Co warto uczynić kiedy nadchodzi czas spowolnienia?
Panta rei - wszystko płynie - zauważono to już w starożytności. Czasem płynie powoli, czasem szybciej, czasem gwałtownie przyspiesza. Ostatnie istotne zamieszanie dało znać o sobie w roku 2008, owocując skutkami do chwili obecnej. W dodatku nie zanosi się na szybki jego koniec. W dalszym ciągu liczne przedsiębiorstwa mają poważne problemy z płynnością finansową, a spora ilość już zbankrutowała. W dodatku ciągle słychać gromkie okrzyki o wszechogarniającym kryzysie. Nielicznym wydaje się nawet, że jest to kryzys niemożliwy do rozwiązania, największy od lat trzydziestych ubiegłego wieku. Przyłączyć się do tych lamentów? A może przyjąć strategię zdrowych ryb, które potrafią płynąć pod prąd? Przecież każde zamieszanie tworzy różnorakie okazje, zmusza - poprzez uświadomienie ryzyka - do działania. Warto pamiętać, że obok zagrożeń, które istnieją zawsze mimo, że ich dotychczas nie zauważyliśmy, czy też ignorowaliśmy, istnieją również szanse, które są możliwe do wytropienia i wykorzystania.
Może jest to czas do zainwestowania całej energii życiowej przedsiębiorstwa: Wiedzy i umiejętności menedżerów i pracowników? Kapitału rzeczowego i finansowego? Znajomości konkurentów? Znajomości potrzeb i upodobań klientów? Swoich mocnych i słabych stron na tle konkurentów? Szans i niebezpieczeństw wynikających z wprowadzania nowych produktów i/lub wchodzenia na nowe rynki sprzedaży? Racjonalizacji technologii i zarządzania? Wspomagania zarządzania controllingiem? Może jest to najlepszy moment do konstrukcji nowej DROGI funkcjonowania przedsiębiorstwa?
Okres turbulencji powinien być oczywiście czasem refleksji nad dotychczasową działalnością przedsiębiorstwa. Oceną poczynań i osiąganej efektywności. Jednakże główny kierunek poszukiwań kadry menedżerskiej organizacji, to pytanie o przyszłość. Co zmienić, aby zapewnić sobie funkcjonowanie w możliwie długim okresie czasu? Jak uchronić się przed zaskoczeniem przez zmiany w otoczeniu w przyszłości? Jakie wyprzedzające działania podjąć, żeby płynąć sprawnie na fali zmian (kryzysu), a nie się w niej utopić.
Odpowiedź na wyartykułowane pytania może zawierać się w koncepcji indywidualnej DROGI funkcjonowania przedsiębiorstwa, której autorem powinni być wszyscy menedżerowie w organizacji, każdy w swoim obszarze działalności. DROGA funkcjonowania przedsiębiorstwa zawiera pięć elementów składowych:
Aktywność (poszukiwanie potrzeb u klientów, wytwarzanie produktów, które te potrzeby zaspokoją, i po dostarczeniu tych produktów klientom, zainkasowanie zapłaty);
Gospodarność (ustalenie rentowności każdego produktu, każdego klienta, każdego segmentu rynku sprzedaży, poszczególnych branż, sprzedaży w kraju i za granicą, itd.);
Ożywienie (wprowadzanie nowych rozwiązań, najlepiej takich, których nie stosowali jeszcze konkurenci, kontynuowanie dotychczasowej aktywności nie wystarcza);
Rozwój (wprowadzanie nowych produktów do asortymentu, wchodzenie na nowe rynki sprzedaży);
Dochód (nadwyżka finansowa z bieżącej działalności gospodarczej fizycznie ściągnięta do kasy przedsiębiorstwa - przychód to gotówka, a nie należność).
Aby praktycznie wykorzystać koncepcję DROGI elastycznie dostosowywanej do zmieniających się warunków w otoczeniu przedsiębiorstwa, niezbędne jest pełne wykorzystanie planowania strategicznego, operacyjnego i dyspozycyjnego, na różnych szczeblach hierarchii organizacji. Tworzony na tej podstawie budżet całego przedsiębiorstwa (zgodnie ze sztuką controllingu), opracowany w oparciu o plan strategiczny, stanowiący konsens budżetów cząstkowych ośrodków kosztów i ośrodków zysku, powinien funkcjonować jak rozkład jazdy, tak aby okresowe odchylenia (miesięczne? tygodniowe?) były sygnałami wczesnego ostrzegania. Pozwoli to na podejmowanie działań korygująco- zapobiegawczych w czasie, który jeszcze pozostał do dyspozycji na realizację budżetu.
