23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to sprawdzian z umiejętnego stosowania tej wiedzy.

Liderze - twoja postawa pełni rolę modelową, jest i będzie powielana przez twoich pracowników. Ważne jest nie tylko to, jakie działania podejmujesz i co komunikujesz zespołowi, ale też to, jak to robisz.

Twoje emocje = emocje twojego zespołu

Twoje emocje rezonują na zespół. Jeśli będziesz emanować niepokojem czy frustracją, to "zarazisz" tym uczuciem swoich podwładnych. I odwrotnie, twoje pozytywne nastawienie będzie im dodawać otuchy.

Świadomość własnych emocji to pierwszy krok, bo tylko tym, co świadome, możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.

W takich momentach jak teraz, rola lidera, który daje poczucie bezpieczeństwa, jest optymistyczny, rozumie emocje swoje oraz swojego zespołu i pozytywnie wpływa na ludzi, jest nie do przecenienia.

Mów do rzeczy... i do ludzi

"Słowa mają siłę" - ten utarty frazes dziś pokazuje ważną prawdę. To, jakich wyrażeń używasz, jak budujesz komunikaty, jest niezwykle istotne, bo słowa kreują rzeczywistość.

Jeśli chcesz, aby emocje w twoim zespole były pozytywne, używaj pozytywnych wyrażeń.

Wiadomo, że lepiej powiedzieć do dziecka "idź powoli" niż "nie biegaj", "potrzebujesz więcej skupienia" niż "jesteś roztargniony". Te same zasady stosuj w swoim zespole.

Szczególnie istotne jest to, jakich używasz metafor i porównań. Pamiętaj, że powinny nasuwać pożądany obraz. Mógłbyś powiedzieć: "toniemy w problemach". A możesz powiedzieć w ten sposób: "stawiamy czoła niełatwej sytuacji".

Czujesz różnicę? Twoi pracownicy też ją poczują.

Nie unikaj trudnych tematów

Nie unikaj rozmów o trudnościach. Nie należy ich bagatelizować czy malować naiwnych scenariuszy.

Jeśli masz do zakomunikowania coś trudnego, nie zwlekaj. Plotki rozchodzą się bardzo szybko, a zniekształcona rzeczywistość może zestresować bardziej niż trudne fakty. Niezwykle ciężko jest zaangażować ludzi do działania, jeśli obawiają się o swoją przyszłość.

Komunikując trudne decyzje, warto zadbać o dobrą atmosferę, pamiętając o lekcji, jakiej udzielił Winston Churchill: "Jeśli masz kogoś zabić, nic nie kosztuje Cię, aby być dla niego miłym". Millenialsi zaś mówią "Kindness is the new cool". Trudne rozmowy, prowadzone w życzliwej atmosferze są o wiele lepiej przyjmowane, a decyzje zostają wdrożone sprawniej.

Zapraszaj do dialogu

Pozwól się wypowiedzieć swoim pracownikom. Tylko wtedy tak naprawdę dowiesz się, co myślą i czego potrzebują, by sprawniej i efektywniej działać.

Często kluczem do uspokojenia sytuacji i pozytywnego zaangażowania pracowników jest po prostu rozmowa. Bądź dostępny i buduj zaufanie.

W trakcie rozmowy warto się upewnić, że dobrze rozumiemy naszego pracownika. Jeśli pojawiają się abstrakcyjne sformułowania, dopytaj: "Jeśli mówisz, że chciałbyś, by księgowość działała efektywniej, to jakie konkretnie działania chciałbyś zaobserwować?".

Nie wahaj się prosić o konkrety: "Powiedziałaś, że chciałabyś, abym była bardziej dostępna, ale co konkretnie masz na myśli?".

Dbaj o ciągłość komunikacji

Dbaj o stałą komunikację. To szczególnie istotne, kiedy zespół pracuje zdalnie.

Członkowie zespołu mogą nie przekazywać wiadomości z różnych powodów, np. przeładowania informacyjnego. A to może prowadzić do przeoczenia istotnych informacji. Upewniaj się, że komunikacja jest cały czas otwarta i żadna istotna wiadomość nie zostanie pominięta.

Tutaj równie ważne są rutyny, takie jak częste spotkania online o określonej porze i pozostawanie w stałym kontakcie (także nieformalnym), poprzez komunikatory, które pozwalają na bezpośrednią relację.

Doceniaj

Pokaż ludziom, że ich wkład w funkcjonowanie zespołu jest ważny. Doceniaj i bądź przy tym konkretny. Samo słowo "dziękuję" nie wystarczy. Docenianie powinno być zindywidualizowane tak, by pracownik mógł czuć, że jest on ceniony jako osoba.

W czasie, kiedy spora część pracodawców nie jest w stanie zagwarantować stabilności zatrudnienia swoim zespołom, to co możemy zrobić, to starać się zredukować lęki pracowników poprzez pokazanie, że są potrzebni, godni zaufania, a ich praca ma sens.

Ostatnie miesiące obfitowały w dyskusje nad raportami z badań i predykcje co do kompetencji przyszłości. Inteligencja emocjonalna, która bez wątpienia miała być future skill, stała się niezwykle ważna już "tu i teraz". Na szczęście w odróżnieniu od IQ, EQ można rozwijać - poprzez słuchanie, co mówią do nas inni oraz uważne obserwowanie swoich stanów emocjonalnych i nazywanie ich. Kolejnym etapem jest takie zarządzanie emocjami, aby służyły naszym celom. A takim celem może być dobrostan naszego zespołu.

Zatem zarażajmy emocjami, ale tylko pozytywnymi. 

Monika Zwierzyńska, Dyrektor Sprzedaży GRUPY ODITK

 

 

Autor artykułu
4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianych częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...