4/03/2014

Jedni szukają powodu, inni sposobu

Wahania motywacji są tak samo naturalne jak fale na morzu. Wyobraźcie sobie sytuację, w której tafla morza utrzymywałaby się stale na tym samym poziomie.

Następnie pomyślcie, co by się stało gdybyście to wy funkcjonowali na tym samym, wysokim poziomie pobudzenia. Jak nasz organizm przetrwałby taką sytuację? Mój 4 - letni syn zapytał mnie kiedyś: Po co morze ma fale? Analogicznie można zapytać: Po co nam wahania motywacji? Jaka jest korzyść ze zmienności w pobudzeniu? Morze potrzebuje fal do napowietrzenia wody a tym samym do utrzymywania w niej życia. W wyniku tworzenia się fal dolne warstwy wód dostają nowy zastrzyk, który reguluje procesy natury. Wznoszące i opadające fale motywacji działają podobnie - odświeżają głębsze warstwy nas samych.

Niestety imperatyw wysokiej motywacji wprowadza w nasze życie dodatkową presję. Zaczynamy myśleć, że powinniśmy unikać spadków motywacji. Objawy, które ten spadek sygnalizują wprowadzają niepokój. Dotyczy to zarówno jednostek jak i całych organizacji.

A przecież poziom motywacji jest naturalnym rezultatem wyborów i decyzji jakie podejmujemy. Jest odpowiedzią na to, na ile dokonany wybór jest zgodny z nami. Dlatego też wahania poziomu motywacji warto traktować jak latarnię na morzu. Funkcją latarni morskich było od wieków nawigowanie żeglarzy na właściwy kurs.

Kiedy spada motywacja to czas, w którym warto zapytać siebie: na jakim jestem kursie? To doskonały moment na weryfikację oczekiwań, przegląd potrzeb przez nas niezrealizowanych bądź metod, z których korzystamy. Być może to niepopularne, co powiem, jednak spadek motywacji jest nam tak samo potrzeby jak jej wysoki poziom pobudzenia.

Kłopot polega na tym, że o spadku motywacji nauczono nas myśleć jak o swoistej porażce. To tak jak z początkującym biegaczem, który walcząc z zadyszką myśli, że nie nadaje się do biegania. A przecież to tylko sygnał od ciała, by przejść do marszu. Organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić mięśnie i płuca do wysiłku. Niestety, wielu w takiej sytuacji postrzega maszerowanie jako porażkę. Nauczono nas w ten sposób myśleć na lekcjach wf-u. Nikt nam wtedy nie powiedział, że maszerowanie stanowi najważniejszy element treningu początkującego biegacza, a doświadczony zawodnik wykorzystuje je do poprawy wyników.

Dlatego warto identyfikować spadek motywacji z sygnałem ochronnym dla naszych ważnych interesów. Odbierać jak moment, w którym warto przez chwilę pobyć. W jakim celu? By przekonać się na jakim kursie i po co chcemy działać.

Wielu ludzi, którzy pracowali nad jakimś celem (zmianą diety, czy bieganiem) po jakimś czasie mówiło: chociaż było to dla mnie ważne, zrezygnowałem. Ilekroć w takich sytuacjach rozmawialiśmy istotne okazywało się to, że ludzie postrzegają siebie dwojako. Po pierwsze: jaka/jaki jestem i co we mnie siedzi. Po drugie jaki/ jaka według swojego wyobrażenia powinnam/em być.

Kiedy metody motywacji dopasowujemy do wersji "powinnam/em być", zaczynamy zamiast ze sobą pracować już zupełnie z kimś innym. Kimś, kim nie jesteśmy. To ma prawo się nie udać. Jack Welch - zarządzający w General Electric Company odwoływał się do "prawa rzeczywistości". Mówi ono o tym, że potrzebujemy poradzić sobie w świecie jaki mamy, a nie w takim, w jakim chcielibyśmy żyć.

Kolejne spostrzeżenie, które wraca jak bumerang podczas pracy nad motywacją to przewidywanie przyszłości. Potrafimy z precyzją chirurga określić co się będzie działo z motywacją zanim jeszcze zaczniemy pracować z celem. Jeżeli prognozy są obiecujące - świetnie, a jeśli nie, to co? Wnioskujemy o rzeczach, które się nie wydarzyły a wywołały emocje. Przewidujemy reakcje i zachowania na postawie tego, jak do tej pory działaliśmy. To tak, jakby mówić o smaku potrawy bez jej degustowania. A czasem jeszcze gorzej - jak instruktaż dla własnych kubków smakowych co mają czuć.

Biorąc pod uwagę, że 95% naszych emocji jest określanych przez dialog, jaki prowadzimy sami ze sobą warto zrobić przegląd treści rozmów. Kiedy rozmawiam z ultramaratończykami mówią, że bieganie to stan umysłu. Bo w motywacji nie chodzi o to, czy coś jest trudne, czy wymaga różnych kosztów - tylko o znaczenie jakie temu nadasz. Robert Korzeniowski opisywał niezwykłe doświadczenie kiedy wygrywając mistrzostwa w Paryżu ustanowił nowy rekord świata i ludzkich granic. Wówczas przekonał się o mocy umysłu. Podczas finiszu, kiedy jego główny rywal był bliski zwycięstwa, Robert wyobraził sobie, że dystans w którym biegnie jest przynajmniej o połowę krótszy. Na pięć kilometrów przed metą Robert przyspieszył o 20 sekund na jednym okrążeniu. Jego myśli prowadziły go do bezwarunkowego zwycięstwa.

Podsumowując - każdy z nas ma swoją historię i to ona nadaje smak naszej motywacji. Co nie zmienia faktu, że możemy trochę w tych smakach namieszać. Jak?

Na przykład uwolnić się od społecznej presji wymagającej nieustannego wysokiego stanu gotowości.

Po drugie - weryfikować: czy pracujemy nad tym jacy jesteśmy zamiast nad tym, jacy być powinniśmy.

W końcu - zrezygnować z roli wróżbity, który nie doświadczając zdarzeń, mówi o nich jakby były jego udziałem.

Nasz cykl o motywacji zaczęliśmy od wywiadu z Panem Pawłem Sroką (który można przeczytać w numerze "Bieganie i biznes - jak się tańczy w takiej parze?"). Z Panem Pawłem rozmawialiśmy o tym jak rodzi się zmiana, która wpływa na jakość naszego życia. Wspólnie zastanawialiśmy się w jaki sposób bieganie koresponduje z biznesem. W dzisiejszym artykule - główną rolę odgrywało to, co motywacji sprzyja bądź ją hamuje.

Już teraz zapraszam na (kończący cykl) dalszy ciąg wywiadu z Panem Pawłem Sroką. Tym razem na warsztat weźmiemy metody, które budują kondycję motywacji zarówno w bieganiu jak i w biznesie.

 

Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...