Pracujesz w zespole projektowym, w prace którego ludzie zaangażowali się z własnej woli. Nie pytają o pieniądze, korzyści i nadgodziny. Weszli w skład grupy, bo pociągało ich wyzwanie, możliwość nabycia nowych kompetencji, fascynująca energia. Ponadto Project Manager ma rzadki dar wzbudzania w zespole pasji do działania, wzmacnia to co dobre, a słabe strony zamienia w atuty. Można powiedzieć – projekt marzenie.
Wyobraź sobie...
Włączasz się w to wszystko i śmiało uruchamiasz styl pracy charakterystyczny dla spójnych i sprawnie działających grup. Do wykonania jest konkretny zakres prac. Podczas spotkania podejmujesz się poprowadzenia tematu. Kilka osób deklaruje Ci wsparcie. Przygotowujesz maila z konkretnymi, pilnymi zadaniami do wykonania i wysyłasz do zainteresowanych. Mija dzień - cisza. Nikt nie odpowiada. Piszesz kolejnego maila. Odpisuje jedna osoba, że fajnie, ale wyjeżdża i wróci do tematu po weekendzie. Reszta nadal milczy. Zaczynasz zatem dzwonić do każdej osoby osobno. Tylko jedna odbiera, druga oddzwania po godzinie, reszta nadal milczy. Mija kolejny dzień projektu, a na wysyłane sms-y reaguje kolejna osoba - "Sorry, pchnij mi proszę jeszcze raz maila, bo tamten poprzedni gdzieś mi utonął"...
Opisana sytuacja nie jest niczym niezwykłym. Zaangażowani w projekt ludzie, nawet jeśli weszli weń z radością i pasją, mają przecież szereg innych obowiązków, często z dużo wyższym priorytetem. Nie możesz zatem zakładać, że skoro ktoś wszedł w projekt, to teraz już na pewno będzie pracował w nim tak samo ciężko, jak Ty. Nawet w warunkach korporacyjnych, kiedy teoretycznie realizacja projektów wynika z obowiązków służbowych, nie ma całkowitej możliwości "zmuszenia" ludzi do pracy w projekcie. Przedsięwzięcia poruszają się w strukturach macierzowych, gdzie często alokacja czasu danej osoby jest w dużej części efektem jej mniej lub bardziej dobrej woli. Z doświadczenia wiem, że projektów jest zwykle znacznie więcej niż możliwości, a czasu znacznie mniej, niż wynika z aktualnych potrzeb. Do tego dopadająca z każdej strony "bieżączka" wynikająca z działań operacyjnych. Co więcej, ludzie naprawdę mogą mieć problem z systematycznym odbieraniem Twoich wiadomości. Znasz to doskonale - 100-200 maili służbowych dziennie nie jest niczym niezwykłym.
Pomyślmy jednak, czy w naszym studium przypadku dałoby się pewnych sytuacji uniknąć? Z czego one wynikają? Jak podnieść u członków zespołu poziom priorytetu dla zlecanych zadań? Jak w ogóle spowodować, aby Twoja korespondencja elektroniczna była czytana i spotykała się z reakcją w tempie, jakiego oczekujesz? Mam propozycję. Nie gwarantuję Ci, że wszystkie problemy znikną i że teraz ludzie rzucą wszystko, byle popychać akurat Twój projekt do przodu. Mogę jednak obiecać, że mocno zmniejszysz ryzyko wystąpienia sytuacji, jak powyżej. A jeśli nawet coś takiego się pojawi , to będziesz mieć w ręku narzędzie do egzekwowania na poziomie perswazji realizacji zobowiązań.
Tak - zobowiązań. Bo rozwiązaniem jest KONTRAKT. Nie taki, jak w przypadku umów cywilnych między klientem a wykonawcą.
W takich określane są obowiązki stron i konsekwencje niedotrzymania tych warunków. Na uczestników działa on niczym metoda kija - jeśli np. klient nie odpowiada na maile czy listy, a w umowie zasady komunikacji były jasno określone, to druga strona ma pełne prawo wykorzystać zapisy umowy. Klient o tym wie, więc zwykle sam siebie pilnuje, aby takich zasad nie naruszyć. Kontrakt, o którym chcę napisać jest dużo silniejszy - opiera się o podpisaną deklarację respektowania zasad komunikacyjnych w zespole w imię własnego dobrego imienia. Określa też wiele innych kwestii związanych z pracą zespołu, ale tu skoncentruję się na sprawach zasad komunikacji. Niektórzy nazywają ten dokument "Statutem zespołu", ja nazywam go twardo - Kontraktem.
Siłą tego dokumentu jest to, że jego treść ustalasz wspólnie z zespołem i robisz to zdecydowanie PRZED projektem. Nie wtedy, kiedy pojawią się pierwsze zakłócenia. Wtedy może być już, jeśli nawet nie za późno, to na pewno bardzo trudno o zmiany zasad pracy. To "Zasada Podniesionej Flagi""- ludzie przyzwyczaili się do pewnego stylu pracy z Tobą i niby czemu mieliby teraz dostosować się do innego?
Podaję Ci kilka ważnych kwestii, które w kontekście komunikacji warto ustalić w Kontrakcie :
Czy to zagwarantuje, że wszystko będzie działać jak w zegarku? Nie, oczywiście, że nie. Ale coś zadziała - magia zobowiązania. Ludziom trudno będzie wycofać się z czegoś, co niczym cyrograf podpisali niemal własną krwią - swoim dobrym imieniem. Pamiętaj tylko, że nie jest to recepta na sukces, to tylko mitygacja pewnej części ryzyka. Reszta pozostaje niezmieniona - szef projektu 90% swojego czasu poświęca... komunikacji.
Przemysław Lisek - Trener Grupy ODiTK
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...
Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.
Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...