23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to sprawdzian z umiejętnego stosowania tej wiedzy.

Liderze - twoja postawa pełni rolę modelową, jest i będzie powielana przez twoich pracowników. Ważne jest nie tylko to, jakie działania podejmujesz i co komunikujesz zespołowi, ale też to, jak to robisz.

Twoje emocje = emocje twojego zespołu

Twoje emocje rezonują na zespół. Jeśli będziesz emanować niepokojem czy frustracją, to "zarazisz" tym uczuciem swoich podwładnych. I odwrotnie, twoje pozytywne nastawienie będzie im dodawać otuchy.

Świadomość własnych emocji to pierwszy krok, bo tylko tym, co świadome, możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.

W takich momentach jak teraz, rola lidera, który daje poczucie bezpieczeństwa, jest optymistyczny, rozumie emocje swoje oraz swojego zespołu i pozytywnie wpływa na ludzi, jest nie do przecenienia.

Mów do rzeczy... i do ludzi

"Słowa mają siłę" - ten utarty frazes dziś pokazuje ważną prawdę. To, jakich wyrażeń używasz, jak budujesz komunikaty, jest niezwykle istotne, bo słowa kreują rzeczywistość.

Jeśli chcesz, aby emocje w twoim zespole były pozytywne, używaj pozytywnych wyrażeń.

Wiadomo, że lepiej powiedzieć do dziecka "idź powoli" niż "nie biegaj", "potrzebujesz więcej skupienia" niż "jesteś roztargniony". Te same zasady stosuj w swoim zespole.

Szczególnie istotne jest to, jakich używasz metafor i porównań. Pamiętaj, że powinny nasuwać pożądany obraz. Mógłbyś powiedzieć: "toniemy w problemach". A możesz powiedzieć w ten sposób: "stawiamy czoła niełatwej sytuacji".

Czujesz różnicę? Twoi pracownicy też ją poczują.

Nie unikaj trudnych tematów

Nie unikaj rozmów o trudnościach. Nie należy ich bagatelizować czy malować naiwnych scenariuszy.

Jeśli masz do zakomunikowania coś trudnego, nie zwlekaj. Plotki rozchodzą się bardzo szybko, a zniekształcona rzeczywistość może zestresować bardziej niż trudne fakty. Niezwykle ciężko jest zaangażować ludzi do działania, jeśli obawiają się o swoją przyszłość.

Komunikując trudne decyzje, warto zadbać o dobrą atmosferę, pamiętając o lekcji, jakiej udzielił Winston Churchill: "Jeśli masz kogoś zabić, nic nie kosztuje Cię, aby być dla niego miłym". Millenialsi zaś mówią "Kindness is the new cool". Trudne rozmowy, prowadzone w życzliwej atmosferze są o wiele lepiej przyjmowane, a decyzje zostają wdrożone sprawniej.

Zapraszaj do dialogu

Pozwól się wypowiedzieć swoim pracownikom. Tylko wtedy tak naprawdę dowiesz się, co myślą i czego potrzebują, by sprawniej i efektywniej działać.

Często kluczem do uspokojenia sytuacji i pozytywnego zaangażowania pracowników jest po prostu rozmowa. Bądź dostępny i buduj zaufanie.

W trakcie rozmowy warto się upewnić, że dobrze rozumiemy naszego pracownika. Jeśli pojawiają się abstrakcyjne sformułowania, dopytaj: "Jeśli mówisz, że chciałbyś, by księgowość działała efektywniej, to jakie konkretnie działania chciałbyś zaobserwować?".

Nie wahaj się prosić o konkrety: "Powiedziałaś, że chciałabyś, abym była bardziej dostępna, ale co konkretnie masz na myśli?".

Dbaj o ciągłość komunikacji

Dbaj o stałą komunikację. To szczególnie istotne, kiedy zespół pracuje zdalnie.

Członkowie zespołu mogą nie przekazywać wiadomości z różnych powodów, np. przeładowania informacyjnego. A to może prowadzić do przeoczenia istotnych informacji. Upewniaj się, że komunikacja jest cały czas otwarta i żadna istotna wiadomość nie zostanie pominięta.

Tutaj równie ważne są rutyny, takie jak częste spotkania online o określonej porze i pozostawanie w stałym kontakcie (także nieformalnym), poprzez komunikatory, które pozwalają na bezpośrednią relację.

Doceniaj

Pokaż ludziom, że ich wkład w funkcjonowanie zespołu jest ważny. Doceniaj i bądź przy tym konkretny. Samo słowo "dziękuję" nie wystarczy. Docenianie powinno być zindywidualizowane tak, by pracownik mógł czuć, że jest on ceniony jako osoba.

W czasie, kiedy spora część pracodawców nie jest w stanie zagwarantować stabilności zatrudnienia swoim zespołom, to co możemy zrobić, to starać się zredukować lęki pracowników poprzez pokazanie, że są potrzebni, godni zaufania, a ich praca ma sens.

Ostatnie miesiące obfitowały w dyskusje nad raportami z badań i predykcje co do kompetencji przyszłości. Inteligencja emocjonalna, która bez wątpienia miała być future skill, stała się niezwykle ważna już "tu i teraz". Na szczęście w odróżnieniu od IQ, EQ można rozwijać - poprzez słuchanie, co mówią do nas inni oraz uważne obserwowanie swoich stanów emocjonalnych i nazywanie ich. Kolejnym etapem jest takie zarządzanie emocjami, aby służyły naszym celom. A takim celem może być dobrostan naszego zespołu.

Zatem zarażajmy emocjami, ale tylko pozytywnymi. 

Monika Zwierzyńska, Dyrektor Sprzedaży GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...