14.12.2015

Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?

W firmach w okresie przedświątecznym pojawia się wiele zwyczajów - bardziej lub mniej udanych. Spotykają się one z różnym odbiorem.

Zdarzają się niespodzianki na Mikołajki - szef firmy w tym dniu funduje pracownikom piernikowy syrop do kawy i herbaty oraz mandarynki - atrybuty świąt. Niektóre zespoły mają tradycję obdarowywania się drobnymi upominkami. Do najbardziej popularnych i jednocześnie średnio lubianych przez część pracowników należy wigilia firmowa czy też kolacja świąteczna. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Badania portalu praca.wp.pl pokazały, że na 12 tys. respondentów prawie 70 procent niechętnie podchodzi do takich inicjatyw. Jakie są tego powody?

Na imprezie świątecznej czy też wigilijnej, nazwijmy ją sobie dowolnie, pracownicy najczęściej składają sobie życzenia, szef życzy pracownikom wszystkiego najlepszego, pomyślności i radości. Potem czasem łamiemy się opłatkiem. Atmosfera powinna być miła, przyjemna, przepełniona życzliwością i serdecznością. Sęk w tym, że pojawia się tu (czasem) słowo: "powinna". Niestety niejednokrotnie zdarza się w większych, mniejszych czy średnich firmach, że na co dzień brakuje tej życzliwości, serdeczności i ludzkiego podejścia do współpracowników. Bo tak naprawdę wigilia firmowa i jej atmosfera zaczyna się dużo wcześniej i nigdy się nie kończy. To codzienne gesty do współpracowników, uśmiech, dobre słowo, pochwała, konstruktywna informacja zwrotna, partnerskie traktowanie i szacunek do drugiej osoby - tak po ludzku. Jeśli takie zwykłe ludzkie gesty i zachowania są na porządku dziennym, pracownicy dużo chętniej uczestniczą w spotkaniu świątecznym czy wigilii firmowej.

Smutne jest to, że powstaje cała masa stron poświęconych "przetrwaniu imprezy świątecznej w firmie". A przecież niekoniecznie tak musi być!

Co więc zrobić, aby spotkanie świąteczne było przyjemne, radosne i zbliżało pracowników? Poza dbaniem o codzienność i partnerskie relacje?

Wsłuchanie się w głosy pracowników to dobry pomysł: zapytajmy ich, jak chcą spędzić ten szczególny dzień. Może warto, aby szef własnoręcznie wypisał kartki z życzeniami dla pracowników? Może warto zadbać o spersonalizowany upominek? To, o czym warto też pamiętać, to wybór terminu - spotkanie tuż przed świętami może być dużym wyzwaniem dla wielu osób.

A co jeśli nie impreza świąteczna? Coraz bardziej popularne staje się dbanie o innych w tym szczególnym czasie: udział w szlachetnych akcjach pomocy potrzebującym, podczas których pracownicy przygotowują "fanty" na loterię (niekoniecznie materialne) i licytują zbierając w ten sposób fundusze. W jednej z firm pracownicy licytują na przykład własne ciasta, pierogi, swoje usługi tapeciarsko-malarskie. Zebrane pieniądze przeznaczają na konkretny cel, np. biorą udział w Szlachetnej Paczce.

Może warto odpowiedzieć sobie na dwa pytania, zanim popędzimy organizować świąteczną kolację:

1) co robię na co dzień, aby atmosfera była partnerska w dni powszednie w pracy?

2) co możemy zaoferować innym, jeśli nie firmową kolację wigilijną?

 

Życzę Wszystkim czytającym: Spokojnych, Radosnych Świąt i wielu pomyślności w Nowym Roku.

 

Dorota Jakubowska-Kurzec - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

22.10.2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

[więcej]
30.09.2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

[więcej]
28.09.2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

[więcej]
04.09.2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

[więcej]
02.09.2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

[więcej]
22.08.2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

[więcej]
04.08.2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

[więcej]
30.07.2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

[więcej]
29.06.2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

[więcej]
15.06.2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

[więcej]
01.06.2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

[więcej]
27.04.2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

[więcej]
06.04.2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

[więcej]
30.03.2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

[więcej]
23.03.2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

[więcej]
13.03.2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

[więcej]
13.03.2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

[więcej]
03.03.2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

[więcej]
24.02.2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

[więcej]
29.01.2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

[więcej]
16.12.2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

[więcej]
04.12.2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

[więcej]
15.11.2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

[więcej]
28.10.2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

[więcej]
08.10.2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

[więcej]
17.09.2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

[więcej]
26.08.2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

[więcej]
06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]