29/08/2016

Kultura szczęśliwego pracownika – aspekty prawne

Każda firma ma swoją kulturę. I z jakiegoś powodu niektóre kultury przyciągają specjalistów, a inne sprawiają, że dochodzi do nieustannych rotacji pracowników.

Kultura vs pracownik

Millward Brown we współpracy z Work Service przeprowadził badanie, z którego wynika, że 47% osób, które deklarują niezadowolonie ze swojej pracy, wskazuje, że powodem tego stanu jest brak jasnych kryteriów awansu. Jednocześnie pracownicy w przedziale wiekowym 20 - 40 lat najczęściej twierdzą, że rozwój, realizowanie pasji i sprzyjająca atmosfera to najważniejsze gratyfikacje, jakie chcieliby uzyskiwać w pracy. Te profity nie pochodzą bezpośrednio z portfela pracodawcy, a właśnie z jego kultury.

Czym jest kultura organizacji? Najprostszy model prezentuje E. Schein, według którego kultura to język, komunikacja, historia, zwyczaje, rytuały, kary i nagrody oraz technologia, organizacja pracy i obieg dokumentów. Jeżeli te elementy połączą się w taki sposób, że pracownik będzie mógł realizować swoje pasje w sprzyjającej atmosferze, to z pewnością firma, w której pracuje znajdzie się w pierwszej grupie pracodawców, czyli właśnie tych, którzy przyciągają pracowników. Poza korzyściami miękkimi, jak zadowolenie pracowników i posiadanie stałego zaangażowanego zespołu, istnieją również te bardziej namacalne, czyli finansowe. Harvard Business Review wskazuje, że firmy o wysokiej kulturze organizacyjnej osiągają lepsze wyniki od konkurencji nawet o 20-30%.

Kultura vs prawo

Czy prawo ingeruje w budowanie kultury firmowej? Przede wszystkim prawo nie narzuca zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy przy realizacji celu gospodarczego. Nie daje też wskazówek w zakresie ustalania wartości firmy. Istnieją jednak pewne ramy, w których te wartości powinny się mieścić i należą do nich w szczególności: obowiązek poszanowania dóbr osobistych pracownika oraz zakaz dyskryminacji i mobbingu. Oznacza to, że wszelka aktywność pracodawcy i pracowników musi być zgodna z powyższymi obowiązkami. Nie jest dopuszczalne zatem budowanie kultury w oparciu o hasła, zgodnie z którymi pracownicy będą zobowiązani do czynności powodujących np. zastraszającą atmosferę. Oczywiście sposób działania firmy musi być również zgodny z dobrymi obyczajami, które nie stanowią czynów nieuczciwej konkurencji.

Kultura vs procedury

Czy to oznacza, że aby wyprzedzić konkurencję, należy stworzyć wiele stron opisu procedur wewnętrznego postępowania w organizacji? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele i zależeć będą one od rodzaju i wielkości organizacji oraz od momentu rozwoju, w którym się ona znajduje. Co do zasady jednak - kultury nie opiera się na dziesiątkach stron wytycznych, a odwrotnie. To procedury obowiązujące w firmie powinny być odzwierciedleniem kultury, jaka została zbudowana lub jest w trakcie kształtowania. Jeżeli jednym z filarów kultury organizacji jest zadowolenie i satysfakcja pracowników, wówczas należy zastanowić się, w jaki sposób można go zrealizować. I to jest właśnie moment na wprowadzenie procedur. Mogą to być procedury dotyczące motywacji pracowników, ale także obejmujące zasady zarządzania różnorodnością, przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym, jak również poszanowania dóbr osobistych pracowników. Nie oznacza to, że należy wdrażać jedynie formalne sposoby postępowania, w których powołuje się np. komisje antymobbingowe. Ważne jest takie działanie, które zapewni pracownikom bezpieczeństwo i umożliwi również nieformalne rozwiązanie konfliktów pojawiających się w organizacji.

Kształtując bezpieczne i odpowiedzialne miejsce pracy, należy pamiętać, że w organizacjach zatrudniających co najmniej 20 pracowników, świadczących pracę na podstawie umowy o pracę, konieczne jest wprowadzenie regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Wszelkie poboczne procedury, takie jak procedura antymobbingowa lub polityka różnorodności, mogą stać się elementem tych dokumentów. Pozostaje to jednak do wyboru pracodawcy. Tworząc procedury, warto mieć na uwadze jeszcze jedno, równie ważne obostrzenie wynikające z art. 9 § 2 kodeksu pracy, a mianowicie, że żadne wewnętrzne regulaminy i porozumienia nie mogą zawierać mniej korzystnych rozwiązań niż te zawarte w kodeksie pracy i innych aktach prawa.

 

Monika Wieczorek - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...

8/10/2019

Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera

Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...

17/09/2019

Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi

Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...

26/08/2019

Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty

W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...

6/08/2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...