23/07/2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

Co łączy fakt, że popularne w Polsce cukierki krówki nie sprzedawały się w Indiach i to, że w Chinach nikt nie zadzwoni na infolinię o numerze składającym się z samych czwórek?

Wspólnym mianownikiem odpowiedzi na te pytania jest kultura narodowa. Zastanówmy się, jakie ma obecnie znaczenie w biznesie, w czasach powszechnej globalizacji.

Kultura narodowa a biznes

Kultura narodowa to: "zbiorowe zaprogramowanie umysłu, będące wynikiem dorastania w określonym kraju" (za G. Hofstede). Jest bardzo silnie zakorzeniona w podświadomości człowieka i przenika do zachowań konsumenckich i biznesowych.

Dlatego ważne jest uwzględnienie aspektów kultury narodowej, kiedy na przykład planuje się wprowadzenie produktu na zagraniczne rynki. W przeciwnym razie skutki mogą być dla firmy bolesne.

Wspomniane "krówki" nie miały w Indiach szans bytu, ponieważ ich nazwa i logo nazbyt kojarzyły się z krową, zwierzęciem darzonym w tym kraju wielkim szacunkiem. Dość wspomnieć, że krowy mogą swobodnie chodzić po ulicach, a gdy na przykład wejdą do sklepu, to nikt ich nie wyprosi, dopóki same nie postanowią opuścić pomieszczenia. Ale te same cukierki po zmianie nazwy i opakowania są przez Hindusów chętnie kupowane.

Kultura narodowa ma też niemałe znaczenie we współpracy pomiędzy partnerami biznesowymi z różnych krajów. Możemy popełnić duże faux pas, na przykład umawiając się z kontrahentem na lunch. W poszczególnych krajach przyjęte są różne rozkłady dnia. Pora lunchu dla Hiszpana oznacza godzinę 15:00, dla Niemca 12:00, a dla Brytyjczyka 13:00. A więc czy umówienie się na lunch jest prostą sprawą?

Różnice kulturowe często są zauważalne również wśród pracowników tej samej organizacji. Międzynarodowe korporacje zatrudniają osoby pochodzące z różnych krajów i kręgów kulturowych. I tak na przykład pracownicy z Europy Zachodniej, Skandynawii czy USA są w komunikacji bardzo bezpośredni. Szybko skracają dystans i zwracają się do rozmówcy po imieniu, bez uprzedniego zapytania go o zgodę. Wśród Polaków staje się to coraz bardziej powszechne, ale mamy w zwyczaju najpierw zakomunikować chęć zwracania się do siebie "na ty".

Przynależność krajów do grup kulturowych

Pomocna w sprawnym poruszaniu się w środowisku międzynarodowym może być znajomość grup kulturowych (cultural clusters). Kraje, które przynależą do tej samej grupy, nie posiadają takich samych kultur narodowych, ale są one zbliżone.

Takie klasyfikacje zostały opracowane przez wielu ekspertów tematu. Badacze najczęściej wykorzystują następujące wyróżniki grup:

  • Bliskość geograficzna (wyjątek stanowią kraje anglosaskie, które w różnych klasyfikacjach obejmują kraje położone na pięciu kontynentach, co z kolei jest podyktowane wpływami Anglii na zamorskie kolonie);
  • Wspólny język lub wspólna grupa językowa (np. języki germańskie czy słowiańskie);
  • Wspólna religia;
  • Zbliżony poziom rozwoju technicznego.

Polska kultura vs Świat

Polska kultura klasyfikuje się w grupie krajów środkowoeuropejskich. Jednak zachowania polskich menadżerów coraz bardziej zbliżają się do wzorców występujących w Europie Zachodniej (wg wyników badań R. R. Gestelanda).

Młodzi polscy menadżerowie wykazują coraz większe nastawienie protransakcyjne, czyli nastawienie na realizację celu i osiągnięcie określonego wyniku. Stają się pod tym kątem podobni do Niemców czy Skandynawów. Ale nadal zachowują niektóre elementy podejścia propartnerskiego, charakteryzującego się budowaniem długotrwałych, wzajemnych relacji opartych na zaufaniu.

Polskim menadżerom i pracownikom dobrze współpracuje się z Niemcami, Szwedami i Amerykanami, którzy są zwykle obowiązkowi i mają nastawienie na realizację zadań. Natomiast musimy wykazać więcej cierpliwości we współpracy np. z Hiszpanami, którzy nie przykładają tak dużej wagi do czasu i na umówione spotkanie potrafią się znacznie spóźnić. Uznają, że jeśli dotarli w godzinach pracy swojego rozmówcy, to nie ma problemu. Dlatego warto przy umawianiu spotkania zaznaczyć ważność terminu i ograniczoną dostępność czasową.

Różnice kulturowe bywają w biznesie niemałym wyzwaniem. Kultura narodowa ma spory wpływ na zachowania, dlatego pracując w środowisku wielokulturowym czy sprzedając na rynki zagraniczne, warto nie pomijać jej wśród czynników sukcesu.

A dla zaciekawionych pytaniami, które pojawiły się na początku artykułu: gdyby manekiny sklepowe w Arabii Saudyjskiej miały głowy, musiałyby mieć zasłonięte twarze, zgodnie z obowiązującymi kanonami stroju w tym kraju, wynikającymi z religii. A w Chinach najbardziej nielubianą cyfrą jest czwórka, ponieważ fonetycznie cztery brzmi jak słowo śmierć. Dlatego z tą cyfrą wiąże się wiele przesądów i mieszkańcy tego kraju wolą jej unikać.

Agnieszka Nowicka-Przyborska, Trener GRUPY ODITK

Autor artykułu
24/06/2024

Samoświadomość, odwaga i ciągła nauka - czyli leadership po nowemu

„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...