23/09/2014

Model Kano i cechy idealnego produktu

Co decyduje, że klient sięga na półkę akurat po ten produkt? Jak to przewidzieć i zaplanować? Jak wpisy na forach mogą zwiększyć naszą sprzedaż?

Jeden negatywny komentarz niezadowolonego klienta powtórzony na wielu forach trafia do tysięcy potencjalnych nabywców. I niestety, może spowodować, że ostatecznie ten produkt czy usługa nie zostanie kupiona. Firmy robią więc wszystko, aby zrozumieć wymagania i upodobania klientów i zaoferować im to, czego dokładnie oczekują i z czego będą zadowoleni. Ten sam Internet, który może zadecydować o sukcesie czy porażce firmy jest najlepszym źródłem wiedzy o gustach klientów. Tylko która opinia jest ważniejsza dla efektywnej sprzedaży? Ta, o intrygującym opakowaniu czy też o tym, że zegarek jest wodoodporny do 40 m głębokości? Co jest ważniejsze dla naszego klienta? Menedżer produktu nie powinien na to pytanie odpowiadać kierując się jedynie swoją intuicją.

W roku 1980 japoński profesor Noriaki Kano opracował model pozwalający na badanie zależności rozwoju cech produktów lub usług i poziomu satysfakcji klienta. Podstawowe założenie modelu opiera się na twierdzeniu, że nie wszystkie cechy składowe są dla klienta tak samo ważne. Dzięki opracowanemu przez niego modelowi można wyodrębnić cztery (niektóre źródła podają pięć) grupy cech: wabiące, standardowe, jednowymiarowe i obojętne. Jako piątą cechę specjaliści przyjmują odwrotnie działającą cechę jednowymiarową. Im więcej jej w usłudze lub produkcie, tym większe niezadowolenie klienta.

Z perspektywy klienta cechy produktu czy usługi wyglądają następująco:

  • Cechy obowiązkowe (must be quality) muszą być standardowo zawarte w produkcie lub usłudze. Ich brak może spowodować utratę klienta.
  • Cechy jednowymiarowe (one dimensional quality) mają największe znaczenie dla jego satysfakcji z produktu lub usługi. Bardzo ważne jest to, że większe spełnienie tego typu cech wpływa prawie proporcjonalnie na wzrost satysfakcji klienta, co z kolei może się przekładać na częstotliwość zakupu lub korzystania z usługi. Problemy ze spełnieniem cech jednowymiarowych zmniejszają zadowolenie klienta, jednakże nie postępuje to tak szybko, jak w przypadku cech obowiązkowych.
  • Cechy wabiące  (attractive quality) mają przyciągnąć klienta do produktu lub usługi. Popularność tych cech jest krótkookresowa i mogą się one przeistoczyć w cechy obowiązkowe lub zaniknąć. Źle zaprojektowane cechy wabiące mogą być przez klienta niezauważone. Ich brak nie ma wpływu na zadowolenie klienta, jednakże może decydować o utracie jego zainteresowania (jeśli jest on podatny na ciągłe uatrakcyjnianie oferty).
  • Cechy obojętne nie wpływają na zadowolenie klienta.

Do stworzenia modelu Kano, konieczne jest przeprowadzanie badań wśród klientów. Tu, z pomocą przychodzi nam Internet pełen opinii zadowolonych i niezadowolonych klientów czy oczekiwań potencjalnych nabywców.

Prawdziwy problem zaczyna się w momencie interpretacji przygotowanego modelu. Wyobraźmy sobie sytuację, że model wskaże na daną cechę usługi jako obojętną dla klienta, a nawet powodującą jego rozdrażnienie. Jednak w strategii marketingowej przyjętej przez firmę właśnie ta cecha jest promowana w sposób agresywny. W efekcie klient staje się coraz bardziej nerwowy,  zaczyna unikać usługi i usługodawcy. Jednocześnie statystyki potwierdzają, że firma traci rynek. W końcu ktoś przerywa błędne koło, ale firma traci zainwestowane pieniądze, a chcąc przetrwać na rynku musi przygotować się na dodatkowe koszty związane z odzyskaniem straconych klientów.

Grupując cechy naszych produktów i usług według modelu Kano możemy w sposób świadomy wpływać na ich sprzedaż. Podstawą jest zadbanie o istnienie standardów  -  ich brak jest równoważny z rynkowym samobójstwem.

