29/01/2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny opór. Dlatego niestrudzenie poszukujemy efektywniejszej, przyjemniejszej i łatwo przyswajalnej metody wlewania „oleju” do głowy. Czy tym sposobem jest microlearning?

Microlearning dostarcza odbiorcom skondensowanych informacji "na wyciągnięcie ręki". Jego popularność wciąż wzrasta, co jest konsekwencją takich zjawisk jak szum informacyjny i osłabienie uważności. Naszą percepcję nęka technologiczny przekaz - szybciej, prościej, bez dywagacji. Nie wymaga on od nas szczególnego myślenia. Technologia podsuwa wciąż nowe rozwiązania, które dodatkowo zawężają percepcję.

Czym jest microlearning?

Microlearning to sztuka dzielenia wiedzy, czy też umiejętności, na mniejsze, bardziej zjadliwe części i zamykanie ich w pigułkach udostępnianych on-line. Ważne, by tworzyć je tak, aby odbiorcy byli w stanie swobodnie je "przełknąć".

3 cechy microlearningu:

  •  przekaz jest krótki,
  •  skoncentrowany na cząstkowej umiejętności/zagadnieniu,
  •  on-line - możliwy do odtworzenia na różnych urządzeniach (mobilne, desktop).

Pojedynczy microlearning jest krótki i dostarczany asynchronicznie (nie wymaga uczestnictwa w czasie rzeczywistym).

Krótki, czyli jaki?

Taki, by z powodzeniem go zrealizować w ciągu kilku minut, w tzw. "drodze do...", czyli przerwie na kawę, czy też w oczekiwaniu na pociąg. Jego długość zależy od tego, co chcemy przekazać. Cenną wskazówką na określenie konkretnej granicznej górnej wartości będzie odpowiedź na pytanie, ile czasu spędzacie na analizie jednego artykułu w sieci? Z moich obserwacji wynika, że max. 7 minut, młodsi odbiorcy jeszcze mniej 3-5 minut. Dłuższa dawka powoduje chęć wylogowania się.

Oczywiście nikt po 7 minutach nauki nie zostanie profesorem, ale max. 7 minut nauki to być może dobra dawka, by przyswoić np. schemat przekazywania niepopularnej informacji, czy też poprawnego użytkowania obecnej w naszych smartphonach baterii litowo-jonowej.

Wiedza w cząstkach

Sztuką w efektywnym wykorzystywaniu microlearningu jest identyfikowanie cząstek wiedzy i umiejętności, które składają się na większą całość. Weźmy na tapetę supersprzedawcę. Jakie najmniejsze części wiedzy i umiejętności składają się na jego sukces? Ich zbiór stanowi piękną kiść winogron, a każde grono to microczęść wiedzy i umiejętności, którą wykorzystuje. Część z gron nadaje się do pracy w formie microleraningu, np. praca z obiekcjami klienta związanymi z ceną, czy też wiedza o konkretnym produkcie. Przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu tej formy pomocne staną się zatem grafy umiejętności, gdzie każda kluczowa wiedza czy umiejętność rozpisana jest na poszczególne grona dorodnej kiści winogron.

Tworzenie microlearningu

Dbając o powodzenie microlearningu, zanim jeszcze odpalisz projekt jego tworzenia, zastanów się:

- Gdzie microlearning będzie przechowywany, skąd udostępniany?

- W jaki sposób uczestnicy będą mieli do niego dostęp?

- Skąd uczestnicy się o nim dowiedzą?

- Jak często treści w nim zawarte wymagać będą aktualizacji?

- Jak długo treści mają być dostępne?

Wyzwanie w wykorzystaniu tej formy rozwoju stanowi również wymagana swoboda dostępu vs. kontrola dostępu do treści wrażliwych, które chętnie przejęłaby konkurencja. O co chodzi?

