Microlearning – panaceum na oporny mózg
Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny opór. Dlatego niestrudzenie poszukujemy efektywniejszej, przyjemniejszej i łatwo przyswajalnej metody wlewania „oleju” do głowy. Czy tym sposobem jest microlearning?
Microlearning dostarcza odbiorcom skondensowanych informacji "na wyciągnięcie ręki". Jego popularność wciąż wzrasta, co jest konsekwencją takich zjawisk jak szum informacyjny i osłabienie uważności. Naszą percepcję nęka technologiczny przekaz - szybciej, prościej, bez dywagacji. Nie wymaga on od nas szczególnego myślenia. Technologia podsuwa wciąż nowe rozwiązania, które dodatkowo zawężają percepcję.
Czym jest microlearning?
Microlearning to sztuka dzielenia wiedzy, czy też umiejętności, na mniejsze, bardziej zjadliwe części i zamykanie ich w pigułkach udostępnianych on-line. Ważne, by tworzyć je tak, aby odbiorcy byli w stanie swobodnie je "przełknąć".
3 cechy microlearningu:
- przekaz jest krótki,
- skoncentrowany na cząstkowej umiejętności/zagadnieniu,
- on-line - możliwy do odtworzenia na różnych urządzeniach (mobilne, desktop).
Pojedynczy microlearning jest krótki i dostarczany asynchronicznie (nie wymaga uczestnictwa w czasie rzeczywistym).
Krótki, czyli jaki?
Taki, by z powodzeniem go zrealizować w ciągu kilku minut, w tzw. "drodze do...", czyli przerwie na kawę, czy też w oczekiwaniu na pociąg. Jego długość zależy od tego, co chcemy przekazać. Cenną wskazówką na określenie konkretnej granicznej górnej wartości będzie odpowiedź na pytanie, ile czasu spędzacie na analizie jednego artykułu w sieci? Z moich obserwacji wynika, że max. 7 minut, młodsi odbiorcy jeszcze mniej 3-5 minut. Dłuższa dawka powoduje chęć wylogowania się.
Oczywiście nikt po 7 minutach nauki nie zostanie profesorem, ale max. 7 minut nauki to być może dobra dawka, by przyswoić np. schemat przekazywania niepopularnej informacji, czy też poprawnego użytkowania obecnej w naszych smartphonach baterii litowo-jonowej.
Wiedza w cząstkach
Sztuką w efektywnym wykorzystywaniu microlearningu jest identyfikowanie cząstek wiedzy i umiejętności, które składają się na większą całość. Weźmy na tapetę supersprzedawcę. Jakie najmniejsze części wiedzy i umiejętności składają się na jego sukces? Ich zbiór stanowi piękną kiść winogron, a każde grono to microczęść wiedzy i umiejętności, którą wykorzystuje. Część z gron nadaje się do pracy w formie microleraningu, np. praca z obiekcjami klienta związanymi z ceną, czy też wiedza o konkretnym produkcie. Przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu tej formy pomocne staną się zatem grafy umiejętności, gdzie każda kluczowa wiedza czy umiejętność rozpisana jest na poszczególne grona dorodnej kiści winogron.
Tworzenie microlearningu
Dbając o powodzenie microlearningu, zanim jeszcze odpalisz projekt jego tworzenia, zastanów się:
- Gdzie microlearning będzie przechowywany, skąd udostępniany?
- W jaki sposób uczestnicy będą mieli do niego dostęp?
- Skąd uczestnicy się o nim dowiedzą?
- Jak często treści w nim zawarte wymagać będą aktualizacji?
- Jak długo treści mają być dostępne?
Wyzwanie w wykorzystaniu tej formy rozwoju stanowi również wymagana swoboda dostępu vs. kontrola dostępu do treści wrażliwych, które chętnie przejęłaby konkurencja. O co chodzi?
Video jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów tworzenia microlearningu. Jest wiele sprawnych platform, które pozwalają na jego szybkie udostępnienie, np. YouTube. Tylko czy twój kontent nie jest zbyt poufny, by do tego celu wykorzystać zalety tego kanału (nawet przy wyborze opcji, która nieco ogranicza do niego dostęp dla osób postronnych)?
Przemyślałeś powyższe kwestie i decyzja jest na tak? Przystępując do tworzenia microlearningu, pamiętaj o jego ABC-adle:
- Minimalizuj wstęp. Masz tylko kilka minut uwagi uczestnika. Nie marnuj go, przejdź od razu do rzeczy.
- Jeżeli microlearning zawiera interakcje, pozwól uczestnikowi, tak szybko, jak to tylko możliwe, podejmować samodzielne decyzje.
- Pokazuj, nie mów. Przeznacz znaczną cześć na wizualizację zagadnienia, mniej na opowiadanie o nim. Wstawiaj grafiki, filmy, itp., minimalizuj komentarze.
- Skoncentruj się na efektywności - ciągle zadawaj sobie pytanie: w jaki sposób najszybciej uzyskam możliwie najlepszą przyswajalność sedna przekazu?
