Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Zazwyczaj wystarcza, gdy to, co nie działa, po prostu zaczyna działać. Jeśli wcześniej działało dobrze, a teraz pracuje poprawnie - to zwykle też jest OK. Jeśli poprzednie parametry zostały znacząco poprawione - jest to powód do zadowolenia.
A jak to jest w biznesie?
Zdecydowanie warto spojrzeć na sytuację z nieco szerszej perspektywy i zastanowić się: Jakie rozwiązanie będzie generowało wartość dodaną? Co będzie stanowiło wartość dla odbiorcy danego produktu czy usługi?
Dzięki temu już na wczesnym etapie można zaplanować kanały dystrybucji, akcje promocyjne, trafną politykę sprzedaży i inne działania, które w konsekwencji wpłyną na wynik finansowy.
Takie świadome działania nazywamy ,,mądrymi usprawnieniami''. To podejście, które zmienia perspektywę i w rezultacie może np. ożywić produkt - jak w przypadku marki Shreddies, o której opowiem w dalszej części artykułu.
,,Mądre usprawnienia'' wyróżniają się tym, że skracają czas zwrotu z inwestycji, egzekwują założenia polityki firmy oraz angażują wszystkie obszary działalności w celu realizacji wytypowanych zadań. Od dawna wiadomo już, że zwiększanie wartości dodanej jest kluczową kompetencją każdego właściciela biznesu. Warto sobie zadać pytanie, co można zrobić, by z jednej strony docenić wysiłki pracowników i ich wkład w sukces firmy, a z drugiej uzmysłowić im potrzebę szukania tych wartości.
Wracając do historii Shreddies - to idealne studium przypadku pokazujące możliwość stworzenia niematerialnej wartości dodanej dla marki bez jakiejkolwiek modyfikacji produktu. Dla tych, którzy nie są zaznajomieni, Shreddies to marka płatków śniadaniowych w kształcie kwadratu, stworzona ponad 60 lat temu i sprzedawana w Anglii, Kanadzie i Nowej Zelandii.
W 2008 roku Kraft Foods udał się do agencji reklamowej Ogilvy & Mather Toronto w celu stworzenia kampanii, która przywróciłaby Shreddies miejsca lidera na rynku produktów śniadaniowych. Chociaż sprzedaż nie była zadowalająca, grupy fokusowe stwierdziły, że konsumenci nadal są zadowoleni z jakości samego produktu.
Podczas jednego ze spotkań burzy mózgów 26-letni stażysta podniósł jeden z płatków i zażartował "to nie jest kwadrat, to diament". Liderka zespołu kreatywnego dostrzegła potencjał tej obserwacji i tak narodziły się Diamond Shreddies - nowy produkt, który zachował wszystkie fizyczne cechy oryginalnego produktu, ale z odświeżonym wizerunkiem.
W kampanii reklamowej wykorzystano wiele środków przekazu, w tym reklamy outdoor, reklamy telewizyjne, reklamę internetową, a także zmiany graficzne opakowań płatków. Ton kampanii był humorystyczny i ironiczny, więc konsumenci doskonale zdawali sobie sprawę, że produkt jest dokładnie ten sam.
Kampania zakończyła się wzrostem udziału w rynku o 18% w ciągu pierwszego roku oraz zdobyciem kilku nagród, w tym Grand Clio Award 2008. Obecnie Diamentowe Shreddies nie istnieją, ale pozostają w naszej pamięci jako inspirująca historia. Uważam, że nie ma lepszego przykładu na to, jak zaledwie zmiana perspektywy może dać drugie życie dojrzałemu produktowi.
Istnieją sposoby, które pomagają w uporządkowany sposób generować mądre usprawnienia. Taką metodyką jest np. Value Engineering, gdzie zagadnienia inżynierskie są łączone z potrzebami biznesowymi, dając precyzyjną informację, jaką wartość dostanie klient.
Aby to osiągnąć, należy:
Brzmi prosto, ale właśnie w tej prostocie tkwi siła.
Kwestionując obecne założenia szybko możemy wyskoczyć z utartych schematów, wpadając jednocześnie w obszar nowy i dziewiczy. Ale czy na pewno? Jeżeli spojrzymy na problemy z odpowiednio dużej perspektywy, to okaże się, że wiele z nich w różnych branżach jest do siebie podobnych lub identycznych. A skoro tak, to zapewne ktoś gdzieś już takie problemy rozwiązał. I tu właśnie potrzebna jest nam kreatywność, aby takie analogie zauważyć i na ich podstawie wymyślić ich implementacje w naszych warunkach. Takie przykłady jak zmiana produktu bez jego fizycznej transformacji (jak płatki Shreddies) powinny nas inspirować do poszukiwania analogii z naszymi produktami czy usługami.
Jak mówi polskie przysłowie: ,,Kto pyta, nie błądzi''. Nasza postawa powinna cały czas pozwalać zadawać pytania, coraz to głębsze. Mogą one dotyczyć tego:
Otrzymane w ten sposób odpowiedzi po pierwsze pomogą nam zrozumieć kontekst biznesowy naszego produktu, po drugie pozwolą w iteracyjnych cyklach zweryfikować naszą wiedzę, zanim przejdziemy na większą skalę. Wreszcie wykorzystanie tej wiedzy w działaniach promocyjnych i sprzedażowych da klientowi poczucie, że znalazł to, czego szuka, zanim jeszcze o tym powiedział.
Jerzy Obojski, Trener i Konsultant GRUPY ODITK
„Prototypowanie - dos and don'ts”
Gościem specjalnym odcinka jest Aleksander Majorek – Head of Product Development w firmie Franke Foodservice Systems.
Czy zdarzyło Ci się utknąć na trudnym problemie technicznym, a jego rozwiązanie wydawało się...
Testy psychometryczne zyskują na popularności zarówno w edukacji, jak i w biznesie. Ich unikalna...
Świadomość własnego stylu pracy, czyli podejścia do codziennego wykonywania zadań, może znacząco...
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....