19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

Zazwyczaj wystarcza, gdy to, co nie działa, po prostu zaczyna działać. Jeśli wcześniej działało dobrze, a teraz pracuje poprawnie - to zwykle też jest OK. Jeśli poprzednie parametry zostały znacząco poprawione - jest to powód do zadowolenia.

A jak to jest w biznesie?

Zdecydowanie warto spojrzeć na sytuację z nieco szerszej perspektywy i zastanowić się: Jakie rozwiązanie będzie generowało wartość dodaną? Co będzie stanowiło wartość dla odbiorcy danego produktu czy usługi?

Dzięki temu już na wczesnym etapie można zaplanować kanały dystrybucji, akcje promocyjne, trafną politykę sprzedaży i inne działania, które w konsekwencji wpłyną na wynik finansowy.

Takie świadome działania nazywamy ,,mądrymi usprawnieniami''. To podejście, które zmienia perspektywę i w rezultacie może np. ożywić produkt - jak w przypadku marki Shreddies, o której opowiem w dalszej części artykułu.

Mądre usprawnienia - czyli jakie?

,,Mądre usprawnienia'' wyróżniają się tym, że skracają czas zwrotu z inwestycji, egzekwują założenia polityki firmy oraz angażują wszystkie obszary działalności w celu realizacji wytypowanych zadań. Od dawna wiadomo już, że zwiększanie wartości dodanej jest kluczową kompetencją każdego właściciela biznesu. Warto sobie zadać pytanie, co można zrobić, by z jednej strony docenić wysiłki pracowników i ich wkład w sukces firmy, a z drugiej uzmysłowić im potrzebę szukania tych wartości.

Wracając do historii Shreddies - to idealne studium przypadku pokazujące możliwość stworzenia niematerialnej wartości dodanej dla marki bez jakiejkolwiek modyfikacji produktu. Dla tych, którzy nie są zaznajomieni, Shreddies to marka płatków śniadaniowych w kształcie kwadratu, stworzona ponad 60 lat temu i sprzedawana w Anglii, Kanadzie i Nowej Zelandii.

W 2008 roku Kraft Foods udał się do agencji reklamowej Ogilvy & Mather Toronto w celu stworzenia kampanii, która przywróciłaby Shreddies miejsca lidera na rynku produktów śniadaniowych. Chociaż sprzedaż nie była zadowalająca, grupy fokusowe stwierdziły, że konsumenci nadal są zadowoleni z jakości samego produktu.

Podczas jednego ze spotkań burzy mózgów 26-letni stażysta podniósł jeden z płatków i zażartował "to nie jest kwadrat, to diament". Liderka zespołu kreatywnego dostrzegła potencjał tej obserwacji i tak narodziły się Diamond Shreddies - nowy produkt, który zachował wszystkie fizyczne cechy oryginalnego produktu, ale z odświeżonym wizerunkiem.

W kampanii reklamowej wykorzystano wiele środków przekazu, w tym reklamy outdoor, reklamy telewizyjne, reklamę internetową, a także zmiany graficzne opakowań płatków. Ton kampanii był humorystyczny i ironiczny, więc konsumenci doskonale zdawali sobie sprawę, że produkt jest dokładnie ten sam.

Kampania zakończyła się wzrostem udziału w rynku o 18% w ciągu pierwszego roku oraz zdobyciem kilku nagród, w tym Grand Clio Award 2008. Obecnie Diamentowe Shreddies nie istnieją, ale pozostają w naszej pamięci jako inspirująca historia. Uważam, że nie ma lepszego przykładu na to, jak zaledwie zmiana perspektywy może dać drugie życie dojrzałemu produktowi.

Sprawdzone sposoby

Istnieją sposoby, które pomagają w uporządkowany sposób generować mądre usprawnienia. Taką metodyką jest np. Value Engineering, gdzie zagadnienia inżynierskie są łączone z potrzebami biznesowymi, dając precyzyjną informację, jaką wartość dostanie klient.

Aby to osiągnąć, należy:

  • być otwartym na wszelkie możliwości,
  • kwestionować oczywiste założenia,
  • skupić się na maksymalnym wykorzystywaniu ograniczonych zasobów,
  • być kreatywnym.

Brzmi prosto, ale właśnie w tej prostocie tkwi siła.

Kwestionując obecne założenia szybko możemy wyskoczyć z utartych schematów, wpadając jednocześnie w obszar nowy i dziewiczy. Ale czy na pewno? Jeżeli spojrzymy na problemy z odpowiednio dużej perspektywy, to okaże się, że wiele z nich w różnych branżach jest do siebie podobnych lub identycznych. A skoro tak, to zapewne ktoś gdzieś już takie problemy rozwiązał. I tu właśnie potrzebna jest nam kreatywność, aby takie analogie zauważyć i na ich podstawie wymyślić ich implementacje w naszych warunkach. Takie przykłady jak zmiana produktu bez jego fizycznej transformacji (jak płatki Shreddies) powinny nas inspirować do poszukiwania analogii z naszymi produktami czy usługami.

Jak mówi polskie przysłowie: ,,Kto pyta, nie błądzi''. Nasza postawa powinna cały czas pozwalać zadawać pytania, coraz to głębsze. Mogą one dotyczyć tego:

  • Jak zmiana danej cechy, parametru będzie odbierana przez klienta?
  • Jaką wartość dodaną niesie za sobą?
  • Czy klient będzie w stanie zauważyć zmianę?
  • Co odczuwać będzie klient?
  • Co jest naszym najcenniejszym zasobem? Jak wykorzystać go maksymalnie?

Otrzymane w ten sposób odpowiedzi po pierwsze pomogą nam zrozumieć kontekst biznesowy naszego produktu, po drugie pozwolą w iteracyjnych cyklach zweryfikować naszą wiedzę, zanim przejdziemy na większą skalę. Wreszcie wykorzystanie tej wiedzy w działaniach promocyjnych i sprzedażowych da klientowi poczucie, że znalazł to, czego szuka, zanim jeszcze o tym powiedział.

Jerzy Obojski, Trener i Konsultant GRUPY ODITK

 

O mądrych usprawnieniach i rozwiązaniach, które dostarczają wartość biznesową, porozmawiamy podczas zbliżającego się Technovation Forum: 18-19 października 2022 w Gdańsku.

Zaproszeni eksperci opowiedzą, jak działać, by:

  • koncentrować się na wartości, którą dostarczamy i to właśnie ją maksymalizować,
  • znajdować w wartości paliwo do rozwoju i innowacji,
  • optymalizować swój sposób pracy wokół dostarczanej wartości.

Czeka nas 17 inspirujących wystąpień i 6 paneli dyskusyjnych. Będzie praktycznie - każdy uczestnik wybiera też jeden z czterech proponowanych warsztatów: Value Engineering, TRIZ, Agile for Hardware lub Komunikacja z biznesem i otoczeniem R&D.

Zapraszamy - szczegóły na stronie wydarzenia:

www.technovationforum.pl

 

 

Autor artykułu
10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...