Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to sprawdzian z umiejętnego stosowania tej wiedzy.
Liderze - twoja postawa pełni rolę modelową, jest i będzie powielana przez twoich pracowników. Ważne jest nie tylko to, jakie działania podejmujesz i co komunikujesz zespołowi, ale też to, jak to robisz.
Twoje emocje = emocje twojego zespołu
Twoje emocje rezonują na zespół. Jeśli będziesz emanować niepokojem czy frustracją, to "zarazisz" tym uczuciem swoich podwładnych. I odwrotnie, twoje pozytywne nastawienie będzie im dodawać otuchy.
Świadomość własnych emocji to pierwszy krok, bo tylko tym, co świadome, możemy zarządzać. To, co nieświadome zarządza nami.
W takich momentach jak teraz, rola lidera, który daje poczucie bezpieczeństwa, jest optymistyczny, rozumie emocje swoje oraz swojego zespołu i pozytywnie wpływa na ludzi, jest nie do przecenienia.
Mów do rzeczy... i do ludzi
"Słowa mają siłę" - ten utarty frazes dziś pokazuje ważną prawdę. To, jakich wyrażeń używasz, jak budujesz komunikaty, jest niezwykle istotne, bo słowa kreują rzeczywistość.
Jeśli chcesz, aby emocje w twoim zespole były pozytywne, używaj pozytywnych wyrażeń.
Wiadomo, że lepiej powiedzieć do dziecka "idź powoli" niż "nie biegaj", "potrzebujesz więcej skupienia" niż "jesteś roztargniony". Te same zasady stosuj w swoim zespole.
Szczególnie istotne jest to, jakich używasz metafor i porównań. Pamiętaj, że powinny nasuwać pożądany obraz. Mógłbyś powiedzieć: "toniemy w problemach". A możesz powiedzieć w ten sposób: "stawiamy czoła niełatwej sytuacji".
Czujesz różnicę? Twoi pracownicy też ją poczują.
Nie unikaj trudnych tematów
Nie unikaj rozmów o trudnościach. Nie należy ich bagatelizować czy malować naiwnych scenariuszy.
Jeśli masz do zakomunikowania coś trudnego, nie zwlekaj. Plotki rozchodzą się bardzo szybko, a zniekształcona rzeczywistość może zestresować bardziej niż trudne fakty. Niezwykle ciężko jest zaangażować ludzi do działania, jeśli obawiają się o swoją przyszłość.
Komunikując trudne decyzje, warto zadbać o dobrą atmosferę, pamiętając o lekcji, jakiej udzielił Winston Churchill: "Jeśli masz kogoś zabić, nic nie kosztuje Cię, aby być dla niego miłym". Millenialsi zaś mówią "Kindness is the new cool". Trudne rozmowy, prowadzone w życzliwej atmosferze są o wiele lepiej przyjmowane, a decyzje zostają wdrożone sprawniej.
Zapraszaj do dialogu
Pozwól się wypowiedzieć swoim pracownikom. Tylko wtedy tak naprawdę dowiesz się, co myślą i czego potrzebują, by sprawniej i efektywniej działać.
Często kluczem do uspokojenia sytuacji i pozytywnego zaangażowania pracowników jest po prostu rozmowa. Bądź dostępny i buduj zaufanie.
W trakcie rozmowy warto się upewnić, że dobrze rozumiemy naszego pracownika. Jeśli pojawiają się abstrakcyjne sformułowania, dopytaj: "Jeśli mówisz, że chciałbyś, by księgowość działała efektywniej, to jakie konkretnie działania chciałbyś zaobserwować?".
Nie wahaj się prosić o konkrety: "Powiedziałaś, że chciałabyś, abym była bardziej dostępna, ale co konkretnie masz na myśli?".
Dbaj o ciągłość komunikacji
Dbaj o stałą komunikację. To szczególnie istotne, kiedy zespół pracuje zdalnie.
Członkowie zespołu mogą nie przekazywać wiadomości z różnych powodów, np. przeładowania informacyjnego. A to może prowadzić do przeoczenia istotnych informacji. Upewniaj się, że komunikacja jest cały czas otwarta i żadna istotna wiadomość nie zostanie pominięta.
Tutaj równie ważne są rutyny, takie jak częste spotkania online o określonej porze i pozostawanie w stałym kontakcie (także nieformalnym), poprzez komunikatory, które pozwalają na bezpośrednią relację.
Doceniaj
Pokaż ludziom, że ich wkład w funkcjonowanie zespołu jest ważny. Doceniaj i bądź przy tym konkretny. Samo słowo "dziękuję" nie wystarczy. Docenianie powinno być zindywidualizowane tak, by pracownik mógł czuć, że jest on ceniony jako osoba.
W czasie, kiedy spora część pracodawców nie jest w stanie zagwarantować stabilności zatrudnienia swoim zespołom, to co możemy zrobić, to starać się zredukować lęki pracowników poprzez pokazanie, że są potrzebni, godni zaufania, a ich praca ma sens.
Ostatnie miesiące obfitowały w dyskusje nad raportami z badań i predykcje co do kompetencji przyszłości. Inteligencja emocjonalna, która bez wątpienia miała być future skill, stała się niezwykle ważna już "tu i teraz". Na szczęście w odróżnieniu od IQ, EQ można rozwijać - poprzez słuchanie, co mówią do nas inni oraz uważne obserwowanie swoich stanów emocjonalnych i nazywanie ich. Kolejnym etapem jest takie zarządzanie emocjami, aby służyły naszym celom. A takim celem może być dobrostan naszego zespołu.
Zatem zarażajmy emocjami, ale tylko pozytywnymi.
Monika Zwierzyńska, Dyrektor Sprzedaży GRUPY ODITK
Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem
Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...
[więcej]Leadership w nowej normalności
O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...
[więcej]Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]