29/01/2018

Microlearning – panaceum na oporny mózg

Kto nie chciałby uczyć się szybciej, łatwiej, efektywniej? Niestety mózg często stawia nam czynny opór. Dlatego niestrudzenie poszukujemy efektywniejszej, przyjemniejszej i łatwo przyswajalnej metody wlewania „oleju” do głowy. Czy tym sposobem jest microlearning?

Microlearning dostarcza odbiorcom skondensowanych informacji "na wyciągnięcie ręki". Jego popularność wciąż wzrasta, co jest konsekwencją takich zjawisk jak szum informacyjny i osłabienie uważności. Naszą percepcję nęka technologiczny przekaz - szybciej, prościej, bez dywagacji. Nie wymaga on od nas szczególnego myślenia. Technologia podsuwa wciąż nowe rozwiązania, które dodatkowo zawężają percepcję.

Czym jest microlearning?

Microlearning to sztuka dzielenia wiedzy, czy też umiejętności, na mniejsze, bardziej zjadliwe części i zamykanie ich w pigułkach udostępnianych on-line. Ważne, by tworzyć je tak, aby odbiorcy byli w stanie swobodnie je "przełknąć".

3 cechy microlearningu:

  •  przekaz jest krótki,
  •  skoncentrowany na cząstkowej umiejętności/zagadnieniu,
  •  on-line - możliwy do odtworzenia na różnych urządzeniach (mobilne, desktop).

Pojedynczy microlearning jest krótki i dostarczany asynchronicznie (nie wymaga uczestnictwa w czasie rzeczywistym).

Krótki, czyli jaki?

Taki, by z powodzeniem go zrealizować w ciągu kilku minut, w tzw. "drodze do...", czyli przerwie na kawę, czy też w oczekiwaniu na pociąg. Jego długość zależy od tego, co chcemy przekazać. Cenną wskazówką na określenie konkretnej granicznej górnej wartości będzie odpowiedź na pytanie, ile czasu spędzacie na analizie jednego artykułu w sieci? Z moich obserwacji wynika, że max. 7 minut, młodsi odbiorcy jeszcze mniej 3-5 minut. Dłuższa dawka powoduje chęć wylogowania się.

Oczywiście nikt po 7 minutach nauki nie zostanie profesorem, ale max. 7 minut nauki to być może dobra dawka, by przyswoić np. schemat przekazywania niepopularnej informacji, czy też poprawnego użytkowania obecnej w naszych smartphonach baterii litowo-jonowej.

Wiedza w cząstkach

Sztuką w efektywnym wykorzystywaniu microlearningu jest identyfikowanie cząstek wiedzy i umiejętności, które składają się na większą całość. Weźmy na tapetę supersprzedawcę. Jakie najmniejsze części wiedzy i umiejętności składają się na jego sukces? Ich zbiór stanowi piękną kiść winogron, a każde grono to microczęść wiedzy i umiejętności, którą wykorzystuje. Część z gron nadaje się do pracy w formie microleraningu, np. praca z obiekcjami klienta związanymi z ceną, czy też wiedza o konkretnym produkcie. Przy podejmowaniu decyzji o zastosowaniu tej formy pomocne staną się zatem grafy umiejętności, gdzie każda kluczowa wiedza czy umiejętność rozpisana jest na poszczególne grona dorodnej kiści winogron.

Tworzenie microlearningu

Dbając o powodzenie microlearningu, zanim jeszcze odpalisz projekt jego tworzenia, zastanów się:

- Gdzie microlearning będzie przechowywany, skąd udostępniany?

- W jaki sposób uczestnicy będą mieli do niego dostęp?

- Skąd uczestnicy się o nim dowiedzą?

- Jak często treści w nim zawarte wymagać będą aktualizacji?

- Jak długo treści mają być dostępne?

Wyzwanie w wykorzystaniu tej formy rozwoju stanowi również wymagana swoboda dostępu vs. kontrola dostępu do treści wrażliwych, które chętnie przejęłaby konkurencja. O co chodzi?

Video jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów tworzenia microlearningu. Jest wiele sprawnych platform, które pozwalają na jego szybkie udostępnienie, np. YouTube. Tylko czy twój kontent nie jest zbyt poufny, by do tego celu wykorzystać zalety tego kanału (nawet przy wyborze opcji, która nieco ogranicza do niego dostęp dla osób postronnych)?

Przemyślałeś powyższe kwestie i decyzja jest na tak? Przystępując do tworzenia microlearningu, pamiętaj o jego ABC-adle:

  • Minimalizuj wstęp. Masz tylko kilka minut uwagi uczestnika. Nie marnuj go, przejdź od razu do rzeczy.
  • Jeżeli microlearning zawiera interakcje, pozwól uczestnikowi, tak szybko, jak to tylko możliwe, podejmować samodzielne decyzje.
  • Pokazuj, nie mów. Przeznacz znaczną cześć na wizualizację zagadnienia, mniej na opowiadanie o nim. Wstawiaj grafiki, filmy, itp., minimalizuj komentarze.
  • Skoncentruj się na efektywności - ciągle zadawaj sobie pytanie: w jaki sposób najszybciej uzyskam możliwie najlepszą przyswajalność sedna przekazu?
  • Dziel na najmniejsze cząstki i weź je na tapetę. Nie próbuj na siłę wrzucić więcej zagadnień, niż jeden microlearning może skutecznie udźwignąć. Na przykład w pracy nad obiekcjami przygotuj kilka microlearningów. Jeden skoncentrowany na obiekcjach związanych z ceną, inny skoncentrowany na przezwyciężaniu obiekcji niecierpliwego klienta, kolejny na przezwyciężaniu obiekcji klienta krytykującego.

Złożone zagadnienia czy skomplikowane umiejętności nie są najlepszym materiałem na microlearning. Dla nich praca na sali szkoleniowej, głębszy e-learning czy praca z doradcą będzie zapewne znacznie lepszym pomysłem. Gdy jednak mówimy o doskonaleniu bardziej cząstkowych umiejętności czy wiedzy, microleraning często doskonale się sprawdza.

Joanna Parchem - Dyrektor Obszaru Gier i Symulacji Biznesowych GRUPY ODITK


Polecane: Pigułki wiedzy - kurs na efektywność przekazu

Artykuły powiązane z tematem:

Autor artykułu
Joanna Parchem
15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...

10/05/2021

Nowe potrzeby to nowe benefity – jak zapewnić pracownikom wsparcie psychologiczne

Nowe potrzeby pracowników wymagają świeżego spojrzenia na benefity.