29.01.2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny opór. Dlatego niestrudzenie poszukujemy efektywniejszej, przyjemniejszej i łatwo przyswajalnej metody wlewania „oleju” do głowy. Czy tym sposobem jest microlearning?

Microlearning dostarcza odbiorcom skondensowanych informacji "na wyciągnięcie ręki". Jego popularność wciąż wzrasta, co jest konsekwencją takich zjawisk jak szum informacyjny i osłabienie uważności. Naszą percepcję nęka technologiczny przekaz - szybciej, prościej, bez dywagacji. Nie wymaga on od nas szczególnego myślenia. Technologia podsuwa wciąż nowe rozwiązania, które dodatkowo zawężają percepcję.

Czym jest microlearning?

Microlearning to sztuka dzielenia wiedzy, czy też umiejętności, na mniejsze, bardziej zjadliwe części i zamykanie ich w pigułkach udostępnianych on-line. Ważne, by tworzyć je tak, aby odbiorcy byli w stanie swobodnie je "przełknąć".

3 cechy microlearningu:

  •  przekaz jest krótki,
  •  skoncentrowany na cząstkowej umiejętności/zagadnieniu,
  •  on-line - możliwy do odtworzenia na różnych urządzeniach (mobilne, desktop).

Pojedynczy microlearning jest krótki i dostarczany asynchronicznie (nie wymaga uczestnictwa w czasie rzeczywistym).

Krótki, czyli jaki?

Taki, by z powodzeniem go zrealizować w ciągu kilku minut, w tzw. "drodze do...", czyli przerwie na kawę, czy też w oczekiwaniu na pociąg. Jego długość zależy od tego, co chcemy przekazać. Cenną wskazówką na określenie konkretnej granicznej górnej wartości będzie odpowiedź na pytanie, ile czasu spędzacie na analizie jednego artykułu w sieci? Z moich obserwacji wynika, że max. 7 minut, młodsi odbiorcy jeszcze mniej 3-5 minut. Dłuższa dawka powoduje chęć wylogowania się.

Oczywiście nikt po 7 minutach nauki nie zostanie profesorem, ale max. 7 minut nauki to być może dobra dawka, by przyswoić np. schemat przekazywania niepopularnej informacji, czy też poprawnego użytkowania obecnej w naszych smartphonach baterii litowo-jonowej.

Wiedza w cząstkach

Sztuką w efektywnym wykorzystywaniu microlearningu jest identyfikowanie cząstek wiedzy i umiejętności, które składają się na większą całość. Weźmy na tapetę supersprzedawcę. Jakie najmniejsze części wiedzy i umiejętności składają się na jego sukces? Ich zbiór stanowi piękną kiść winogron, a każde grono to microczęść wiedzy i umiejętności, którą wykorzystuje. Część z gron nadaje się do pracy w formie microleraningu, np. praca z obiekcjami klienta związanymi z ceną, czy też wiedza o konkretnym produkcie. Przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu tej formy pomocne staną się zatem grafy umiejętności, gdzie każda kluczowa wiedza czy umiejętność rozpisana jest na poszczególne grona dorodnej kiści winogron.

Tworzenie microlearningu

Dbając o powodzenie microlearningu, zanim jeszcze odpalisz projekt jego tworzenia, zastanów się:

- Gdzie microlearning będzie przechowywany, skąd udostępniany?

- W jaki sposób uczestnicy będą mieli do niego dostęp?

- Skąd uczestnicy się o nim dowiedzą?

- Jak często treści w nim zawarte wymagać będą aktualizacji?

- Jak długo treści mają być dostępne?

Wyzwanie w wykorzystaniu tej formy rozwoju stanowi również wymagana swoboda dostępu vs. kontrola dostępu do treści wrażliwych, które chętnie przejęłaby konkurencja. O co chodzi?

Video jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów tworzenia microlearningu. Jest wiele sprawnych platform, które pozwalają na jego szybkie udostępnienie, np. YouTube. Tylko czy twój kontent nie jest zbyt poufny, by do tego celu wykorzystać zalety tego kanału (nawet przy wyborze opcji, która nieco ogranicza do niego dostęp dla osób postronnych)?

Przemyślałeś powyższe kwestie i decyzja jest na tak? Przystępując do tworzenia microlearningu, pamiętaj o jego ABC-adle:

  • Minimalizuj wstęp. Masz tylko kilka minut uwagi uczestnika. Nie marnuj go, przejdź od razu do rzeczy.
  • Jeżeli microlearning zawiera interakcje, pozwól uczestnikowi, tak szybko, jak to tylko możliwe, podejmować samodzielne decyzje.
  • Pokazuj, nie mów. Przeznacz znaczną cześć na wizualizację zagadnienia, mniej na opowiadanie o nim. Wstawiaj grafiki, filmy, itp., minimalizuj komentarze.
  • Skoncentruj się na efektywności - ciągle zadawaj sobie pytanie: w jaki sposób najszybciej uzyskam możliwie najlepszą przyswajalność sedna przekazu?
  • Dziel na najmniejsze cząstki i weź je na tapetę. Nie próbuj na siłę wrzucić więcej zagadnień, niż jeden microlearning może skutecznie udźwignąć. Na przykład w pracy nad obiekcjami przygotuj kilka microlearningów. Jeden skoncentrowany na obiekcjach związanych z ceną, inny skoncentrowany na przezwyciężaniu obiekcji niecierpliwego klienta, kolejny na przezwyciężaniu obiekcji klienta krytykującego.

