Menadżer i Controller – czy w tej relacji może zaiskrzyć
Controlling to system wspomagania zarządzania przedsiębiorstwem oparty nie tylko na rachunkowości i finansach, ale również na wiedzy o organizacji i psychologii. Choć integralnie łączy się z koncepcjami i metodami zarządzania, to wydaje się wciąż być mało wykorzystanym potencjałem na linii Menadżer–Controller.
Raz od strony zrozumienia wzajemnych potrzeb, dwa od strony samej komunikacji pomiędzy stronami, a w końcu przyjęcia do wiadomości faktu wzajemnej zależności i możliwego wsparcia. Jak kształtować tę relację, by była wsparciem dla obu stron i prowadziła do umocnienia pozycji przedsiębiorstwa?
W dzisiejszych warunkach gospodarczych stawiających coraz wyższe wymagania biznesowe, procesowe, technologiczne i metodologiczne, rozwój tej relacji powinien nas szczególnie interesować, a jej oczywista atrakcyjność wywoływać produktywne i efektywne "iskrzenie" w organizacji pomiędzy Menadżerem i Controllerem.
Menadżer-Controller - jak to działa
Controller posiada umiejętność statycznej oraz dynamicznej analizy danych. Sprawdza się to zwłaszcza, gdy potrzebne są szczegółowe interpretacje sytuacji. Na podstawie materiału dostarczonego przez controllerów zarząd, dyrektorzy i menadżerowie mogą podejmować optymalne decyzje odnośnie rozwoju organizacji i konstruowania jej celów. Mają także możliwość szybkiego oraz trafnego reagowania na zmieniające się parametry. Ten zespołowy styl pracy pomiędzy controllerami a menadżerami może być kluczowym elementem przewagi konkurencyjnej firmy. Obrazuje to poniższy rysunek, pokazując w jaki sposób controlling łączy kompetencje Menadżera i Controllera.
Rys.: Relacja Menadżer-Controller, Opracowanie: dr Stefan Olech
Controlling jest częścią wspólną funkcji menadżerów i controllerów. Istotne jest więc obustronne porozumienie i korzystanie ze wzajemnie uzupełniających się kompetencji. Prostym i zarazem pozytywnym przykładem współpracy pomiędzy Controllerem a Menadżerem jest poniższy dialog:
Menadżer: W następnym roku osiągniemy zysk w wysokości 100 milionów złotych.
Controller: Ładna sumka, ale o ile wzrośnie nam zysk w stosunku do roku bieżącego i jaką oznacza to rentowność kapitału własnego?
Menadżer: Da to jakieś 2% wzrostu zysku i 1,5% rentowności kapitału własnego.
Controller: Minister Finansów twierdzi, że poziom inflacji w następnym roku osiągnie ok. 3,5%, a banki od wkładów rocznych będą płacić ok. 4% odsetek.
Menadżer: Chyba ten cel finansowy następnego roku trzeba ponownie przemyśleć...
Jak kształtować tę relację
Tam gdzie występuje controlling, w miejscach styku dwóch obszarów "iskrzenie" jest pewne. Od obu stron zależy czy będzie działało na szkodę, czy korzyść firmy. O kształtowaniu relacji Menadżer-Controller warto rozmawiać. W tak ważnych kwestiach warto jest się nawet czasem spierać, a już na pewno podpatrywać najlepszych. Dlatego wzięliśmy za cel stworzenie przestrzeni do dyskusji i wymiany doświadczeń dla praktyków controllingu, menadżerów oraz członków zarządów i rad nadzorczych.
W trakcie najbliższego Kongresu Controllerów, który odbędzie się 21-23 września 2016 w Sopocie, porozmawiamy o roli Controllera jako Partnera Biznesu. Dobrymi praktykami i przemyśleniami podzielą się przedstawiciele firm: Grupa LOTOS SA, Orlen Administracja Sp. z o.o., Nowa Era Sp. z o.o., Consorg SA, NewDataLabS Sp. z o.o. i innych.
Po więcej informacji odsyłamy na stronę wydarzenia: www.kongrescontrollerow.pl
dr Stefan Olech - Trener Grupy ODiTK
Dyrektor Merytoryczny XXIV Kongresu Controllerów
Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...
[więcej]Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny...
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...
[więcej]