04.03.2014

Jedni szukają powodu, inni sposobu

Wahania motywacji są tak samo naturalne jak fale na morzu. Wyobraźcie sobie sytuację, w której tafla morza utrzymywałaby się stale na tym samym poziomie.

Następnie pomyślcie, co by się stało gdybyście to wy funkcjonowali na tym samym, wysokim poziomie pobudzenia. Jak nasz organizm przetrwałby taką sytuację? Mój 4 - letni syn zapytał mnie kiedyś: Po co morze ma fale? Analogicznie można zapytać: Po co nam wahania motywacji? Jaka jest korzyść ze zmienności w pobudzeniu? Morze potrzebuje fal do napowietrzenia wody a tym samym do utrzymywania w niej życia. W wyniku tworzenia się fal dolne warstwy wód dostają nowy zastrzyk, który reguluje procesy natury. Wznoszące i opadające fale motywacji działają podobnie - odświeżają głębsze warstwy nas samych.

Niestety imperatyw wysokiej motywacji wprowadza w nasze życie dodatkową presję. Zaczynamy myśleć, że powinniśmy unikać spadków motywacji. Objawy, które ten spadek sygnalizują wprowadzają niepokój. Dotyczy to zarówno jednostek jak i całych organizacji.

A przecież poziom motywacji jest naturalnym rezultatem wyborów i decyzji jakie podejmujemy. Jest odpowiedzią na to, na ile dokonany wybór jest zgodny z nami. Dlatego też wahania poziomu motywacji warto traktować jak latarnię na morzu. Funkcją latarni morskich było od wieków nawigowanie żeglarzy na właściwy kurs.

Kiedy spada motywacja to czas, w którym warto zapytać siebie: na jakim jestem kursie? To doskonały moment na weryfikację oczekiwań, przegląd potrzeb przez nas niezrealizowanych bądź metod, z których korzystamy. Być może to niepopularne, co powiem, jednak spadek motywacji jest nam tak samo potrzeby jak jej wysoki poziom pobudzenia.

Kłopot polega na tym, że o spadku motywacji nauczono nas myśleć jak o swoistej porażce. To tak jak z początkującym biegaczem, który walcząc z zadyszką myśli, że nie nadaje się do biegania. A przecież to tylko sygnał od ciała, by przejść do marszu. Organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić mięśnie i płuca do wysiłku. Niestety, wielu w takiej sytuacji postrzega maszerowanie jako porażkę. Nauczono nas w ten sposób myśleć na lekcjach wf-u. Nikt nam wtedy nie powiedział, że maszerowanie stanowi najważniejszy element treningu początkującego biegacza, a doświadczony zawodnik wykorzystuje je do poprawy wyników.

Dlatego warto identyfikować spadek motywacji z sygnałem ochronnym dla naszych ważnych interesów. Odbierać jak moment, w którym warto przez chwilę pobyć. W jakim celu? By przekonać się na jakim kursie i po co chcemy działać.

Wielu ludzi, którzy pracowali nad jakimś celem (zmianą diety, czy bieganiem) po jakimś czasie mówiło: chociaż było to dla mnie ważne, zrezygnowałem. Ilekroć w takich sytuacjach rozmawialiśmy istotne okazywało się to, że ludzie postrzegają siebie dwojako. Po pierwsze: jaka/jaki jestem i co we mnie siedzi. Po drugie jaki/ jaka według swojego wyobrażenia powinnam/em być.

Kiedy metody motywacji dopasowujemy do wersji "powinnam/em być", zaczynamy zamiast ze sobą pracować już zupełnie z kimś innym. Kimś, kim nie jesteśmy. To ma prawo się nie udać. Jack Welch - zarządzający w General Electric Company odwoływał się do "prawa rzeczywistości". Mówi ono o tym, że potrzebujemy poradzić sobie w świecie jaki mamy, a nie w takim, w jakim chcielibyśmy żyć.

Kolejne spostrzeżenie, które wraca jak bumerang podczas pracy nad motywacją to przewidywanie przyszłości. Potrafimy z precyzją chirurga określić co się będzie działo z motywacją zanim jeszcze zaczniemy pracować z celem. Jeżeli prognozy są obiecujące - świetnie, a jeśli nie, to co? Wnioskujemy o rzeczach, które się nie wydarzyły a wywołały emocje. Przewidujemy reakcje i zachowania na postawie tego, jak do tej pory działaliśmy. To tak, jakby mówić o smaku potrawy bez jej degustowania. A czasem jeszcze gorzej - jak instruktaż dla własnych kubków smakowych co mają czuć.

Biorąc pod uwagę, że 95% naszych emocji jest określanych przez dialog, jaki prowadzimy sami ze sobą warto zrobić przegląd treści rozmów. Kiedy rozmawiam z ultramaratończykami mówią, że bieganie to stan umysłu. Bo w motywacji nie chodzi o to, czy coś jest trudne, czy wymaga różnych kosztów - tylko o znaczenie jakie temu nadasz. Robert Korzeniowski opisywał niezwykłe doświadczenie kiedy wygrywając mistrzostwa w Paryżu ustanowił nowy rekord świata i ludzkich granic. Wówczas przekonał się o mocy umysłu. Podczas finiszu, kiedy jego główny rywal był bliski zwycięstwa, Robert wyobraził sobie, że dystans w którym biegnie jest przynajmniej o połowę krótszy. Na pięć kilometrów przed metą Robert przyspieszył o 20 sekund na jednym okrążeniu. Jego myśli prowadziły go do bezwarunkowego zwycięstwa.

Podsumowując - każdy z nas ma swoją historię i to ona nadaje smak naszej motywacji. Co nie zmienia faktu, że możemy trochę w tych smakach namieszać. Jak?

Na przykład uwolnić się od społecznej presji wymagającej nieustannego wysokiego stanu gotowości.

Po drugie - weryfikować: czy pracujemy nad tym jacy jesteśmy zamiast nad tym, jacy być powinniśmy.

W końcu - zrezygnować z roli wróżbity, który nie doświadczając zdarzeń, mówi o nich jakby były jego udziałem.

Nasz cykl o motywacji zaczęliśmy od wywiadu z Panem Pawłem Sroką (który można przeczytać w numerze "Bieganie i biznes - jak się tańczy w takiej parze?"). Z Panem Pawłem rozmawialiśmy o tym jak rodzi się zmiana, która wpływa na jakość naszego życia. Wspólnie zastanawialiśmy się w jaki sposób bieganie koresponduje z biznesem. W dzisiejszym artykule - główną rolę odgrywało to, co motywacji sprzyja bądź ją hamuje.

Już teraz zapraszam na (kończący cykl) dalszy ciąg wywiadu z Panem Pawłem Sroką. Tym razem na warsztat weźmiemy metody, które budują kondycję motywacji zarówno w bieganiu jak i w biznesie.

 

Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener

04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]