Złożone zagadnienia czy skomplikowane umiejętności nie są najlepszym materiałem na microlearning. Dla nich praca na sali szkoleniowej, głębszy e-learning czy praca z doradcą będzie zapewne znacznie lepszym pomysłem. Gdy jednak mówimy o doskonaleniu bardziej cząstkowych umiejętności czy wiedzy, microleraning często doskonale się sprawdza.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK


Polecane: Pigułki wiedzy - kurs na efektywność przekazu

Artykuły powiązane z tematem:

10.12.2018

Innowacyjność w Polsce – jak to naprawdę wygląda?

Innowacyjność w Polsce ma różne oblicza. Dużo w tym kontekście mówi się o start-upach, i słusznie....

[więcej]
05.11.2018

Relacje – cichy zabójca sprzedaży?

Od kilku lat w procesach sprzedażowych kładzie się nacisk na budowanie relacji z klientem. Kierunek...

[więcej]
29.10.2018

Zmiany i nowości w wytycznych i certyfikacji IPMA

Najnowsza wersja „Wytycznych Kompetencji Indywidualnych w Zarządzaniu Projektami, Programami i...

[więcej]
15.10.2018

Planowanie programu rozwojowego – z kim i o czym rozmawiać

Fakt: Programy rozwojowe często nie osiągają założonych rezultatów.

[więcej]
01.10.2018

Grywalizacja – let's talk about fun

Super poważny zawodowy świat zmienia oblicze. Domaga się świeżości, lekkości i funu. Millenialsi,...

[więcej]
03.09.2018

Czego menadżer może się nauczyć od psa?

Zespoły mogły się już uczyć od dzikich gęsi. Sprawdzonym trenerem okazał się też koń. Mnie...

[więcej]
20.08.2018

Kto decyduje o wdrożeniu strategii organizacji - duży i mały obrazek

Typowy obrazek z polskich organizacji: zarząd wypracowuje strategię, a następnie zaprasza...

[więcej]
06.08.2018

Zator ogłoszony, czyli BIM w zamówieniach publicznych już w Polsce

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Długo oczekiwana inwestycja w centrum miasta. Przebudowa, która...

[więcej]
23.07.2018

Kultura narodowa w biznesowej globalnej wiosce – czy nadal ma znaczenie?

Dlaczego w Arabii Saudyjskiej manekiny sklepowe nie mają głów?

[więcej]
09.07.2018

Związki zawodowe – czy pojawią się w każdej firmie?

Na początku czerwca 2018 r. sejm przyjął ustawę, która zasadniczo zmienia przepisy regulujące...

[więcej]
18.06.2018

Programy rozwojowe i model 70:20:10 – historia z happy endem?

Odnoszę wrażenie, iż wszyscy zgadzamy się, że model 70:20:10 powinien stanowić kręgosłup programów...

[więcej]
21.05.2018

Etyczna sprzedaż w branży ubezpieczeniowej – poszukiwanie jednorożca?

„Czy da się wyżyć w sprzedaży, nie oszukując?” – takim pytaniem zaskoczył mnie kilka dni temu...

[więcej]
07.05.2018

Mentoring – nie zaczynaj od ogona

Nie mogę wyjść z zaskoczenia, gdy w kolejnej organizacji, która uruchamia mentoring, stykam się z...

[więcej]
23.04.2018

BIM Manager – praca szuka człowieka

BIM (Building Information Modeling) - ten skrót od 2 lat jest niesłychanie „modny” w branży...

[więcej]
09.04.2018

To coach or not to coach – coaching menadżerski w ujęciu MAC

Certyfikowani coachowie i związane z tym specjalizacje mnożą się jak grzyby po deszczu. Dostępny...

[więcej]
05.03.2018

Wszystko zaczyna się od empatii – Design Thinking

Irytujesz się, kiedy podczas dyskusji pada stwierdzenie: „Spróbuj wejść w moje buty”? Jeżeli to...

[więcej]
19.02.2018

Nowy rok, nowe cele – strategia a procesy i pracownicy

Początek roku to dla wielu organizacji ogłoszenie nowych kierunków i celów strategicznych będących...