- Dziel na najmniejsze cząstki i weź je na tapetę. Nie próbuj na siłę wrzucić więcej zagadnień, niż jeden microlearning może skutecznie udźwignąć. Na przykład w pracy nad obiekcjami przygotuj kilka microlearningów. Jeden skoncentrowany na obiekcjach związanych z ceną, inny skoncentrowany na przezwyciężaniu obiekcji niecierpliwego klienta, kolejny na przezwyciężaniu obiekcji klienta krytykującego.
Złożone zagadnienia czy skomplikowane umiejętności nie są najlepszym materiałem na microlearning. Dla nich praca na sali szkoleniowej, głębszy e-learning czy praca z doradcą będzie zapewne znacznie lepszym pomysłem. Gdy jednak mówimy o doskonaleniu bardziej cząstkowych umiejętności czy wiedzy, microleraning często doskonale się sprawdza.
Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK
Polecane: Pigułki wiedzy - kurs na efektywność przekazu
Artykuły powiązane z tematem:
Goodness is good for business – kilka słów o programach wellbeing
Weekend trwa jeszcze w najlepsze, a Ty myślisz tylko o tym, że następnego dnia musisz iść do pracy....
[więcej]Rozwój po nowemu – WOW w procesach rozwojowych
Zmiana pokoleniowa w firmach, wszechobecna technologia i rzeczywistość VUCA kształtują nowe...
[więcej]Taki mamy klimat – globalne ocieplenie a przyszłość zarządzania projektami
Nie lubimy zmian. Byłoby świetnie, gdyby sprawy mogły podążać ustalonymi od dekad ścieżkami, gdzie...
[więcej]Uważny, obecny i skuteczny, czyli mindfulness lidera
Nie masz chwili wytchnienia. Nadmiar obowiązków, presja, pośpiech, konflikty, zmiany, oczekiwania,...
[więcej]Digitalne docenianie – spróbuj, co ci szkodzi
Słowa mają siłę. Szczególnie te, które wyrażają docenienie. Ale jak ich używać, gdy zwykłe...
[więcej]Wdrożenie BIM to droga do sukcesu - o ile nie idziesz na skróty
W branży budowlanej, jednej z branż sektora bądź co bądź usługowego, sukces opisany jest w bardzo...
[więcej]Program rozwojowy od kuchni – doprawiony 70:20:10
Zainspirowała mnie ostatnio międzynarodowa firma dostarczająca produkty żywnościowe bezpośrednio do...
[więcej]Czy opłaca się inwestować w personal branding kadry menadżerskiej?
Czy inwestując w markę osobistą menadżera, nie pomagamy mu w gładkim przejściu do konkurencji?...
[więcej]Wódz z nerwami na wodzy
Jaka jest wspólna cecha menadżerów? Poza tym, że kierują ludźmi w organizacjach, zdecydowana...
[więcej]Załatwiony w białych rękawiczkach
Menadżerze, markę osobistą buduj wtedy, kiedy masz pracę.
[więcej]BIM - siła kompetentnego zespołu
Ostatni rok to czas niezwykle intensywnego rozwoju BIM (Building Information Modeling) w Polsce....
[więcej]Głodni doceniania, czyli słów kilka o roli docenienia w miejscu pracy
Paradoks dzisiejszych czasów: mnożą się programy uznaniowe i benefitowe dla pracowników, a poziom...
[więcej]Złoto ukryte u konstruktorów, czyli Design For Assembly (DFA)
Realia pracy konstruktorów zwykle wyglądają tak, że menadżerowie oczekują od nich sporego tempa. Bo...
[więcej]Jak, a nie co – kiedy proces jest ważniejszy niż cel
Ludzie odnoszący sukcesy i ich nieodnoszący mają takie same cele.
[więcej]Business acumen, czyli czy leci z nami pilot
Poprawa EBITDA o 2,5% jest jednym z celów strategicznych pewnej firmy. Brzmi sensownie. Ale czy...
[więcej]Menadżerze, chcesz „uczynić” ludzi odpowiedzialnymi?
Jednym z wyzwań, o których najczęściej mówią liderzy, jest brak odpowiedzialności w ich...
[więcej]Storywatching w działaniach HR
W grudniu „Forbes” opublikował listę najlepiej zarabiających Youtuberów. Na jej szczycie znalazł...
[więcej]Trendy rozwojowe 2018/2019 – czym bije serce rozwoju?
I znów znienacka dopadł nas koniec roku! Myślę, że nie tylko mnie zatrważa, jak czas po prostu...
[więcej]Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?
Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....
[więcej]Relacje – cichy zabójca sprzedaży?
Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...
[więcej]Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA
Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...
[więcej]Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać
Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.
[więcej]Grywalizacja – let's talk about fun
Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...
[więcej]Czego menadżer może się nauczyć od psa?
Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...
[więcej]Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek
Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...
[więcej]Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce
Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...
[więcej]Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?
Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?
[więcej]Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?
Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...
[więcej]Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?
Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...
[więcej]Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?
„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...
[więcej]Mentoring – nie zaczynaj od ogona
Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...
[więcej]BIM Manager – praca szuka człowieka
BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...
[więcej]To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC
Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...
[więcej]Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking
Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...
[więcej]Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy
Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...
[więcej]Sposób na przełom w innowacjach
Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...
[więcej]Różnorodność w zespole boli i leczy
Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...
[więcej]Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018
Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...
[więcej]Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej
Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...
[więcej]O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie
Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...
[więcej]