Jak wrócić z urlopu i nie zwariować
Jeśli czytasz ten artykuł, to może to oznaczać trzy rzeczy. Albo właśnie wróciłeś z urlopu i wariujesz, a bardzo, ale to bardzo, chciałbyś przestać. Lub też jesteś tuż przed wyjazdem i chcesz się dowiedzieć, jak poradzić sobie ze zderzeniem z pourlopową rzeczywistością.
Istnieje również szansa, że po prostu otworzyłeś ten artykuł z czystej, ludzkiej ciekawości. Niezależnie od Twojej motywacji znajdziesz tu informacje, które mogą być dla Ciebie pomocne w zarządzaniu sobą w sytuacji "około urlopowej".
Kwestia pierwsza. Zanim wrócisz z urlopu, powinieneś się najpierw na niego wybrać. I właściwie od tego rekomendowane jest rozpoczęcie przygody z brakiem tzw. depresji pourlopowej. Do procesu przygotowania się na wyjazd urlopowy powrócę, z przekory, w dalszej części tego artykułu.
Przejdźmy do kwestii drugiej, która występuje przed powrotem z urlopu. To urlop właściwy, czyli spędzanie urlopu. Tutaj wyróżniam, dla uproszczenia, jego trzy kategorie:
1. Urlop wypoczynkowy - innymi słowy, planujesz, dokąd wyjedziesz i realizujesz swój plan. Czy to jest wyjazd na działkę, czy też do ciepłych krajów. Może być to przyjemne zanurzenie się w nieróbstwie: leżak, plaża, piwo, książka, czas sączący się w stanie spokojnego relaksu. Może to również być plan aktywny: narty wodne, windsurfing, nurkowanie, skoki ze spadochronem. Niezależnie od preferencji - aktywnie czy spokojnie, jesteś w pełni w trybie urlopu. Ostatnią rzeczą, która przychodzi Ci do głowy, jest: co się tam dzieje w moim "korporacyjnym mordorze"?
2. Urlop pozorny - niby masz plan na urlop... niby wyjeżdżasz... niby dajesz sobie prawo do tego, by być albo aktywnym, albo zanurzyć się w rzeczonym nieróbstwie... Możesz być z grupą znajomych lub też z rodziną... jednak nie wypoczywasz w pełni. Ciągle poszukujesz miejsc z wi-fi, by sprawdzić służbową pocztę, być w kontakcie telefonicznym z biurem: dzwonisz, odbierasz i dobija Cię sytuacja, gdy jesteś w miejscu, w którym nie ma zasięgu oraz nie ma wi-fi. Fizycznie jesteś na urlopie. Psychicznie i emocjonalnie nadal siedzisz przy biurku.
3. Urlop przymusowy - kto w ogóle wymyślił instytucję urlopu?! Taką stratę czasu? Dlaczego ustawa obliguje do wykorzystania urlopu zaległego?! Przecież można by w tym czasie realizować istotne projekty, osiągać nowe cele, być efektywnym i potrzebnym. Gdy w taki sposób upływa Ci urlop, to z całą pewnością jesteś w pracy. Pod telefonem, pod mailem. Przypominasz sobie obowiązujące procedury, przygotowujesz się do nowych zadań, które czekają na Ciebie po upragnionym powrocie. W sumie, to najbardziej stresujesz się, że Cię nie ma tam, gdzie się właśnie dzieje.
Jak możesz zauważyć, Drogi Czytelniku, od tego, który ze sposobów wykorzystania urlopu praktykujesz, będzie zależało, w jaki sposób z niego wrócisz. Są różne sposoby spędzania urlopu i daleki jestem od tego, by każdy MUSIAŁ odcinać się w pełni od biura, jeśli tego nie chce. Jednocześnie często pracujemy na urlopie nie dlatego, że chcemy, ale dlatego, że, z uwagi na sposób przygotowania przed urlopem, musimy.
Najtrudniejszy powrót do rzeczywistości "po" będą miały osoby z kategorii "urlop wypoczynkowy". Jeśli jesteś właśnie w tej kategorii, możesz zauważyć pewną prawidłowość. Potrzebujesz kilku dni, żeby "wejść" w funkcjonowanie urlopowe. Tak samo będziesz potrzebować czasu i sposobu, aby powrócić w wir zadań, by w jak najwyższej efektywności ponownie "czyścić stajnie Augiasza". Jak zacząć po urlopie?
1. Zacznij jeszcze w trakcie. Np. na dwa, trzy dni przed powrotem skomponuj sobie listę utworów muzycznych, które będą podnosić Twoją energię i pozytywnie się kojarzyć. Gdy już wrócisz do biura i poczujesz się zmęczony - posłuchaj chwilę tej playlisty. Pozwoli Ci to wrócić do rzeczywistości urlopowej i będzie spokojnym pomostem między nią a rozpoczętą już pracą.
