O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to sprawdzian z umiejętnego stosowania tej wiedzy.
Liderze - twoja postawa pełni rolę modelową, jest i będzie powielana przez twoich pracowników. Ważne jest nie tylko to, jakie działania podejmujesz i co komunikujesz zespołowi, ale też to, jak to robisz.
Twoje emocje rezonują na zespół. Jeśli będziesz emanować niepokojem czy frustracją, to "zarazisz" tym uczuciem swoich podwładnych. I odwrotnie, twoje pozytywne nastawienie będzie im dodawać otuchy.
Świadomość własnych emocji to pierwszy krok, bo tylko tym, co świadome, możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.
W takich momentach jak teraz, rola lidera, który daje poczucie bezpieczeństwa, jest optymistyczny, rozumie emocje swoje oraz swojego zespołu i pozytywnie wpływa na ludzi, jest nie do przecenienia.
"Słowa mają siłę" - ten utarty frazes dziś pokazuje ważną prawdę. To, jakich wyrażeń używasz, jak budujesz komunikaty, jest niezwykle istotne, bo słowa kreują rzeczywistość.
Jeśli chcesz, aby emocje w twoim zespole były pozytywne, używaj pozytywnych wyrażeń.
Wiadomo, że lepiej powiedzieć do dziecka "idź powoli" niż "nie biegaj", "potrzebujesz więcej skupienia" niż "jesteś roztargniony". Te same zasady stosuj w swoim zespole.
Szczególnie istotne jest to, jakich używasz metafor i porównań. Pamiętaj, że powinny nasuwać pożądany obraz. Mógłbyś powiedzieć: "toniemy w problemach". A możesz powiedzieć w ten sposób: "stawiamy czoła niełatwej sytuacji".
Czujesz różnicę? Twoi pracownicy też ją poczują.
Nie unikaj rozmów o trudnościach. Nie należy ich bagatelizować czy malować naiwnych scenariuszy.
Jeśli masz do zakomunikowania coś trudnego, nie zwlekaj. Plotki rozchodzą się bardzo szybko, a zniekształcona rzeczywistość może zestresować bardziej niż trudne fakty. Niezwykle ciężko jest zaangażować ludzi do działania, jeśli obawiają się o swoją przyszłość.
Komunikując trudne decyzje, warto zadbać o dobrą atmosferę, pamiętając o lekcji, jakiej udzielił Winston Churchill: "Jeśli masz kogoś zabić, nic nie kosztuje Cię, aby być dla niego miłym". Millenialsi zaś mówią "Kindness is the new cool". Trudne rozmowy, prowadzone w życzliwej atmosferze są o wiele lepiej przyjmowane, a decyzje zostają wdrożone sprawniej.
Pozwól się wypowiedzieć swoim pracownikom. Tylko wtedy tak naprawdę dowiesz się, co myślą i czego potrzebują, by sprawniej i efektywniej działać.
Często kluczem do uspokojenia sytuacji i pozytywnego zaangażowania pracowników jest po prostu rozmowa. Bądź dostępny i buduj zaufanie.
W trakcie rozmowy warto się upewnić, że dobrze rozumiemy naszego pracownika. Jeśli pojawiają się abstrakcyjne sformułowania, dopytaj: "Jeśli mówisz, że chciałbyś, by księgowość działała efektywniej, to jakie konkretnie działania chciałbyś zaobserwować?".
Nie wahaj się prosić o konkrety: "Powiedziałaś, że chciałabyś, abym była bardziej dostępna, ale co konkretnie masz na myśli?".
Dbaj o stałą komunikację. To szczególnie istotne, kiedy zespół pracuje zdalnie.
Członkowie zespołu mogą nie przekazywać wiadomości z różnych powodów, np. przeładowania informacyjnego. A to może prowadzić do przeoczenia istotnych informacji. Upewniaj się, że komunikacja jest cały czas otwarta i żadna istotna wiadomość nie zostanie pominięta.
Tutaj równie ważne są rutyny, takie jak częste spotkania online o określonej porze i pozostawanie w stałym kontakcie (także nieformalnym), poprzez komunikatory, które pozwalają na bezpośrednią relację.
Pokaż ludziom, że ich wkład w funkcjonowanie zespołu jest ważny. Doceniaj i bądź przy tym konkretny. Samo słowo "dziękuję" nie wystarczy. Docenianie powinno być zindywidualizowane tak, by pracownik mógł czuć, że jest on ceniony jako osoba.
W czasie, kiedy spora część pracodawców nie jest w stanie zagwarantować stabilności zatrudnienia swoim zespołom, to co możemy zrobić, to starać się zredukować lęki pracowników poprzez pokazanie, że są potrzebni, godni zaufania, a ich praca ma sens.
Ostatnie miesiące obfitowały w dyskusje nad raportami z badań i predykcje co do kompetencji przyszłości. Inteligencja emocjonalna, która bez wątpienia miała być future skill, stała się niezwykle ważna już "tu i teraz". Na szczęście w odróżnieniu od IQ, EQ można rozwijać - poprzez słuchanie, co mówią do nas inni oraz uważne obserwowanie swoich stanów emocjonalnych i nazywanie ich. Kolejnym etapem jest takie zarządzanie emocjami, aby służyły naszym celom. A takim celem może być dobrostan naszego zespołu.
Zatem zarażajmy emocjami, ale tylko pozytywnymi.
Monika Zwierzyńska, Dyrektor Sprzedaży GRUPY ODITK
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....