Video jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów tworzenia microlearningu. Jest wiele sprawnych platform, które pozwalają na jego szybkie udostępnienie, np. YouTube. Tylko czy twój kontent nie jest zbyt poufny, by do tego celu wykorzystać zalety tego kanału (nawet przy wyborze opcji, która nieco ogranicza do niego dostęp dla osób postronnych)?

Przemyślałeś powyższe kwestie i decyzja jest na tak? Przystępując do tworzenia microlearningu, pamiętaj o jego ABC-adle:

  • Minimalizuj wstęp. Masz tylko kilka minut uwagi uczestnika. Nie marnuj go, przejdź od razu do rzeczy.
  • Jeżeli microlearning zawiera interakcje, pozwól uczestnikowi, tak szybko, jak to tylko możliwe, podejmować samodzielne decyzje.
  • Pokazuj, nie mów. Przeznacz znaczną cześć na wizualizację zagadnienia, mniej na opowiadanie o nim. Wstawiaj grafiki, filmy, itp., minimalizuj komentarze.
  • Skoncentruj się na efektywności - ciągle zadawaj sobie pytanie: w jaki sposób najszybciej uzyskam możliwie najlepszą przyswajalność sedna przekazu?
  • Dziel na najmniejsze cząstki i weź je na tapetę. Nie próbuj na siłę wrzucić więcej zagadnień, niż jeden microlearning może skutecznie udźwignąć. Na przykład w pracy nad obiekcjami przygotuj kilka microlearningów. Jeden skoncentrowany na obiekcjach związanych z ceną, inny skoncentrowany na przezwyciężaniu obiekcji niecierpliwego klienta, kolejny na przezwyciężaniu obiekcji klienta krytykującego.

Złożone zagadnienia czy skomplikowane umiejętności nie są najlepszym materiałem na microlearning. Dla nich praca na sali szkoleniowej, głębszy e-learning czy praca z doradcą będzie zapewne znacznie lepszym pomysłem. Gdy jednak mówimy o doskonaleniu bardziej cząstkowych umiejętności czy wiedzy, microleraning często doskonale się sprawdza.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK


Polecane: Pigułki wiedzy - kurs na efektywność przekazu

Artykuły powiązane z tematem:

Autor artykułu
Joanna Parchem
20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.

27/04/2021

Agile Mindset – hit czy kit?

Agile, agility, agile mindset, zwinność, agile leadership - to hasła, które od miesięcy są na...

19/04/2021

Na „covidową rzeczywistość” odpowiedz realizmem

Czy wiesz, że większość ludzi poświęca ponad 80% swojego życia na rozpamiętywanie tego, co było lub...

15/03/2021

Leadership w nowej normalności

O transformacji przywództwa mówiono od przynajmniej 10 lat. Jednak to ostatni rok pokazał prawdziwe...

18/01/2021

Zarządzanie konfliktem – ważny element dobrego przywództwa

Burza i pioruny, a potem ciche dni – znasz to? A może jednak od początku cisza, ale atmosfera w...

10/12/2020

Od czego zacząć, gdy spada sprzedaż?

Spadek sprzedaży stawia zarządzających firmą przed dylematem, jak najlepiej na zmiennym rynku...

27/11/2020

Czy sprzedawać wszystkim klientom?

Kiedy spadają przychody, rodzi się pokusa, by sprzedawać wszystkim klientom, którzy się pojawią....

18/11/2020

Zwinność jest wtedy, gdy piłka jest w grze – krótki przewodnik po AGILITY

W sporcie zwinność jest bezcenna. Szybkie podania, przejęcia, zmiany, przepływ energii między...

22/10/2020

Kogo zatrudnić na Dyrektora Sprzedaży? To zależy, co i jak ma sprzedawać

Firma chce się rozwijać, walczyć o rynek, w „covidowych” warunkach dodatkowo poszerzyła lub...

30/09/2020

Oczywiste problemy biznesowe i nieoczywiste odpowiedzi w czasach Covid-19

Wiele firm staje przed wyzwaniem dalszego projektowania swojego wzrostu w wyjątkowo zmiennym...

