Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w zespołach i pomiędzy nimi, to teraz już nie.
Praca hybrydowa to czas "sprawdzam" dla organizacji i jej kultury. Gdzie wcześniej trzeszczało, tam teraz pęka - znacząco wzrosła ilość konfliktów i niezrozumienia, a to z kolei ma istotny wpływ na efektywność pracy.
Co teraz? W ramach organizacji i zespołów (a zwłaszcza pomiędzy zespołami) potrzebujemy sobie na nowo powiedzieć, co jest ważne - akceptowane/pożądane, a co wprost przeciwnie.
W praktyce chodzi o nazwanie wartości lub zasad współpracy. A czyja to jest potrzeba, by nazywać lub odświeżać wartości? Dotychczas często szła z góry - od Zarządu lub HR. To, co widzę aktualnie, to zmiana kierunku - coraz częściej jest wyrażana przez ludzi, których rzecz dotyka. Po prostu potrzebują czytelnego drogowskazu: "co tutaj i teraz jest dla nas ważne; jak mamy działać, gdy... , a jak nie mamy działać". Bo codzienność zmieniła się z wielu powodów.
Jak zrobić to tak, by w odczuciu pracowników nie był to tylko korporacyjny bełkot albo slogan bez pokrycia? Co zrobić, by wartości miały treść i wartość?
W tym artykule podzielę się doświadczeniem z projektów nazywania lub odświeżenia wartości (często wspierają transformację, którą wzmacnia zmiana kultury organizacyjnej). Trochę w krzywym zwierciadle pokażę trzy - moim zdaniem częste - praktyki, które w najlepszym razie nie przyniosą nic, staną się przedmiotem żartów albo demotywacji. Na bazie tych lekcji pokażę warunki krytyczne, by wartości przynosiły wartość w organizacji.
Obserwuję akcyjne podejście do wartości. Stoi za tym pewna iluzja, że gdy powiemy o wartościach, one zaistnieją i będą wiecznie żywe. A nawet czasem nie powiemy, tylko zapiszemy je w formie hasła i zostawimy do przeczytania (w starej rzeczywistości "zawiesimy na ścianie", a w nowej "na intranecie/tapecie") - też będzie dobrze. Niestety taka szybka "akcja - komunikacja" nie spowoduje, by ludzie w zgodzie z nimi działali, a wartości nigdy nie staną się żywe. Pozostaną martwe na ścianie albo tapecie.
W praktyce wdrożenie wartości jest procesem, który wymaga systematycznych działań, a nie jednorazowej, spektakularnej akcji. Zazwyczaj trwa min. 1 rok. Na koniec artykułu podam kroki, z których się składa.
Definiowanie wartości organizacji to tradycyjnie zadanie kadry zarządzającej. Zwykle odbywa się ono w czasie stawiania strategii albo przy zmianie organizacyjnej. Towarzyszy mu często bardziej lub mniej świadome założenie, że pracownicy są nie ok - to właśnie oni muszą się zmienić i to szybko. Często tak też jest, ale wszyscy wiemy, jak niewiele daje powiedzenie komuś, że ma się zmienić. Pomyślmy o swoich dzieciach, partnerze, albo o sytuacji, gdy ktoś powiedział nam: "to jaki jesteś, nie wystarcza; zmień się". Samoocena siada, rodzi się opór i negacja. A zmiany jak nie było, tak nie będzie.
Przekaz wokół wartości powinien być pozytywny również dla pracowników; pokazywać wartość z działania w określony sposób dla nich samych, a nie tylko dla organizacji. Ważnym, a często zapomnianym, elementem układanki są menedżerowie liniowi. To oni na co dzień modelują swoich pracowników, nadają wartościom znaczenie albo odwrotnie. Jeśli zapomnimy ich pozyskać do tematu na starcie, to potem nie czują się odpowiedzialni, by wzmacniać temat w swoim zespole. Nie czując czy nie rozumiejąc wartości, często nie działają na swoim przykładzie. I mamy klasyczną sytuację, gdy szef, co prawda mówi, by pracownicy byli bardziej przedsiębiorczy, ale sam nie jest tego przykładem, ani nie egzekwuje takich postaw.
