Wahania motywacji są tak samo naturalne jak fale na morzu. Wyobraźcie sobie sytuację, w której tafla morza utrzymywałaby się stale na tym samym poziomie.
Następnie pomyślcie, co by się stało gdybyście to wy funkcjonowali na tym samym, wysokim poziomie pobudzenia. Jak nasz organizm przetrwałby taką sytuację? Mój 4 - letni syn zapytał mnie kiedyś: Po co morze ma fale? Analogicznie można zapytać: Po co nam wahania motywacji? Jaka jest korzyść ze zmienności w pobudzeniu? Morze potrzebuje fal do napowietrzenia wody a tym samym do utrzymywania w niej życia. W wyniku tworzenia się fal dolne warstwy wód dostają nowy zastrzyk, który reguluje procesy natury. Wznoszące i opadające fale motywacji działają podobnie - odświeżają głębsze warstwy nas samych.
Niestety imperatyw wysokiej motywacji wprowadza w nasze życie dodatkową presję. Zaczynamy myśleć, że powinniśmy unikać spadków motywacji. Objawy, które ten spadek sygnalizują wprowadzają niepokój. Dotyczy to zarówno jednostek jak i całych organizacji.
A przecież poziom motywacji jest naturalnym rezultatem wyborów i decyzji jakie podejmujemy. Jest odpowiedzią na to, na ile dokonany wybór jest zgodny z nami. Dlatego też wahania poziomu motywacji warto traktować jak latarnię na morzu. Funkcją latarni morskich było od wieków nawigowanie żeglarzy na właściwy kurs.
Kiedy spada motywacja to czas, w którym warto zapytać siebie: na jakim jestem kursie? To doskonały moment na weryfikację oczekiwań, przegląd potrzeb przez nas niezrealizowanych bądź metod, z których korzystamy. Być może to niepopularne, co powiem, jednak spadek motywacji jest nam tak samo potrzeby jak jej wysoki poziom pobudzenia.
Kłopot polega na tym, że o spadku motywacji nauczono nas myśleć jak o swoistej porażce. To tak jak z początkującym biegaczem, który walcząc z zadyszką myśli, że nie nadaje się do biegania. A przecież to tylko sygnał od ciała, by przejść do marszu. Organizm potrzebuje czasu, by przyzwyczaić mięśnie i płuca do wysiłku. Niestety, wielu w takiej sytuacji postrzega maszerowanie jako porażkę. Nauczono nas w ten sposób myśleć na lekcjach wf-u. Nikt nam wtedy nie powiedział, że maszerowanie stanowi najważniejszy element treningu początkującego biegacza, a doświadczony zawodnik wykorzystuje je do poprawy wyników.
Dlatego warto identyfikować spadek motywacji z sygnałem ochronnym dla naszych ważnych interesów. Odbierać jak moment, w którym warto przez chwilę pobyć. W jakim celu? By przekonać się na jakim kursie i po co chcemy działać.
Wielu ludzi, którzy pracowali nad jakimś celem (zmianą diety, czy bieganiem) po jakimś czasie mówiło: chociaż było to dla mnie ważne, zrezygnowałem. Ilekroć w takich sytuacjach rozmawialiśmy istotne okazywało się to, że ludzie postrzegają siebie dwojako. Po pierwsze: jaka/jaki jestem i co we mnie siedzi. Po drugie jaki/ jaka według swojego wyobrażenia powinnam/em być.
Kiedy metody motywacji dopasowujemy do wersji "powinnam/em być", zaczynamy zamiast ze sobą pracować już zupełnie z kimś innym. Kimś, kim nie jesteśmy. To ma prawo się nie udać. Jack Welch - zarządzający w General Electric Company odwoływał się do "prawa rzeczywistości". Mówi ono o tym, że potrzebujemy poradzić sobie w świecie jaki mamy, a nie w takim, w jakim chcielibyśmy żyć.
Kolejne spostrzeżenie, które wraca jak bumerang podczas pracy nad motywacją to przewidywanie przyszłości. Potrafimy z precyzją chirurga określić co się będzie działo z motywacją zanim jeszcze zaczniemy pracować z celem. Jeżeli prognozy są obiecujące - świetnie, a jeśli nie, to co? Wnioskujemy o rzeczach, które się nie wydarzyły a wywołały emocje. Przewidujemy reakcje i zachowania na postawie tego, jak do tej pory działaliśmy. To tak, jakby mówić o smaku potrawy bez jej degustowania. A czasem jeszcze gorzej - jak instruktaż dla własnych kubków smakowych co mają czuć.
Biorąc pod uwagę, że 95% naszych emocji jest określanych przez dialog, jaki prowadzimy sami ze sobą warto zrobić przegląd treści rozmów. Kiedy rozmawiam z ultramaratończykami mówią, że bieganie to stan umysłu. Bo w motywacji nie chodzi o to, czy coś jest trudne, czy wymaga różnych kosztów - tylko o znaczenie jakie temu nadasz. Robert Korzeniowski opisywał niezwykłe doświadczenie kiedy wygrywając mistrzostwa w Paryżu ustanowił nowy rekord świata i ludzkich granic. Wówczas przekonał się o mocy umysłu. Podczas finiszu, kiedy jego główny rywal był bliski zwycięstwa, Robert wyobraził sobie, że dystans w którym biegnie jest przynajmniej o połowę krótszy. Na pięć kilometrów przed metą Robert przyspieszył o 20 sekund na jednym okrążeniu. Jego myśli prowadziły go do bezwarunkowego zwycięstwa.
Podsumowując - każdy z nas ma swoją historię i to ona nadaje smak naszej motywacji. Co nie zmienia faktu, że możemy trochę w tych smakach namieszać. Jak?
Na przykład uwolnić się od społecznej presji wymagającej nieustannego wysokiego stanu gotowości.
Po drugie - weryfikować: czy pracujemy nad tym jacy jesteśmy zamiast nad tym, jacy być powinniśmy.
W końcu - zrezygnować z roli wróżbity, który nie doświadczając zdarzeń, mówi o nich jakby były jego udziałem.
Nasz cykl o motywacji zaczęliśmy od wywiadu z Panem Pawłem Sroką (który można przeczytać w numerze "Bieganie i biznes - jak się tańczy w takiej parze?"). Z Panem Pawłem rozmawialiśmy o tym jak rodzi się zmiana, która wpływa na jakość naszego życia. Wspólnie zastanawialiśmy się w jaki sposób bieganie koresponduje z biznesem. W dzisiejszym artykule - główną rolę odgrywało to, co motywacji sprzyja bądź ją hamuje.
Już teraz zapraszam na (kończący cykl) dalszy ciąg wywiadu z Panem Pawłem Sroką. Tym razem na warsztat weźmiemy metody, które budują kondycję motywacji zarówno w bieganiu jak i w biznesie.
Jolanta Blaszkowska-Bastian, Trener
Czy zdarza Ci się, że po długim dniu pracy czujesz, że to zadania rządziły Tobą, a nie odwrotnie?
Czy możliwa jest ocena rzeczywistego potencjału sprzedawcy? Skuteczna sprzedaż wymaga przecież...
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...