Chcąc zwiększyć sprzedaż pracujemy głównie na cechach jednowymiarowych, które przekładają się też na przywiązanie do marki.  To właśnie te cechy, jeśli klient się pojawi, mają największe prawdopodobieństwo wpływu na jego pozytywną decyzję zakupu.

Do ściągania klienta i wyraźnego akcentowania działania firmy wykorzystujemy cechy wabiące.

Unikamy inwestowania zasobów w promowanie cech obojętnych i negatywnych.

W ten właśnie sposób model Kano pozwala modelować planowanie wykorzystania zasobów finansowych związanych z marketingiem i sprzedażą tak, aby przynosiły one największe efekty i - co za tym idzie - zadowolenie klientów.

Krzysztof Kowal

 

Powiązany artykuł: Projektowanie zachwytu

22/04/2024

Kompetencje przyszłości i power skills – czyli jak rozwijać prawdziwych ludzi w świecie sztucznej inteligencji

Na zmianę potrzebnych nam umiejętności/kompetencji wpływa świat, w którym żyjemy. Na jakie future...

15/03/2024

Dobrostan pracowników – jak go wzmacniać?

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym sukces organizacji nie zależy tylko od efektywności...

12/02/2024

Sztuczna inteligencja w produkcji – czego się spodziewać? Co już się dzieje?

Jestem wielkim entuzjastą sztucznej inteligencji (AI). Ogromne wrażenie robi na mnie szybki rozwój...

24/10/2023

Cisza – negocjacyjne złoto

Ostatni kwartał roku to czas wzmożonych negocjacji. Wydajemy budżety, walczymy o budżety, umowy,...

25/09/2023

Przepis na wypalenie zawodowe

Karolina, menadżerka dużego zespołu, jadąc jak co dzień do pracy, tym razem płakała. Zawsze...

30/08/2023

Have fun! – jak czerpać radość z codziennej pracy

Czy wiesz, jak czerpać radość z codziennych czynności i jak zarażać nią nawet największych...

31/07/2023

Poczucie szczęścia u pracowników – droga do budowania odpowiedzialności w zespole

Powiem to wprost – jeżeli chcesz mieć odpowiedzialnych ludzi, musisz zadbać o ich poczucie...

3/07/2023

Data storytelling – jak opowiadać o danych?

Współcześni inżynierowie i menadżerowie to nie tylko osoby zarządzające procesami, projektami czy...

12/06/2023

Talenty i mocne strony - podejście na nowe czasy

W 2018 roku Instytut Gallupa przeprowadził badania, z których wynika, że ludzie mający okazję...

22/05/2023

Jak znaleźć gen innowacji u inżyniera?

Jak odróżnić inżyniera, który będzie żyłą złota dla firmy ze względu na swoje pomysły, od innego,...

5/04/2023

Czy szukanie sensu w pracy ma sens? I co z tym wspólnego ma retencja Talentów.

Pozyskiwanie Talentów z rynku pracy jest nie lada wyzwaniem, ale ich retencja w organizacji jest...

21/03/2023

Menadżer Coachem – czyli jak prowadzić pracownika w świecie BANI

Coaching menadżerski, temat znany od dawna, dziś przeżywa swój renesans. Dlaczego? Bo żyjemy w...

14/02/2023

Nie jestem szefem - po co mi marka osobista w Internecie?

Z marką osobistą jest jak z pogodą - zawsze jakaś jest. Nie każdemu będzie to odpowiadać! Nawet...

31/01/2023

TRIZ w rozwiązywaniu problemów na produkcji – „butelkowe” case study

Prowadząc szkolenia i praktyczne warsztaty z technik rozwiązywania problemów narzędziami TRIZ,...

7/12/2022

Dlaczego nie chcemy mówić o mobbingu?

Eskalujący konflikt, mobbing, dyskryminacja i molestowanie są ukrytą zmorą niejednej organizacji....

21/11/2022

Relaunch zespołu – nowe otwarcie dla efektywności

Choć wiele firm w ostatnich miesiącach podjęło decyzję o częściowym lub pełnym powrocie do biur,...

8/11/2022

Gry, które rozwijają ludzi i integrują zespół!

Wyobraź sobie stację badawczą zlokalizowaną na dnie oceanu. To podwodne laboratorium jest też domem...

17/10/2022

Quiet quitting – wyzwanie dla menedżera

Praca na „pół gwizdka”, „mi to lotto”, „co ubijesz, to ujedziesz”, „jak zarobić, żeby się nie...