2. Daj sobie ze dwa, trzy dni po powrocie na odetchnięcie. Nie wracaj do pracy bezpośrednio "po wylądowaniu".
3. Co najmniej do połowy pierwszego dnia nie zaglądaj do skrzynki mailowej. Twoi współpracownicy wiedzą z autorespondera, że byłeś na urlopie. Mają świadomość, że będziesz potrzebował chwilę, by się "ogarnąć". Zajmij się najpierw ustaleniem listy, od czego potrzebujesz zacząć. Co jest ważne i co najpilniejsze. A w mailach zginiesz na co najmniej jeden jak nie dwa dni.
4. Skontaktuj się z następującymi osobami w pierwszej kolejności: osobą, która Cię zastępowała, by ustalić, jakie tematy zostały zrealizowane i jaki jest ich status oraz co jest obecnie najpilniejsze do realizacji. Spotkaj się z szefem i ustal, co jest w chwili obecnej najważniejsze do realizacji, czy priorytety przypadkiem się nie zmieniły.
5. Ustal plan na pierwszy tydzień w oparciu o powyższe.
6. Zarządzaj skrzynką pocztową. Pamiętaj, by przeglądać wiadomości od najświeższych do najstarszych. Jest wielce prawdopodobne, że część spraw ze starszych maili została już zrealizowana. W sprawie maili budzących Twoją wątpliwość co do stopnia realizacji lub Twojej odpowiedzialności - wyślij zapytanie.
7. Naklej na biurku/tyle monitora post-it - wróciłem z urlopu. Z całą pewnością pomoże Ci to zachować porządek dnia i da informację potencjalnym interesantom, którzy na pewno wiedzą z doświadczenia, co to oznacza.
8. Pamiętaj, aby dać sobie czas na spokojne wejście w tematy. Badania pokazują, że przez pierwsze dwa tygodnie Twoja efektywność jest na poziomie 40 do 60%. Dopiero w trzecim tygodniu możesz wejść na 110% swojej efektywności dzięki temu, że odpocząłeś.
Jeśli jesteś jeszcze przed urlopem i chcesz się do niego przygotować w taki sposób, by Twój urlop był wypoczynkowym a nie pozornym, przygotuj się odpowiednio do tego, by praca Cię nie goniła.
Oto proste rzeczy, które mogą Ci pomóc (na podstawie kaizenowego 5s):
1. Selekcja - wyznacz zadania priorytetowe, które muszą się zadziać w trakcie Twojego urlopu. Co możliwe, zrób sam. Co niemożliwe, przekaż osobie, która będzie Cię zastępować.
2. Systematyka - przekaż instrukcję osobie zastępującej Cię o tym, gdzie może znaleźć wszelkie potrzebne jej informacje i dane do wykonania zadań w trakcie Twojej nieobecności.
3. Sprzątanie - uporządkuj swoje dokumenty papierowe i na dysku wspólnym w swoich folderach tak, by osobie zastępującej Cię znalezienie potrzebnych materiałów nie sprawiło problemów i nie zmusiło do kontaktu z Tobą (przerywania Ci urlopu).
4. Standaryzacja - przejdź ze swoim zastępcą przez wszystkie kroki niezbędne do wykonania zadania. Stwórz check-listy i instrukcje dla zadań wyjątkowo wymagających. Wskaż osoby, od których Twój zastępca może uzyskać pomoc, nie musząc kontaktować się z Tobą.
5. Samodyscyplina - odpuść. Wyjedź i zostaw sprawy w wyznaczonych do tego rękach.
Jeśli chcesz być w kontakcie z biurem i trzymać rękę na pulsie, rekomenduję, choć rzadko, następujące rozwiązanie. Nie przerywaj sobie wypoczynku, bo nie odpoczniesz. Jeśli jednak nie masz wyjścia, zrób to na swoich zasadach. Ustal 30 minut w ciągu dnia, w których jesteś pod telefonem i możesz odebrać maile. Poza tym czasem zapomnij, że masz ze sobą telefon służbowy z dostępem do maila.
Kwestie podejścia do urlopu w wersji przymusowej celowo omijam w tym artykule. To zagadnienie na inny artykuł o zupełnie innym temacie.
Niemniej zastosowanie się do powyższych prostych kroków pomoże przygotować się do urlopu oraz spokojnie z niego wrócić.
Witold Salski - Trener Grupy ODiTK
Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...
[więcej]Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...
[więcej]O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie
Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...
[więcej]Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji
Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...
[więcej]Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej
O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...
[więcej]TRIZ - fakty i mity
Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...
[więcej]Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz
„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.
[więcej]E-learning – pięć filarów sukcesu
Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...
[więcej]Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń
Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...
[więcej]Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management
Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...
[więcej]O pracy płytkiej i głębokiej
„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...
[więcej]HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda
HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...
[więcej]AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT
Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...
[więcej]Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR
Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...
[więcej]Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego
W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...
[więcej]Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem
„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...
[więcej]Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów
Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....
[więcej]