Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
Co łączy fakt, że popularne w Polsce cukierki krówki nie sprzedawały się w Indiach i to, że w Chinach nikt nie zadzwoni na infolinię o numerze składającym się z samych czwórek?
Wspólnym mianownikiem odpowiedzi na te pytania jest kultura narodowa. Zastanówmy się, jakie ma obecnie znaczenie w biznesie, w czasach powszechnej globalizacji.
Kultura narodowa to: "zbiorowe zaprogramowanie umysłu, będące wynikiem dorastania w określonym kraju" (za G. Hofstede). Jest bardzo silnie zakorzeniona w podświadomości człowieka i przenika do zachowań konsumenckich i biznesowych.
Dlatego ważne jest uwzględnienie aspektów kultury narodowej, kiedy na przykład planuje się wprowadzenie produktu na zagraniczne rynki. W przeciwnym razie skutki mogą być dla firmy bolesne.
Wspomniane "krówki" nie miały w Indiach szans bytu, ponieważ ich nazwa i logo nazbyt kojarzyły się z krową, zwierzęciem darzonym w tym kraju wielkim szacunkiem. Dość wspomnieć, że krowy mogą swobodnie chodzić po ulicach, a gdy na przykład wejdą do sklepu, to nikt ich nie wyprosi, dopóki same nie postanowią opuścić pomieszczenia. Ale te same cukierki po zmianie nazwy i opakowania są przez Hindusów chętnie kupowane.
Kultura narodowa ma też niemałe znaczenie we współpracy pomiędzy partnerami biznesowymi z różnych krajów. Możemy popełnić duże faux pas, na przykład umawiając się z kontrahentem na lunch. W poszczególnych krajach przyjęte są różne rozkłady dnia. Pora lunchu dla Hiszpana oznacza godzinę 15:00, dla Niemca 12:00, a dla Brytyjczyka 13:00. A więc czy umówienie się na lunch jest prostą sprawą?
Różnice kulturowe często są zauważalne również wśród pracowników tej samej organizacji. Międzynarodowe korporacje zatrudniają osoby pochodzące z różnych krajów i kręgów kulturowych. I tak na przykład pracownicy z Europy Zachodniej, Skandynawii czy USA są w komunikacji bardzo bezpośredni. Szybko skracają dystans i zwracają się do rozmówcy po imieniu, bez uprzedniego zapytania go o zgodę. Wśród Polaków staje się to coraz bardziej powszechne, ale mamy w zwyczaju najpierw zakomunikować chęć zwracania się do siebie "na ty".
Pomocna w sprawnym poruszaniu się w środowisku międzynarodowym może być znajomość grup kulturowych (cultural clusters). Kraje, które przynależą do tej samej grupy, nie posiadają takich samych kultur narodowych, ale są one zbliżone.
Takie klasyfikacje zostały opracowane przez wielu ekspertów tematu. Badacze najczęściej wykorzystują następujące wyróżniki grup:
Polska kultura klasyfikuje się w grupie krajów środkowoeuropejskich. Jednak zachowania polskich menadżerów coraz bardziej zbliżają się do wzorców występujących w Europie Zachodniej (wg wyników badań R. R. Gestelanda).
Młodzi polscy menadżerowie wykazują coraz większe nastawienie protransakcyjne, czyli nastawienie na realizację celu i osiągnięcie określonego wyniku. Stają się pod tym kątem podobni do Niemców czy Skandynawów. Ale nadal zachowują niektóre elementy podejścia propartnerskiego, charakteryzującego się budowaniem długotrwałych, wzajemnych relacji opartych na zaufaniu.
Polskim menadżerom i pracownikom dobrze współpracuje się z Niemcami, Szwedami i Amerykanami, którzy są zwykle obowiązkowi i mają nastawienie na realizację zadań. Natomiast musimy wykazać więcej cierpliwości we współpracy np. z Hiszpanami, którzy nie przykładają tak dużej wagi do czasu i na umówione spotkanie potrafią się znacznie spóźnić. Uznają, że jeśli dotarli w godzinach pracy swojego rozmówcy, to nie ma problemu. Dlatego warto przy umawianiu spotkania zaznaczyć ważność terminu i ograniczoną dostępność czasową.
Różnice kulturowe bywają w biznesie niemałym wyzwaniem. Kultura narodowa ma spory wpływ na zachowania, dlatego pracując w środowisku wielokulturowym czy sprzedając na rynki zagraniczne, warto nie pomijać jej wśród czynników sukcesu.
A dla zaciekawionych pytaniami, które pojawiły się na początku artykułu: gdyby manekiny sklepowe w Arabii Saudyjskiej miały głowy, musiałyby mieć zasłonięte twarze, zgodnie z obowiązującymi kanonami stroju w tym kraju, wynikającymi z religii. A w Chinach najbardziej nielubianą cyfrą jest czwórka, ponieważ fonetycznie cztery brzmi jak słowo śmierć. Dlatego z tą cyfrą wiąże się wiele przesądów i mieszkańcy tego kraju wolą jej unikać.
Agnieszka Nowicka-Przyborska, Trener GRUPY ODITK
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...