29.08.2016

Kultura szczęśliwego pracownika – aspekty prawne

Każda firma ma swoją kulturę. I z jakiegoś powodu niektóre kultury przyciągają specjalistów, a inne sprawiają, że dochodzi do nieustannych rotacji pracowników.

Kultura vs pracownik

Millward Brown we współpracy z Work Service przeprowadził badanie, z którego wynika, że 47% osób, które deklarują niezadowolonie ze swojej pracy, wskazuje, że powodem tego stanu jest brak jasnych kryteriów awansu. Jednocześnie pracownicy w przedziale wiekowym 20 - 40 lat najczęściej twierdzą, że rozwój, realizowanie pasji i sprzyjająca atmosfera to najważniejsze gratyfikacje, jakie chcieliby uzyskiwać w pracy. Te profity nie pochodzą bezpośrednio z portfela pracodawcy, a właśnie z jego kultury.

Czym jest kultura organizacji? Najprostszy model prezentuje E. Schein, według którego kultura to język, komunikacja, historia, zwyczaje, rytuały, kary i nagrody oraz technologia, organizacja pracy i obieg dokumentów. Jeżeli te elementy połączą się w taki sposób, że pracownik będzie mógł realizować swoje pasje w sprzyjającej atmosferze, to z pewnością firma, w której pracuje znajdzie się w pierwszej grupie pracodawców, czyli właśnie tych, którzy przyciągają pracowników. Poza korzyściami miękkimi, jak zadowolenie pracowników i posiadanie stałego zaangażowanego zespołu, istnieją również te bardziej namacalne, czyli finansowe. Harvard Business Review wskazuje, że firmy o wysokiej kulturze organizacyjnej osiągają lepsze wyniki od konkurencji nawet o 20-30%.

Kultura vs prawo

Czy prawo ingeruje w budowanie kultury firmowej? Przede wszystkim prawo nie narzuca zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy przy realizacji celu gospodarczego. Nie daje też wskazówek w zakresie ustalania wartości firmy. Istnieją jednak pewne ramy, w których te wartości powinny się mieścić i należą do nich w szczególności: obowiązek poszanowania dóbr osobistych pracownika oraz zakaz dyskryminacji i mobbingu. Oznacza to, że wszelka aktywność pracodawcy i pracowników musi być zgodna z powyższymi obowiązkami. Nie jest dopuszczalne zatem budowanie kultury w oparciu o hasła, zgodnie z którymi pracownicy będą zobowiązani do czynności powodujących np. zastraszającą atmosferę. Oczywiście sposób działania firmy musi być również zgodny z dobrymi obyczajami, które nie stanowią czynów nieuczciwej konkurencji.

Kultura vs procedury

Czy to oznacza, że aby wyprzedzić konkurencję, należy stworzyć wiele stron opisu procedur wewnętrznego postępowania w organizacji? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele i zależeć będą one od rodzaju i wielkości organizacji oraz od momentu rozwoju, w którym się ona znajduje. Co do zasady jednak - kultury nie opiera się na dziesiątkach stron wytycznych, a odwrotnie. To procedury obowiązujące w firmie powinny być odzwierciedleniem kultury, jaka została zbudowana lub jest w trakcie kształtowania. Jeżeli jednym z filarów kultury organizacji jest zadowolenie i satysfakcja pracowników, wówczas należy zastanowić się, w jaki sposób można go zrealizować. I to jest właśnie moment na wprowadzenie procedur. Mogą to być procedury dotyczące motywacji pracowników, ale także obejmujące zasady zarządzania różnorodnością, przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym, jak również poszanowania dóbr osobistych pracowników. Nie oznacza to, że należy wdrażać jedynie formalne sposoby postępowania, w których powołuje się np. komisje antymobbingowe. Ważne jest takie działanie, które zapewni pracownikom bezpieczeństwo i umożliwi również nieformalne rozwiązanie konfliktów pojawiających się w organizacji.

Kształtując bezpieczne i odpowiedzialne miejsce pracy, należy pamiętać, że w organizacjach zatrudniających co najmniej 20 pracowników, świadczących pracę na podstawie umowy o pracę, konieczne jest wprowadzenie regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Wszelkie poboczne procedury, takie jak procedura antymobbingowa lub polityka różnorodności, mogą stać się elementem tych dokumentów. Pozostaje to jednak do wyboru pracodawcy. Tworząc procedury, warto mieć na uwadze jeszcze jedno, równie ważne obostrzenie wynikające z art. 9 § 2 kodeksu pracy, a mianowicie, że żadne wewnętrzne regulaminy i porozumienia nie mogą zawierać mniej korzystnych rozwiązań niż te zawarte w kodeksie pracy i innych aktach prawa.

 

Monika Wieczorek - Trener Grupy ODiTK

 

 

06.08.2019

Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10

Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...

[więcej]
29.07.2019

Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?

Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...

[więcej]
08.07.2019

Wódz z nerwami na wodzy

Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...

[więcej]
27.05.2019

Załatwiony w białych rękawiczkach

Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.

[więcej]
15.05.2019

BIM - siła kompetentnego zespołu

Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....

[więcej]
08.04.2019

Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy

Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...

[więcej]
26.03.2019

Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)

Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...

[więcej]
04.03.2019

Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel

Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.

[więcej]
18.02.2019

Business acumen, czyli czy leci z nami pilot

Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...

[więcej]
21.01.2019

Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?

Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...

[więcej]
09.01.2019

Storywatching w działaniach HR

W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...

[więcej]
17.12.2018

Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?

I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...

[więcej]
10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]