[więcej]
05.02.2018

Sposób na przełom w innowacjach

Co robić, gdy wszystkie nisko wiszące owoce zostały już zebrane? W życiu – wiadomo – zwykle trzeba...

[więcej]
15.01.2018

Różnorodność w zespole boli i leczy

Z różnorodnością spotykamy się coraz częściej. Dotyczy ona już nie tylko płci czy pokolenia, ale...

[więcej]
18.12.2017

Co było i co będzie – trendy w HR 2017-2018

Rok 2017 dobiega końca. To czas podsumowań tego, co się udało, co zrobiliśmy, ale też moment, w...

[więcej]
04.12.2017

Building Information Modeling (BIM) – nowy wymiar branży budowlanej

Branża budowlana to stale rosnące wymagania w obszarze tworzenia nowej infrastruktury oraz nowych...

[więcej]
20.11.2017

O systemie antymobbingowym i antydyskryminacyjnym w działaniu - reagowanie i monitorowanie

Efektywny system antydyskryminacyjny i antymobbingowy opiera się na trzech filarach:...

[więcej]
06.11.2017

Etykieta biznesu czyli o kulturze budowania relacji

Co jakiś czas, w różnych sytuacjach, mamy okazję obserwować zachowania osób pełniących ważne...

[więcej]
23.10.2017

Kultura feedbacku - o sile informacji zwrotnej

O sile informacji zwrotnej korygującej dane mi było przekonać się w pewne czerwcowe przedpołudnie...

[więcej]
06.10.2017

TRIZ - fakty i mity

Każdy menadżer staje przed wyzwaniami przez duże „W”, w których nie ma mowy o prostej poprawie...

[więcej]
15.09.2017

Wymagania w projektach zwinnych – działasz Agile czy tylko o tym mówisz

„Działamy teraz Agile” to częsta deklaracja, którą potem szybko i boleśnie weryfikuje codzienność.

[więcej]
04.09.2017

E-learning – pięć filarów sukcesu

Apetyt polskich firm i urzędów na e-learning rośnie. Niestety próby jego wykorzystania często...

[więcej]
20.08.2017

Ewolucja w sprzedaży – przystosuj się albo zgiń

Świat się zmienia. W każdej dowolnie wybranej dziedzinie, wiedza i zasób informacji podwajają się...

[więcej]
31.07.2017

Zdawać czy nie zdawać - certyfikacja project management

Zapytałam Justynę, certyfikowaną Project Manager oraz moją bliską przyjaciółkę, czy wiedza, którą...

[więcej]
17.07.2017

O pracy płytkiej i głębokiej

„Tak to można szatkować kapustę” – powiedziała moja współpracowniczka, gdy w związku ze spóźnieniem...

[więcej]
03.07.2017

HR bez procesów – w tym szaleństwie jest metoda

HR jest zwyczajowo postrzegany jako dział, który „wspiera organizację”, „zaspokaja potrzeby...

[więcej]
26.06.2017

AGILE – zwinny sposób na projekt nie tylko dla IT

Złośliwi mówią, że gdyby na książce kucharskiej napisać Agile, to jej sprzedaż by wzrosła. Fakty są...

[więcej]
05.06.2017

Na co masz apetyt? BUY IN dla inicjatyw HR

Przypomnij sobie ostatnią sytuację, gdy byłeś wilczo głodny. Wszystko, co czujesz, to: chcę jeść!...

[więcej]
22.05.2017

Chwila prawdy dla systemu antymobbingowego i antydyskryminacyjnego

W pewnej organizacji do działu HR wpłynęła anonimowa skarga dotycząca molestowania seksualnego,...

[więcej]
09.05.2017

Wyróżnij się - standardy obsługi klienta z pomysłem

„Dzień dobry, dzień dobry wiewiórki i bobry” – tym zdaniem zostałam powitana na pokładzie samolotu...

[więcej]
03.04.2017

Tech-trendy i symplifikacja, czyli jak rozwijać Millenialsów

Na polskim rynku pracy obecnie funkcjonują dwa główne pokolenia: X oraz Millenialsi (pokolenie Y)....

[więcej]
20.03.2017

Zarządzanie przez cele (MBO) dla menadżera

System zarządzania przez cele, opisany przez Petera Drucker’a w książce: „Praktyka zarządzania”,...

[więcej]
07.03.2017

Uzupełnianie kompetencji w projekcie zwinnym

Nikt nie ma już wątpliwości. Cokolwiek by się nie działo Murphy zadziała. Projekt zaawansowany....

[więcej]
06.02.2017

Sposób na "syndrom szczupaka"

Termin „syndrom szczupaka” pochodzi od eksperymentu przeprowadzonego przez niemieckiego zoologa...

[więcej]
17.01.2017

Utrzymanie koncentracji – jak pomóc sobie w realizacji zadań

Jak długo jesteś w stanie skoncentrować się na jednym zadaniu bez rozpraszania się i przerywania?

[więcej]