29/08/2016

Kultura szczęśliwego pracownika – aspekty prawne

Każda firma ma swoją kulturę. I z jakiegoś powodu niektóre kultury przyciągają specjalistów, a inne sprawiają, że dochodzi do nieustannych rotacji pracowników.

Kultura vs pracownik

Millward Brown we współpracy z Work Service przeprowadził badanie, z którego wynika, że 47% osób, które deklarują niezadowolonie ze swojej pracy, wskazuje, że powodem tego stanu jest brak jasnych kryteriów awansu. Jednocześnie pracownicy w przedziale wiekowym 20 - 40 lat najczęściej twierdzą, że rozwój, realizowanie pasji i sprzyjająca atmosfera to najważniejsze gratyfikacje, jakie chcieliby uzyskiwać w pracy. Te profity nie pochodzą bezpośrednio z portfela pracodawcy, a właśnie z jego kultury.

Czym jest kultura organizacji? Najprostszy model prezentuje E. Schein, według którego kultura to język, komunikacja, historia, zwyczaje, rytuały, kary i nagrody oraz technologia, organizacja pracy i obieg dokumentów. Jeżeli te elementy połączą się w taki sposób, że pracownik będzie mógł realizować swoje pasje w sprzyjającej atmosferze, to z pewnością firma, w której pracuje znajdzie się w pierwszej grupie pracodawców, czyli właśnie tych, którzy przyciągają pracowników. Poza korzyściami miękkimi, jak zadowolenie pracowników i posiadanie stałego zaangażowanego zespołu, istnieją również te bardziej namacalne, czyli finansowe. Harvard Business Review wskazuje, że firmy o wysokiej kulturze organizacyjnej osiągają lepsze wyniki od konkurencji nawet o 20-30%.

Kultura vs prawo

Czy prawo ingeruje w budowanie kultury firmowej? Przede wszystkim prawo nie narzuca zasad, jakimi powinni kierować się przedsiębiorcy przy realizacji celu gospodarczego. Nie daje też wskazówek w zakresie ustalania wartości firmy. Istnieją jednak pewne ramy, w których te wartości powinny się mieścić i należą do nich w szczególności: obowiązek poszanowania dóbr osobistych pracownika oraz zakaz dyskryminacji i mobbingu. Oznacza to, że wszelka aktywność pracodawcy i pracowników musi być zgodna z powyższymi obowiązkami. Nie jest dopuszczalne zatem budowanie kultury w oparciu o hasła, zgodnie z którymi pracownicy będą zobowiązani do czynności powodujących np. zastraszającą atmosferę. Oczywiście sposób działania firmy musi być również zgodny z dobrymi obyczajami, które nie stanowią czynów nieuczciwej konkurencji.

Kultura vs procedury

Czy to oznacza, że aby wyprzedzić konkurencję, należy stworzyć wiele stron opisu procedur wewnętrznego postępowania w organizacji? Odpowiedzi na to pytanie może być wiele i zależeć będą one od rodzaju i wielkości organizacji oraz od momentu rozwoju, w którym się ona znajduje. Co do zasady jednak - kultury nie opiera się na dziesiątkach stron wytycznych, a odwrotnie. To procedury obowiązujące w firmie powinny być odzwierciedleniem kultury, jaka została zbudowana lub jest w trakcie kształtowania. Jeżeli jednym z filarów kultury organizacji jest zadowolenie i satysfakcja pracowników, wówczas należy zastanowić się, w jaki sposób można go zrealizować. I to jest właśnie moment na wprowadzenie procedur. Mogą to być procedury dotyczące motywacji pracowników, ale także obejmujące zasady zarządzania różnorodnością, przeciwdziałania mobbingowi, dyskryminacji i innym zachowaniom niepożądanym, jak również poszanowania dóbr osobistych pracowników. Nie oznacza to, że należy wdrażać jedynie formalne sposoby postępowania, w których powołuje się np. komisje antymobbingowe. Ważne jest takie działanie, które zapewni pracownikom bezpieczeństwo i umożliwi również nieformalne rozwiązanie konfliktów pojawiających się w organizacji.

Kształtując bezpieczne i odpowiedzialne miejsce pracy, należy pamiętać, że w organizacjach zatrudniających co najmniej 20 pracowników, świadczących pracę na podstawie umowy o pracę, konieczne jest wprowadzenie regulaminu pracy oraz regulaminu wynagradzania. Wszelkie poboczne procedury, takie jak procedura antymobbingowa lub polityka różnorodności, mogą stać się elementem tych dokumentów. Pozostaje to jednak do wyboru pracodawcy. Tworząc procedury, warto mieć na uwadze jeszcze jedno, równie ważne obostrzenie wynikające z art. 9 § 2 kodeksu pracy, a mianowicie, że żadne wewnętrzne regulaminy i porozumienia nie mogą zawierać mniej korzystnych rozwiązań niż te zawarte w kodeksie pracy i innych aktach prawa.

 

Monika Wieczorek - Trener Grupy ODiTK

 

 

Autor artykułu
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.