Koncepcja podziału przedsiębiorstwa na ośrodki kosztów i ośrodki zysku powinna umożliwić decentralizację zarządzania, czyli decyzyjności i odpowiedzialności. Warto choćby jednym zdaniem wspomnieć po co? Pomoże to także w podniesieniu świadomości menedżerów i pracowników w dziedzinie kosztów, przychodów i pokryć finansowych, utożsamianiu się menedżerów i pracowników z celami cząstkowymi ośrodków kosztów i ośrodków zysku, którymi zarządzają, składającymi się na cel całego przedsiębiorstwa. Takie wspomagane narzędziami controllingu podejście do zarządzania organizacją zapewnieni przejrzystość prowadzonej działalności gospodarczej przedsiębiorstwa, a tym samym umożliwi i wspomoże proces decyzyjny wewnątrz jego managementu. Wprowadzając nowe produkty do asortymentu wytwórczego przedsiębiorstwa i/lub wprowadzając produkty na nowe rynki sprzedaży każde przedsiębiorstwo musi godzić ze sobą cele krótko- i długookresowe. Koszty prac związanych z nowymi produktami i/lub wchodzeniem na nowe rynki zmniejszają bieżący wynik finansowy tworząc jednocześnie przesłanki do zwiększenia tego wyniku w przyszłości. Definiując koszt jako te procesy w przedsiębiorstwie, za które chce zapłacić klient, można dopasować zużywanie kosztów do potrzeb klientów.
Wymieniona wyżej koncepcja wymaga z reguły zmian m.in. w następujących obszarach funkcjonowania przedsiębiorstwa:
zarządzaniu przez cele,
planowaniu,
budżetowaniu,
rachunkowości zarządczej,
strukturze organizacyjnej,
monitorowaniu i systemach informacyjnych,
wspomaganiu komputerowym zarządzania,
definiowaniu roli ludzi w organizacji w aspektach socjologicznych i psychologicznych,
rozwiązywaniu problemów prostych i kompleksowych.
W procesie gospodarowania należy pamiętać, że podstawowym celem każdego przedsiębiorstwa jest funkcjonowanie w możliwie długim okresie czasu, przy jednoczesnym realizowaniu ekonomicznej, ekologicznej oraz społecznej roli i odpowiedzialności. W wymiarze ekonomicznym rozumianej jako - koncentracja na zysku przy dobrej koniunkturze, koncentracja na płynności finansowej przy złej koniunkturze; ekologicznym jako rozsądne korzystanie z walorów środowiska naturalnego, w całym procesie gospodarowania (pozyskiwanie i transport surowców, wytwarzanie, transport, użytkowanie i utylizacja produktów); społecznym (wewnątrz przedsiębiorstwa) jako godziwe wynagrodzenie za godziwą pracę, (na zewnątrz przedsiębiorstwa) jako pomaganie tym, którzy nie są w stanie sobie pomóc. A więc każde przedsiębiorstwo, chcąc funkcjonować w długim okresie czasu, musi stać się aktywnym, rozważnym i nastawionym na współpracę członkiem społeczności.
W zarządzaniu przedsiębiorstwami należy uwzględnić także aktualne, a zwłaszcza przyszłe turbulencje w otoczeniu.
"Dwie pierwsze dekady XXI wieku przebiegają i będą przebiegać pod znakiem globalnego kryzysu. Kryzys nie skończy się tak długo, jak nie zostanie rozwiązany problem nadmiernego zadłużenia sektora prywatnego i publicznego.
Zmniejszenie garbu zadłużenia może się odbyć trzema metodami: masowych bankructw, powszechnych oszczędności, inflacji. Prawdopodobnie będziemy mieli do czynienia w nadchodzących latach ze wszystkimi trzema zjawiskami. Ich siła rozkład w czasie zdecydują o tym, na ile długi i bolesny będzie kryzys, jak się rozłożą jego koszty, jak ciężkie będą pozaekonomiczne skutki.
Polska jak dotąd radzi sobie lepiej od innych. Dlaczego ? Mamy 3 atuty: elastyczną gospodarkę, stosunkowo niskie zadłużenie i członkostwo w Unii. Czy to wystarczy, aby nadal pozostać "zieloną wyspą" (rozwijać się wyraźnie szybciej od Zachodniej Europy) ? Na 100% oczywiście nie wiadomo, ale pewne powody do optymizmu jednak są.
Takie perspektywy rozwoju świata i Polski oznaczają zmiany w sposobach prowadzenia firm (dużych i małych). Do trudnych warunków trzeba się przyzwyczaić i trzeba się nauczyć w nich żyć".
(Prof. dr hab. Witold Orłowski)
Opracować swoją indywidualną DROGĘ do trwania, a potem ją stale pielęgnować.
dr Stefan Olech, Trener Grupy ODiTK
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...
Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...