20/08/2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza menadżerów na spotkanie.

W skrócie przekazuje wypracowaną wizję i pomysły, wskazuje kluczowe kierunki działania. Prosi menadżerów, aby spotkali się ze swoimi zespołami i przekazali im wszystkie informacje, o których usłyszeli. I oczywiście zajęli się wdrażaniem tej strategii.

Jak czuje się zaproszony na takie spotkanie menadżer? Najczęściej zagubiony. Według niego strategia to temat dla zarządu. Tak ogólne tematy wydają mu się odległe od jego codziennej pracy, a na pewno mało użyteczne dla pracy jego podwładnych.

To częsta sytuacja, z którą się spotykam. Nawet bardzo dobrze opracowana strategia nie odniesie sukcesu, jeśli jej wdrożenie nie zostanie odpowiednio zaplanowane i zrealizowane. W artykule podzielę się doświadczeniem w kwestiach:

  • Jak i kto powinien wypracować strategię firmy;
  • Kto komu powinien ją zakomunikować;
  • Kto powinien zadbać o sprawne wdrożenie strategii w życie;
  • Jak sprawdzić efekty.

Dziś i jutro

Nasze doświadczenia pokazują, że firmy, które pracują na sukces w przyszłości, już dziś zabezpieczają dwa obszary:

1. Sprawnie działają operacyjnie, realizując postawione cele biznesowe. Pamiętają jednocześnie o tworzeniu strategii działania na przyszłość.

2. Nad strategią nie pracują tylko zarządy. Zapraszane są do tego całe zespoły ludzi, którzy współtworzą i wprowadzają opracowane działania w codzienne życie organizacji.

Kolejny krok to skuteczne wdrożenie założeń strategicznych. Poszczególne etapy wyjaśnię, posługując się case'em firmy z branży produkcyjnej. Opracowanie i wdrożenie strategii przeprowadziliśmy w oparciu o sprawdzoną globalnie metodologię N.E.W.S.®, która za pomocą metafory kompasu i kierunków świata (North, East, West, South) otwiera nowe sposoby myślenia o przyszłości firmy w długiej perspektywie.

Jak wdrażać strategię?

We wspomnianej firmie praca nad strategią i jej wdrożeniem przebiegła w trzech krokach.

Krok 1. Sformułowanie strategii

Strategię wypracowaliśmy na wspólnych warsztatach zarządu i kadry zarządzającej (czyli w tzw. rozszerzonym zarządzie). Warsztaty pozwoliły odpowiedzieć na pytania:

  • Dokąd zmierzamy? (North);
  • Dzięki czemu zrobimy to, co zamierzamy? (East);
  • Co może przeszkodzić w realizacji zamierzeń? (South);
  • Jakich konkretnych kroków potrzebujemy dla zrealizowania zaplanowanych założeń? (West).

Odpowiedzi wyznaczyły jasny i angażujący kierunek rozwoju. Dodatkowo wspólne dyskusje sprzyjały zbliżeniu perspektyw szefów różnych części organizacji i zacieśnieniu więzi. Zaowocowały uzyskaniem jednolitego rozumienia uzgodnionego kierunku (alignmentem).

Krok 2. Zaangażowanie liniowej kadry

Nie jest możliwe, by kadra zarządzająca sama zrealizowała wszystko, co wymyśliła. Potrzebuje ludzi, którzy jej zaufają, zrozumieją i zaangażują się w temat.

W wyniku warsztatów wszyscy menadżerowie zgodnie uznali, że nie chcą nowej strategii komunikować jednostronnie. Zgodnie z wypracowanymi zasadami postanowili wprowadzić kulturę dialogu. Do operacjonalizacji strategii, czyli przełożenia celów strategicznych na lokalne inicjatywy, zaprosili kierowników, brygadzistów i mistrzów. Bo kto lepiej przełoży działania strategiczne na codzienną pracę, jak nie ci, którzy mają codzienny kontakt z kluczowymi procesami i pracownikami?

Krok 3. Skomunikowanie strategii pracownikom (kaskada komunikacyjna)

Kto powinien komunikować strategię? Zaangażowani przełożeni, którzy mówią o niej pozytywnie, bo sami rozumieją, o co chodzi. Duży obrazek mogą przełożyć na mały i mówić o temacie w sposób zrozumiały dla pracownika. Jest to kluczowe dla skutecznego wdrożenia strategii.

W tym przypadku spotkania informacyjne z pracownikami prowadzili menadżerowie liniowi wyposażeni w spójne, czytelne prezentacje. Komunikacja była dwukierunkowa, co było okazją do omówienia nowego kierunku rozwoju firmy i zadania pytań. Spotkania dawały również poczucie, że wszyscy menadżerowie w firmie mówią jednym głosem i koncentrują swoje działania wokół nowo obranego kierunku rozwoju.

Co ważne, spotkania odbyły się we wszystkich obszarach w tym samym czasie. Dało to jasny przekaz, że strategia jest tak samo ważna w każdym miejscu firmy.

Trzeba również pamiętać, że skomunikowanie strategii oznacza regularną informacją o postępie prac. To rdzeń procesu komunikacji, bo daje efekt świeżości. W omawianych casie pracownicy otrzymywali takie komunikaty raz na kwartał.

W ciągu dwóch lat firma zmieniła:

  • zasady komunikowania na wszystkich szczeblach organizacji,
  • sposób współpracy w zespołach i pomiędzy zespołami,
  • podejście kadry menadżerskiej do pracowników liniowych.

W informacji zwrotnej menadżerowie powiedzieli, że to był najlepszy czas na planowanie przyszłości, bo to, co stworzyli, zaprocentowało wzrostem wyników i satysfakcji z pracy. Gdyby tego nie zrobili, straciliby okazję do skutecznego i planowanego rozwoju firmy.

Nasz przykład obrazuje, że o wdrożenie strategii firmy mogą zadbać wszyscy: od poziomu zarządu po pracowników liniowych. Odpowiednio zaangażowani pracownicy sami zaproponują zadania efektywnie wspierające wdrożenie wyznaczonego kierunku rozwoju firmy.

Agata Sawicka, Konsultant GRUPY ODITK


Polecane:

Autor artykułu
Agata Sawicka
2/12/2024

Psychometria w akcji: Jak testy psychometryczne pomagają w działaniach rozwojowych?

Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...

18/11/2024

„Daj z siebie wszystko”, „Pospiesz się”, a może „Zadowalaj innych” – jaki jest Twój styl pracy?

Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...

24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....