9/03/2015

„Kocha, lubi, szanuje…” – strategia sprzedaży

W zasadzie zamiast „Kocha, lubi, szanuje…” tytuł artykułu mógłby brzmieć: „Wie, umie, stosuje…”, ale wtedy gorzej by się sprzedawał. Dlatego rozpoczynamy od nawiązania do dziecięcej wyliczanki i miłości – ważnych pragnień i doświadczeń człowieka. Taka nasza strategia sprzedaży. Działa?

Strategia sprzedaży - czyli o tym, co wie sprzedawca o priorytetach i ofercie produktowej

Wszedłem niedawno do salonu sprzedaży jednej z czterech największych sieci komórkowych w kraju. Syn poszedł do szkoły we wrześniu i trzeba było wyposażyć go w narzędzie porozumiewania się, zapewniając sobie jednocześnie poczucie bezpieczeństwa. Jeśli będę się martwił, co u niego, zawsze przecież będę mógł zadzwonić.

W salonie w niedzielne przedpołudnie tłumów nie było. Przywitała nas pani w starannym makijażu i stroju w firmowym kolorze. Od razu wyjaśniłem cel naszej wizyty i wskazałem właściwego klienta. Ale z ojcowskiej i zawodowej ciekawości uważnie przysłuchiwałem się rozmowie. Pani zaczęła od prezentacji prostych modeli telefonów znanej fińskiej firmy, która lata największej świetności ma już raczej za sobą. Aparaty wyposażone były w dobre baterie i z łatwością mieściły się w kieszeni chłopięcych spodni. W sumie dla mnie taka strategia sprzedaży nawet nieźle zabrzmiała, ale na synu nie zrobiła większego wrażenia. Po niedługiej chwili oświadczył bezceremonialnie, że tata obiecał mu smartfona. Przytaknąłem, kiedy spotkałem wzrok lekko zdziwionej sprzedawczyni. Zachęcony młody człowiek od razu sam wskazał wymarzony model. Lekko zaskoczona kobieta przytomnie zapytała o kolor (wybrał granatowy) i przyniosła niewielkie pudełko z zaplecza salonu. Wręczając je synowi, podkreśliła, że ten model jest wyposażony nawet w "blutufa".

Cóż, syn miał już w ręku swoją zabawkę i teraz zmieniła się moja rola. Przyszedł czas na wybór taryfy i ustalenie, ile będę musiał przez dwa lata płacić za swoje poczucie bezpieczeństwa i za dozgonną wdzięczność potomka. Jakież było moje zdziwienie, gdy sprzedawczyni zaproponowała mi najtańszą taryfę głosową i przez kilka minut opowiadała, że takiej korzystnej oferty nie ma żaden z konkurentów. Dokładnie opisała ofertę jednego z nich (przyznała, że stamtąd niedawno przeszła do obecnego pracodawcy) i przekonała mnie, że jeśli chcielibyśmy tanie korzystanie z telefonu, to wyłącznie w ich firmie. No właśnie. Tyle tylko, że ja do salonu tej sieci zostałem zwabiony reklamą drogiej taryfy, ale za to z "darmową" aplikacją do określenia lokalizacji telefonu (a więc i syna) oraz stałym dostępem do sieci. Wziąłem do ręki folder, wskazałem plan taryfowy, który chciałem wybrać i poprosiłem o wydrukowanie umowy.