19/09/2022

Mądre usprawnienia, które dostarczają wartość biznesową

Przypomnij sobie sytuację, kiedy musiałeś rozwiązać jakiś problem, np. naprawić coś, co się zepsuło.

10/08/2022

Czy wiesz, jak naładować swój osobisty powerbank?

Czy znasz to uczucie, gdy w zasadzie dbasz o siebie, jednak coraz częściej boli Cię głowa,...

4/07/2022

Rozwój menedżerów - trendy vs potrzeby

Jakie działania rozwojowe otrzymali menedżerowie w Twojej organizacji w 2022 roku? Jaki rozwój im...

20/06/2022

Rodzic ze spokojem w pracy – Pozytywna Dyscyplina w praktyce

Głośne dyskusje i słynne słowo „ZARAZ”. Foch i trzaskanie drzwiami. Posiłek, który ciągnie się...

23/05/2022

Jeśli pracownik umie, ale nie chce – jak wzmacniać motywację i zaangażowanie?

Poznaj Roberta. Pracuje w firmie od dłuższego czasu. Świetnie radzi sobie ze wszystkimi, nawet...

17/05/2022

Kiedy pracownik nie umie, ale chce – przywództwo sytuacyjne w świeżej odsłonie

Ewa rozpoczyna pracę na produkcji. Porusza się po firmie i przydzielonych zadaniach jak we mgle....

11/04/2022

Gorące, klimatyczne okazje biznesowe

W biznesie rzadko jakiś trend jest tak jednoznaczny i długoterminowy jak aktualna fala zmian...

14/03/2022

Od inżynierii produktu do inżynierii wartości – Value Engineering

Projektowanie produktów i usług powinno być wyraźnie połączone z potrzebami ich odbiorców. Czy tak...

14/02/2022

Trendy w rozwoju menadżerów

Ostatnie dwa lata zmieniły krajobraz naszych biur i sposób pracy. Model pracy hybrydowej zostanie z...

17/01/2022

Społeczności – organizacyjny potencjał synergii i transferu wiedzy

W nowej rzeczywistości każda organizacja potrzebuje nie tylko przetrwać kryzysowy czas, ale...

13/12/2021

Nie ma dymu bez ognia i zespołu bez zaufania - jak budować bezpieczeństwo psychiczne

„Nie ma zespołu bez zaufania” jak twierdzi Paul Santagata (Head of Industry w Google). Twierdzenie...

22/11/2021

Innowacje w czasie katastrofy klimatycznej

Potrzeba nam dziś rewolucyjnych, dysruptywnych innowacji - tysięcy nakładających się większych i...

4/10/2021

Docenianie - bo żeby docenić…. trzeba cenić

Jak to jest, że 80% badanych Polaków uważa, że warto doceniać, chciałoby być docenianym częściej i...

20/09/2021

Jaką wartość mają wartości w Twojej organizacji?

Jeśli przed pandemią - choć z trzaskiem - dźwigaliśmy braki w kulturze komunikacji czy współpracy w...

7/09/2021

CONTROLLER 5.0 - Controlling Leaders of To(morrow)Day

VUCA Times, globalizacja, Big Data, automatyzacja, robotyzacja, zamiana towarów w usługi, zwinne i...

30/08/2021

Na szerokie wody mnie weź – onboarding w zdalnym wydaniu

Nie zawsze łatwa decyzja o odejściu z poprzedniej firmy, nowe środowisko i zadania, a to wszystko w...

30/07/2021

Klimatyczny wstrząs dla biznesu - „Fit for 55”

Trudno nie dostrzegać symptomów zmian klimatu. Nie tylko zarządzający, ale też pracownicy firm na...

9/07/2021

Trening silnej woli latem (i nie tylko) – to możliwe!

Siła woli to pojęcie, o którym słyszy się stosunkowo często. Zazdrościmy jej tym, którzy ją mają....

21/06/2021

Inspiracja i pragmatyzm – program rozwojowy dla menadżerów w modelu 70:20:10 (case study)

Najbardziej lubię się uczyć na przykładach. Jest w nich dużo inspiracji, ale i lekcji o tym, co...

7/06/2021

Eksperymentowanie - Agile Mindset od kuchni

Zarządzanie w środowisku, w którym nie zachodziły częste zmiany, było relatywnie łatwe. Gdy jest...

24/05/2021

Jaka piękna katastrofa – lekcje płynące z Misji Apollo 13

Wszyscy wiemy, że warto uczyć się na sukcesach. A ja, tak jak bohater filmu Ridleya Scotta „Dobry...