Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?
W firmach w okresie przedświątecznym pojawia się wiele zwyczajów - bardziej lub mniej udanych. Spotykają się one z różnym odbiorem.
Zdarzają się niespodzianki na Mikołajki - szef firmy w tym dniu funduje pracownikom piernikowy syrop do kawy i herbaty oraz mandarynki - atrybuty świąt. Niektóre zespoły mają tradycję obdarowywania się drobnymi upominkami. Do najbardziej popularnych i jednocześnie średnio lubianych przez część pracowników należy wigilia firmowa czy też kolacja świąteczna. Przyjrzyjmy się jej bliżej.
Badania portalu praca.wp.pl pokazały, że na 12 tys. respondentów prawie 70 procent niechętnie podchodzi do takich inicjatyw. Jakie są tego powody?
Na imprezie świątecznej czy też wigilijnej, nazwijmy ją sobie dowolnie, pracownicy najczęściej składają sobie życzenia, szef życzy pracownikom wszystkiego najlepszego, pomyślności i radości. Potem czasem łamiemy się opłatkiem. Atmosfera powinna być miła, przyjemna, przepełniona życzliwością i serdecznością. Sęk w tym, że pojawia się tu (czasem) słowo: "powinna". Niestety niejednokrotnie zdarza się w większych, mniejszych czy średnich firmach, że na co dzień brakuje tej życzliwości, serdeczności i ludzkiego podejścia do współpracowników. Bo tak naprawdę wigilia firmowa i jej atmosfera zaczyna się dużo wcześniej i nigdy się nie kończy. To codzienne gesty do współpracowników, uśmiech, dobre słowo, pochwała, konstruktywna informacja zwrotna, partnerskie traktowanie i szacunek do drugiej osoby - tak po ludzku. Jeśli takie zwykłe ludzkie gesty i zachowania są na porządku dziennym, pracownicy dużo chętniej uczestniczą w spotkaniu świątecznym czy wigilii firmowej.
Smutne jest to, że powstaje cała masa stron poświęconych "przetrwaniu imprezy świątecznej w firmie". A przecież niekoniecznie tak musi być!
Co więc zrobić, aby spotkanie świąteczne było przyjemne, radosne i zbliżało pracowników? Poza dbaniem o codzienność i partnerskie relacje?
Wsłuchanie się w głosy pracowników to dobry pomysł: zapytajmy ich, jak chcą spędzić ten szczególny dzień. Może warto, aby szef własnoręcznie wypisał kartki z życzeniami dla pracowników? Może warto zadbać o spersonalizowany upominek? To, o czym warto też pamiętać, to wybór terminu - spotkanie tuż przed świętami może być dużym wyzwaniem dla wielu osób.
A co jeśli nie impreza świąteczna? Coraz bardziej popularne staje się dbanie o innych w tym szczególnym czasie: udział w szlachetnych akcjach pomocy potrzebującym, podczas których pracownicy przygotowują "fanty" na loterię (niekoniecznie materialne) i licytują zbierając w ten sposób fundusze. W jednej z firm pracownicy licytują na przykład własne ciasta, pierogi, swoje usługi tapeciarsko-malarskie. Zebrane pieniądze przeznaczają na konkretny cel, np. biorą udział w Szlachetnej Paczce.
Może warto odpowiedzieć sobie na dwa pytania, zanim popędzimy organizować świąteczną kolację:
1) co robię na co dzień, aby atmosfera była partnerska w dni powszednie w pracy?
2) co możemy zaoferować innym, jeśli nie firmową kolację wigilijną?
Życzę Wszystkim czytającym: Spokojnych, Radosnych Świąt i wielu pomyślności w Nowym Roku.
Dorota Jakubowska-Kurzec - Trener Grupy ODiTK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]