14.12.2015

Kultura organizacyjna od święta - spotkania świąteczne w firmie - przyjemność czy obowiązek?

W firmach w okresie przedświątecznym pojawia się wiele zwyczajów - bardziej lub mniej udanych. Spotykają się one z różnym odbiorem.

Zdarzają się niespodzianki na Mikołajki - szef firmy w tym dniu funduje pracownikom piernikowy syrop do kawy i herbaty oraz mandarynki - atrybuty świąt. Niektóre zespoły mają tradycję obdarowywania się drobnymi upominkami. Do najbardziej popularnych i jednocześnie średnio lubianych przez część pracowników należy wigilia firmowa czy też kolacja świąteczna. Przyjrzyjmy się jej bliżej.

Badania portalu praca.wp.pl pokazały, że na 12 tys. respondentów prawie 70 procent niechętnie podchodzi do takich inicjatyw. Jakie są tego powody?

Na imprezie świątecznej czy też wigilijnej, nazwijmy ją sobie dowolnie, pracownicy najczęściej składają sobie życzenia, szef życzy pracownikom wszystkiego najlepszego, pomyślności i radości. Potem czasem łamiemy się opłatkiem. Atmosfera powinna być miła, przyjemna, przepełniona życzliwością i serdecznością. Sęk w tym, że pojawia się tu (czasem) słowo: "powinna". Niestety niejednokrotnie zdarza się w większych, mniejszych czy średnich firmach, że na co dzień brakuje tej życzliwości, serdeczności i ludzkiego podejścia do współpracowników. Bo tak naprawdę wigilia firmowa i jej atmosfera zaczyna się dużo wcześniej i nigdy się nie kończy. To codzienne gesty do współpracowników, uśmiech, dobre słowo, pochwała, konstruktywna informacja zwrotna, partnerskie traktowanie i szacunek do drugiej osoby - tak po ludzku. Jeśli takie zwykłe ludzkie gesty i zachowania są na porządku dziennym, pracownicy dużo chętniej uczestniczą w spotkaniu świątecznym czy wigilii firmowej.

Smutne jest to, że powstaje cała masa stron poświęconych "przetrwaniu imprezy świątecznej w firmie". A przecież niekoniecznie tak musi być!

Co więc zrobić, aby spotkanie świąteczne było przyjemne, radosne i zbliżało pracowników? Poza dbaniem o codzienność i partnerskie relacje?

Wsłuchanie się w głosy pracowników to dobry pomysł: zapytajmy ich, jak chcą spędzić ten szczególny dzień. Może warto, aby szef własnoręcznie wypisał kartki z życzeniami dla pracowników? Może warto zadbać o spersonalizowany upominek? To, o czym warto też pamiętać, to wybór terminu - spotkanie tuż przed świętami może być dużym wyzwaniem dla wielu osób.

A co jeśli nie impreza świąteczna? Coraz bardziej popularne staje się dbanie o innych w tym szczególnym czasie: udział w szlachetnych akcjach pomocy potrzebującym, podczas których pracownicy przygotowują "fanty" na loterię (niekoniecznie materialne) i licytują zbierając w ten sposób fundusze. W jednej z firm pracownicy licytują na przykład własne ciasta, pierogi, swoje usługi tapeciarsko-malarskie. Zebrane pieniądze przeznaczają na konkretny cel, np. biorą udział w Szlachetnej Paczce.

Może warto odpowiedzieć sobie na dwa pytania, zanim popędzimy organizować świąteczną kolację:

1) co robię na co dzień, aby atmosfera była partnerska w dni powszednie w pracy?

2) co możemy zaoferować innym, jeśli nie firmową kolację wigilijną?

 

Życzę Wszystkim czytającym: Spokojnych, Radosnych Świąt i wielu pomyślności w Nowym Roku.

 

Dorota Jakubowska-Kurzec - Trener Grupy ODiTK

 

 

 

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]