mississippi Power - siła autonomii w obliczu kataklizmu
W roku 2005 potężny huragan Katrina uderzył w stan Mississippi, niszcząc większość sieci energetycznej. 200 tysięcy mieszkańców tego regionu pozostało bez prądu. Elektrownia Mississippi Power leżała w gruzach, a optymistyczne prognozy przywrócenia elektryczności mówiły o co najmniej miesiącu. Zadanie postawienia na nogi całej sieci elektrycznej w najszybszym, możliwym czasie otrzymał ówczesny kierownik marketingu, który z dnia na dzień stał się odpowiedzialny za zarządzanie "logistyką burzową". Miał do dyspozycji 11-tysięczny zespół, którego 80% członków nigdy wcześniej nie pracowało dla Mississippi Power. Zadaniem zespołu było posprzątanie i przywrócenie elektryczności w tysiącach domów i firm.
I uwaga: dwunastego dnia po huraganie w całym stanie Mississippi elektryczność została przywrócona! Jakim cudem udało się to zrobić tak różnorodnemu zespołowi? Okazuje się, że jeszcze kilka lat wcześniej nie byłoby to możliwe, ponieważ takimi działaniami w firmie Mississippi Power zarządzano odgórnie. Wszyscy będący w terenie otrzymywali dyspozycje z góry.
Natomiast w tej konkretnej sytuacji szef całej operacji podjął decyzję, że każda załoga będzie reagowała na bieżąco i samodzielnie będzie podejmowała decyzje dotyczące wykonywanych zadań (np. nie mogąc kupić paliwa do samochodów naprawczych, załogi stosowały handel wymienny - paliwo za szybkie podłączenie prądu rafinerii).
Bierna organizacja, zarządzana odgórnie, stała się organizacją aktywną, sprawnie podejmującą decyzje. Jak to się stało? Odpowiedzi należy szukać w autonomii i swobodzie, którą otrzymali członkowie całego zespołu oraz ich szef, który obdarzył ludzi ogromnym zaufaniem, wierząc, że pracownicy zrobią najlepiej to, czego wymagała od nich sytuacja, bez konieczności wydawania im komend.
Zasady takie jak "wygrana - wygrana" i "bądź aktywny" stały się ułatwieniem dla szybkich działań i spontanicznie wymyślanych rozwiązań.
Jak pisze Stephen Covey: Pracownik staje się swoim własnym szefem, czując się odpowiedzialny za to, do czego się zobowiązał - do uzyskania uzgodnionych rezultatów, i to rządzi jego działaniami. Dodatkowo w ten sposób uwalniamy twórczą energię pracownika, który może robić to, co konieczne, w zgodzie z zasadami niezbędnymi dla uzyskania pożądanych efektów.
Jeżeli jesteś menadżerem odpowiedzialnym za pracę zespołu i codziennie zmagasz się z wyzwaniami podnoszenia lub utrzymywania motywacji swoich ludzi na wysokim poziomie, to spróbuj oprzeć swoje działania i zarządzanie o większą autonomię i niezależność decyzyjną. Szczególnie jeśli zależy ci na wysokiej efektywności własnego zespołu zwłaszcza teraz, w tzw. nieprzewidywalnych czasach.
Pozwól twoim ludziom znaleźć wewnętrzną siłę i motywację, która kryje się w pragnieniu kierowania własnym życiem, chęci stawania się coraz lepszym w tym, co robią i pragnieniu osiągania celu w czymś, co ma znaczenie.
O powyższych siłach napędowych piszą w swoich publikacjach Daniel Pink (twórca tzw. Motywacji 3.0), Edward Deci (współtwórca teorii autodeterminacji - Self Determination Theory) oraz Michael Pantalon, twórca Metody Motywacji Błyskawicznej, której przyjrzymy się bliżej w dalszej części tego artykułu.
Metoda Motywacji Błyskawicznej
Michael Pantalon mówi, że ludzie podejmują działania, gdy sami sobie uświadomią, dlaczego czegoś chcą. Metoda Motywacji Błyskawicznej pokazuje, że człowiek, będąc motywowany do wykonania nowego zadania, zmiany postawy czy wzięcia odpowiedzialności, może to zrobić tylko wtedy, kiedy szczerze uwierzy w sens przedstawianych argumentów i znajdzie osobiste powody. Dopiero, gdy pracownik zacznie mówić, dlaczego chce dokonać zmiany i dlaczego jest to dla niego ważne, będziesz wiedzieć, że możesz rozpocząć z nim pracę nad nowym zadaniem.
Wykorzystaj do tego trzy poniższe działania, będące fundamentem Metody Motywacji Błyskawicznej.
1. Przygotowanie: wzmocnij autonomię twojego pracownika. Ludzie nie lubią, kiedy inni mówią im, co mają robić, wolą działać z własnych powodów - to ONI podejmują decyzje.
2. Sześć pytań: pomóż znaleźć pracownikowi własne powody podjęcia działania. Wykorzystaj sześć pytań z Metody Motywacji Błyskawicznej, które spowodują, że twój pracownik odkryje własne powody i chęć podjęcia działania. Pytania te dotyczą osobistej gotowości pracownika do zmiany i mają pomóc mu odkryć własne powody i potrzeby, by dokonać zmiany, podjąć działania.
3. Plan działania: dopilnuj, by został sporządzony konkretny plan działania. Skoncentruj się na choćby najwątlejszej motywacji, która jest bardziej skuteczna niż ciągłe próby przełamania oporu. Skoncentruj się na zachowaniach, nie na rezultacie. Plan działania może być ustaleniem, np. w formie pisemnej, co należy robić.
Siłą Motywacji Błyskawicznej jest to, że twój pracownik w pełni kontroluje przebieg całego procesu oraz przejmuje odpowiedzialność za własne decyzje i działania. To właśnie autonomia i samoukierunkowanie "daje kopa" do zwiększenia motywacji oraz chęci podejmowania zmian.
Badania socjologów w wielu krajach (niezależnie od ich zamożności) wykazały, że ludzie dążą do autonomii, która poprawia ich życie. Poczucie autonomii wywiera potężny wpływ na naszą wydajność i nastawienie, a autonomiczna motywacja sprzyja wzmożonej wytrwałości, wyższej efektywności i przeciwdziała wypaleniu, co w znacznej mierze przenosi się na nasze działania i decyzje zawodowe.
Nic tak nie wpływa na podejmowane przez nas działania, konsekwencję ich wdrażania, chęć oraz siłę utrzymania, jak niezależne i autonomiczne podejmowanie decyzji. Badania prowadzone w różnych organizacjach na świecie pokazują, że firmy dające pracownikom autonomię mogą pochwalić się lepszymi wynikami niż ich konkurenci.
A Ty - jak dziś dbasz o motywację swoją i swoich ludzi?
Jacek Przesmycki, Trener GRUPY ODITK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]