29/09/2020

Wirtualne przywództwo, czyli lider w digitalnym świecie

Przywództwo to świadomy wybór, sama charyzma nie wystarczy, by być dobrym liderem.

28/09/2020

Strategia w czasach pandemii

Często kryzys, obok zagrożenia, stwarza nowe okazje. Aby je dostrzec, trzeba być elastycznym....

4/09/2020

Tarcza 4.0. i kolejne zmiany w prawie pracy

Kolejna tarcza antykryzysowa wprowadziła sporo ważnych zmian w prawie pracy.

22/08/2020

Kontrolujesz własne decyzje? O pułapkach, które funduje nam mózg

Mózg wpada w wiele różnych pułapek, z których nie zdajemy sobie sprawy. A one mają wpływ na...

4/08/2020

BIM Koordynator – pierwsza linia obrony

Ostatni rok będziemy pamiętać nie tylko jako rok Covid-19, ale też rok gwałtownej rewolucji...

30/07/2020

Inne podejście do sukcesji

Wiadomo, że słowo 'sukces' kojarzy się pozytywnie. A co się stanie, kiedy dodamy do niego dwie...

29/06/2020

Are you ready to go online? Jak przygotować handlowców do transformacji sprzedaży

O transformacji sprzedaży do online mówiono od kilku dobrych lat, ale była to raczej aspiracja,...

15/06/2020

Projekt ekstremalny od środka – the good, the bad and the ugly

Niezwykłe czasy rodzą niezwykłe historie. Przedstawiam anatomię z projektu, który okazał się być...

1/06/2020

Jak motywować w nieprzewidywalnych czasach

Menadżerowie wciąż poszukują skutecznych sposobów motywowania swoich pracowników. A jeśli w tzw....

27/04/2020

O co tyle krzyku z odpornością psychiczną?

Wyobraź sobie, że jesteś wysoko w górach. Pogoda może zmienić się w każdej chwili. Czasem świeci...

6/04/2020

Ty kontra stres – o mądrej rozgrywce i przygotowaniu na nowe

Pamiętam, jak w 2008 roku pisałem artykuły o zarządzaniu stresem w obliczu kryzysu ekonomicznego,...

30/03/2020

Rozwój w czasach zarazy

Rozwój znajduje się w ćwiartce matrycy Eisenhowera: WAŻNE/NIEPILNE – tak pokazują moje...

23/03/2020

Liderze - doładuj pozytywne emocje

O różnicach pomiędzy byciem menadżerem a liderem powiedziano już bardzo dużo. Aktualna sytuacja to...

13/03/2020

Jak oswoić niepewność – redukuj swój lęk

Kto z nas lubi się bać? Nie chcemy lęku. Unikamy go na różne sposoby (mniej i bardziej zdrowe)....

13/03/2020

Praca zdalna – kluczowe kwestie prawne

W związku z przyspieszonym transferem do pracy zdalnej, stykamy się z pytaniami ze strony działów...

3/03/2020

Jak cię widzą, tak ci płacą – o znaczeniu ubioru w biznesie

Mówi się, że nie powinniśmy oceniać książki po okładce. A i tak często to robimy - wydajemy opinię...

24/02/2020

Zwinność wodospadu, czyli agile mindset

Turkusowe zarządzanie, samoorganizujące się zespoły, zwinność organizacji. Znamy to, prawda? Te i...

29/01/2020

Project management z perspektywy czasu – jak było i jak będzie

Kiedy poprosiliśmy ministra gospodarki o honorowy patronat nad konferencją Project Management,...

16/12/2019

Samoorganizujący się zespół? Tak, ale po sFRISowaniu

Typowa sytuacja: dołączyłeś do projektu Agile i wiesz, że macie stać się zespołem...

4/12/2019

Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing

Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....

15/11/2019

Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych

Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...

28/10/2019

Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami

Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...