Nie wiem, ile tanich telefonów w atrakcyjnych cenowo taryfach udało się sprzedać tej niedzieli w odwiedzonym przeze mnie salonie. Sądzę, że była to niemała liczba, znacznie większa niż chcieliby przełożeni obsługi, znajdujący się o kilka szczebli wyżej w strukturach sprzedaży i na samych jej szczytach. Powody? Pierwszy jest moim zdaniem typowy. Sprzedawcy często nie znają fundamentów strategii konkurencyjnej własnej firmy. Są takie branże - telefonia komórkowa należy do nich niewątpliwie - gdzie strategie konkurowania zmieniają się dość często. Jeśli komunikacja o tym, że okres zdobywania rynku mamy już za sobą i teraz staramy się pozyskiwać klientów na bardziej złożone, a więc i droższe oferty, nie dociera na linię frontu, to mamy kłopot. Sprzedawcy gonią za przychodami, sztukami sprzedanych telefonów, nie zaś za tym, co ważne - np. wysokim ARPU (kwota, którą klient wydaje co miesiąc na usługi). Nie prezentują tych zalet oferty, w których zaprojektowanie menedżerowie produktu włożyli miesiące pracy. Sprzedają ceną, albo tym, co kiedyś było ważne, a dziś już przestało być wyróżnikiem - np. zasięg sieci. Dobra strategia sprzedaży musi przede wszystkim nadążać za strategią konkurencyjną, marketingową. Inaczej sprzedawca "nie wie" i wszystkie ulotki, na których jest napisane, czym firma różni się od konkurentów, można oddać na makulaturę. A za uzyskane pieniądze warto sprzedawców coachować i szkolić. Żeby wiedzieli. W międzyczasie natomiast można już tylko liczyć na świadomego klienta, który wbrew sprzedawcy kupi, tak jak ja, dokładnie to, co firma chce mu sprzedać i na czym zarabia najlepiej.

Zarządzanie siecią sprzedaży - czyli o barierach między umiejętnościami a postawami sprzedawców

Podobnych niespójności w zarządzaniu sprzedażą i wdrażaniu strategii sprzedaży jest oczywiście więcej. Ja najczęściej spotykam się z nimi w szeroko rozumianym systemie wynagradzania pracowników sprzedaży. Tej zimy zostałem poproszony o skonsultowanie systemu premiowego dla regionalnych kierowników sprzedaży w firmie dystrybucyjnej. Klienta dziwiła trwająca od dłuższego czasu nieprzewidywalność wyników. Poszczególni RKS-i a to przekraczali postawione im cele o kilkadziesiąt procent, to znów zaledwie realizowali niewiele ponad połowę zamierzeń. Co ciekawe - sumaryczne wyniki działu zwykle oscylowały wokół planu.

Przyczyna sprzedażowej sinusoidy tkwiła w mechanicznym sposobie ustalania celów. Niewykonanie planu w kwartale wiązało się z obniżeniem celów na kolejny i odwrotnie - osiągnięcie celów oznaczało zwiększenie wymagań. Ta janosikowa zasada utrudniania życia lepszym i ułatwiania słabszym była z każdym kwartałem lepiej wykorzystywana przez poddanych jej pracowników. Ponieważ finansowo nie opłacało się konsekwentnie gonić za wynikiem - pracownicy mieli na rok do przodu zaplanowane zarówno kwartały, w których dostaną duże premie, jak i "chude trymestry". System był wygodny - pozwalał na pracę zrywami i długie okresy luzu, więc zespół starał się, aby wynik sumaryczny nie wzbudzał większych podejrzeń. Gdyby nie zmiana na stanowisku dyrektora sprzedaży, który postanowił zrozumieć dotychczasową strategię sprzedaży i mechanizmy zarządzania siecią sprzedaży, pewnie ta zabawa trwałaby jeszcze długo. Dopiero po zmianach wiedza produktowa i umiejętności sprzedażowe zaczęły być stosowane. Bywa, że niewiele trzeba zmieniać, aby ten, kto wie i umie, przeszedł do "stosuje".

Dobra strategia sprzedaży to przede wszystkim taka, która jest spójna z tym, co zostało postanowione na etapie określania grup docelowych, wyróżników rynkowych, projektowania funkcjonalności produktu/usługi. To strategia odpowiadająca na pytanie, w jaki sposób dotrzeć do najlepszych klientów, jak komunikować im atuty produktów, jak minimalizować wpływ konkurencji. Obudowana narzędziami ułatwiającymi zarządzanie siecią i kanałami sprzedaży, pracę z klientem oraz stawianiem i rozliczaniem celów. Skutecznie zakomunikowana strukturom sprzedażowym - a jeszcze lepiej, wypracowana przy ich współudziale. Może to dobry moment, aby dokonać jej przeglądu lub aktualizacji.

 

Przemysław Dybek - Konsultant Grupy ODiTK

 

 

Artykuły powiązane:

- Wszyscy chcieli dobrze, a wyszło jak zwykle

- Wskaźniki w zarządzaniu sprzedażą, czyli który guzik nacisnąć, by uzyskać oczekiwany efekt

 

 

 

 

Autor artykułu
21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...