15/07/2013

Kontrakt z zespołem? Czy to możliwe? To konieczne!

Pracujesz w zespole projektowym, w prace którego ludzie zaangażowali się z własnej woli. Nie pytają o pieniądze, korzyści i nadgodziny. Weszli w skład grupy, bo pociągało ich wyzwanie, możliwość nabycia nowych kompetencji, fascynująca energia. Ponadto Project Manager ma rzadki dar wzbudzania w zespole pasji do działania, wzmacnia to co dobre, a słabe strony zamienia w atuty. Można powiedzieć – projekt marzenie.

Wyobraź sobie...

Włączasz się w to wszystko i śmiało uruchamiasz styl pracy charakterystyczny dla spójnych i sprawnie działających grup. Do wykonania jest konkretny zakres prac. Podczas spotkania podejmujesz się poprowadzenia tematu. Kilka osób deklaruje Ci wsparcie. Przygotowujesz maila z konkretnymi, pilnymi zadaniami do wykonania i wysyłasz do zainteresowanych. Mija dzień - cisza. Nikt nie odpowiada. Piszesz kolejnego maila. Odpisuje jedna osoba, że fajnie, ale wyjeżdża i wróci do tematu po weekendzie. Reszta nadal milczy. Zaczynasz zatem dzwonić do każdej osoby osobno. Tylko jedna odbiera, druga oddzwania po godzinie, reszta nadal milczy. Mija kolejny dzień projektu, a na wysyłane sms-y reaguje kolejna osoba - "Sorry, pchnij mi proszę jeszcze raz maila, bo tamten poprzedni gdzieś mi utonął"...

Opisana sytuacja nie jest niczym niezwykłym. Zaangażowani w projekt ludzie, nawet jeśli weszli weń z radością i pasją, mają przecież szereg innych obowiązków, często z dużo wyższym priorytetem. Nie możesz zatem zakładać, że skoro ktoś wszedł w projekt, to teraz już na pewno będzie pracował w nim tak samo ciężko, jak Ty. Nawet w warunkach korporacyjnych, kiedy teoretycznie realizacja projektów wynika z obowiązków służbowych, nie ma całkowitej możliwości "zmuszenia" ludzi do pracy w projekcie. Przedsięwzięcia poruszają się w strukturach macierzowych, gdzie często alokacja czasu danej osoby jest w dużej części efektem jej mniej lub bardziej dobrej woli. Z doświadczenia wiem, że projektów jest zwykle znacznie więcej niż możliwości, a czasu znacznie mniej, niż wynika z aktualnych potrzeb. Do tego dopadająca z każdej strony "bieżączka" wynikająca z działań operacyjnych. Co więcej, ludzie naprawdę mogą mieć problem z systematycznym odbieraniem Twoich wiadomości. Znasz to doskonale - 100-200 maili służbowych dziennie nie jest niczym niezwykłym.

Pomyślmy jednak, czy w naszym studium przypadku dałoby się pewnych sytuacji uniknąć? Z czego one wynikają? Jak podnieść u członków zespołu poziom priorytetu dla zlecanych zadań? Jak w ogóle spowodować, aby Twoja korespondencja elektroniczna była czytana i spotykała się z reakcją w tempie, jakiego oczekujesz? Mam propozycję. Nie gwarantuję Ci, że wszystkie problemy znikną i że teraz ludzie rzucą wszystko, byle popychać akurat Twój projekt do przodu. Mogę jednak obiecać, że mocno zmniejszysz ryzyko wystąpienia sytuacji, jak powyżej. A jeśli nawet coś takiego się pojawi , to będziesz mieć w ręku narzędzie do egzekwowania na poziomie perswazji realizacji zobowiązań.

Tak - zobowiązań. Bo rozwiązaniem jest KONTRAKT. Nie taki, jak w przypadku umów cywilnych między klientem a wykonawcą.
W takich określane są obowiązki stron i konsekwencje niedotrzymania tych warunków. Na uczestników działa on niczym metoda kija - jeśli np. klient nie odpowiada na maile czy listy, a w umowie zasady komunikacji były jasno określone, to druga strona ma pełne prawo wykorzystać zapisy umowy. Klient o tym wie, więc zwykle sam siebie pilnuje, aby takich zasad nie naruszyć. Kontrakt, o którym chcę napisać jest dużo silniejszy - opiera się o podpisaną deklarację respektowania zasad komunikacyjnych w zespole w imię własnego dobrego imienia. Określa też wiele innych kwestii związanych z pracą zespołu, ale tu skoncentruję się na sprawach zasad komunikacji. Niektórzy nazywają ten dokument "Statutem zespołu", ja nazywam go twardo - Kontraktem.
Siłą tego dokumentu jest to, że jego treść ustalasz wspólnie z zespołem i robisz to zdecydowanie PRZED projektem. Nie wtedy, kiedy pojawią się pierwsze zakłócenia. Wtedy może być już, jeśli nawet nie za późno, to na pewno bardzo trudno o zmiany zasad pracy. To "Zasada Podniesionej Flagi""- ludzie przyzwyczaili się do pewnego stylu pracy z Tobą i niby czemu mieliby teraz dostosować się do innego?

Podaję Ci kilka ważnych kwestii, które w kontekście komunikacji warto ustalić w Kontrakcie :

  •  zasady wysyłania i odbierania maili - kto jest w polu DO a kto w DW i co to oznacza, jakie adresy mailowe służą do korespondencji w sprawie projektu, jaki jest czas na odpowiedź, co się dzieje, kiedy odpowiedzi nie ma? W moim przypadku działa zawsze zasada 24 godzin. Czyli każdy zobowiązuje się, że min. raz na dobę do określonej godziny czyta wszystkie maile związane z projektem. Jeśli nie jest w stanie tego zrobić musi WCZEŚNIEJ wysłać taką informację. To działa. Bez kija i marchewki.
  •  zasady komunikacji telefonicznej - jakie numery telefonów mogą być użyte w ramach prac projektowych, w jakich godzinach można dzwonić, czy nagrywać komunikaty na poczcie, czy lepiej wysyłać sms-y?
  •  organizacja spotkań, tele i wideokonferencji - i tu powinna nastąpić długa lista zasad znanych z literatury fachowej. Od konstruowania agendy, poprzez jej egzekwowanie, zasady udzielania głosu, punktualności, itp.

Czy to zagwarantuje, że wszystko będzie działać jak w zegarku? Nie, oczywiście, że nie. Ale coś zadziała - magia zobowiązania. Ludziom trudno będzie wycofać się z czegoś, co niczym cyrograf podpisali niemal własną krwią - swoim dobrym imieniem. Pamiętaj tylko, że nie jest to recepta na sukces, to tylko mitygacja pewnej części ryzyka. Reszta pozostaje niezmieniona - szef projektu 90% swojego czasu poświęca... komunikacji.

 

Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK

Autor artykułu
PRZEMYSŁAW LISEK
22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...