Siła ciężkości przy wdrożeniu powinna iść w stronę pozytywnego przekazu do wszystkich pracowników. Obejmuje to też przełożonych liniowych - stymulowanie ich, by rozumieli wartości, stosowali je i chcieli wziąć za nie odpowiedzialność.
Nazwanie wartości to miecz obosieczny. Zarządzający zapominają, że jest on obietnicą działania firmy, także wobec swoich pracowników. O ile firma oczekuje wartości, o tyle sama się do nich zobowiązuje. Tymczasem zdarza się, że oczekiwanie to jest wybiórcze. Toleruje się np. rażące bądź regularne działania wbrew uzgodnionym wartościom, o ile dotyczą kogoś wyżej w strukturze. Na przykład mamy dyrektora sprzedaży, którego sposób współpracy z działem planowania produkcji przyprawia tych drugich o bezsenność, ale.... Wszyscy wiedzą, że tak musi być. Taka milcząca akceptacja daje efekt braku spójności z wartościami. Wymagamy od jednych, a drudzy są ponad wszystko.
Aviad Goz twórca metody N.E.W.S.®, z pomocą której w GRUPIE ODITK wdrażamy wartości do organizacji i zespołów naszych klientów, nazywa ją dosadnie "be - do gap". To luka między tym, co mówimy, że robimy, a tym, co naprawdę robimy; między deklaracjami a faktami. Rzecz rozbija się o to, jak duża jest ta luka, a właściwie o to, by ją stopniowo zmniejszać. Ktoś kiedyś powiedział: "W praktyce najgorsze zachowanie korporacyjne, na które jest zgoda w firmie, definiuje jej wartości i kulturę organizacyjną". Wartości nie mogą stać się DNA takiej firmy, za to staja się sloganem i zwyczajnie demotywują.
Wdrożenie wartości to proces, który obejmuje kolejno trzy kroki i - niestety - nie ma drogi na skróty. Jeśli jeden nie zaistnieje, nie ma szans na drugi:
Ten krok to zapewnienie pracownikom regularnej komunikacji o wartościach z wielu źródeł. Nie raz, ale wiele razy. Przede wszystkim o tym, PO CO my pracownicy potrzebujemy wartości i co nam to da; potem, jakie one są i konkretnie, co znaczy dane hasło np. odwaga albo zwinność.
Ten krok to stopniowa identyfikacja z treścią wartości przez: dialog o tym, co oznacza dana wartość na moim stanowisku pracy, w moim zespole, w mojej pracy. Na tym etapie kluczowe jest doświadczanie, że wartości te regulują sytuacje społeczne, np. chwali się/docenia zachowania zgodne z wartościami, a niezgodne nazywa niezgodnymi, w miejsce milczenia.
Ten rok obejmuje zapewnienie spójności działania w skali organizacji. O czym myślę? O decyzjach menedżerskich takich jak awanse, nagrody, zwolnienia w zgodzie z kryterium wartości. Wreszcie o wpięciu wartości w istniejące procesy personalne np. rekrutacji, oceny i rozwoju.
To podejście w trzech krokach powoduje, że wartości żyją i stają się DNA firmy.
Pandemia i hybrydowa praca podbiły stawkę, jeśli chodzi o wartość płynącą z wartości - pokazały, że stare regulacje nie wystarczają. Użyteczne i przejrzyste zasady współpracy to baza do efektywności oraz podstawa sprawności w zadaniach czy procesach dzielonych z innymi osobami, zespołami.
A jak jest w Twojej organizacji?
Danuta Dunajska - Konsultant, Prezes Zarządu ODITK Consulting, GRUPA ODITK
Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?
Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...