Menadżer i Controller – czy w tej relacji może zaiskrzyć
Controlling to system wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem oparty nie tylko na rachunkowości i finansach, ale również na wiedzy o organizacji i psychologii. Choć integralnie łączy się z koncepcjami i metodami zarządzania, to wydaje się wciąż być mało wykorzystanym potencjałem na linii Menadżer–Controller.
Raz od strony zrozumienia wzajemnych potrzeb, dwa od strony samej komunikacji pomiędzy stronami, a w końcu przyjęcia do wiadomości faktu wzajemnej zależności i możliwego wsparcia. Jak kształtować tę relację, by była wsparciem dla obu stron i prowadziła do umocnienia pozycji przedsiębiorstwa?
W dzisiejszych warunkach gospodarczych stawiających coraz wyższe wymagania biznesowe, procesowe, technologiczne i metodologiczne, rozwój tej relacji powinien nas szczególnie interesować, a jej oczywista atrakcyjność wywoływać produktywne i efektywne "iskrzenie" w organizacji pomiędzy Menadżerem i Controllerem.
Menadżer-Controller - jak to działa
Controller posiada umiejętność statycznej oraz dynamicznej analizy danych. Sprawdza się to zwłaszcza, gdy potrzebne są szczegółowe interpretacje sytuacji. Na podstawie materiału dostarczonego przez controllerów zarząd, dyrektorzy i menadżerowie mogą podejmować optymalne decyzje odnośnie rozwoju organizacji i konstruowania jej celów. Mają także możliwość szybkiego oraz trafnego reagowania na zmieniające się parametry. Ten zespołowy styl pracy pomiędzy controllerami a menadżerami może być kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej firmy. Obrazuje to poniższy rysunek, pokazując w jaki sposób controlling łączy kompetencje Menadżera i Controllera.
Rys.: Relacja Menadżer-Controller, Opracowanie: dr Stefan Olech
Controlling jest częścią wspólną funkcji menadżerów i controllerów. Istotne jest więc obustronne porozumienie i korzystanie ze wzajemnie uzupełniających się kompetencji. Prostym i zarazem pozytywnym przykładem współpracy pomiędzy Controllerem a Menadżerem jest poniższy dialog:
Menadżer: W następnym roku osiągniemy zysk w wysokości 100 milionów złotych.
Controller: Ładna sumka, ale o ile wzrośnie nam zysk w stosunku do roku bieżącego i jaką oznacza to rentowność kapitału własnego?
Menadżer: Da to jakieś 2% wzrostu zysku i 1,5% rentowności kapitału własnego.
Controller: Minister Finansów twierdzi, że poziom inflacji w następnym roku osiągnie ok. 3,5%, a banki od wkładów rocznych będą płacić ok. 4% odsetek.
Menadżer: Chyba ten cel finansowy następnego roku trzeba ponownie przemyśleć...
Jak kształtować tę relację
Tam gdzie występuje controlling, w miejscach styku dwóch obszarów "iskrzenie" jest pewne. Od obu stron zależy czy będzie działało na szkodę, czy korzyść firmy. O kształtowaniu relacji Menadżer-Controller warto rozmawiać. W tak ważnych kwestiach warto jest się nawet czasem spierać, a już na pewno podpatrywać najlepszych. Dlatego wzięliśmy za cel stworzenie przestrzeni do dyskusji i wymiany doświadczeń dla praktyków controllingu, menadżerów oraz członków zarządów i rad nadzorczych.
W trakcie najbliższego Kongresu Controllerów, który odbędzie się 21-23 września 2016 w Sopocie, porozmawiamy o roli Controllera jako Partnera Biznesu. Dobrymi praktykami i przemyśleniami podzielą się przedstawiciele firm: Grupa LOTOS SA, Orlen Administracja Sp. z o.o., Nowa Era Sp. z o.o., Consorg SA, NewDataLabS Sp. z o.o. i innych.
Po więcej informacji odsyłamy na stronę wydarzenia: www.kongrescontrollerow.pl
dr Stefan Olech - Trener Grupy ODiTK
Dyrektor Merytoryczny XXIV Kongresu Controllerów
Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa
Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...
[więcej]Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?
Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...
[więcej]Czy sprzedawać wszystkim klientom?
Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....
[więcej]Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY
W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...
[więcej]Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać
Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...
[więcej]Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19
Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...
[więcej]Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie
Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.
[więcej]Strategia w czasach pandemii
Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....
[więcej]Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy
Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.
[więcej]Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg
Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...
[więcej]BIM Koordynator – pierwsza linia obrony
2020 będziemy pamiętać jako rok Covid-19. Ale zapamiętamy go również jako rok gwałtownej rewolucji...
[więcej]Inne podejście do sukcesji
Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...
[więcej]Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży
O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...
[więcej]Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly
Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...
[więcej]Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach
Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....
[więcej]O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?
Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...
[więcej]Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe
Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...
[więcej]Rozwój w czasach zarazy
Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...
[więcej]Liderze - doładuj pozytywne emocje
O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...
[więcej]Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk
Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....
[więcej]Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne
W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...
[więcej]Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie
Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...
[więcej]Zwinność wodospadu, czyli agile mindset
Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...
[więcej]Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie
Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...
[więcej]Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu
Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...
[więcej]Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]