Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza menadżerów na spotkanie.
W skrócie przekazuje wypracowaną wizję i pomysły, wskazuje kluczowe kierunki działania. Prosi menadżerów, aby spotkali się ze swoimi zespołami i przekazali im wszystkie informacje, o których usłyszeli. I oczywiście zajęli się wdrażaniem tej strategii.
Jak czuje się zaproszony na takie spotkanie menadżer? Najczęściej zagubiony. Według niego strategia to temat dla zarządu. Tak ogólne tematy wydają mu się odległe od jego codziennej pracy, a na pewno mało użyteczne dla pracy jego podwładnych.
To częsta sytuacja, z którą się spotykam. Nawet bardzo dobrze opracowana strategia nie odniesie sukcesu, jeśli jej wdrożenie nie zostanie odpowiednio zaplanowane i zrealizowane. W artykule podzielę się doświadczeniem w kwestiach:
Nasze doświadczenia pokazują, że firmy, które pracują na sukces w przyszłości, już dziś zabezpieczają dwa obszary:
1. Sprawnie działają operacyjnie, realizując postawione cele biznesowe. Pamiętają jednocześnie o tworzeniu strategii działania na przyszłość.
2. Nad strategią nie pracują tylko zarządy. Zapraszane są do tego całe zespoły ludzi, którzy współtworzą i wprowadzają opracowane działania w codzienne życie organizacji.
Kolejny krok to skuteczne wdrożenie założeń strategicznych. Poszczególne etapy wyjaśnię, posługując się case'em firmy z branży produkcyjnej. Opracowanie i wdrożenie strategii przeprowadziliśmy w oparciu o sprawdzoną globalnie metodologię N.E.W.S.®, która za pomocą metafory kompasu i kierunków świata (North, East, West, South) otwiera nowe sposoby myślenia o przyszłości firmy w długiej perspektywie.
We wspomnianej firmie praca nad strategią i jej wdrożeniem przebiegła w trzech krokach.
Krok 1. Sformułowanie strategii
Strategię wypracowaliśmy na wspólnych warsztatach zarządu i kadry zarządzającej (czyli w tzw. rozszerzonym zarządzie). Warsztaty pozwoliły odpowiedzieć na pytania:
Odpowiedzi wyznaczyły jasny i angażujący kierunek rozwoju. Dodatkowo wspólne dyskusje sprzyjały zbliżeniu perspektyw szefów różnych części organizacji i zacieśnieniu więzi. Zaowocowały uzyskaniem jednolitego rozumienia uzgodnionego kierunku (alignmentem).
Krok 2. Zaangażowanie liniowej kadry
Nie jest możliwe, by kadra zarządzająca sama zrealizowała wszystko, co wymyśliła. Potrzebuje ludzi, którzy jej zaufają, zrozumieją i zaangażują się w temat.
W wyniku warsztatów wszyscy menadżerowie zgodnie uznali, że nie chcą nowej strategii komunikować jednostronnie. Zgodnie z wypracowanymi zasadami postanowili wprowadzić kulturę dialogu. Do operacjonalizacji strategii, czyli przełożenia celów strategicznych na lokalne inicjatywy, zaprosili kierowników, brygadzistów i mistrzów. Bo kto lepiej przełoży działania strategiczne na codzienną pracę, jak nie ci, którzy mają codzienny kontakt z kluczowymi procesami i pracownikami?
Krok 3. Skomunikowanie strategii pracownikom (kaskada komunikacyjna)
Kto powinien komunikować strategię? Zaangażowani przełożeni, którzy mówią o niej pozytywnie, bo sami rozumieją, o co chodzi. Duży obrazek mogą przełożyć na mały i mówić o temacie w sposób zrozumiały dla pracownika. Jest to kluczowe dla skutecznego wdrożenia strategii.
W tym przypadku spotkania informacyjne z pracownikami prowadzili menadżerowie liniowi wyposażeni w spójne, czytelne prezentacje. Komunikacja była dwukierunkowa, co było okazją do omówienia nowego kierunku rozwoju firmy i zadania pytań. Spotkania dawały również poczucie, że wszyscy menadżerowie w firmie mówią jednym głosem i koncentrują swoje działania wokół nowo obranego kierunku rozwoju.
Co ważne, spotkania odbyły się we wszystkich obszarach w tym samym czasie. Dało to jasny przekaz, że strategia jest tak samo ważna w każdym miejscu firmy.
Trzeba również pamiętać, że skomunikowanie strategii oznacza regularną informacją o postępie prac. To rdzeń procesu komunikacji, bo daje efekt świeżości. W omawianych casie pracownicy otrzymywali takie komunikaty raz na kwartał.
W ciągu dwóch lat firma zmieniła:
W informacji zwrotnej menadżerowie powiedzieli, że to był najlepszy czas na planowanie przyszłości, bo to, co stworzyli, zaprocentowało wzrostem wyników i satysfakcji z pracy. Gdyby tego nie zrobili, straciliby okazję do skutecznego i planowanego rozwoju firmy.
Nasz przykład obrazuje, że o wdrożenie strategii firmy mogą zadbać wszyscy: od poziomu zarządu po pracowników liniowych. Odpowiednio zaangażowani pracownicy sami zaproponują zadania efektywnie wspierające wdrożenie wyznaczonego kierunku rozwoju firmy.
Agata Sawicka, Konsultant GRUPY ODITK
Polecane:
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....