Co decyduje, że klient sięga na półkę akurat po ten produkt? Jak to przewidzieć i zaplanować? Jak wpisy na forach mogą zwiększyć naszą sprzedaż?
Jeden negatywny komentarz niezadowolonego klienta powtórzony na wielu forach trafia do tysięcy potencjalnych nabywców. I niestety, może spowodować, że ostatecznie ten produkt czy usługa nie zostanie kupiona. Firmy robią więc wszystko, aby zrozumieć wymagania i upodobania klientów i zaoferować im to, czego dokładnie oczekują i z czego będą zadowoleni. Ten sam Internet, który może zadecydować o sukcesie czy porażce firmy jest najlepszym źródłem wiedzy o gustach klientów. Tylko która opinia jest ważniejsza dla efektywnej sprzedaży? Ta, o intrygującym opakowaniu czy też o tym, że zegarek jest wodoodporny do 40 m głębokości? Co jest ważniejsze dla naszego klienta? Menedżer produktu nie powinien na to pytanie odpowiadać kierując się jedynie swoją intuicją.
W roku 1980 japoński profesor Noriaki Kano opracował model pozwalający na badanie zależności rozwoju cech produktów lub usług i poziomu satysfakcji klienta. Podstawowe założenie modelu opiera się na twierdzeniu, że nie wszystkie cechy składowe są dla klienta tak samo ważne. Dzięki opracowanemu przez niego modelowi można wyodrębnić cztery (niektóre źródła podają pięć) grupy cech: wabiące, standardowe, jednowymiarowe i obojętne. Jako piątą cechę specjaliści przyjmują odwrotnie działającą cechę jednowymiarową. Im więcej jej w usłudze lub produkcie, tym większe niezadowolenie klienta.
Z perspektywy klienta cechy produktu czy usługi wyglądają następująco:
Do stworzenia modelu Kano, konieczne jest przeprowadzanie badań wśród klientów. Tu, z pomocą przychodzi nam Internet pełen opinii zadowolonych i niezadowolonych klientów czy oczekiwań potencjalnych nabywców.
Prawdziwy problem zaczyna się w momencie interpretacji przygotowanego modelu. Wyobraźmy sobie sytuację, że model wskaże na daną cechę usługi jako obojętną dla klienta, a nawet powodującą jego rozdrażnienie. Jednak w strategii marketingowej przyjętej przez firmę właśnie ta cecha jest promowana w sposób agresywny. W efekcie klient staje się coraz bardziej nerwowy, zaczyna unikać usługi i usługodawcy. Jednocześnie statystyki potwierdzają, że firma traci rynek. W końcu ktoś przerywa błędne koło, ale firma traci zainwestowane pieniądze, a chcąc przetrwać na rynku musi przygotować się na dodatkowe koszty związane z odzyskaniem straconych klientów.
Grupując cechy naszych produktów i usług według modelu Kano możemy w sposób świadomy wpływać na ich sprzedaż. Podstawą jest zadbanie o istnienie standardów - ich brak jest równoważny z rynkowym samobójstwem.
Chcąc zwiększyć sprzedaż pracujemy głównie na cechach jednowymiarowych, które przekładają się też na przywiązanie do marki. To właśnie te cechy, jeśli klient się pojawi, mają największe prawdopodobieństwo wpływu na jego pozytywną decyzję zakupu.
Do ściągania klienta i wyraźnego akcentowania działania firmy wykorzystujemy cechy wabiące.
Unikamy inwestowania zasobów w promowanie cech obojętnych i negatywnych.
W ten właśnie sposób model Kano pozwala modelować planowanie wykorzystania zasobów finansowych związanych z marketingiem i sprzedażą tak, aby przynosiły one największe efekty i - co za tym idzie - zadowolenie klientów.
Krzysztof Kowal
Powiązany artykuł: Projektowanie zachwytu
„Ciągle jeszcze się uczę” - miał powiedzieć pewnego dnia Michał Anioł. Ten wyjątkowy twórca epoki...
Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...
W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...
Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...
Executive coaching wg N.E.W.S.®
Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...
Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...
Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...
Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...
Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...
W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...
Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...
Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...
Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...
Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...
Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...
Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....
Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...
Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...
Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...
Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.
Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...
Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...
Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...
Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...
Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....
W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...
Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...
Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...
W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...
„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...
Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...
Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...
Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...
VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...
Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...
Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...
Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....
Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...
Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...