Kultura szczęśliwego pracownika – aspekty prawne
Każda firma ma swoją kulturę. I z jakiegoś powodu niektóre kultury przyciągają specjalistów, a inne sprawiają, że dochodzi do nieustannych rotacji pracowników.
Kultura vs pracownik
Millward Brown we współpracy z Work Service przeprowadził badanie, z którego wynika, że 47% osób, które deklarują niezadowolonie ze swojej pracy, wskazuje, że powodem tego stanu jest brak jasnych kryteriów awansu. Jednocześnie pracownicy w przedziale wiekowym 20 - 40 lat najczęściej twierdzą, że rozwój, realizowanie pasji i sprzyjająca atmosfera to najważniejsze gratyfikacje, jakie chcieliby uzyskiwać w pracy. Te profity nie pochodzą bezpośrednio z portfela pracodawcy, a właśnie z jego kultury.
Czym jest kultura organizacji? Najprostszy model prezentuje E. Schein, według którego kultura to język, komunikacja, historia, zwyczaje, rytuały, kary i nagrody oraz technologia, organizacja pracy i obieg dokumentów. Jeżeli te elementy połączą się w taki sposób, że pracownik będzie mógł realizować swoje pasje w sprzyjającej atmosferze, to z pewnością firma, w której pracuje znajdzie się w pierwszej grupie pracodawców, czyli właśnie tych, którzy przyciągają pracowników. Poza korzyściami miękkimi, jak zadowolenie pracowników i posiadanie stałego zaangażowanego zespołu, istnieją również te bardziej namacalne, czyli finansowe. Harvard Business Review wskazuje, że firmy o wysokiej kulturze organizacyjnej osiągają lepsze wyniki od konkurencji nawet o 20-30%.
Kultura vs prawo
Czy prawo ingeruje w budowanie kultury firmowej? Przede wszystkim prawo nie narzuca zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy przy realizacji celu gospodarczego. Nie daje też wskazówek w zakresie ustalania wartości firmy. Istnieją jednak pewne ramy, w których te wartości powinny się mieścić i należą do nich w szczególności: obowiązek poszanowania dóbr osobistych pracownika oraz zakaz dyskryminacji i mobbingu. Oznacza to, że wszelka aktywność pracodawcy i pracowników musi być zgodna z powyższymi obowiązkami. Nie jest dopuszczalne zatem budowanie kultury w oparciu o hasła, zgodnie z którymi pracownicy będą zobowiązani do czynności powodujących np. zastraszającą atmosferę. Oczywiście sposób działania firmy musi być również zgodny z dobrymi obyczajami, które nie stanowią czynów nieuczciwej konkurencji.
Kultura vs procedury
Czy to oznacza, że aby wyprzedzić konkurencję, należy stworzyć wiele stron opisu procedur wewnętrznego postępowania w organizacji? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele i zależeć będą one od rodzaju i wielkości organizacji oraz od momentu rozwoju, w którym się ona znajduje. Co do zasady jednak - kultury nie opiera się na dziesiątkach stron wytycznych, a odwrotnie. To procedury obowiązujące w firmie powinny być odzwierciedleniem kultury, jaka została zbudowana lub jest w trakcie kształtowania. Jeżeli jednym z filarów kultury organizacji jest zadowolenie i satysfakcja pracowników, wówczas należy zastanowić się, w jaki sposób można go zrealizować. I to jest właśnie moment na wprowadzenie procedur. Mogą to być procedury dotyczące motywacji pracowników, ale także obejmujące zasady zarządzania różnorodnością, przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym, jak również poszanowania dóbr osobistych pracowników. Nie oznacza to, że należy wdrażać jedynie formalne sposoby postępowania, w których powołuje się np. komisje antymobbingowe. Ważne jest takie działanie, które zapewni pracownikom bezpieczeństwo i umożliwi również nieformalne rozwiązanie konfliktów pojawiających się w organizacji.
Kształtując bezpieczne i odpowiedzialne miejsce pracy, należy pamiętać, że w organizacjach zatrudniających co najmniej 20 pracowników, świadczących pracę na podstawie umowy o pracę, konieczne jest wprowadzenie regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Wszelkie poboczne procedury, takie jak procedura antymobbingowa lub polityka różnorodności, mogą stać się elementem tych dokumentów. Pozostaje to jednak do wyboru pracodawcy. Tworząc procedury, warto mieć na uwadze jeszcze jedno, równie ważne obostrzenie wynikające z art. 9 § 2 kodeksu pracy, a mianowicie, że żadne wewnętrzne regulaminy i porozumienia nie mogą zawierać mniej korzystnych rozwiązań niż te zawarte w kodeksie pracy i innych aktach prawa.
Monika Wieczorek - Trener Grupy ODiTK
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]